Toon posts:

Je Eigen Wake-up light.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht eraan om mijn eigen wake-up light te maken voor op mijn kamer omdat wakker worden een heikel punt is bij mij en omdat mij de plastic oplossingen van philips te beperkt zijn. Ik had met mijn beperkte kennis over electronica al wat ideeën opgedaan en had al een beetje een plan gemaakt. Mijn idee was als volgt.

Op de vooraf ingestelde tijd beginnen de lampen langzaam met branden en gedurende een half uur wordt de spanning langzaam opgebouwd zodat na dit halve uur de spanning maximaal is en de lampen dus ook maximaal branden en ik heerlijk wakker kan worden.

Hoe dit te realiseren:

Ik schroef mijn wekker open en haal de draadjes die naar de speaker loopt los (of ik bestel via conrad een tijdschakelaartje) en soldeer deze op een bordje als deze:

www.conrad.nl Home » Componenten » Bouwpakketten, modules » Bestuur-, regel-bouwpakketten »
Tijdmechanisme-bouwpakketten>>Aan/uit schakelaar vertraagd

Vervolgens soldeer ik de desbetreffend lampen op het bordje en klaar is kees. Ik was van plan om een lange lichtslang te gebruiken als lampen en deze later eventueel nog uit te breiden met andere lampen.

Ik weet dat ik waarschijnlijk een heleboel dingen mis zoals vereiste weerstanden en transformatoren. Daarom vraag ik jullie hulp voor die laatste paar stapjes en berekeningen. Wat mis ik nog en welke dingen zie ik nog over het hoofd? Ook omdat ik denk dat heel veel mensen wel belang hebben bij deze oplossingen gezien de wake-up lights van Philips veels te weinig licht af geven en ook niet mooi in het interieur te verwerken is. Natuurlijk zal ik tijdens het proces foto's maken en beschrijvingen toevoegen zodat andere ook profijt zullen hebben van mijn probeersels en ervaringen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2010 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-10 14:52

lasharor

7 december 2004

Wat voor lamp gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 19:46

mux

99% efficient!

Interessant, maar kun je de conradlink eerst even werkend maken? Dan weet ik welke kant je op wilt.

Wat voor lichten zitten er in de lichtslang, zijn het LEDs, hoogspanning- of laagspanninglampjes? Dat scheelt namelijk wel enigszins in het ontwerp. Verder is een linkje naar een halve discussie over het onderwerp in de EL-kroeg ook wel op zijn plaats:

marco.meijer in De EL-kroge - Deel 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:47

F.West98

Alweer 16 jaar hier

zoiets zou voor mij ook handig zijn; maar dan in 5 minuten.
het geval 'op een bepaalde tijd aan gaan' ken ik wel (tijdschakelaar tussen stopcontact en snoer)
maar om het licht steeds hoger te doen; ken ik niet.
ben alleen een leek/n00b op elektronica-gebied. dus van schakelaars, weerstanden, enz. weet ik niets.

[ Voor 19% gewijzigd door F.West98 op 03-04-2010 21:23 ]

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-10 15:08
Het mooiste voor wat ik zie als "je eigen wake-up light" is en blijft een µC oplossing. Hang er een RTC (die het uur bijhoudt), een LCD en wat knopjes (om instellingen te maken) en eventueel een DCF77 ontvangertje (radiografisch gestuurde klok) aan, voeg nog de gewenste lampsturing toe en je kan het 100% volgens je eigen wensen maken.

Nadeel van zo'n oplossing is dat je er veel werk aan hebt, niet in het minste het uitklaren wat je er allemaal in wil. Zo wil ik er een weekwekschema in steken (dan kan ik er werkdagen en weekend netjes in steken) dat ook kan overschakelen op vakantieplanning, en heb ik ondertussen nog het id bijgekregen om het geheel dmv RGB ledstrips als ideale ochtend- en avondlamp te maken aangezien de kleur/kleurtemperatuur van het licht invloed heeft op je interne klok ('s avonds zit er veel rood in het licht, daar wordt je moe van, terwijl je 's ochtends veel meer blauw hebt wat je wakker houdt).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:10

