SAN of NAS als backup van een Dell PE 2650?

Pagina: 1
Acties:

• stax
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-02-2025
Wij zijn een klein bedrijf waar twee Dell PE2650 met SBS 2003 draaien als respectievelijk file- en mailserver. Ik ben op zoek naar een eenvoudige oplossing voor backup. Ik kijk naar vier opties, maar weet niet goed waar ik voor zou moeten kiezen. Wat denken jullie van:
1) Synology Rackstation fileserver met 2 x 800 GB WD harddrive (ca. 620 euro)
2 LaCie 2 TB rackmount NAS (ca. 550 euro)
3) Buffalo Linkstation Duo 2 TB RAID NAS (ca. 280 euro)
4) Buffalo DriveStation Duo 1TB USB2.0 SAN, FW400 (ca.175 euro)

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:09
En waar ga je dit neerzetten? In het bedrijf zelf? Heb je daarnaast ook nog backups die extern staan? Ivm met brand, diefstal, bliksem en weet ik wat nog meer voor ongelukken?
Waarom niet gewoon een harde schijven of een tape drive met genoeg storage met de backup van SBS zelf. Of anders als je dat niet fijn vind kan je bijvoorbeeld naar iets als Backup Exec kijken.

• Dafjedavid
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-12-2025
Je kan tegenwoordig ook kiezen voor backup "in the cloud".
Kpn heeft wel een leuke backuoplossing:

http://www.kpn.com/zakeli...online-voor-servers-1.htm

Is voor een klein bedrijf op zich best een mooie oplossing. Backup, maar niet op de locatie zelf...

[ Voor 16% gewijzigd door Dafjedavid op 02-04-2010 18:49 ]

Who Needs Windows...

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Dafjedavid schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 18:46:
Je kan tegenwoordig ook kiezen voor backup "in the cloud".
Kpn heeft wel een leuke backuoplossing:

http://www.kpn.com/zakeli...online-voor-servers-1.htm

Is voor een klein bedrijf op zich best een mooie oplossing. Backup, maar niet op de locatie zelf...
En welke snelheid heeft het bedrijf ":) hoe snel kunnen ze bij de backup? hoeveel sets kunnen ze online bewaren? Hoe snel kunnen ze het terug halen, als ze een 2/2 lijntje hebben en ze moeten 40 GB terug halen dan duurt het wel even :)

Geef mij maar liever een tape-drive. desnoods shared.
Tevens wil je de backup wel in raid hebben als je schijven gebruikt. en sowieso het liefst 2 kopieën.
Die USB disks zijn niet gemaakt om 24/7 aan te staan.

• Dafjedavid
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-12-2025
LuckY schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 01:15:
[...]

En welke snelheid heeft het bedrijf ":) hoe snel kunnen ze bij de backup? hoeveel sets kunnen ze online bewaren? Hoe snel kunnen ze het terug halen, als ze een 2/2 lijntje hebben en ze moeten 40 GB terug halen dan duurt het wel even :)

Geef mij maar liever een tape-drive. desnoods shared.
Tevens wil je de backup wel in raid hebben als je schijven gebruikt. en sowieso het liefst 2 kopieën.
Die USB disks zijn niet gemaakt om 24/7 aan te staan.
Ik heb niet gezegd dat het de juiste keuze is ;-), ik heb alleen gezegd dat het een optie is om voor backup online te gaan. Is tegenwoordig een redelijke optie om te overwegen voor een klein bedrijf. Nu is KPN wel een dure, maar er zijn nog genoeg aanbieders over.

Je moet dan inderdaad wel naar de snelheden kijken, maar daar kunnen ze je bij zon bedrijf (in dit voorbeeld KPN) vast wel bij helpen....
SAN is sowieso een (te) dure oplossing voor een klein bedrijf. NAS is wel de moeite waard, maar denk dan inderdaad aan redundancy en een off-site kopie.

Who Needs Windows...

