[Excel] Cel zoeken met bepaalde inhoud

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Hoe kan ik in Excel een cel zoeken met een bepaalde inhoud?

Stel ik heb in kolom A heel veel waarden onder elkaar staan ("A", "B", "C", "C", "D", "E", "E", "F", "E"), ze zijn niet per definitie gesorteerd.

Hoe kan ik nou in kolom B1 zoeken of een waarde voorkomt. Of wellicht hoevaak een bepaalde waarde voorkomt.

Nou is het theoretisch mogelijk dat die waarde voorkomt, maar dat een andere kolom er ook afhankelijk van is.

Dus eigenlijk wil ik dan met COUNTIF() de teksten tellen, maar dan moet er wel voor elke regel waar die tekst staat, in een kolom ernaast "X" staan (dus "Y", "Z", etc mag niet toegelaten worden).

Ik wil dus in het volgende geval:
A X
A Y
A Z
A X
A X
A Z
A Y

3 terugkrijgen (want er zijn 3 kolommen waar A in staat en die ook het attribuut op X hebben staan.

De COUNTIF() lukt wel, maar ik wil dan ook nog kijken of daar X staat.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
volgens mij is het ook mogelijk meerdere countif formules te combineren, misschien met een extra if erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Notehoutelade schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 15:53:
volgens mij is het ook mogelijk meerdere countif formules te combineren, misschien met een extra if erbij?
Nouja, als ik dat doe krijg ik alle cellen terug die aan de eerste COUNTIF() voldoen + de cellen die voldoen aan de 2e COUNTIF().

Maar ik wil juist de cellen terugkrijgen die aan BEIDE COUNTIF()'s voldoen. :)

Edit: Gevonden. COUNTIFS:

COUNTIF(A:A, "A", B:B, "X")

[ Voor 6% gewijzigd door Tanuki op 03-04-2010 16:05 ]

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:55
l0c4lh0st schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 16:03:
[...]

Nouja, als ik dat doe krijg ik alle cellen terug die aan de eerste COUNTIF() voldoen + de cellen die voldoen aan de 2e COUNTIF().

Maar ik wil juist de cellen terugkrijgen die aan BEIDE COUNTIF()'s voldoen. :)

Edit: Gevonden. COUNTIFS:

COUNTIF(A:A, "A", B:B, "X")
Denk dat het gebruik van IF erbij het mogelijk moet maken. Misschien dat je je voorbeeld excell bestandje even kunt delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
krijn1985 schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 16:07:
[...]

Denk dat het gebruik van IF erbij het mogelijk moet maken. Misschien dat je je voorbeeld excell bestandje even kunt delen?
Ik heb de oplossing al. :)

COUNTIFS(A:A, "A", B:B, "X")