Rmg

Aan/uit schakelaar vertraagd zijn meestal schakelaars die na een tijdje nadat je de knop hebt ingedrukt aan of uitgaan. om bijvoorbeeld de trap af te lopen.

als dimmer zou je een k8064 van velleman kunnen nemen http://www.vellemanusa.com/us/enu/product/view/?id=521945.

je zit dan alleen nog met de aansturing je op de k8064 zou je een voltage van 0 naar 5(of 12) moeten in stapjes verdeeld over een half uur. makkelijkste is om daarvoor een microcontroller te pakken. voordeel is dat je dan ook heel makkelijk de pulsjes van je wekker kan opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 19:46

mux

99% efficient!

@naftebakje: een bluetooth-module erin stampen zodat je hem via je computer kan instellen en verder helemaal kunt wegwerken is ook nog wel wenselijk, en niet heel moeilijk, behalve als je als enige kristal zo'n horlogekristal gebruikt (dan krijg je de bitrate niet goed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Dit zijn leuke projectjes :)
Wees niet bang om moeilijke schemas of ideeen uit te proberen, meestal valt het allemaal wel mee!

Bijvoorbeeld zoiets:
http://www.circuitsonline...iew/message/656422#656422
Ziet er ingewikkeld uit, maar valt uiteindelijk wel mee als je het gewoon nabouwt.
Hier een wat algemenere discussie:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/1877

Als je het echt simpel wilt houden zou ik gewoon een klein RC schakelingetje maken dat een condensator oplaadt. Hoe snel dit gebeurt kun je regelen met R (weerstand) en C (capaciteit), vandaar dat zoiets RC-tijd heet :P
Deze spanning (gewoon 1,5-9v) kun je gebruiken om een grotere stroomkring aan te schakelen (gewoon 230v gloeilamp), bijvoorbeeld een relais, mosfet, PNP, NPN transistor oid die je over de condensator aansluit.
De 1,5-9v kun je uit de radio trekken, of uit een schakelingetje dat aangezet wordt door de radio.

btw,als je zelf wilt proberen kun je erg goed aan de slag met simulatieprogrammas. Een hele simpele (maar ook beperkte) is Crocodile Technology, een uitgebreidere is MultiSim.

[ Voor 8% gewijzigd door Sibylle op 04-04-2010 12:07 ]

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:18

Stoney3K

Flatsehats!

naftebakje schreef op zondag 04 april 2010 @ 00:53:
Het mooiste voor wat ik zie als "je eigen wake-up light" is en blijft een µC oplossing. Hang er een RTC (die het uur bijhoudt), een LCD en wat knopjes (om instellingen te maken) en eventueel een DCF77 ontvangertje (radiografisch gestuurde klok) aan, voeg nog de gewenste lampsturing toe en je kan het 100% volgens je eigen wensen maken.

Nadeel van zo'n oplossing is dat je er veel werk aan hebt, niet in het minste het uitklaren wat je er allemaal in wil. Zo wil ik er een weekwekschema in steken (dan kan ik er werkdagen en weekend netjes in steken) dat ook kan overschakelen op vakantieplanning, en heb ik ondertussen nog het id bijgekregen om het geheel dmv RGB ledstrips als ideale ochtend- en avondlamp te maken aangezien de kleur/kleurtemperatuur van het licht invloed heeft op je interne klok ('s avonds zit er veel rood in het licht, daar wordt je moe van, terwijl je 's ochtends veel meer blauw hebt wat je wakker houdt).
Ik maak het helemaal bont: Mijn 'wakker worden' is gewoon een scripted event in het domotica-systeem.

Om 08:30 gaan de RGB LED-strips aan, de gordijnen gaan automagisch open en de radio draait Arrow. Het ding zet nog net niet uit zichzelf koffie. :z

RGB LED-strips zijn trouwens een prima manier om een meer specifieke kleur te krijgen, maar zorg ook dat je genoeg wit meeneemt. Losse LEDs zijn van zichzelf namelijk redelijk smalbandig (dus echt rood, groen en blauw) terwijl wit veel meer golflengtes heeft. Vandaar bij mij ook de gordijnen -- zonlicht is veel goedkoper en beter licht dan je met elke LED zou kunnen maken. :Y)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb ooit eens wat met een uC gedaan die de PWM breedte steeds wat hoger maakte. Zooi warm-witte leds er aan. Maar ik werd er amper van wakker.

