Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
Hoi allen,

Een tijdje terug heb ik wat gelezen over de DK-21m, een 1.17x vergroter voor op de crop-dSLR's, en ik ben geïnteresseerd geraakt. Ik heb er echter één vraagje over:

In verschillende reviews komt naar voren dat je eigenlijk geen afwijkende ogen mag hebben om de vergroter goed te kunnen gebruiken. Nu heb ik zelf -1(,25), wat prima te corrigeren is op mijn D90, maar is dat hinderlijk? Meestal heb ik toch een bril op en heb ik de vrijwel onmerkbare correctie eigenlijk niet nodig, dus ik kan het eventueel weer op 0 zetten. Dan lees je echter ook weer dat je met bril er eigenlijk niet goed doorheen kunt kijken...

Heeft iemand ervaring met het ding?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-01 07:07
Met een bril door een vergroter kijken vind ik sowieso vervelend kijken. Ik gebruik zelf ook een vergroter, DK-17m, in combinatie met DK-19 (oogschelp dinges) en met een bril is het bijna niet te doen. Waarschijnlijk vanwege de schelp. Maar meestal heb ik toch contact lenzen, dus het is op zich geen probleem.

Hoe dan ook met een vergroter moet je de diopter aanpassen, anders is de zoeker niet meer scherp. Wat je wel kan doen is de diopter instellen voor gebruik zonder je bril. Misschien helpt het wel. Overigens lees ik nu (jou link) dat mensen met bril geen problemen ondervinden.

Ik was ook vrij onzeker over het aanschaffen van zo'n vergroter. Maar eenmaal gekocht en er op gezet, gaat het nooit meer af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 12:54
Ik heb zelf ook de DK-17M voor mijn D700, maar zelfs al druk ik mijn oog tegen het diopterglas aan: Ik krijg 'vignetting' in mijn zoekerbeeld. Ik vind dit storend en de mate van vergroting is zo klein dat ik dit het niet waard vind.

Mijn bescheiden mening.

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Dat is prima, ik ben heel erg op zoek naar bescheiden meningen. Positief dan wel negatief, beide kanten zijn belangrijk. ;) Ik denk dat het per persoon nogal verschillend is of je er wat aan hebt en dat dat pas duidelijk wordt als je er één in handen hebt. Die dingetjes kosten echter zo weinig, dat ik dat risico wel aandurf. Ik denk ook dat ik hem hier zou bestellen.

Bij gebruik zonder bril staat de diopter volledig naar de - geschoven, wat voor mijn ogen een heel scherp beeld oplevert. Speling heb ik echter niet meer, dus daar zit misschien de crux. Is het over het algemeen zo dat je voor zo'n vergroter de diopter weer naar de + kant moet schuiven? Dat zou alle problemen opheffen, denk ik.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:36

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ik heb hem ook een tijdje gebruikt op m'n 5D1, maar vond net als Kwartjuh de vignetting wat te storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
5D en D700 zijn FF's natuurlijk. Is het niet zo dat je van die vignettering op een DX-body minder last hebt, of heeft dat meer met het oculair zelf te maken?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Ik heb een DK-21M voor een D200 en vond het resultaat dermate tegenvallen (ik vind de vergroging minimaal) dat ik hem er nooit meer op heb gezet. In eerste instantie wilde ik dat ding gebruiken om makkelijker te kunnen manual focussen bij macro. Dat viel dus tegen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Ik heb ook op de D200 een DK-21M gebruikt, ruwweg een maand (ik wilde mezelf 'pushen' ermee te leren werken, maar ook ik had meer last dan lust van het ding. Nu zit de reguliere standaard zoeker erop en dat is alweer een stuk beter. Door de afstandsvergroting en de beperkte winst vond ik hem toch niet de moeite waard uiteindelijk.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:15
Ik heb ook zo'n vergroter op mijn vorige Nikon (D2x) gehad en ik vond het een uitkomst; lekker groot beeld en geen vignetting. Wel kreeg het beeld in de zoeker, als ik er onder een kleine hoek doorheem keek, een hele lichte barrel distortion op de uiterste randen.

Op m'n FF vind ik de vergroter niks; beeld wordt te groot en inderdaad wat vignetting.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1