Toon posts:

Exchange 2007 / Windows server 2008 Failover Clustering

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een vraag aan de tweaker...

Van school hebben wij de opdracht gekregen een Exchange 2k7 cluster service op te zetten i.c.m windows server 2008. We zijn verplicht een NAS oplossing toe te passen en uiteindelijk moeten de clients na een uitval van Server1 weer met elkaar kunnen mailen (via server2).

Na heel wat googlen heb ik de volgende tutorial gevonden:

http://www.shudnow.net/20...08-starwind-iscsi-part-1/

Ik heb de hele tutorial gevolgd en heb de boel nagebouwd in vmware. Alles ging gesmeerd tot dat ik het ging testen... kwam ik er achter dat de users elkaar niet meer kunnen mailen, wel is de mailbox beschikbaar maar dat is dan ook alles.

stom stom stom ja achteraf...

Mijn opstelling in vmware

server1:
AD
hub transport
client access
mailbox server role

server2:
Failover service
Active cluster

server3:
Failover service
Passive cluster

server4:
FreeNAS met 2 harddisks voor database en quorum

Heeft iemand voor mij een tip of weet een handleiding die ik kan volgens om er toch voor te zorgen dat de clients ook met elkaar kunnen mailen na uitval van server 1?

Verwijderd

Hmm, denk dat je best eerst wat informatie opzoekt over hoe Exchange en Active Directory samenwerken. Je zit namelijk met maar 1 Domain controller, en als die uitvalt (server1 dus) dan liggen alle domein services uit.

Ook zie ik niet in waarom je al die Exchange rollen op server 1 hebt gezet. Bedoeling is net om die server rollen op je cluster te zetten voor de failover, en jij doet net omgekeerd :-)

Trouwens, die tutorial die je hebt gevolgd is enkel voor test doeleinden he. In een productie omgeving ga je nooit clusteren met een NAS (althans dat hoop ik toch).

Grtz,
Thanis

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 04 april 2010 @ 00:08:
Hmm, denk dat je best eerst wat informatie opzoekt over hoe Exchange en Active Directory samenwerken. Je zit namelijk met maar 1 Domain controller, en als die uitvalt (server1 dus) dan liggen alle domein services uit.

Ook zie ik niet in waarom je al die Exchange rollen op server 1 hebt gezet. Bedoeling is net om die server rollen op je cluster te zetten voor de failover, en jij doet net omgekeerd :-)

Trouwens, die tutorial die je hebt gevolgd is enkel voor test doeleinden he. In een productie omgeving ga je nooit clusteren met een NAS (althans dat hoop ik toch).

Grtz,
Thanis
Een MSA kan ook als NAS dienen, er is niks mis met ISCSI, er zijn ook gewoon enterprise NAS oplossingen. Alleen je moet het niet vergelijken met een soho ding :)
En het klopt wat die hierboven zegt, je exchange moet wel op je cluster staan :)
Ik weet niet hoe specifiek de opdracht is maar je zou ook kunnen kijken naar HyperV r2 met shared storage op de nas.

• haciemet
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-04-2024
hmm maar is het nu dus mogelijk om met 2 servers tot een exchange failover oplossing te komen?
Een node 1 en een node 2 die er voor zorgen dat exchange 100% blijft functioneren?

Dus een samenvatting van de serverrollen:

Server 1:

AD
Hub transport
client access
mailbox server
Failover cluster service
active cluster

Server 2:

AD
Hub transport
client access
mailbox server
Failover cluster service
passive cluster

en de database wordt naar een NAS weggeschreven...

Ik betwijfel alleen of zoveel rollen op 1 server naast elkaar kunnen draaien,
en ja alles is voor (school) testdoeleinden dus geen probleem wat dat betreft.

