Twijfel tussen Samsung LED en Sony LCD

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik wil een vervanging voor mijn oude trouwe philips bak, en over naar de 21e eeuw met een LCD/LED TV. Na veel rondkijken en advies vragen kan ik tussen 2 televisies nog geen keuze maken.

Het gaat om de Samsung UE46B6000
Afbeeldingslocatie: http://www.elektromaxx.nl/images/UE46B6000.gif

en de Sony KDL-46HX700.
Afbeeldingslocatie: http://www.artencraft.be/images/import/4855.JPG

Grootste verschil is dat de Samsung zogenaamd een LED tv is en de Sony niet. Heb mij echter laten vertellen dat de huidige LED-TVs ook LCD TV's zijn met een iets andere belichting, en dat vooral Samsung niet het meeste uit deze techniek haalt. Sony heeft daarnaast weer internet op de TV, en DLNA om een netwerk met de computer te maken. De Samsung is daardoor wel zo'n 7 cm dunner dan de Sony, maar omdat ik hem toch op een TV meubel zet ipv aan de muur hang maakt dat voor mij weinig uit.

Heeft iemand ervaring met een van deze twee series, of een advies waardoor ik iets beter de knoop kan doorhakken? Op het moment neig ik naar de Sony..

Kieskeurig pagina's

http://www.kieskeurig.nl/...000/specificaties/327476/
http://www.kieskeurig.nl/...700/specificaties/890115/

Hoop dat jullie kunnen helpen in mijn keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-09 14:27
De huidige led lcd's verschillen nog niet zoveel van de gewone lcd's.

Een gewone lcd gebruikt een soort buizen als backlight en daardoor heb je beeld. Wanneer dit licht wordt gedimd, gaat dit over het gehele scherm.
De huidige Edge lit led lcd's gebruiken wel leds als backlight, maar deze zitten enkel aan de rand van de tv bij de lijst.
Dmv glasfiber wordt het over het gehele scherm verdeeld en dit heeft hetzelfde nadeel voor wat betreft het dimmen.

Pas bij Full led lcd's worden leds over het hele paneel gebruikt (de nieuwe Sharps hebben dit). Deze zijn echter nog niet voorzien van Local Dimming en daar gaat het nou net om.
Bij Local Dimming kunnen sectoren van leds apart gedimd worden en daardoor krijg je een heel hoog contrast en een mooie beeldkwaliteit. Deze tv's komen net uit en zijn zeer prijzig (meer dan €3000).

Moraal van het verhaal: let wat minder op specs en ga de 2 tv's gewoon ff testen in de winkel.
Internet en dnla kan handig zijn als je films vanaf je pc wilt streamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je kan, ga ze bekijken bij vrienden, kenissen, in een reële wereld. In de winkel draaien de meeste toestellen in winkeldemo en meestal met een uitgelikte demo voor dit doel. Hou je van schreeuwerige opgepepte kleuren dan voldoet de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Probeerde ik vandaag al te doen maar de Mediamarkt (in Enschede) heeft de Sony niet, de Samsung wel. Deze ziet er wel goed uit maar zou het idd toch graag vergelijken... Maar als ik jou mag geloven moet ik dus niet de Samsung al pluspunten geven voor het feit dat er LED op staat. Het ligt gewoon nog steeds aan de beeldkwaliteit totdat LED zich volledig gestandaardiseerd heeft met Array lit schermen.

Bedankt voor je antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 17:33:
Als je kan, ga ze bekijken bij vrienden, kenissen, in een reële wereld. In de winkel draaien de meeste toestellen in winkeldemo en meestal met een uitgelikte demo voor dit doel. Hou je van schreeuwerige opgepepte kleuren dan voldoet de winkel.
Heb al moeite genoeg ze in de winkel te vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 13:54

Hakker

a.k.a The Dude

internet @ TV staat ook in de kinderschoenen dus verwacht er zowieso al niet te veel van. Het is nog verre van volwassen. Dingen als zelfs apps toevoegen ed. kan nog niet eens dus je bent gebonden aan de handvol apps die bij de TV zitten dan wel binnengehaald kan worden.

Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hakker schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 17:38:
internet @ TV staat ook in de kinderschoenen dus verwacht er zowieso al niet te veel van. Het is nog verre van volwassen. Dingen als zelfs apps toevoegen ed. kan nog niet eens dus je bent gebonden aan de handvol apps die bij de TV zitten dan wel binnengehaald kan worden.
Hmmm goed dat je het zegt. Internet is niet echt een vereiste voor mij, het gaat mij vooral om de beeld en geluidkwaliteit en het design van de televisie.

Qua design vindt ik de Sony mooier, alleen heb ik gelezen dat de glasplaat die over het scherm zit soms teveel licht weerkaatst wat uiteraard overdag vervelend kan zijn, als het teveel spiegelt.

