Beste Tweakers,
Ik ga binnenkort 1 ssd voor mijn OS gebruiken en wil daarnaast een RAID configuratie draaien zodat alles wat sneller gaat.
Aangezien er onlangs bij mij een HD gecrashed is met zón 1300gb aan data erop wil ik nu gewoon voor veiligheid gaan.
Om dan steeds een backup te maken heb ik niet zón zin in, vandaar het idee met de 0+1 opstelling, alleen het is wel zonde van al de capaciteit die je verliest, want ik heb toch vrij veel nodig.
En ik lees dat er veel fout gaat met een 0+1 setup, zeker als je er al niet veel kaas van hebt gegeten.
Plus dat ik al mijn foto's veilig wil stellen.
Het mobo kan maar 6 sata's aan, dus dat word dan met een controller denk ik.
Als ik dan met controller ga werken denk ik dat ik maar met een programma ga werken die scheduled backups kan doen van voorgeselecteerde mappen op twee aparte HDD's in RAID 1.
Welke controller bevelen jullie aan? merk/type?
Het enige merk waar ik bekent mee ben is adaptec van vroeger, maar dat is misschien ook al achterhaald tegenwoordig.
Dit is de een beetje de setup die ik in gedachten had....
Poort 1: SSD
Poort 2+3: 2x Samsung F3 1TB Raid 0
Poort 4+5: 2x Samsung F3 1TB Raid 0
6: DVD-rom
Poort 7+8: 2x 2TB in Raid 1 voor backup.
Wat denken jullie?
Groetjes en bedankt!
Patrick
Ik ga binnenkort 1 ssd voor mijn OS gebruiken en wil daarnaast een RAID configuratie draaien zodat alles wat sneller gaat.
Aangezien er onlangs bij mij een HD gecrashed is met zón 1300gb aan data erop wil ik nu gewoon voor veiligheid gaan.
Om dan steeds een backup te maken heb ik niet zón zin in, vandaar het idee met de 0+1 opstelling, alleen het is wel zonde van al de capaciteit die je verliest, want ik heb toch vrij veel nodig.
En ik lees dat er veel fout gaat met een 0+1 setup, zeker als je er al niet veel kaas van hebt gegeten.
Plus dat ik al mijn foto's veilig wil stellen.
Het mobo kan maar 6 sata's aan, dus dat word dan met een controller denk ik.
Als ik dan met controller ga werken denk ik dat ik maar met een programma ga werken die scheduled backups kan doen van voorgeselecteerde mappen op twee aparte HDD's in RAID 1.
Welke controller bevelen jullie aan? merk/type?
Het enige merk waar ik bekent mee ben is adaptec van vroeger, maar dat is misschien ook al achterhaald tegenwoordig.
Dit is de een beetje de setup die ik in gedachten had....
Poort 1: SSD
Poort 2+3: 2x Samsung F3 1TB Raid 0
Poort 4+5: 2x Samsung F3 1TB Raid 0
6: DVD-rom
Poort 7+8: 2x 2TB in Raid 1 voor backup.
Wat denken jullie?
Groetjes en bedankt!
Patrick