Sprak later iemand, die vertelde dat je lichaam ook echt de kleuren nodig heeft die in daglicht zitten. Okal zijin je ogen dicht. Vandaar dat philips een gloeilamp er in heeft zitten en geen LED of spaarlamp. Maargoed, dat staat hierboven ook vermeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alle reacties gelezen en wat meer gezocht, maar ik ben nog niet echt verder. Er worden veel suggesties gegeven, welke ik allemaal erg op prijs stel, maar de makkelijkste oplossing is volgens mij nog niet voorbij gekomen. In de derde klas hebben we hier volgens mij een keer een hoofdstuk over gehad en hebben we uitgebreid geoefend en uitgeprobeerd met een systeembordje met de meest basic onderdelen zoals lampjes, zoemers, pulsentellers en dergelijke. Ik weet dat ik toen nog iets vergelijkbaars heb gemaakt, maar ik kan het me niet voor de geest halen. Ik zoek dus eigenlijk een oplossing die niet al te ingewikkeld is en redelijk makkelijk te reproduceren is voor andere mensen die dezelfde vraag als mij hebben.naftebakje was al een mooi eindje op weg en had ook goed in zijn hoofd wat ik voor ogen had, maar sloeg nog wat stappen over die voor mij niet zo makkelijk uitvoerbaar zijn als voor hem misschien. Het idee met een weekschema spreekt mij wel aan, maar ik weet niet of dat realiseerbaar is. Ook zou ik het wel leuk vinden als ik in de toekomst het systeem kan uitbreiden met dingen als geluid en een motortje dat mijn gordijnen open doen zonder dat ik alles uit elkaar moet halen. Als er overigens een mooie oplossing is die met de computer is in te stellen in de vorm van:" If......>doe lamp aan" of een andere makkelijkere oplossing sta ik daar ook voor open. Mijn idee was als volgt:

Stap 1: Een klokje dat op een bepaalde tijd (stel 7:00) een constante puls begint af te geven en die deze aanhoudt tot een half uur na de ingestelde tijd (7:30 in dit geval). Eigenlijk dus gewoon een wekker radio.

Stap 2: Hier kom ik dus in de knoop. Ik zoek een elektronisch component die de spanning langzaam opbouwt. Ik dacht al aan een pulsenteller met daaraan een pot metertje en wat dingetjes eromheen, maar dit is niet het meest praktisch en bovendien redelijk ingewikkeld.

Stap 3:De RGB LED-strips die het licht dus uiteindelijk uitstralen. Of het hoogspannings of laagspanningslampjes zijn weet ik nog niet want ik heb ze nog niet gekocht, maar van beide zijn meerdere varianten te vinden natuurlijk dus laten we ervan uitgaan dat ze een lage spanning nodig hebben om dat alvast duidelijk te maken.