Verwijderd

Nee, dat gaat je niet lukken, je kan een clustered mailbox role niet combineren met andere rollen:
http://msexchangeteam.com/archive/2006/09/12/428880.aspx

Verder zijn DC's als nodes in een cluster ook niet echt een goed idee.
Active Directory domain controllers are not supported as Exchange Server cluster nodes

En meer leesvoer:
http://technet.microsoft....y/bb124721(EXCHG.80).aspx

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Echter zit je met een probleem, je hebt een active directory nodig om je cluster op te zetten, dus voor een 2 node cluster heb je minimaal 1 extra server nodig die AD doet :)

Ik neem aan dat je gewoon gegoogled heb op exchange 2007 cluser, en de eerste hit is MSexchange.org
http://www.msexchange.org...Mailbox-Server-Part1.html
een 3 part tutorial waar je letterlijk bij de hand wordt genomen om het op te zetten, zo moeilijk lijkt me dat toch niet :S?

EDIT: Spuit11 :X zoals hierboven dus :+

[ Voor 3% gewijzigd door LuckY op 04-04-2010 11:52 ]

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:16
Ik weet niet hoeveel servers je mag gebruiken, maar gezien de weinige info (je moet "een cluster" maken) zou ik het volgende doen:

Server 1: AD, HUB, CA
Server 2: CCR node 1 met database op het NAS
Server 3: CCR node 2 met database op het NAS
Server 4: AD, HUB, CA

Hoe je je CA en HUB redundant maakt kan je vast wel opzoeken.. Het blijft een schoolopdracht.

Beter kan je het niet maken omdat je maar één NAS hebt anders zou ik het CCR cluster ook nog verdelen over 2 NASjes (of local attached storage).

• haciemet
Archie_T schreef op zondag 04 april 2010 @ 11:52:
Ik weet niet hoeveel servers je mag gebruiken, maar gezien de weinige info (je moet "een cluster" maken) zou ik het volgende doen:

Server 1: AD, HUB, CA
Server 2: CCR node 1 met database op het NAS
Server 3: CCR node 2 met database op het NAS
Server 4: AD, HUB, CA

Hoe je je CA en HUB redundant maakt kan je vast wel opzoeken.. Het blijft een schoolopdracht.

Beter kan je het niet maken omdat je maar één NAS hebt anders zou ik het CCR cluster ook nog verdelen over 2 NASjes (of local attached storage).
Klopt dit is de bedoeling, een 100% availibility dat de users bij een uitval alsnog bij hun mailbox kunnen en ook nog eens kunnen mailen met elkaar.

Ik ben de door jou geschetste situatie nu aan het nabouwen, ik hoop dat het me gaat lukken allemaal. Ben nu server 1 aan het inrichten met AD, HUB, CA

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-01 10:15

_Arthur

blub

haciemet schreef op zondag 04 april 2010 @ 14:02:
Klopt dit is de bedoeling, een 100% availibility dat de users bij een uitval alsnog bij hun mailbox kunnen en ook nog eens kunnen mailen met elkaar.

Ik ben de door jou geschetste situatie nu aan het nabouwen, ik hoop dat het me gaat lukken allemaal. Ben nu server 1 aan het inrichten met AD, HUB, CA
Heb je al nagedacht over hoe je je HUB en CA roles High Available maakt?

• haciemet
Ik heb gezocht op google, en heb gelezen dat ik met network load balance aan de gang kan gaan om de HUB en CA rollen High Available te maken? weet niet of dat echt de bedoeling is.

Ben nu trouwens klaar met de installatie van server 1 (AD, HUB, CA) wat is de beste om nu mee verder te gaan, beginnen met de Node's ?

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:16
haciemet schreef op zondag 04 april 2010 @ 16:42:
Ik heb gezocht op google, en heb gelezen dat ik met network load balance aan de gang kan gaan om de HUB en CA rollen High Available te maken? weet niet of dat echt de bedoeling is.

Ben nu trouwens klaar met de installatie van server 1 (AD, HUB, CA) wat is de beste om nu mee verder te gaan, beginnen met de Node's ?
Zover ik weet is HUB automatisch redundant, en mensen moeten toch alleen kunnen mailen? Dan zou ik de CAS rol op één DC laten staan en de HUB op allebei. Ga niet aan de gang met NLB op een DC, dat is vragen om problemen. Dus volgende stap:
2e DC bouwen, geen CAS role en daarna CCR opbouwen.

• haciemet
Oke, 2e server met DC en HUB is inmiddels klaar.
Morgen weer verder met de rest :)
Pagina: 1