Laptop HDD vervangen en originele windows 7 behouden!

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alsmagalles
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-07-2021
Heb sinds kort een tweedehande HP 8510P aangeschaft en zou de 160gb HDD willen vervangen voor een 500gb HDD versie.

Nu is het zo dat er een stikker met code van Vista onder de machine zit en deze is geupgrade naar Windows 7.

Hoe kan ik het beste deze Legale Windows 7 versie behouden.

Kan ik de data van W7 van de 160 gb schijf kopieren naar de 500gb schijf en zal deze dan gewoon werken in de laptop?

Kan ik weer Vista met code installeren en deze opnieuw upgraden naar W7?

Kan ik een image maken van oude schijf en deze op de nieuwe schijf zetten?

Wat is de beste keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hoe kan ik het beste deze Legale Windows 7 versie behouden.
Volgens mij is je OEM code gekoppeld aan je moederbord en kun je hem dus zonder problemen imagen. Als het een retail versie is (en ik weet niet waar een upgrade onder valt), is het al helemaal geen probleem.

Maar waarom probeer je het niet gewoon? Als je de oude 160GB schijf ongemoeid laat, kun je het toch zonder risico uitproberen? Als het niet lukt, stop je de 160GB schijf terug en je hebt weer een werkend systeem.

[ Voor 49% gewijzigd door Room42 op 04-04-2010 05:55 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kulgan
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 23:11
Ik zou gaan voor de optie met de imagekopie. Als je achteraf de activatiemelding krijgt, kan je dit toch gewoon doorvoeren. Eventueel via de telefoon. Volgens mij heb je een valide reactivatiereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Je hebt zeker de cd er niet bij gekregen :?

Ik zou een image maken, en die erop zetten. Laat de 160GB maar ongemoeid tot je het aan de gang hebt, dan kun je die eventueel terug zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben het met Sjaakduhuuhl en Kulgan eens. Gewoon een image maken van je 160 GB schijf en die overzetten naar de nieuwe harddisk. Dan zou alles moeten werken. Zelf werk ik op een iets andere manier, maar dat is met desktop pc's. Ik clone dan de ene schijf naar de ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alsmagalles
Verwijderd schreef op zondag 04 april 2010 @ 13:14:
Ik ben het met Sjaakduhuuhl en Kulgan eens. Gewoon een image maken van je 160 GB schijf en die overzetten naar de nieuwe harddisk. Dan zou alles moeten werken. Zelf werk ik op een iets andere manier, maar dat is met desktop pc's. Ik clone dan de ene schijf naar de ander.
Daar zat ik ook aan te denken om beide HDD's aan mijn PC te hangen en dan de C schijf van de oude naar de nieuwe te kopieren.

Dat zou moeten werken dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je moet de hele schijf overkopieren, inclusief de bootsector

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alsmagalles
Verwijderd schreef op zondag 04 april 2010 @ 16:03:
je moet de hele schijf overkopieren, inclusief de bootsector
Bootsector staat niet op de C schijf dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Beide HDD's aansluiten (misschien op een desktop PC die genoeg SATA aansluitingen heeft) en dan gewoon ff met een Acronis CDtje ofzo booten en dan "Clone disk" kiezen.

Dan is hij een kwartiertje bezig en kun je de hardeschijf omwisselen zonder dat je er iets van merkt qua Windows of bestanden. Je hebt alles nog.

Prima stukje software
* ThinkPad gebruikt die optie erg vaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 08:24

job

alsmagalles schreef op zondag 04 april 2010 @ 16:07:
Bootsector staat niet op de C schijf dan?
Wel op de schijf waar je C staat, maar niet in de C partitie nee.
Gewoon hele schijf clonen, en dan je HD in de laptop. Opstarten en in schijfbeheer de partitie vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
job schreef op zondag 04 april 2010 @ 16:12:
Gewoon hele schijf clonen, en dan je HD in de laptop. Opstarten en in schijfbeheer de partitie vergroten.
Als je een goed kloon programma gebruikt dan schaalt hij de partitie grootte automatisch mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alsmagalles
ThinkPadd schreef op zondag 04 april 2010 @ 16:14:
[...]

Als je een goed kloon programma gebruikt dan schaalt hij de partitie grootte automatisch mee
Wilde het gewoon via de verkenner kopieren maar dat is niet goed genoeg?

Is met kloonprogramma beter? Welke dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Ik weet niet precies wat je wilt kopieren via verkenner, voor je persoonlijke data kan dat wel, maar je kan niet opstarten van de schijf, omdat hij de bootsector niet meeneemt bij het kopiëren.

Ik gebruikte Acronis, maar dat is geen gratis programma.

Misschien dat je iets via UBCD kan ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
alsmagalles schreef op zondag 04 april 2010 @ 16:31:
[...]

