Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Topicstarter
Korte schets van de huidige situatie:
Momenteel werk ik als afstudeerder bij een middelgroot bedrijf (400-500 man) op de afdeling System Development, mijn afstudeerrichting is HBO Informatica.

Helaas is het zo dat er bij mijn afstudeerbedrijf geen extra FTE's beschikbaar zijn om mij na mijn afstuderen aan te nemen, iedereen is wel zeer positief over mij en ik zou goed bij het team passen, maar helaas pindakaas, extra FTE's zijn wel aangevraagd maar de overkoepelende organisatie heeft nog geen goedkeuring gegeven, dus dan maar een andere job gaan zoeken na mijn afstuderen.

Nu komt het punt waar ik over aan het twijfelen ben; welke richting zou ik het beste kunnen nemen? Ik studeer af als Software Engineer (software-ontwikkelaar), maar nu heb ik op school vrijwel alleen de techniek Java geleerd, wel een lesblok met .NET en wat met Oracle gewerkt, maar wat is nu de meest toekomstvaste en veiligste weg? Daarnaast heb ik wel een speciale interesse op webgerelateerd gebied, maar dit is ook geen must om te doen.

Concreet ben ik dus aan het twijfelen tussen Open Source (Java), Microsoft (.NET) of Oracle (ADF??). Ik weet dat er niet zo ontzettend veel verschillen tussen de talen onderling zijn, maar waar staan bedrijven echt om te springen? en wat zou de meest toekomstvaste taal zijn? etc....

Ik heb al een aantal sollicitaties uitstaan bij bijvoorbeeld een detacheerder, daar behandelen ze alle drie de technieken, dus dat zal geen probleem vormen. :)

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:51

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Je keuze is puur een taaltje, kijk eens ruimer naar methodieken. Als je goed software kunt ontwikkelen, dan kun je dat in een hoop talen, het is meestal slechts een kwestie van gewenning.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Korte termijn: het zegt niet zo heel veel maar als ik op wat banensites zoek op .Net of op Java kom ik ongeveer evenveel 'hits' tegen.

Lange termijn: zie boven. De komende jaren en decennia ga je bijleren.
offtopic:
Als je focust op een taal: je wilt opensource en Java niet zo aan elkaar relateren.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

De link tussen OSS en Java zou ik persoonlijk niet zo snel maken (er is natuurlijk genoeg OSS in Java geschreven, maar het zijn geen synoniemen van elkaar ;-)). En Java is natuurlijk breder dan alleen de naam "Java". Je hebt J2SE (Applets en applicaties) waar volgens mij geen werk voor te vinden is (ik heb tenminste nog nooit iets kunnen vinden). Dan is er nog J2EE (JSP, servlets, etcetera), wat vaak wordt toegepast als tegenhanger van PHP, ASP, etcetera. Hiervoor is absoluut genoeg werk te vinden (en het mooie van JSP en servlets is dat je een heel groot gedeelte gewoon in "plain" Java kunt schrijven). En dan is er natuurlijk nog J2ME (mobile) waar dacht ik ook wel werk voor te vinden is.

Kijk je naar .NET, dan zul je zeker een baan vinden (mits je goed genoeg bent natuurlijk). De markt voor dit platform is redelijk "hot" en is volgens mij nog redelijk aan het groeien. Het mooie van dit platform is dat je met meerdere talen kunt werken (ASP.NET, C#, VB.NET).

Oracle weet ik zelf niet heel erg veel van, maar wat ik wel weet is dat (goede) Oracle DBA's mooie salarissen kunnen vangen en eigenlijk best een goede baangarantie hebben. Of Oracle ADF ontwikkelaars net zo "hot" in de markt liggen weet ik niet, maar er is zeker werk voor te vinden.

Kijkend naar de toekomst zou ik me gaan richten op .NET en/of Oracle. Java is absoluut een mooie taal/platform, maar met .NET zit je denk ik toch net iets veiliger. Java is op het gebied van webdevelopment een belangrijke speler, maar de overstap naar desktopomgevingen (J2SE) is (vrijwel) onmogelijk, omdat daar gewoonweg geen vacatures voor te vinden zijn. Voor .NET geldt dit absoluut niet, C# en VB.NET worden steeds vaker toegepast op desktopomgevingen. Natuurlijk kun je ook verder kijken en je bijvoorbeeld gaan richten op PHP, daar is ook altijd wel genoeg aanbod voor te vinden. Het is maar net wat je zelf het beste ligt :-)

Wat ik me echter afvraag: wat kun je, wat vind je prettig om mee te werken, en waar ben je goed in? Je geeft aan dat je een speciale interesse hebt in het webgerelateerde gebied. Zou je dan bijvoorbeeld ook willen werken met bijvoorbeeld AJAX? Of wil je liever alleen aan de serverkant werken?

