[ADSL] spanningsniveau van een adsl/POTS -lijn

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit hier met een ADSL lijn en een adsl modem, met geen mogelijkheid is er een indicatie te krijgen van DSL/internet verbinding. Heb het aansluitpunt helemaal afgekoppeld en de draden gestript zodat ik de spanning kan meten die op de aderparen staat. Ik weet van eerdere ervaringen dat ik een spanning van zo'n 2,5 volt meette op de aders. Op deze aders meet ik bij geen enkel paar (welke combinatie dan ook) een spanning bij het punt waar de aders de woning binnenkomen. Rood-Blauw zou het gouden paar moeten zijn maar ik meet nergens iets. Tiscali zegt echter dat de aansluiting gewoon zou moeten werken. Spraak via POTS is er niet op dit adres, alleen een adsl aansluiting die nu gebruikt gaat worden aangezien alles hier via de kabel liep in het verleden.

Iemand hier die me met zekerheid kan zeggen wat het voltage bij jou thuis is op de "telefoonstekker" als je er een metertje bij gebruikt? En welke aders het dan zijn?

Zou erg op prijs gestelt worden... en anders moeten ze maar een monteur van tiscali sturen, die dan ook niets kan doen, die dan weer een KPN monteur laat komen, die dan wat in de wijkcentrale moet doen. Vermoed ik... maar voordat ik dat risico wil nemen (de kosten lopen dan nogal op) zou ik het graag even zeker weten dat ik over bepaalde aders een bepaalde spanning zou moeten kunnen meten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:06
DSL kun je niet meten met een normale multimeter.

Als je analoog of ISDN hebt kun je deze spanningen wel meten. DSL-only is een hoogfrequent signaal. Zonder hiervoor geschikte apparatuur kun je dit niet zomaar meten.

Rood-blauw is het 1e aderpaar. Weet je zeker dat hierop je DSL staat? En dat het wel je israpunt is en niet toevallig ergens anders binnenkomt? wit-oranje is het 2e aderpaar, die zou je natuurlijk ook even kunnen proberen. Als er om watvoorredendanook nog ergens een signaal op paar 1 stond, of administratief nog ergens, dan is paar 2 het 1e vrije paar en zal ie daar misschien op staan.

edit: adhv pc+huisnr zou er maar 1 israpunt zijn, met 1 aderpaar. Als TS daadwerkelijk de invoer heeft (en dus niet elders in het pand via een defecte kabel doorgelust zit) zit er niets anders op dan telfort tiscali bellen..

[ Voor 70% gewijzigd door DJSmiley op 03-04-2010 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

probeer stiekem ook maar eens wit-oranje.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks mensen, DJSmiley ook bedankt. Ik ga er na de paas nog even langs, en dan zal ik nog wat dingen uitproberen.

:)

edit: ben ff kwijt of het telfort of tiscali is... volgens mij idd tiscali, zeg ik even adhv het feit dat er een zilveren zyxel wireless staat... maar telfort stuurt die ook....? Of is telfort overgenomen door tiscali of vice versa oid? Dat laatste toch?

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2010 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:46
Een PSTN aansluiting is normaal 48 volt en een ISDN 96.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Uitslag, uiteindelijk bleek het toch de wijkcentrale te zijn...... Begon al aan mezelf te twijfelen... ;)
Pagina: 1