Qua geluidskwaliteit DENK ik dat de Sony beter is, heb e.e.a. gelezen over de Samsung dat deze door de dunne behuizing een wat armoedig speakertje erin heeft zitten vergeleken bij dikkere tv's.

Qua beeldkwaliteit heb ik alleen de Samsung nog maar gezien, en dit vindt ik wel erg mooi. Als de Sony daar bij in de buurt komt dan moet ik denk ik voor de Sony gaan. Zo jammer dat die niet bij de Mediamarkt ligt :'(

Morgen koopzondag hier, ga ik maar even vragen of ze willen bellen naar een filiaal in de buurt of ze daar misschien beide modellen hebben en ik daar kan vergelijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat je eigenlijk al aangaf is het geluid van de Sony inderdaad beter dan de Samsung (eigen ervaring). Design is natuurlijk een persoonlijke smaak, maar je moet eens even kijken wat je allemaal krijgt voor die prijs en dan richt ik even op het aantal aansluitingen en eventuele extra's.

De Samsung is overigens een model wat binnenkort vervangen zal gaan worden. De prijzen beginnen nu overal een beetje te zakken, dus dat maakt de keuze wellicht nog een tikkeltje lastiger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou zelf voor de sony gaan. Waarom? LED staat in de kinderschoenen, LCD heeft genoeg ervaring. Dan dit: Afwerkerking en geluid van samsung zijn slecht en zowiso is het beeldkwaliteit van Sony beter. Om maar over de duurzaamheid te zwijgen..

Heb voor mn huidige TV ook een samsung gehad, nou, ik koop in het vervolg nog liever LG dan samsung.. !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 04 april 2010 @ 10:52:
Wat je eigenlijk al aangaf is het geluid van de Sony inderdaad beter dan de Samsung (eigen ervaring). Design is natuurlijk een persoonlijke smaak, maar je moet eens even kijken wat je allemaal krijgt voor die prijs en dan richt ik even op het aantal aansluitingen en eventuele extra's.

De Samsung is overigens een model wat binnenkort vervangen zal gaan worden. De prijzen beginnen nu overal een beetje te zakken, dus dat maakt de keuze wellicht nog een tikkeltje lastiger :)
Hoe bedoel je qua aansluitingen? Dat hij 1x SCART extra heeft? Zie verder niet veel verschil, behalve de punten die eerder opgenoemd zijn (Internet, DLNA). Maar jij zou voor de Sony gaan begrijp ik?
Ik zou zelf voor de sony gaan. Waarom? LED staat in de kinderschoenen, LCD heeft genoeg ervaring. Dan dit: Afwerkerking en geluid van samsung zijn slecht en zowiso is het beeldkwaliteit van Sony beter. Om maar over de duurzaamheid te zwijgen..

Heb voor mn huidige TV ook een samsung gehad, nou, ik koop in het vervolg nog liever LG dan samsung.. !!
Bedankt voor je advies :) Ik neig wel steeds meer naar de Sony nu... Ben heel benieuwd of een MediaMarkt in de buurt ze beide heeft.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2010 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 12:57
Ik heb zelf een Samsung LED tv (UE40B7000 eerste generatie). Hoewel deze voor tv kijken aardig zijn werk doet, vind ik de techniek nog te nieuw om goed te functioneren (denk aan mindere beeldkwaliteit en 'halo-effect').

In me woonkamer heb ik een Sony Z5500 televisie. Deze is gewoon een standaard LCD televisie en bevalt vele malen beter. Het standaard analoge beeld vind ik beter en het geluid is redelijk (tot goed in vergelijking met de Samsung tv).

Op beide TV's zitten functies m.b.t. het internet of netwerk. Op beide TV's vind ik dit prut en geen extra geld waard.

Enige voordeel van LED tv's is de dikte of het tekort daaraan. Het is bij uitstek geschikt om aan de muur te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedoel je dat de DLNA optie niet eens noemenswaardig is op de televisies? Kun je er zeg maar HD video's van 1080p vanaf je PC streamen? Zou wel leuk zijn...

