WiFi langzaam, waar ligt de bottleneck?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 18:50
Ik loop al 2 weken aan de snelheid van WiFi hier te sleutelen. Ben in het bezit van een Draytek Vigor 2900V (wat naar mijn idee geen slechte router is). Bekabeld levert deze router gewoon ruim 30MBp/s.

Echter, wanneer ik via WiFi ga komen alle PC's en laptops op 14 tot 18MBps/sec uit. Ik ben toen gaan kijken waar dit door zou komen. Ben met 2 laptops in de woonkamer (op 4m afstand van de router) gaan zitten en dat bracht geen verandering teweeg, Hierboven gebruik ik een linksys wmp54g op een PC en ook deze haalt slechts tussen de 14 en 18 MBp/s.

Toen ben ik bij de router zelf gaan kijken. Heb mixed mode (b+g) overgezet in g only in de hoop dat dit zou helpen maar de snelheid blijft onveranderd.

Ikzelf heb dus nu de neiging om te denken dat het aan de router ligt, ondanks deze naar mijn idee niet slecht is. En het dus handiger is om een WiFi N router te kopen. Klopt mijn veronderstelling of zal een nieuwe router geen verandering teweeg brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:05
Lijken mij geen verkeerde snelheden, zo zit Wifi 54g gewoon in elkaar vziw. Veel overhead e.d. Wifi N zou in dat geval wel een beetje verbetering geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• korgakos
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-06 19:59
Misschien heb je er iets aan, misschien niets.
Maar ik heb een tijd lang met brakke drivers geinternet. Toen ik de overstap maakte van XP 32 bits naar ubuntu toen bleek me internet vele malen sneller. Voor Windows 7/Vista bleken de drivers dan wel weer goed.

Probeer eens een live-cd uit zou ik zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:14
14-18MBps is helemaal niet slecht voor een G routertje. Veel hoger dan dat ga je gewoon niet halen.
54mbit is de theoretische limiet maar praktisch haal je dat nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Ander kanaal geprobeerd? Misschien zitten naburige netwerken nog in de weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
Dus een overstap naar WiFi N hoeft niet meteen te betekenen dat ik ruim 25 à 30 MBp/s ga halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-12-2024
Met inssider kun je de kanalen van je buren overigens makkelijk achterhalen, daarnaast, bedoel je geen Mbps?

Is de genoemde snelheid daarnaast transfer snelheid of verbindings snelheid?

Edit: Hetzelfde geld uiteraard voor hieronder, MB of Mb is nogal een verschil, gebruik de termen juist! _/-\o_

[ Voor 27% gewijzigd door wasted247 op 02-04-2010 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Het zal vast wel een beetje omhoog gaan, 25Mbps zou opzich wel haalbaar moeten zijn. Maar dan ga je al weer bijna aan de bottleneck van je HDD's zitten :P

edit: ik had het net van Mb weer naar MB veranderd... is het dus toch andersom 8)7

[ Voor 22% gewijzigd door maarud op 02-04-2010 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
wasted247 schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 17:11:
Met inssider kun je de kanalen van je buren overigens makkelijk achterhalen, daarnaast, bedoel je geen mbps?

Is de genoemde snelheid daarnaast transfer snelheid of verbindings snelheid?
Bedankt! :o

-edit-

Volgens mij moet het mbps zijn ipv MBps :X

[ Voor 6% gewijzigd door Aubergine op 02-04-2010 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thr-
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-09-2022
Kijk eens of je B+G aan hebt staan, als dat zo is stel dan alleen G in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
thr- schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 17:18:
Kijk eens of je B+G aan hebt staan, als dat zo is stel dan alleen G in.
Aubergine schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 17:02:

Toen ben ik bij de router zelf gaan kijken. Heb mixed mode (b+g) overgezet in g only in de hoop dat dit zou helpen maar de snelheid blijft onveranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thr-
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-09-2022
Ik maar denken dat ik alles heb gelezen in OP |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Als je inderdaad 18MBps (MegaByte per seconde) haalt, mag je heel erg tevreden zijn :)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Om mezelf nog maar eens te citeren:

Petervanakelyen schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 17:23:
Als je inderdaad 18MBps (MegaByte per seconde) haalt, mag je heel erg tevreden zijn :)
En 18 Megabyte/s over een 54 Megabit/s lijntje kan natuurlijk nooit.