Die vraag is nu al drie keer beantwoord: Nee! Je kopieert de inhoud van een partitie, niet de partitie zelf.
Het is de enige manier. Ga lekker zoeken, het wordt echt veel besproken en het zou me niets verbazen als het gewoon in de GoT FAQ's staat! Ook hier in het topic staat een van de beste al genoemd (Acronis). Maar je moet ook wel zelf wat ondernemen. Wij gaan niet je handje vasthouden.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alsmagalles
ThinkPadd schreef op zondag 04 april 2010 @ 16:33:
Ik weet niet precies wat je wilt kopieren via verkenner, voor je persoonlijke data kan dat wel, maar je kan niet opstarten van de schijf, omdat hij de bootsector niet meeneemt bij het kopiëren.

Ik gebruikte Acronis, maar dat is geen gratis programma.

Misschien dat je iets via UBCD kan ofzo
Okee dan lijkt Acronis wel handig anders gaat het niet werken. Je kan dan je legitieme windows 7 verder gebruiken alleen dan op je nieuwe schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alsmagalles
Jammer handje vasthouden is wel zo prettig!!

Ik ga aan de slag bedankt voor het meedenken!

[ Voor 35% gewijzigd door alsmagalles op 04-04-2010 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar zat ik ook aan te denken om beide HDD's aan mijn PC te hangen en dan de C schijf van de oude naar de nieuwe te kopieren.
Dat zou moeten werken dan?

Ja, dat zou moeten werken, mits je een kloonprogje gebruikt.

Via de verkenner kopiëren is geen aanrader. Hij kopieert namelijk je bootsector niet.
Persoonlijk gebruik ik altijd Drive Image, maar Ghost zou ook kunnen en de al eerder genoemde progjes.

Okee dan lijkt Acronis wel handig anders gaat het niet werken. Je kan dan je legitieme windows 7 verder gebruiken alleen dan op je nieuwe schijf?

Je begrijpt het. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-09 11:04
Dat zijn dan wel betaal programma's waar over wordt gesproken (uiteraard ook op andere manieren verkrijgbaar maar niet bespreekbaar hier)

Ik raad Easus Disk Copy aan, gratis en je hoeft alleen maar een iso te downloaden en te branden met bv imgburn, dan emt die cd op te starten en de simpele instructies volgen..

Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-08 03:07
Je kunt toch ook een OEM install CD van windows 7 "ergens" vandaanplukken, en vervolgens je originele Win7 key gebruiken? Of wil je perse je huidige install behouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Ik zie net op de site van Acronis: http://www.acronis.com/homecomputing/products/trueimage/ dat ze ook een trial versie hebben.

Ik heb geen idee wat de beperkingen zijn van die trial versie, maar je kunt het altijd eens proberen want Acronis is echt een aanrader, je loopt makkelijk door de menu's heen, en dat lijkt me voor iemand zoals jij wel fijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zondag 04 april 2010 @ 17:35:
Ik heb geen idee wat de beperkingen zijn van die trial versie, maar je kunt het altijd eens proberen want Acronis is echt een aanrader, je loopt makkelijk door de menu's heen, en dat lijkt me voor iemand zoals jij wel fijn :)
Ja, Acronis is wel goed, maar je moet de vragen/mededelingen wel heel goed lezen, vind ik altijd. Ze zijn niet altijd even handig in de omschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alsmagalles
Mr Alfabet schreef op zondag 04 april 2010 @ 17:30:
Je kunt toch ook een OEM install CD van windows 7 "ergens" vandaanplukken, en vervolgens je originele Win7 key gebruiken? Of wil je perse je huidige install behouden?
Ik heb geen W7 key. Hij is origineel geleverd met Vista en naar W7 geupgrade door vorige eigenaar. Ik kan in het configuratiescherm geen W7 key zien. Er zit een Vista sticker met key op de achterkant dus dan zou je eerst Vista weer moeten installeren en dan upgraden naar W7.

Dan lijkt me een exacte kopie van de schijf maken met bijv. Acronis makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
alsmagalles schreef op zondag 04 april 2010 @ 19:11:
[...]

Ik heb geen W7 key. Hij is origineel geleverd met Vista en naar W7 geupgrade door vorige eigenaar. [...]
offtopic:
Dan heb jij geen legale Windows 7, want je hebt geen bewijs van eigendom. Die heeft de vorige eigenaar gehouden. Overigens kun je de key wel achterhalen met bepaalde tools. Het is niet helemaal legaal maar hij is zeer bekend *kuch* hirens *kuch* en lost al je problemen van deze thread op. Ook het clonen. Je hebt het niet van mij ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Room42 op 04-04-2010 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alsmagalles
Room42 schreef op zondag 04 april 2010 @ 19:27:
[...]

offtopic:
Dan heb jij geen legale Windows 7, want je hebt geen bewijs van eigendom. Die heeft de vorige eigenaar gehouden. Overigens kun je de key wel achterhalen met bepaalde tools. Het is niet helemaal legaal maar hij is zeer bekend *kuch* hirens *kuch* en lost al je problemen van deze thread op. Ook het clonen. Je hebt het niet van mij ;)
Heb hem achterhaald en even via google gezocht en hij komt veel voor. Het zou om een OEM productkey gaan en wordt in combinatie met Dell genoemd.