Maar jij zegt dus ook go Sony?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet zeggen dat ik die Sony wel erg mooi vind. Mooi strak en simpel. Ik heb zelf een plasma, maar van de LCD's vind ik Sony en Panasonic de mooiste (ik heb ook naar LCD gekeken toen ik een tv zocht). Het design van de Panasonics vind ik alleen iets minder. Voor aansluitingen zijn vooral het aantal HDMI poorten belangrijk. 3 of 4 zijn een must tenzij je een versterker hebt met HDMI.
Verwacht niet te veel van de mediaspeler functies, want de codecs zullen wel beperkt zijn (Sony heeft flink geinvesteerd in Blu-ray, dus begrijpelijk) en 1080p films streamen via een netwerk gaat niet vloeiend tenzij je een goede PC hebt, goede router en een bedraad netwerk. Een aparte mediaspeler met HD vind ik veel beter.
Met internet op de tv heb ik geen ervaring. Ik heb toch een laptop die ik zo even pak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astromenia
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-05 16:56
Mijn ouders hebben de samsung staan en dit geeft met Ziggo echt een super beeld. Strak en mooie kleuren. Kwa geluid is het inderdaad niet sterk maar ik heb nog geen tv gehoord waarvan ik wel onder de indruk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Astromenia schreef op zondag 04 april 2010 @ 15:02:
Mijn ouders hebben de samsung staan en dit geeft met Ziggo echt een super beeld. Strak en mooie kleuren. Kwa geluid is het inderdaad niet sterk maar ik heb nog geen tv gehoord waarvan ik wel onder de indruk was.
Als ik op internet reviews lees zijn ze over het algemeen erg negatief over het geluid op de Samsung. Kan me ook nauwelijks voorstellen (heb gezien hoe dun die is) dat je daar ook maar een redelijke speaker in kunt verwerken. Nou heb ik films en games wel op de 5.1, maar voor TV kijken wil ik toch nog een beetje redelijk geluid. Maar moet het echt eerst zelf zien, en horen. Ga gewoon op zoek naar een winkel die ze beide heeft.

Wat adviseren jullie als ik geen winkel KAN vinden die ze beide heeft? Ik heb tot nu toe de Sony alleen nog maar online gevonden, bij de It's, BCC en Mediamarkt in Enschede staat deze niet. Wou morgen de Mediamarkt in Hengelo proberen. Maar als hij daar niet is? Dan maar de Samsung doen, onder het motto nooit iets kopen wat je niet met eigen ogen hebt gezien? Of gewoon er vanuit gaan dat het een goede televisie is, beter dan de Samsung?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 12:57
Verwijderd schreef op zondag 04 april 2010 @ 14:36:
Bedoel je dat de DLNA optie niet eens noemenswaardig is op de televisies? Kun je er zeg maar HD video's van 1080p vanaf je PC streamen? Zou wel leuk zijn...

Maar jij zegt dus ook go Sony?
DNLA optie werkt niet lekker. Bij Samsung moet je specifieke software installeren (waarbij je de directory inhoud handmatig moet updaten) en de Sony kan mijn DNLA server nieteens vinden.

Vanaf USB kan ik wel (zéér beperkt) 1080p vloeiend afspelen (Samsung, Sony niet geprobeerd). Ik zou er toch altijd een losse mediaspeler/htpc bij zetten.

Daarnaast heb ik meerdere Samsungs gehad en is dit mijn eerste Sony. Bij Samsung kom ik altijd uit omdat ze de nieuwste functies hebben tegen de laagste prijs. Helaas merk je dit ook in het gebruik. Sony betaal je meer maar het voelt degelijker aan en dus beter beeld.

Kortom: De netwerkfuncties verwaarlozen en inderdaad "Go Sony".

Ligt overigens ook aan je budget. Daarnaast is de LED TV toch wel rete dun! Vanuit optisch oogpunt zou ik dus kiezen voor de Samsung.

Afbeeldingslocatie: http://www.artofwar.nl/SamsungSmall.jpg
Gare iPhone camera

[ Voor 10% gewijzigd door AvanCade op 04-04-2010 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
AvanCade schreef op zondag 04 april 2010 @ 18:12:
[...]

DNLA optie werkt niet lekker. Bij Samsung moet je specifieke software installeren (waarbij je de directory inhoud handmatig moet updaten) en de Sony kan mijn DNLA server nieteens vinden.

Vanaf USB kan ik wel (zéér beperkt) 1080p vloeiend afspelen (Samsung, Sony niet geprobeerd). Ik zou er toch altijd een losse mediaspeler/htpc bij zetten.

Daarnaast heb ik meerdere Samsungs gehad en is dit mijn eerste Sony. Bij Samsung kom ik altijd uit omdat ze de nieuwste functies hebben tegen de laagste prijs. Helaas merk je dit ook in het gebruik. Sony betaal je meer maar het voelt degelijker aan en dus beter beeld.

Kortom: De netwerkfuncties verwaarlozen en inderdaad "Go Sony".

Ligt overigens ook aan je budget. Daarnaast is de LED TV toch wel rete dun! Vanuit optisch oogpunt zou ik dus kiezen voor de Samsung.

[afbeelding]
Gare iPhone camera
Thanks voor je antwoord. Zoals eerder aangegeven ben ik niet van plan hem aan de muur te hangen, hij komt toch op een TV meubel te staan dus die dikte maakt mij weinig uit. Qua budget zijn ze beide ongeveer gelijk, rond de 1300 euro.

Ga vandaag naar MM Hengelo, hoop er eentje te kunnen kopen! Ik laat het weten :)
Pagina: 1