Laptopaccu als voeding gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 02:04
Jaja, ultrawazige titel, maar dat is daadwerkelijk wat ik wil. Ik heb een Dell Latitude CPt laptop (Celeron 500) en een morsdode accu ervoor (P/N 1691P, 14,8V). De laptop heeft het probleem dat hij steeds meer moeite heeft om vanaf de adapter te starten. Dit ligt niet aan de adapter. Waarschijnlijk iets op het moederbord. Ik dacht eerst dat het aan het DC-DC board op het moederbord zou liggen, maar ook dat bleek niet het probleem.

De laptop start wel altijd perfect van de accu, alleen accu's zijn na een paar uur leeg dus geen permanente oplossing. Dus heb ik mijn morsdode accu opengerukt (nog veel werk poehee), de acht 18650 cellen eruit gesloopt en een 15V/4A adapter (Toshiba laptop adapter) aan de + en de - gesoldeerd:

Dell accu fuxx0red

Hij kan zo bij de Afrotech fuxx0red mods want het werkt niet. Een mogelijke reden voor het niet werken is het feit dat de individuele celmonitordraadjes waar normaal 3,6V/7,2V/10,8V op zou staan nergens meer op aan te sluiten zijn.

Heeft iemand een idee of ik dat zou kunnen omzeilen of op een andere manier de accu wijs kan maken dat hij maar gewoon aan moet gaan? Of kan ik dit gewoon vergeten? :P

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 17:05
Wat is er mis met een weerstandsdeler om de correcte spanningen op die celmonitordraadjes te zetten? Wel eerst eens uitmeten voor je aansluit, als de aansturing constant denkt dat een accuset minder of meer geladen is probeert die dat bij te regelen en dat zou wel eens rare effecten kunnen hebben.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
De eerste gedachte die bij mij opkomt is deze:
Dit type adapter is ontworpen om samen te werken met een accu. Ik bedoel daarmee dat de accu zorgt voor de afvlakking van stroom en spanning. Mist de accu, dan moet die afvlakking plaats vinden door een loeier van een condensator, en die zal hoogstwaarschijnlijk niet in de adapter ziiten. Gevolg is dus een pulserende gelijkspanning waarop de laptop weigert te werken.
Oplossing: Een heel grote electrolitische condensator, de grootste die past in de vrijgekomen ruimte, gezien de stroom die zo'n laptop doorgaans trekt enkele tienduizenden µF.

Edit:
Dit eventueel samen met de tip van Naftebakje.

[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 04-04-2010 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

die accu heeft een chipje dat bijhoud hoeveel energie dr nog in/uit de cellen kan, nu je de cellen dr uit gesloopt hebt, is het chipje "locked" geworden en wil je laptop niets meer met de accu..

chipje resetten.. geen idee, google?

[edit:] morsdode accu: de reden dat ie morsdood is, is dus die chip. :) die heeft op een moment besloten dat de cellen hun maximale levensduur bereikt hebben, de boel kortgesloten en je cellen voor wat er nog over was, om zeep geholpen. iig, dat deed mijn dell accu ook. je zult dus die chip moeten resetten en dr dan ook permanent spanning op moeten houden, anders gebeurt t meteen weer..

[ Voor 35% gewijzigd door AlexanderB op 05-04-2010 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 02:04
AlexanderB schreef op maandag 05 april 2010 @ 12:23:
[...]

die accu heeft een chipje dat bijhoud hoeveel energie dr nog in/uit de cellen kan, nu je de cellen dr uit gesloopt hebt, is het chipje "locked" geworden en wil je laptop niets meer met de accu..

chipje resetten.. geen idee, google?

[edit:] morsdode accu: de reden dat ie morsdood is, is dus die chip. :) die heeft op een moment besloten dat de cellen hun maximale levensduur bereikt hebben, de boel kortgesloten en je cellen voor wat er nog over was, om zeep geholpen. iig, dat deed mijn dell accu ook. je zult dus die chip moeten resetten en dr dan ook permanent spanning op moeten houden, anders gebeurt t meteen weer..
Hmmja voor zoiets vreesde ik dus ook al.

De cellen waren ook dood trouwens, ze gaven samen (4 in serie, 4x3.7V=14,8V) nog 1,53V. Een paar ook ietsjes verkleurd aan 1 kant. Dus daarvoor zal de elektronica er al mee gekapt zijn.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:02
Techneut schreef op zondag 04 april 2010 @ 11:12:
De eerste gedachte die bij mij opkomt is deze:
Dit type adapter is ontworpen om samen te werken met een accu. Ik bedoel daarmee dat de accu zorgt voor de afvlakking van stroom en spanning. Mist de accu, dan moet die afvlakking plaats vinden door een loeier van een condensator, en die zal hoogstwaarschijnlijk niet in de adapter ziiten. Gevolg is dus een pulserende gelijkspanning waarop de laptop weigert te werken.
Oplossing: Een heel grote electrolitische condensator, de grootste die past in de vrijgekomen ruimte, gezien de stroom die zo'n laptop doorgaans trekt enkele tienduizenden µF.

Edit:
Dit eventueel samen met de tip van Naftebakje.
Sorry dit is misschien heel bot gezegd, maar volgens mij is dit flauwekul, alle laptops die ik heb gehad tot nu toe werkten prima zonder de accu erin.

En ik denk inderdaad dat de electronica er geen zin meer in heeft omdat de stroom eraf is geweest, en omdat de draadjes naar de verschillende cellen niet aangesloten zijn.

Misschien dat je via V&A een iets meer werkende accu kunt verkrijgen, en daar dan hetzelfde trucje kunt toepassen.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 05-04-2010 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
O.k., ik zei dan ook alleen maar dat het de eerste gedachte was die bij me opkwam. Had zo kunnen zijn, want jaren geleden loste ik voor me zelf zoiets op bij een rekenmachientje waarvan de accu versleten was. Vandaar, het was maar een hint in die richting.
Pagina: 1