Na stap 2 zou ik dus nog een speaker aan kunnen sluiten of een motortje, maar dat is van latere zorg (als het er überhaupt komt) Let er wel op dat mijn kennis redelijk beperkt is. Zo weet ik niet wat een uC, een Rc schakeling, PNP etc. is en waar het voor dient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Verwijderd schreef op zondag 04 april 2010 @ 20:40:
Ik heb alle reacties gelezen en wat meer gezocht, maar ik ben nog niet echt verder. Er worden veel suggesties gegeven, welke ik allemaal erg op prijs stel, maar de makkelijkste oplossing is volgens mij nog niet voorbij gekomen. In de derde klas hebben we hier volgens mij een keer een hoofdstuk over gehad en hebben we uitgebreid geoefend en uitgeprobeerd met een systeembordje met de meest basic onderdelen zoals lampjes, zoemers, pulsentellers en dergelijke. Ik weet dat ik toen nog iets vergelijkbaars heb gemaakt, maar ik kan het me niet voor de geest halen. Ik zoek dus eigenlijk een oplossing die niet al te ingewikkeld is en redelijk makkelijk te reproduceren is voor andere mensen die dezelfde vraag als mij hebben.naftebakje was al een mooi eindje op weg en had ook goed in zijn hoofd wat ik voor ogen had, maar sloeg nog wat stappen over die voor mij niet zo makkelijk uitvoerbaar zijn als voor hem misschien. Het idee met een weekschema spreekt mij wel aan, maar ik weet niet of dat realiseerbaar is. Ook zou ik het wel leuk vinden als ik in de toekomst het systeem kan uitbreiden met dingen als geluid en een motortje dat mijn gordijnen open doen zonder dat ik alles uit elkaar moet halen. Als er overigens een mooie oplossing is die met de computer is in te stellen in de vorm van:" If......>doe lamp aan" of een andere makkelijkere oplossing sta ik daar ook voor open. Mijn idee was als volgt:

Stap 1: Een klokje dat op een bepaalde tijd (stel 7:00) een constante puls begint af te geven en die deze aanhoudt tot een half uur na de ingestelde tijd (7:30 in dit geval). Eigenlijk dus gewoon een wekker radio.

Stap 2: Hier kom ik dus in de knoop. Ik zoek een elektronisch component die de spanning langzaam opbouwt. Ik dacht al aan een pulsenteller met daaraan een pot metertje en wat dingetjes eromheen, maar dit is niet het meest praktisch en bovendien redelijk ingewikkeld.

Stap 3:De RGB LED-strips die het licht dus uiteindelijk uitstralen. Of het hoogspannings of laagspanningslampjes zijn weet ik nog niet want ik heb ze nog niet gekocht, maar van beide zijn meerdere varianten te vinden natuurlijk dus laten we ervan uitgaan dat ze een lage spanning nodig hebben om dat alvast duidelijk te maken.

Na stap 2 zou ik dus nog een speaker aan kunnen sluiten of een motortje, maar dat is van latere zorg (als het er überhaupt komt) Let er wel op dat mijn kennis redelijk beperkt is. Zo weet ik niet wat een uC, een Rc schakeling, PNP etc. is en waar het voor dient.
Als je wilt werken met LEDjes ga je het in ieder geval moeilijker maken dan dat je tot nu toe aanneemt.
Je kunt een LED namelijk niet fatsoenlijk dimmen (of andersom dus) met spanning, de manier om het wel te doen is: PWM (pulse width modification); je stuurt heel vaak (+50/s) een puls naar je LED, je varieert de lengte van deze pulsen.
Als je bijvoorbeeld 100 keer per seconde een pulsje geeft van 0.01s, staat je lampje 100*0.01=100% van de tijd aan. Als je 100 keer per seconde een pulsje geeft van 0.002s staat je lampje maar 100*0.002=20% van de tijd aan, en heb je maar 20% lichtintensiteit.

Als je op internet zoekt naar bekende PWM schakelingen, wordt het één en ander vanzelf duidelijk. Je moet sowieso kennis gaan opdoen over de principes en componenten (transistors etc.) als je het zelf gaat bouwen.
Download een simulatieprogramma zoals Crocodile technology of multisim, en bouw wat schakelingen van het internet na.
Als voorbeeld kun je kijken naar deze:
http://aartsite.nl/licht/o_lrgb.htm
http://www.circuitsonline...elbouw/motorregeling.html (zelfde principe, maar dan met meer vermogen).

Uiteindelijk is het belangrijk om een goed PWM signaal te krijgen uit je wekkerradio, maak je nog niet druk over het vermogen of de spanning die dat ding moet leveren.
Als je uiteindelijk een mooi PWM signaal hebt, kun je dit signaal aansluiten op een FET (ook belangrijk om te snappen wat dat is) en die FET vertaald dit signaal dan naar je LEDjes (welke een eigen voeding hebben).
Het langzaam oplichten moet je verwerken in de PWM schakeling VOOR je FET.

Ctrl+k

Pagina: 1