Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfuse
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-08 11:48
De achterste speakers van mijn 4.1 logitech setje werken niet meer. Het vervelende is dat het me niet direct is opgevallen, dus ik weet niet meer wat er veranderd is tussen dat ze het wel en niet deden. In ieder geval heb ik recent windows 7 geinstalleerd, dus dat zou zeker een oorzaak kunnen zijn.
Het ligt zeker niet aan de speakerset of de verbindingen, want als ik naar de speaker configuration ga (speakericoontje op de windows toolbar --> playback devices --> configure speakers --> test), waarbij om de beurt alle speakers worden getest, dan doen alle speakers het gewoon prima. Alleen in geen enkel programma (itunes, media player, windows sounds, games, etc.) doen de achterste speakers iets.
Ik gebruik een al redelijk gedateerde creative audigy, maar ik heb de laatste drivers ervoor gedownload (geschikt voor windows 7), helaas geen verschil. Iemand een idee?

Geluidskaart: Creative Audigy
Speakerset: Logitech Z-560 (4.1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit nu op ubuntu dan kan de precieze stappen niet opzoeken, maar als je stereo wilt verdelen over je vier speakers zal je dat specifiek aan moeten geven bij de geluidsinstellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __1337__
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 15:04
Naar dat ik weet gebruiken geluidsprogramma's nooit 4.1/5.1 maar altijd 2.1. Dit is in ieder geval zo bij mijn Z5500 set zo. Ik kan wel 5.1 forceren in een Prologic modus (dus kunstmatige 5.1), maar 2.1 geeft daar net zo'n mooi geluid bij imo :).

Edit: Dit heeft te maken met de geluidssporen van geluidsbestanden, want bij films heb ik wel 5.1 geluid :).

[ Voor 18% gewijzigd door __1337__ op 02-04-2010 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerdemon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-09 16:32
Misschien KX project driver gebruiken? :) (als je kaart ondersteund wordt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfuse
__1337__ schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 19:34:
Naar dat ik weet gebruiken geluidsprogramma's nooit 4.1/5.1 maar altijd 2.1. Dit is in ieder geval zo bij mijn Z5500 set zo. Ik kan wel 5.1 forceren in een Prologic modus (dus kunstmatige 5.1), maar 2.1 geeft daar net zo'n mooi geluid bij imo :).

Edit: Dit heeft te maken met de geluidssporen van geluidsbestanden, want bij films heb ik wel 5.1 geluid :).
Hmm, in games had ik wel altijd 4.1 geluid; bijvoorbeeld explosies achter je in shooters hoorde ik ook achter me...
Ik heb een DVD met 5.1 geluid geprobeerd, maar nog steeds maar twee speakers.
Verwijderd schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 19:27:
Ik zit nu op ubuntu dan kan de precieze stappen niet opzoeken, maar als je stereo wilt verdelen over je vier speakers zal je dat specifiek aan moeten geven bij de geluidsinstellingen.
Enig idee waar je dit aan kunt geven? De creative console is erg mager qua instellingen, dit staat er in ieder geval niet in. Ik kan ook niks vinden in de windows sound controls.
killerdemon schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 19:40:
Misschien KX project driver gebruiken? :) (als je kaart ondersteund wordt)
Ik zal ze eens proberen, bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfuse
Inmiddels heb ik werkelijk alles wat ik kon bedenken geprobeerd, maar het probleem lijkt niet op te lossen. Ik heb de audigy er inmiddels uitgehaald en het geprobeerd met het on-board geluid van mijn moederbord (MSI P965 neo-f, audiochip Realtek ALC883), en: precies hetzelfde probleem, de achterste speakers werken niet. Het ligt dus niet aan de speakers - bij verwisselen van de kabels doen juist de achterste het, en niet de voorste. Ik heb ook 'speaker fill' geprobeerd, waarbij de kanalen gedupliceerd worden naar de andere speakers, maar ook niks helaas.

Het raarste blijft nog steeds dat alle vier de speakers perfect werken in de windows 7 configure test (met die xylofoontoontjes), dan spelen ze netjes na elkaar. Dus er zou geen aanleiding moeten zijn dat ze niet werken in andere programma's.

Heeft iemand nog ideeen? Zou het aan de speakers kunnen liggen? Aan Windows 7?
Pagina: 1