[ Voor 55% gewijzigd door BèR op 02-04-2010 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
BèR schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 17:23:
Om mezelf nog maar eens te citeren:

[...]

En 18 Megabyte/s over een 54 Megabit/s lijntje kan natuurlijk nooit.
Andere kanalen heb ik al eens geprobeerd. Net dat tooltje uitgeprobeerd maar het bleek dat ik al op een onbezette kanaal zat. Nog een paar keer wisselen had amper invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Ah sorry, had niet gelezen dat het over Wireless G-hardware ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
Ga toch maar voor een N-router nadat ik las dat mensen daar ruim 50 tot 60mbps mee konden halen. Heb alleen kort de tijd, dus ik maak even snel een wending in dit topic :P

Linksys WRT160NL
Afbeeldingslocatie: http://img.bestdirect.ca/images/LINKSYS/WRT160NL/WRT160NL_6.jpg

Zou er een printer op die USB poort kunnen worden aangesloten? Op google vind ik er slechts 1 vage forumtopic over op en Linksys zelf zegt niks erover. Want bij mijn huidige draytek zit de printer ook in een USB poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
De Linksys ondersteund met de officiele firmware geen printer. Wellicht dat daar met 3rd-party firmware (DD-WRT/OpenWRT/Tomato) wel wat aan te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunacy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-10-2024
Maar dan ga je al weer bijna aan de bottleneck van je HDD's zitten
Lijkt me sterk, je hdd kan een stuk sneller dan dat lezen/schrijven ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Lunacy schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 21:52:
[...]

Lijkt me sterk, je hdd kan een stuk sneller dan dat lezen/schrijven ...
Mja toen we nog spraken over MBps klopte het wel aardig. De meeste HDD's zitten tussen de 25-50 MBps schrijfsnelheid :)

Ik zou een Asus-routertje kopen. Staat volgens mij een N-router in de pricewatch voor iets van 60-70 euro met printerfunctionaliteit :)

[ Voor 18% gewijzigd door maarud op 02-04-2010 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e92
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:07

e92

Met een 802.11g router een snelheid halen van 14 tot 18 MB/s is geweldig. Dat zou namelijk 112 tot 144 Mb/s zijn, terwijl het volgens de standaard "slechts" 54 Mb/s is. Of worden MB/s en Mb/s door elkaar gehaald. Hoofdletter B scheelt wel een factor 8!

Overstappen op een 802.11n router gaat alleen werken als je alle computers/componenten gaat voorzien van een 802.11n netwerkkaart. Anders schakelt de router automatisch terug naar g, tenzij je een simultaneous dual-band router koopt. Bij deze laatste is het nog maar de vraag of je voldoende bereik hebt op de 5GHz band.

Succes met je keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Met een 802.11g router een snelheid halen van 14 tot 18 MB/s is geweldig.
Het is niet alleen geweldig, maar ook zowel theoretisch als praktisch onmogelijk :P
De TS heeft wellicht gewoon Megabit en MegaByte door elkaar gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

met mijn kpn experiabox mag ik blij zijn als ik 8 Mb/s haal, 18Mb/s vind ik dus helemaal niet zo'n slechte snelheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

e92 schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 23:36:
Met een 802.11g router een snelheid halen van 14 tot 18 MB/s is geweldig. Dat zou namelijk 112 tot 144 Mb/s zijn, terwijl het volgens de standaard "slechts" 54 Mb/s is. Of worden MB/s en Mb/s door elkaar gehaald. Hoofdletter B scheelt wel een factor 8!
8 faculteit? Lijkt me niet, dat is 40320.

Als je een opmerking maakt over het door elkaar halen van b en B, let er dan zelf op dat je er geen vreemde notatie van maakt :+

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Als je het sowieso eerst hebt over downlink snelheid (ook al wordt MB en Mb door elkaar gehaald) moet je dat vergelijken met de theoretische max downlink snelheid van de 802.11g standaard en die is niet 54Mbps maar de helft. Wireless is namelijk half-duplex.

Die Linksys WRT160NL is wel erg duur... en dan nog niet eens Gigabit poorten. Mijn tip kijk eens naar deze, zeer goed bereik en downlink/uplink is erg goed. Prijs is ook nog eens lager :D .
Pagina: 1