Slecht geluid uit Dell laptop icm Denon 1908

Pagina: 1
Acties:

• gambr0
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-01 12:02
Na een hele tijd stoeien met mijn laptop en Denon 1908 wil ik er toch maar een topic aan wagen.

Ik heb sinds een maand een Denon 1908 met Wharfedale Diamond 10.3 luidsprekers staan. Nu wil het feit dat ik door deze upgrade veel beter de slechte geluidskwaliteit van mijn laptop hoor. Ik heb een Dell D830 laptop die eigenlijk altijd in een docking-station op mijn bureau ligt. Deze heeft 2 geluids-uitgangen, namelijk een digitale coax en een 3,5 mm jack. Ik heb de laptop op beide manieren op mijn reciever aangesloten, maar dit maakt geen verschil voor het probleem. Ook is er geen verschil tussen de analoge aansluiting op de laptop zelf of die op het docking-station. Het probleem zit hem dus echt in de laptop zelf.

Ook de verschillende afspeelprogramma's gebruiken mag niet baten, het geluid blijft slecht. Het is wel te beluisteren, maar heeft toch wel een zeer storende kraak/onzuiverheid op wat hogere volumes. Ook de kwaliteit van het afgespeelde bestand maakt niet uit, mp3, flac of een originele cd in de cd-romlade, ze hebben allemaal hetzelfde probleem.

Eerst dacht ik aan de DAC in de laptop, maar dan zou het digitaal aansluiten van de laptop dat moeten oplossen. Muziek klinkt nagenoeg hetzelfde via de digitale of analoge aansluiting. De ruis die bij stille stukken op hoog volume een beetje te horen is bij analoog, is er niet bij digitaal, maar dat is het enige verschil. De kraak/doffe bas/onzuiverheid klinkt via beide aansluitingen hetzelfde.

De enige manier om de kraak zo goed mogelijk te verminderen, is het volume van de laptop (gewoon het hoofdvolume) heel laag te zetten en dat van de reciever te verhogen. Op deze manier is de kraak/doffe bas het minst. Echter is dat natuurlijk niet ideaal en wil ik ook gewoon de volume regeling op mijn laptop kunnen gebruiken en niet de reciever op 0 dB of nog hoger zetten als ik afspeel via mijn computer.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit probleem kan oplossen? Het liefst natuurlijk zonder een nieuwe geluidskaart te moeten aanschaffen. Ook een externe DAC lijkt me niet erg voor de hand liggend, aangezien het probleem zich ook voordoet via de digitale aansluiting en het probleem dus niet in de DAC van de Dell zit.

Via de digitale geluidsuitgang zouden toch alleen maar 1-en en 0-en moeten gaan? Hoe kan daar nou zo'n kraak/onzuiverheid optreden?

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-01 22:39
ook als de laptop digitaal geluid uitstuurt kun je nog ruis oppikken, maar heb je al geprobeerd er iets anders aan te hangen (mp3 oid) dan weet je dat het aan je laptop ligt. Als dat zo is dan is een goedkope usb geluidskaart met digitale uitgang de beste optie, M-audio transit of zo.

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Welke geluidskaart zit er in je laptop?
Vaak is de analoge uitgang bedroeverd slecht, in jouw geval blijkbaar ook, dus gebruik iig de digitale uitgang.
Via de digitale uitgang gaan inderdaad alleen maar 0 en 1-en, maar daarvoor wordt het geluid door veel geluidskaarten compleet verkracht.
Als het volume veel te hoog is (clipping) via de digitale uitgang dan is er zeker iets goed mis. Probeer eens andere drivers te installeren.
Ander probleem kan ook de sample rate van de output zijn. De output staat vaak op 48khz, terwijl een CD 44.1khz is. Die conversie van 44.1khz naar 48khz gebeurt op zo'n slechte manier dat het geluid veel slechter klinkt. Zet de output sample rate dus op 44.1khz, hetzelfde als CD. Als de geluidkaart dit niet kan (vreemd genoeg komt dit vaak voor) zorg dan dat software de conversie op hoge kwaliteit doet. Voor winamp en foobar zijn hiervoor plugins te vinden.

Check ook de mixer en zet alles op mute, behalve Master volume en Wave.

