• Voyagerscout
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-10-2024
Hallo mensen ^^

Ik heb hier een probleem met de onboard geluidskaart van mijn AM2NF6G-VSTA moederbord van Asrock.
(http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=AM2NF6G-VSTA)
Het is een Realtek geluidchip, die altijd goed gewerkt heeft.
Maar sinds een maand ofzo, kan ik nergens meer geluid afspelen!
Alleen, wat wel raar is, zodra ik bij Realtek Sound Manager zo'n 3D Demo afspeel (zoemende bij, of Dwaze Muziek, jullie kennen het wel) hoor ik wel gewoon geluid!
Bij configuratie scherm, bij Geluiden en Audioapparaten, word gezegt dat ik geen audioapparaat heb :S.
Ik heb de drivers gewoon geinstalleerd, en nog een paar keer opnieuw geinstalleerd, maar niets helpt.
Windows zeg ook niet dat ook maar ergens de drivers niet werken, of dat er hardware is zonder driver.

Iemand enig idee hoe ik dit moet oplossen?
Alvast bedankt!

(Ps als ik met deze vraag niet in het goede forum zit, sorry, ik kon de juiste niet echt vinden)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:23
Welke windows versie gebruik je? Heb je ook het juiste afspeelapparaat geselecteerd in de windows instellingen?

• Voyagerscout
Ik gebruik op dit moment Windows XP service pack 3
Ik kan bij configuratie scherm niet instellen welk audioapparaat ik wil gebruiken... al die dropdown-menu's zijn gewoon donker en er valt niet op te klikken.

• thr-
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-09-2022
Controleer of alles wel goed staat in je BIOS en update je BIOS.

• Voyagerscout
Oke
Maar als ik wel gewoon geluid kan afspelen vanaf die 3d demo, waarom is de bios dan het probleem?
En ik had eerst altijd wel gewoon geluid, dus ik snap het idee niet helemaal :P

[ Voor 28% gewijzigd door Voyagerscout op 03-04-2010 19:32 ]

• Gert43
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-01 14:57
Kijk eens in het configuratiescherm onderdeel geluid of je de juiste geluidsapparaat hebt geselecteerd.

• thr-
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-09-2022
Tja, ik zou denken als er geen audio bij apparaat beheer staat dat een BIOS update waarschijnlijk een oplossing kan bieden. Over het hoofd gezien dat je wel geluid krijgt, maar kan geen kwaad om een BIOS update te doen. En verwijder al je audio drivers eens en opschonen met Driver Sweeper(In veilige modus), daarna een nieuwe installatie.

[ Voor 16% gewijzigd door thr- op 03-04-2010 19:35 ]

• Voyagerscout
Oke zal ik proberen ^^ Ik verbaas me er wel nog steeds over dat ik via die 3d demo wél geluid hoor.

• Voyagerscout
Oke dit is dus niet gelukt
Ik heb dit keer de installatie via die pop-up van "nieuwe hardware gevonden" gedaan, maar nog steeds geen succes.
Windows vind nog steeds dat er geen audio apparaat te selecteren valt :S

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-02 09:05
tja je zou kunnen gaan overwegen om windows een keer opnieuw te installeren, maar kan me voor stellen dat je daar niet echt op zit te wachten als alleen je geluid het even niet doet ;)

Bij het herinstalleren heb je gewoon die 'Realtek high definition audio driver ver:R1.43' van de asrock site gehaald en die geïnstalleerd? probeer anders een keer om alle geluidsdrivers te verwijderen en de pc te rebooten, geeft hij dan wel weer aan dat er nieuwe hardware gevonden is?

Desktop | Server | Laptop

• Voyagerscout
Ja, dat wel.
En als ik m dan via windows zelf installeer, dan geeft ie nog steeds het zelfde probleem :S

Verwijderd

Heb je een ATI videokaart met HDMI aansluiting?

Als je met je rechtermuisknop op Deze Computer klikt en kiest voor beheren, en dan apparaatbeheer aanklikt aan de linkerkant van het venster, en vervolgens kijkt in het rechterdeel van het venster, zie je daar dingen met een rood kruis erdoorheen of een geel uitroepteken?

Zie je bij Besturingsapparaten voor geluid, video en spelletjes (of iets soortgelijks) een High Definition Audio device staan?

En onder Systeemapparaten zie je daar de Microsoft Unified HDA ........ (nog iets) of High Definition Audio-besturing staan?

En weet je heel erg zeker dat de "Azalia" of "AC-97" of On Chip Sound oid in het bios momenteel nog wel op Enabled staat? Deze kan door spanningswisselingen of crashes namelijk wel degelijk veranderd zijn in het BIOS. Maar dan is de kans groot dat andere instellingen ook weer op de default settings staan. Afhankelijk van hoe je systeem ingesteld is zou je dat wel/niet hoeven merken.

Please verify and report back....

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2010 22:25 ]

• Voyagerscout
Heb je een ATI videokaart met HDMI aansluiting?
-Nee, ik gebruik nu de onboard videokaart (pc van mn pa)

Als je met je rechtermuisknop op Deze Computer klikt en kiest voor beheren, en dan apparaatbeheer aanklikt aan de linkerkant van het venster, en vervolgens kijkt in het rechterdeel van het venster, zie je daar dingen met een rood kruis erdoorheen of een geel uitroepteken?
-Nee

Zie je bij Besturingsapparaten voor geluid, video en spelletjes (of iets soortgelijks) een High Definition Audio device staan?
-Ja, van Realtek

En onder Systeemapparaten zie je daar de Microsoft Unified HDA ........ (nog iets) of High Definition Audio-besturing staan?
-Moet ik nog kijken...

En weet je heel erg zeker dat de "Azalia" of "AC-97" of On Chip Sound oid in het bios momenteel nog wel op Enabled staat? Deze kan door spanningswisselingen of crashes namelijk wel degelijk veranderd zijn in het BIOS. Maar dan is de kans groot dat andere instellingen ook weer op de default settings staan. Afhankelijk van hoe je systeem ingesteld is zou je dat wel/niet hoeven merken.
-De HD audio staat gewoon op Enabled, net als de rest van wat met audio te maken heeft.

Het idee is dat de computer wel door heeft dat een juiste driver is geinstalleerd, maar het legt de link nog niet helemaal, dat als er een juiste driver is geinstalleerd, dat het t dan ook als AUDIO apparraat mag gaan gebruiken....

[ Voor 9% gewijzigd door Voyagerscout op 04-04-2010 00:10 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:23
Probeer het anders even met de meest recente driver. En mocht er in die setup een deïnstall optie zitten verwijder eerst alle oude drivers en installeer 'm dan hiermee opnieuw.
Pagina: 1