Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• adesign
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 19:06
Hey,

Ik ga binnenkort van baan veranderen (onbepaalde tijd, 2 maanden proeftijd) en heb aangeboden gekregen om gelijk vanaf dag 1 een lease auto over te nemen. Een medewerker bij dat bedrijf moet nog tot januari 2011 in zijn lease auto rijden, pas dan is het leasecontract afgelopen. Omdat hij graag een andere auto wil, heeft hij mij aangeboden zijn auto over te nemen die 200 euro duurder is dan mijn lease budget. Hij betaald het verschil in het leasebedrag.

Voordelen om de auto over te nemen:
  • Het is een mooie auto.
  • Ik kan in mijn proeftijd gelijk een leuke auto rijden ipv een kleine opel corsa.
  • Als ik dit aanbod niet aanneem kan het zo zijn dat ik aan het einde van mijn proeftijd (2 maanden) een auto mag gaan bestellen wat weer 1 a 2 maanden gaat duren voor dat de auto geleverd wordt. Dus kan het maar net zo zijn dat ik in totaal 4 maanden in dat irritante autotje moet gaan rijden.
Nadelen om de auto over te nemen
  • Ik heb hem nooit gezien, maar krijg wel een foto
  • Misschien zitten er wel mankementen aan, en ben ik straks elke 2 maanden bij de garage
  • hij is al 3,5 jaar oud, maar heeft nog maar iets van 75000 km gelopen geloof ik
  • De auto is wel qua bijtelling iets duurder (+- 30 euro)
Wat vinden jullie hiervan en wat zouden jullie doen? Zijn er addertjes onder het gras die ik nog niet heb zien aankomen?

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:15

Haan

dotnetter

-Het eerste nadeel kan je natuurlijk erg makkelijk wegnemen door eerst een proefritje te maken in die auto.
-Tweede nadeel lijkt me niet een heel reëel gevaar bij een auto van 3,5 jaar oud.
-Derde nadeel is geen nadeel, maar juist goed?
-Blijft alleen over dat je 30 euro per maand extra moet betalen, voor de rest alleen voordelen..

Ik neem aan dat je per januari 2011 dan wel zelf een auto uit kan kiezen?

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Mankementen aan een auto van 3,5 jaar oud 8)7 mag toch wel hopen van niet (tenzij het een Franse auto is misschien).

[ Voor 4% gewijzigd door Wilke op 04-04-2010 12:46 ]

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Wat gebeurt er met het leasecontract als je je proeftijd niet afmaakt?

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Om wat voor auto gaat het? Hoeveel KM ga je rijden?

De keuze tussen een nieuwe Corsa of een 3,5 jaar jonge Audi A4 lijkt me bijvoorbeeld aardig makkelijk :)

[ Voor 51% gewijzigd door Luuk op 04-04-2010 13:21 ]

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
asmi schreef op zondag 04 april 2010 @ 13:15:
Wat gebeurt er met het leasecontract als je je proeftijd niet afmaakt?
Dat kwam ook het eerste in me op...

En ook belangrijk: hoe gaat dat verschil in leasebudget betaald worden? Is dat een kunstgreep van je werkgever die het onderhands regelt op de salarisstrook, of gaat het handje contantje? En wat gebeurt er als die werknemer vertrekt?

• adesign
@Haan: Jah ik mag daarna natuurlijk een eigen auto uitkiezen.

@ Asmi: Helemaal niet aan gedacht. Voor hetzelfde zit ik vast aan het contract en moet ik de auto blijven betalen en rijden tot januari 2011.

@G-PHREAK: Het gaat om een Audi A4, hoe raad je het:) Ik vraag me inderdaad wel af hoeveel prive kilometers ik mag rijden. In het contract staat 12000 per jaar.

@Ebia: Het is inderdaad slim om even te vragen hoe ze het aan willen pakken die overname. Komt het lease contract op mijn naam te staan of blijft die op de naam van de andere medewerker? Betaald mijn baas gewoon het volledige leasebedrag en zal ik er alleen maar met de bijtelling wat van gaan merken? Dat zijn nog vragen die ik aan ze moet stellen.

Wat bedoel je precies met wat als die werknemer vertrekt?

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-11 23:54
De vraag is natuurlijk waarom wil die werknemer een andere auto. Misschien is er inderdaad iets goed mis aan die auto...

http://specs.tweak.to/16567

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:31

Pinobigbird

doesn't share food!

adesign schreef op zondag 04 april 2010 @ 12:39:
[...]
  • De auto is wel qua bijtelling iets duurder (+- 30 euro)
[...]
Als het maar € 30,- in de bijtelling zou schelen, dan het verschil in cataloguswaarde slechts € 3429 zijn.
(€30,00 bijtelling/maand / 42% belasting / 25% bijtelling/jaar * 12 maanden/jaar)
Het lijkt me sterk dat de A4 maar € 3429 duurder in aanschaf was dan de Corsa.