Je richten op een taal en/of platform omdat je daarmee een toekomstvaste richting kiest kan heel verkeerd voor je uitpakken. Er zijn heel veel programmeer- en scripttalen waar je je op kunt gaan richten, en de één zal je meer aanspreken dan de ander. Toegegeven, een heleboel talen lijken heel veel op elkaar, maar 100% aansluiting is er meestal niet. Je zult je toch echt in een bepaalde taal moeten verdiepen om hier snel, veilig, verantwoord en soepel in te kunnen programmeren, zonder telkens een boek en/of Google er bij te moeten pakken. Natuurlijk krijg je vanzelf wel genoeg ervaring en inzicht in een bepaalde taal als je er maar vaak genoeg mee werkt, maar je toekomstige werkgever zal het denk ik fijner vinden als hij een programmeur aanneemt die het meteen al zo goed mogelijk kan programmeren.

Wat echter veel belangrijker is dan het leren van één of meerdere talen, zoals hierboven ook al gedeeltelijk aangegeven is, is dat je je moet gaan verdiepen in methodieken, algorithmes en... eigenlijk vrijwel alles wat alle programmeer- en scripttalen met elkaar te maken hebben. De taal is slechts een middel om bepaalde functionaliteit te faciliteren, het gaat er vooral om hoe je het programmeert, ongeacht de gebruikte taal. Daarbij maak je gebruik van methodieken, wiskunde, algorithmes, etcetera. Hoe je dit toepast in de taal naar keuze leer je snel genoeg als je de desbetreffende taal goed genoeg beheerst.

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Topicstarter
Bedankt voor de reacties tot zover!

@Hillie: het is precies puur een 'taaltje' maar aangezien ik vrijwel geen werkervaring heb zal dat 'taaltje' dus het enige zijn waar een junior software-ontwikkelaar op kan selecteren (methodieken komen dan absoluut nog niet aan de orde, dat volgt tijdens het leerproces).

@F_J_K: precies, dit is ook precies wat ik geconcludeerd heb na het zoeken door verschillende jobsites, daarom ook de visie van professionele mensen die al wat langer in het vak zitten. ;)

@MajinZ: allereerst bedankt voor je duidelijke en uitgebreide reactie!
Ik snap dat Java meer is dan alleen de naam, maar dat is .NET ook, daarom heb ik de verzamelnaam gepakt.

Mijn vermoedens waren inderdaad ook al een beetje richting .NET als meest 'toekomstvast', maar dit is natuurlijk nooit met zekerheid te zeggen.
Of ik graag met AJAX werk? Absoluut!! Dat is ook iets wat ik heel graag doe, ik ben namelijk ook graag aan de frontend van de applicatie bezig.

Je laatste alinea snap ik, en absoluut iets wat ik in mijn achterhoofd moet houden, maar dat is geen keuze, een ontwikkelaar komt daar sowieso al mee in aanraking (btw. ook op school behandeld).

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Verwijderd

Zekerheid heb je in het leven natuurlijk nooit. Nu Oracle Sun (en dus ook Java) heeft overgenomen kan de markt hiervoor keihard gaan aantrekken, mits ze hier goed op in spelen. Het kan echter ook bergafwaarts gaan met dit platform of blijven zoals het is. Ik durf er zelf weinig over te zeggen...

.NET lijkt me voor jou een prima keuze. Al helemaal als je ooit de neiging zult krijgen om desktopapplicaties te gaan ontwikkelen. Dan kom je met Java (helaas) niet zo ver. En als je je ook nog eens gaat richten op AJAX, dan zit je de komende paar jaar wel goed lijkt me :) Zowel .NET als AJAX zijn nog altijd in opkomst. HTML5 komt er ook nog eens aan, dus je hebt nog genoeg om te leren ;)
Pagina: 1