Een vraag aan de tweaker...
Van school hebben wij de opdracht gekregen een Exchange 2k7 cluster service op te zetten i.c.m windows server 2008. We zijn verplicht een NAS oplossing toe te passen en uiteindelijk moeten de clients na een uitval van Server1 weer met elkaar kunnen mailen (via server2).
Na heel wat googlen heb ik de volgende tutorial gevonden:
http://www.shudnow.net/20...08-starwind-iscsi-part-1/
Ik heb de hele tutorial gevolgd en heb de boel nagebouwd in vmware. Alles ging gesmeerd tot dat ik het ging testen... kwam ik er achter dat de users elkaar niet meer kunnen mailen, wel is de mailbox beschikbaar maar dat is dan ook alles.
stom stom stom ja achteraf...
Mijn opstelling in vmware
server1:
AD
hub transport
client access
mailbox server role
server2:
Failover service
Active cluster
server3:
Failover service
Passive cluster
server4:
FreeNAS met 2 harddisks voor database en quorum
Heeft iemand voor mij een tip of weet een handleiding die ik kan volgens om er toch voor te zorgen dat de clients ook met elkaar kunnen mailen na uitval van server 1?
Van school hebben wij de opdracht gekregen een Exchange 2k7 cluster service op te zetten i.c.m windows server 2008. We zijn verplicht een NAS oplossing toe te passen en uiteindelijk moeten de clients na een uitval van Server1 weer met elkaar kunnen mailen (via server2).
Na heel wat googlen heb ik de volgende tutorial gevonden:
http://www.shudnow.net/20...08-starwind-iscsi-part-1/
Ik heb de hele tutorial gevolgd en heb de boel nagebouwd in vmware. Alles ging gesmeerd tot dat ik het ging testen... kwam ik er achter dat de users elkaar niet meer kunnen mailen, wel is de mailbox beschikbaar maar dat is dan ook alles.
stom stom stom ja achteraf...
Mijn opstelling in vmware
server1:
AD
hub transport
client access
mailbox server role
server2:
Failover service
Active cluster
server3:
Failover service
Passive cluster
server4:
FreeNAS met 2 harddisks voor database en quorum
Heeft iemand voor mij een tip of weet een handleiding die ik kan volgens om er toch voor te zorgen dat de clients ook met elkaar kunnen mailen na uitval van server 1?