Een waarschijnlijker verschil in cataloguswaarde is op z'n minst € 20.000. Het verschil in bijtelling wordt dan minimaal € 175 netto per maand.
(€ 20.000 * 25% bijtelling/jaar / 12maanden/jaar * 42% belasting)

Als ik 25 was en nog geen € 2000 netto/maand zou verdienen, zou ik het wel weten als ik moest kiezen tussen € 225 of € 400 netto bijtelling/maand.

[ Voor 23% gewijzigd door Pinobigbird op 04-04-2010 18:39 ]

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:46

-tom-562

Oliesjeik

skelleniels schreef op zondag 04 april 2010 @ 18:01:
De vraag is natuurlijk waarom wil die werknemer een andere auto. Misschien is er inderdaad iets goed mis aan die auto...
Ik neem aan dat als het een lease-auto is, dat het onderhoud niks kost? Daar betaal je toch immers voor?

Vaak bu'j te bang!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
skelleniels schreef op zondag 04 april 2010 @ 18:01:
Goedkoper gaan rijden, duurder gaan rijden, ander formaat/type auto gaan rijden? Ik heb vorige maand ook m'n BMW na twee jaar overgedragen aan een collega om een wat goedkoper model te gaan rijden. Zijn meer mensen die dat doen. Gelukkig zijn er ook veel collega's die juist auto's willen rijden met een korte looptijd, zo houden we het in evenwicht ;)

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
G-PHREAK schreef op zondag 04 april 2010 @ 13:19:
Om wat voor auto gaat het? Hoeveel KM ga je rijden?

De keuze tussen een nieuwe Corsa of een 3,5 jaar jonge Audi A4 lijkt me bijvoorbeeld aardig makkelijk :)
Dik kans dat het nieteens om een nieuwe Corsa gaat, maar om eentje die al vaker voor ditsoort dingen is ingezet.

• adesign
Bedankt voor jullie reacties allemaal..Top!!

Ik vraag me trouwens af hoe het zit met de cataloguswaarde. De auto is 3,5 jaar oud. Ik mag dus het laatste half jaartje rijden van het lease contract. Waar wordt de bijtelling straks op gebaseerd.

Op de huidige cataloguswaarde of op die van toen het lease contract inging (vanaf de bestelling)?

Dit vraag ik omdat de auto nu in cataloguswaarde is gedaald neem ik aan na 3,5 jaar.

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Die gaat over de cataloguswaarde van 3,5 jaar geleden.
Leasecontract verandert niet maar wisselt alleen maar van eigenaar.

Money for nothin' and your chicks for free

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11 22:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

adesign schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 16:56:
Dit vraag ik omdat de auto nu in cataloguswaarde is gedaald neem ik aan na 3,5 jaar.
Helaas, de "catalogus waarde" blijft gelijk.

http://www.belastingdiens...rive_gebruik_auto-07.html

Marktwaarde enzo is weer een heel ander iets.

Wel de toestand van de auto nauwkeurig bekijken. http://leaseplan.mobi/dow...en_voor_geel_kenteken.pdf en door vorige eignaar laten oplossen, anders moet jij daar tijd in steken.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Bespreek met je werkgever wat de mogelijkheden zijn. Als je contract na 2 maanden niet verlengd wordt, wil je niet nog aan het lease contract vastzitten.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2010 22:56 ]

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:38

Gast1981

room with a moose!

Als jij die auto overneemt, dan zal je eraan vast zitten tot einde contract (dus 01-2011).
Uiteraard tenzij je hem weer opnieuw aan een collega over kan/mag dragen.
Ik zou overigens de auto minimaal eerst willen zien, en eigenlijk ook een proefritje maken, voordat ik hem zou overnemen.
Laat ook duidelijk vastleggen hoe e.e.a. geregeld wordt met dat bedrag boven de leasenorm... klinkt tricky.

Het leasecontract blijft op naam van je werkgever, echter word jij als nieuwe berijder vastgelegd.
Vraag ook zeker na hoe het geregeld is mocht je je proeftijd niet door komen!

En reken die 30€ extra bijtelling nog eens na... zoals hierboven al gezegd, dat lijkt me niet te kunnen.
Pagina: 1