• splitert
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-02 13:51
hallo,

Ik heb +- 2 jaar geleden een complete pc gekocht bij een winkel waar ze hem hadden gebouwd.
Hier zit in:
Een AMD Athlon 4000+ x2 Brisbane
Een ECS 690gm-m2 moederbord in.
Het geheugen en cardreader zijn merkloos.
De dvd brander is een Lite-On, type nummer onbekend (IDE aansluiting)
Een Samsung 250GB harddisk in, typenummer ook onbekend (SATA aansluiting)
De CPU koeler is gewoon een AMD stock koeler.
Voeding is eentje van X-gear 400W
OS is Windows Vista Home Premium 32-bits.

Tot voorkort ging alles goed.

Maar nadat hij 3 uur met winrar bezig was (bestand van 30GB unrarren) is hij opeens langzamer, loopt vast/is langzaam met downloaden en installeren updates, temperatuur is niet meer te meten (hij geeft temps van -10 tot 10 graden aan, met core temp en real temp), heeft last van vastlopende boots en de cardreader reageert niet meer. Ik heb hem al opnieuw geinstalleerd, maar hierdoor neemt de snelheid alleen maar af.

Iemand een idee wat hier aan de hand is?

Hier nog wat meer informatie:

De temperatuur was voor die winrar gewoon goed af te lezen, maar nu niet meer.

Hij doet nu 4 uur over 100 updates downloaden en installeren, waarbij hij meerdere malen op het downloaden van de updates vastloopt, (het downloaden dan, de pc zelf niet).

de kabels van cardreader heb ik al gecheckt en zitten goed vast, en op andere pc werkt hij gewoon goed. Hij geeft wel stroom af (mijn harddisk start wel op maar windows geeft geen melding), de usb poorten van mijn moederbord werken wel, maar die uit mijn kast ook niet.

De bios is al geupdated maar hij heeft nog steeds regelmatig last van vastlopende boots.

Memtest geeft geen foutmeldingen bij geheugen.

Ik denk zelf dat of het moederbord stuk is, slecht contact maak met cpu of mijn cpu is doorgebrand (of een combinatie van die 3)

Ik durf het niet aan om met prime95 te testen, uit angst om hem nog verder stuk te maken.

Ik hoop jullie nu genoeg informatie te hebben gegeven om mij te helpen.

alvast bedankt

• remcoverhoeven
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-07-2022
hallo
cpu is kapot of niet kapot dus niet gedeeltelijk
moederbord lijkt me ook sterk
ik denk eerder gewoon gare HD of je ram dus ga dat eerst maar testen hoelang heb je memtest gedraait?

PSN: gupkillzone

Verwijderd

Na heel even snel doorgelezen te hebben, gebruik je nog steeds dezelfde HDD?
Die gaat mss het loodje leggen of blijft een gare langzame gast.

Ik zou in ieder geval even de aansluitingen checken, eerst op je HDD en ook de rest van het systeem.
Je kan een diagnostic tools proberen om je HDD te checken op half gare clusters. Sommige HDD's doen het gewoon nog hoor, maar zijn wel ontzettend traag, tot niet reagerend.
Ultimate bootdisk, of volgens mij ook een Linux CD, tools om te testen.

Of probeer even op een andere HDD je OS te zetten.

Het mobo zou defect kunnen zijn, door te veel warmte kan vanalles gebeuren. CPU kan ook, maar de kans is zeer klein, zonder extreem OC'en dat je CPU defect is.
In bios temperatuur van de CPU ook afwijkend?

• splitert
ik heb met memtest meer dan 8 uur getest, en er kwamen geen fouten uit.

ik gebruik inderdaad nog steeds dezelfde hd.
harddisk is getest met hdtune pro, gaf maar 1 cluster met een hele grote afwijking, verder geen fouten.
Met snelheid test gaf hij gewoon rond de 85mb/ps voor lezen aan.
schrijven weet ik niet zo uit mijn hoofd, maar ik weet wel dat het ook ongeveer gelijk was als eerst.
maar dat deed hij toen hij snel was ook.

ik ben er wel achter dat het een Samsung HD250HJ is.

Bios temperatuur ligt altijd onder de kamertemperatuur, dus dat klopt al niet met een stock koeler.

harddisk met andere os zal ik later proberen.

• remcoverhoeven
  • Laatst online: 26-07-2022
ik zou zeggen snor even een andere hd op en probeer even windows kijk wat de pc doet

PSN: gupkillzone

• splitert
ik heb het nu met een andere harddisk gedaan.
maar er is bijna geen performance winst, met hd tune geeft die wel aan dat de harddisk sneller is (logisch),
maar je merkt er gewoon niks van

• Bastini
  • Laatst online: 21-11-2025
Is het niet een idee om gewoon die oude processor de laars te geven? Voor niet zoveel geld heb je een betere

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-02 23:08
Bastini schreef op maandag 05 april 2010 @ 01:09:
Is het niet een idee om gewoon die oude processor de laars te geven? Voor niet zoveel geld heb je een betere
Maar daar lost hij het probleem niet mee op...

Ben bang dat je mobo gewoon gaar is, gekste dingen komen voor als een mobo niet zo fijn meer is.

• Bastini
  • Laatst online: 21-11-2025
spNk schreef op maandag 05 april 2010 @ 02:50:
[...]

Maar daar lost hij het probleem niet mee op...

Ben bang dat je mobo gewoon gaar is, gekste dingen komen voor als een mobo niet zo fijn meer is.
Dat klopt wel ja, ik had een oude pc waar het scherm het eerste half uur flikkerde en nadat ik een nieuwe pc had gekocht en de oudere openmaakte was de oorzaak dat het hele moederbord gefrituurd was
Pagina: 1