[2K8 R2] Multi WAN Forceer niet-domain verbinding als primai

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMG
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-12-2024
De situatie is als volgt:

Server 2008 R2 (DC, Mail, Secondary DNS), voor het gemak A
Server 2008 R2 (Web/Development), voor het gemak B

Er zijn 2 WAN verbindingen, ADSL en Cable.

Server A is aangesloten op Gbit Switch, Switch is gekoppeld aan ADSL
Server B hangt met NIC 1 op Switch (en dus ADSL) en met NIC 2 op Cable.

Op server B wil ik NIC 2 (de Cable verbinding) als primaire gateway gebruiken, maar omdat via NIC 1 ook verbinding wordt gelegd naar de DC wordt dit automatisch als primair gepakt.

Is er een manier om aan te geven dat NIC 2 gebruikt moet worden als standaard WAN gateway?

Alvast bedankt.

NKCSS - Projects - YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Op server B NIC1 de gateway weghalen :)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMG
Oogje schreef op zondag 04 april 2010 @ 09:56:
Op server B NIC1 de gateway weghalen :)
? Dan kan ik toch net zo goed NIC 1 unpluggen??? het idee is dat ze wel intern kunnen blijven praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXcyle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-08 23:45
Nee, want een gateway wordt alleen maar gebruikt voor communicatie van je netwerk naar het internet/wan toe. als je dus op NIC1 de gateway weghaalt kan je nog prima binnen je netwerk communiceren, maar er niet meer buiten over die nic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
CMG schreef op zondag 04 april 2010 @ 10:31:
[...]

? Dan kan ik toch net zo goed NIC 1 unpluggen??? het idee is dat ze wel intern kunnen blijven praten.
Zolang server A en B in hetzelfde subnet zitten heb je geen gateway nodig om ze met elkaar te laten praten.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMG
Ik heb het geprobeerd (Alt config en dan gateway leeg laten), maar dan komt windows meteen met 'netwerk probleem oplossen' en is hij het er niet echt met eens volgens mij. Als ik daarna alles sluit en een website bezoek die het IP laat zien laat hij nog steeds het ADSL IP zien.

Ik zie al dat 'validate changes' uitzetten die detectie voorkomt, maar als ik hem niet invul, dan haalt ie de gateway niet weg, hij staat nergens ingevuld maar blijft op 192.168.1.1 staan.

Edit: Doh, als ik het op het eerste tabje invul pakt ie het wel, alt config dus maar achterwegen laten. My Bad & Merci.

[ Voor 36% gewijzigd door CMG op 04-04-2010 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXcyle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-08 23:45
De alt config gebruikt Windows alleen maar als je de netwerkkaart op DHCP hebt staan , en er geen DHCP lease binnen is gekomen (dus zie het als een backup voor als je DHCP server niet meer werkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Twee dingen:
  1. een server heeft een vast IP adres (en het verhaal met de gateway is wel heel erg basale netwerk kennis)
  2. post eens een ipconfig /all van server B (de twee netwerk segmenten waar deze server op aangesloten zit mogen niet overlappen)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Pagina: 1