Toon posts:

HD problemen na (de)installatie Linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds ik Linux verwijderd heb, heeft mijn harde schijf rara capriolen.
De schijf (van origine 8.2 GB) herkend nog maar 2.1 GB.
Diskmanager heeft het over problemen met de clustergrootte of iets dergelijks.
De CMOS geeft ook aan FAT12.
Ik heb al gepoogd d.m.v. fdisk /MBR dit probleem op te lossen, echter zonder succes.
Mijn creativiteit houdt hier een beetje op.
Wie heeft een oplossing !?

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Partition Magic dan maar :?

En anders de install van linux nog ff doorlopen en je schijf config goed zetten en dan afbreken

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Verwijderd

Topicstarter
Om partition magic te kunnen gebruiken moet ik eerst de kans krijgen om iets te installeren, echter zover kom ik al niet eens.
Windows setup breekt al gelijk af.
Misschien dat ik de schijf als slave moet gaan inzetten en dan misschien PM er overheen gooien.
In ieder geval bedankt voor je reactie IMdos.

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
Als hij helemaal leeg is gewoon met fdisk alle partities verwijderen en opnieuw beginnen?

Verwijderd

Topicstarter
Dat fdisk ontwijkt de problematiek niet.
Op het moment dat ik alle partities verwijderd heb en opnieuw een primaire aanmaak, geeft hij een 2.1 GB partitie aan.
Op zich niks mis mee, maar ik kan het restant niet als extended aanwijzen en installatie op de primaire lukt ook niet want fdisk maakt er een FAT12 van.

Verwijderd

Heb je ook de niet-dos-partitie verwijdert ?

• KyD
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09-2022

KyD

dan nog, die zou wel herkend moeten worden... tenzij je een verborgen partitie hebt gemaakt ofzo, dan heb je echt linux of partition magic nodig.
maar ik denk het toch niet

• mavink
Echt heel vaag... Als je ff met een linux-rescue disk start en daarin fdisk start, wat geeft die dan aan?

Verwijderd

Als fdisk van linux geen uitkomst biedt dan kan je het volgende doen. Dit moet je alleen doen als nog een dos/win9X boot flop ergens hebt liggen.

-Boot met een linux rescue disk
-Geef op de prompt het volgende commando :
dd if=/dev/null of=/dev/hda bs=512 count=1

Dit commando zorgt ervoor dat je eerste sector van je eerste hd gevuld wordt met nullen. Hierna rebooten met een dos/win9x flop en een fdisk /mbr om een master boot record te maken en je kan weer partities aanmaken.

PS. ik neem aan dat er op het moment geen belangrijke data meer op de hda staat, anders moet je dit natuurlijk NIET doen.

Verwijderd

Topicstarter
Beste Foo-user,
Dit lijkt mij een zeer nuttige tip, echter... ik als Linux-leek weet ff niet hoe je een linux rescue disk zou moeten maken.
Heb je daar ook nog een tip voor, ik heb dus alleen de linux Redhat cd's en nergens meer op een werkstation linux draaien, alleen nog maar Windows OS (2000 Pro, ME enz.)

Verwijderd

De beste plek om te beginnen met zoeken is altijd freshmeat.net en daar vind je onder andere RIP, Recovery Is Possible!
http://www.tux.org/pub/people/kent-robotti/looplinux/rip/

Hiermee kan je onder zowel linux als windows
een bootflop of bootable cd-rom maken.

Deze flop kan ook handig zijn als je per ongeluk je partitiontable gewist hebt.

Waarschijnlijk kan je het stuk met de dos/win9x bootflop achter wegen laten als je windows gaat installeren, die zal dit zelf wel doen.

• mavink
Ik weet in ieder geval dat je debian-cd's ook als complete rescue disk kunt gebruiken, dat zal bij de meeste distro's wel zo zijn toch?
Pagina: 1