SSD en HDD's in RAID 0, 0+1, of 0 en apart 1?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVG555
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-09 16:09
Beste Tweakers,

Ik ga binnenkort 1 ssd voor mijn OS gebruiken en wil daarnaast een RAID configuratie draaien zodat alles wat sneller gaat.
Aangezien er onlangs bij mij een HD gecrashed is met zón 1300gb aan data erop wil ik nu gewoon voor veiligheid gaan.
Om dan steeds een backup te maken heb ik niet zón zin in, vandaar het idee met de 0+1 opstelling, alleen het is wel zonde van al de capaciteit die je verliest, want ik heb toch vrij veel nodig.
En ik lees dat er veel fout gaat met een 0+1 setup, zeker als je er al niet veel kaas van hebt gegeten.
Plus dat ik al mijn foto's veilig wil stellen.

Het mobo kan maar 6 sata's aan, dus dat word dan met een controller denk ik.
Als ik dan met controller ga werken denk ik dat ik maar met een programma ga werken die scheduled backups kan doen van voorgeselecteerde mappen op twee aparte HDD's in RAID 1.

Welke controller bevelen jullie aan? merk/type?
Het enige merk waar ik bekent mee ben is adaptec van vroeger, maar dat is misschien ook al achterhaald tegenwoordig.

Dit is de een beetje de setup die ik in gedachten had....

Poort 1: SSD

Poort 2+3: 2x Samsung F3 1TB Raid 0

Poort 4+5: 2x Samsung F3 1TB Raid 0

6: DVD-rom

Poort 7+8: 2x 2TB in Raid 1 voor backup.

Wat denken jullie?

Groetjes en bedankt!

Patrick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
RAID is geen back-up middel.

Als je veel opslagruimte en/of snelheid nodig hebt zou ik kijken naar RAID-0. Als je zoekt naar continuiteit zou ik kijken naar RAID-1. En dan zijn er nog combinaties van bovenstaande met andere RAID levels. Maar volgens mij is een goede back-up de basis (buiten de RAID set om).

Dus volgens mij ben je wel goed opweg maar als je de 2 disks niet in RAID-1 zet maar los kun je jezelf meer retentie bieden en heb je geen shit als de raid-set defect raakt.

[ Voor 22% gewijzigd door twixx op 04-04-2010 12:54 ]

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:47
Als je een goede controller hebt is RAID 5 ook wel interesant. Ik neem aan dat je de wiki over raid heb gelezen ?
Wikipedia: Redundant Array of Independent Disks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf werk ik met meerdere raidsets. Raidset 1 en 2 worden constant gebruikt, raidset 3 is een backup van raidset 1 en 2. Waar er nu ook een schijf uitvalt, het kan altijd hersteld worden omdat de data nog steeds voorhanden is. Misschien een dure oplossing, maar wel 1 die werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVG555
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-09 16:09
Okee, dat is duidelijk.

Wat ik dan doe is in plaats van 2x 2TB HDD's in RAID 1 te zetten gewoon 1 schijf gebruiken voor mijn backup's.

De data van een RAID 1 word pas weer gerestored als ik 1 kapotte schijf vervang, lees ik in de wiki.
RAID 5 is ook wel interressant maar lees dat dit ook veel problemen met zich meebrengt.
Dan houd ik het liever iets simpeler.

Wat zouden jullie voor HDD's gebruiken voor een RAID 0?

De een spreekt bijvoorbeeld vol lof over de F3's van samsung terwijl de andere weer bij WD of Seagate zweert.
De Samsung F3 spinpoint 1TB spreekt mij erg aan, vooral de prijs/prestatieverhouding is erg goed.
Alleen weet ik niet hoe deze zich in RAID 0 gedragen natuurlijk?

Alvast bedankt voor de reacties zover!

Grt
Patrick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zolang je uit de buurt blijft van Samsung F1 en F2 schijven, kan je eigenlijk iedere schijf nemen die voor jou goed is. Bij mij is 1 raidset opgebouwd uit Samsung HD501LJ (T166) schijven, de 2 andere raidsets uit Hitachi's 1 TB's (HDT721010SLA360 en HDS721010CLA332). Met raid 0 zou ik voor snelle schijven gaan, voor backup mogen de schijven minder snel zijn, maar ook snel als je dat wilt. Dat is een persoonlijke keuze. Zo heb ik zelf slechte ervaringen met schijven van Seagate en Maxtor (wat ondertussen ook Seagate is), deze zal ik dan ook niet kopen. De F3 die jij in gedachte hebt, zijn goed, maar dat is mijn mening.
Pagina: 1