Dan kan ik er vanuit gaan dat hij niet legaal is zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Dat risico loop je inderdaad. Ik zou zeggen, probeer gewoon een nieuwe W7 installatie met die key op die nieuwe schijf, dan merk je het vanzelf. Als ie het wel doet, heb je lekker een frisse installatie. En als ie het niet doet, kun je de oude schijf nog clonen/imagen naar de nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06 00:17
Room42 schreef op maandag 05 april 2010 @ 10:12:
Dat risico loop je inderdaad. Ik zou zeggen, probeer gewoon een nieuwe W7 installatie met die key op die nieuwe schijf, dan merk je het vanzelf. Als ie het wel doet, heb je lekker een frisse installatie. En als ie het niet doet, kun je de oude schijf nog clonen/imagen naar de nieuwe.
Zal niet werken aangezien het een OEM key is, die nu of icm een certificaat en een SLCP stukje in het bios wordt geactiveerd of icm een zogenaamde loader.

Als het echt een OEM key van Dell is ben je waarschijnlijk gewoon opgelicht. (dus er staat of een custom bios op je laptop of een loader)

[ Voor 4% gewijzigd door tjtristan op 05-04-2010 10:18 ]

http://specs.tweak.to/15535

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alsmagalles
tjtristan schreef op maandag 05 april 2010 @ 10:18:
[...]

Zal niet werken aangezien het een OEM key is, die nu of icm een certificaat en een SLCP stukje in het bios wordt geactiveerd of icm een zogenaamde loader.

Als het echt een OEM key van Dell is ben je waarschijnlijk gewoon opgelicht. (dus er staat of een custom bios op je laptop of een loader)
Dan ga ik een exacte kopie maken van de schijf met Acronis en deze op de nieuwe schijf zetten. Dat zou moeten werken.

Verder werkt de geinstalleerde W7 prima en heeft ook diverse HP progjes maar die kunnen natuurlijk ook later geinstalleerd zijn. Ik kan ook gewoon updates binnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een eenvoudige uitleg gaat er van uit, dat Microsoft geld wil verdienen aan de verkoop van dvd's met het besturingssysteem. Als iedereen een kopie van het besturingssysteem op een dvd kan zetten verdient Microsoft waarschijnlijk niet veel meer. Dus een kopie neemt niet de systeembestanden over. Een image van de harde schijf neemt wel de systeembestanden over. Dus er is een image of een clone van de harde schijf nodig. Eventueel kan er voorlopig een gratis probeerversie van Windows 7 op de nieuwe harde schijf gezet worden.

Er zijn verschillende programmaatjes om de produktcode van het geïnstalleerde besturingsprogramma zichtbaar te maken. Waarschijnlijk is deze methode volledig legaal te noemen. Deze methode is waarschijnlijk in overeenstemming met de voorwaarden, die Microsoft gebruikt.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2010 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:54

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

tjtristan schreef op maandag 05 april 2010 @ 10:18:
[...]
Nee, dat klopt niet. Met name Dell, maar HP maken gebruik van oem key's in de meegeleverde recover CD/DVD's. Aan de hand van het BIOS (code) kan de installatie worden uitgevoerd met de meegeleverde ÇD/DVD's, hier is niets illegaals bij.

Wel is de Windwows 7 licentie illegaal, als er geen certificaat/licentie meegeleverd is. Officieel is een Windows licentie pas legaal als het certificaat sticker en orginele media aanwezig zijn/ in het bezit zijn van de computer eigenaar.

Wat betreft de orginele vraag voor de TS, het antwoord was wel met de GoT search te vinden, een image maken en deze terug zetten op de nieuwe hardeschijf is het makkelijkst en snelst en zou zonder enig probleem uitgeveord moeten kunnen worden.

O en als laatste dit heeft eigenlijk niet direct iets te maken met de hardeschijf dan wel IO controller, maar meer met de Windows installatie. Daarom een kleine verhuizing naar Windows Clients.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

_Dune_ schreef op woensdag 07 april 2010 @ 23:37:

O en als laatste dit heeft eigenlijk niet direct iets te maken met de hardeschijf dan wel IO controller, maar meer met de Windows installatie. Daarom een kleine verhuizing naar Windows Clients.
Nee, dit is een ordinaire disk clone aangelegenheid.
en bij een upgrade verandert je sticker niet automagisch mee ;)

[ Voor 8% gewijzigd door alt-92 op 08-04-2010 08:08 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:54

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

alt-92 schreef op donderdag 08 april 2010 @ 04:31:
[...]
Nee, dit is een ordinaire disk clone aangelegenheid.
en bij een upgrade verandert je sticker niet automagisch mee ;)
Oke :), wat betreft de upgrade naar Windows 7, hier zou dan ook een nieuwe licentie sticker bijgeleverd moeten zijn. Is dit niet het geval dan is het ook geen legale upgrade.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dat kun je niet zo stellen :) Anytime upgrades vanuit Windows bijvoorbeeld?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1