• gambr0
K0L3N schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 01:37:
ook als de laptop digitaal geluid uitstuurt kun je nog ruis oppikken, maar heb je al geprobeerd er iets anders aan te hangen (mp3 oid) dan weet je dat het aan je laptop ligt. Als dat zo is dan is een goedkope usb geluidskaart met digitale uitgang de beste optie, M-audio transit of zo.
Als ik een losse mp3-speler aan de analoge kabel die naar mijn laptop loopt, hang, dan klinkt hetzelfde mp3-bestandje ineens een stuk beter. Het probleem zit hem dus echt in de laptop. Het probleem klinkt via analoog en digitaal hetzelfde, dus ik denk toch dat het signaal daarvoor al door de geluidskaart al is vernaggeld.
Slogra schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 11:26:
Welke geluidskaart zit er in je laptop?
Het is een SigmaTel Audio chipje, exacte type kan ik niet echt vinden op internet of in Everest. Er staat ook nog iets van HD Audio ofzo achter.
Vaak is de analoge uitgang bedroeverd slecht, in jouw geval blijkbaar ook, dus gebruik iig de digitale uitgang.
Via de digitale uitgang gaan inderdaad alleen maar 0 en 1-en, maar daarvoor wordt het geluid door veel geluidskaarten compleet verkracht.
Als het volume veel te hoog is (clipping) via de digitale uitgang dan is er zeker iets goed mis. Probeer eens andere drivers te installeren.
De analoge uitgang geeft inderdaad een beetje ruis als ik de versterker heel ver open zet. Het lijkt erop dat het signaal al voordat het naar de digitale uitgang wordt gestuurd al slecht is. Of er clipping optreedt, weet ik niet, ik weet niet hoe dat klinkt. Het probleem maakt hoge piano-noten bijna vals en onzuiver. De bas wordt dof en heeft een soort kraakje.
Ander probleem kan ook de sample rate van de output zijn. De output staat vaak op 48khz, terwijl een CD 44.1khz is. Die conversie van 44.1khz naar 48khz gebeurt op zo'n slechte manier dat het geluid veel slechter klinkt. Zet de output sample rate dus op 44.1khz, hetzelfde als CD. Als de geluidkaart dit niet kan (vreemd genoeg komt dit vaak voor) zorg dan dat software de conversie op hoge kwaliteit doet. Voor winamp en foobar zijn hiervoor plugins te vinden.
Die instelling zit inderdaad niet in mijn software. De dell drivers zijn een ramp en kan weinig vervangende drivers vinden voor mijn Sigmatel Audio. Ik ga nog eens verder zoeken naar drivers.
Check ook de mixer en zet alles op mute, behalve Master volume en Wave.
Dit mocht niet baten, het probleem blijft.

• gambr0
Iemand anders nog een idee hoe ik het geluid uit mijn laptop kan verbeteren? Want dit is echt bagger. Gaat een losse-geluidskaart wel werken? Via USB? Want een losse DAC heeft geen zin, aangezien het signaal al voordat het digitaal wordt, slecht is.

Zou een DAC met USB dan wel werken? Is dat hetzelfde als een extern geluidskaartje met USB?

Edit: En nog iets wat bij me opkwam, de digitale aansluiting van mijn laptop zit op mijn dockingstation. De analoge op mijn laptop zelf, aangezien de analoge jack op het dockingstation maar mono geluid geeft (stuk).
Zou het kunnen dat er in het docking-station een een A/D convertor zit die van het analoge laptop geluid een digitaal signaal maakt, of stuurt de laptopgeluidskaart via de dock-connector gewoon echt digitale audio uit?

[ Voor 38% gewijzigd door gambr0 op 07-04-2010 12:24 ]

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-02 12:03
Gebruik de digi coax icm. ASIO4ALL en Foobar. Configureer in Foobar de ASIO4ALL virtuele geluidskaart als primary output device. Op deze manier omzeil je de Kmixer van Windows. Stel wel je hard in dat je 44.1Khz output wil ipv. 48Khz.

• HeyImAllan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-01 15:55
Ik heb deze laptop gehad en herken je probleem. In mijn geval werd het geluid slecht nadat ik de Drivers een update had gegeven. Een rollback naar de standaard windows drivers was voor mij de oplossing. Dit was met Vista Business U x86.

Ik weet niet of het het probleem bij jou oplost, maar je weet maar nooit ;)

• gambr0
HeyImAllan schreef op woensdag 07 april 2010 @ 13:48:
Ik heb deze laptop gehad en herken je probleem. In mijn geval werd het geluid slecht nadat ik de Drivers een update had gegeven. Een rollback naar de standaard windows drivers was voor mij de oplossing. Dit was met Vista Business U x86.

Ik weet niet of het het probleem bij jou oplost, maar je weet maar nooit ;)
Ik gebruik zelf Windows XP en die herkent de geluidskaart niet zonder externe drivers. Dus ik denk dat dat niet echt een oplossing is, of zie ik dat verkeerd?
ConZito schreef op woensdag 07 april 2010 @ 13:21:
Gebruik de digi coax icm. ASIO4ALL en Foobar. Configureer in Foobar de ASIO4ALL virtuele geluidskaart als primary output device. Op deze manier omzeil je de Kmixer van Windows. Stel wel je hard in dat je 44.1Khz output wil ipv. 48Khz.
Omzeil ik daarmee ook de drivers van de Sigmatel geluidskaart? En dan heb ik met films en muziek via andere afspeelprogramma's dus nog steeds het slechte geluid?

Verwijderd

nieuws: Vijf externe USB-geluidskaarten vergeleken

http://computertotaal.nl/...arten-voor-notebooks.html

wat info over externe usb geluidskaarten
Ook usb werkt met 1 en 0 dus digitaal.
Pagina: 1