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-01 13:28
Daarnaast zijn er voldoende aanbieders die je een volledige restore op externe harddisk binnen vier uur kunnen aanleveren.
Ook is de techniek van sommige oplossingen zo slim dat als je een (corrupte) versie van een bestand hebt, dit op basis van Delta's nog teruggebouwd kan worden naar het origineel.

Bij een volledige recovery is het inderdaad een flinke download als je het niet op disk aangeleverd kunt krijgen, maar voor individuele bestanden (ook de grotere) is het zeker wel een oplossing.

Tape back-ups bij MKB zijn vaak een drama. Tapes te oud en niet meer leesbaar, drive te smerig geworden en maakt slechte back-ups, etc. Dan is iets als cloud back-up toch misschien wel slimmer dan je denkt.

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

• stax
Dank allemaal voor jullie input. Een paar antwoorden:
  1. tape-backup is voor ons geen optie, slechte ervaringen in het verleden en ook niet praktisch omdat onze servers fysiek niet in de buurt zijn.
  2. De servers hangen aan een 2 x 100MB fiber-verbinding (up en down) dus een remote backup zou een optie kunnen zijn. Maar dan zet ik liever nog een via internet bereikbare NAS bij mij thuis neer (hier heb ik ook 2 x 100 MB fiber) dan dat ik geld naar de KPN krui ;-)
  3. Heb thuis nu een WD NetCenter die al 3 jaar 24/7 draait. Volgens mij is de drive-technologie van dergelijke NAS-boxen hetzelfde als van vergelijkbare USB-drives, dus de opmerking dat ze niet gebouwd zouden zijn om 24/7 te draaien begrijp ik niet zo ;-)
En als ik het zo doe:
- Een rackmount fileserver met 2 schijven in RAID als dagelijkse dedicated backupmachine op de serverlocatie
- Wekelijks een backup-kopie via internet naar een externe locatie

Als ik twee grote SCSI schijven in beide Dell machines moet stoppen ben ik net zoveel geld kwijt als met de hiervoor beschreven oplossing, die volgens mij veel flexibeler is....

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-01 14:36
Afgezien dat je niet meldt hoeveel data het betreft, kijk eens naar het volgende:
2x Thecus N4200 NAS (4-bay, 'UPS' included)

Deze bevat een soort van RSync (Thecus noemt de functie Nsync) die op block-level niveau backups maakt, wat een heleboel data over de lijn scheelt. Je kunt dan 1 op locatie bij de servers neer zetten waar bv. dagelijk backups naar toe geschreven worden. Vervolgens zet je de andere off-site en daar schedule je de Nsync task naar toe.

Degelijke oplossing voor niet al teveel, al is het iets meer dan je eerst gedacht had. Trouwens zou ik wegblijven bij oplossingen van Lacie, drama bedrijf qua support/ondersteuning.

Thecus N4200: http://www.thecus.com/pro...=220&set_language=english
Thecus vergelijkingsoverzicht: http://www.thecus.com/comparison.php

[ Voor 12% gewijzigd door rookie no. 1 op 06-04-2010 13:00 ]

• stax
Het gaat in beide gevallen om ongeveer 100 GB aan data, dus da's best overzichtelijk en groeit niet snel.

Die Thecus NAS-en zijn wel goed spul ja, maar komen met schijven erbij toch op een pittig prijskaartje. Je waarschuwing omtrent LaCie neem ik ter harte. Die Synology 1U NAS houd ik ook nog op mijn lijstje. Verder gaf iemand de tip om op zoek te gaan naar een eenvoudige tweedehands rackserver waar al een RAID-controller en twee voldoende grote harddisks in zitten, Dan kunnen we die inrichten als fileserver en de beide andere machines gewoon backups naar laten wegschrijven en zijn we waarschijnlijk voor onder de 200 euro klaar.

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-01 14:36
Zelf een file-server in elkaar zetten zou ik niet doen. Je TCO komt dan echt wel hoger uit waarschijnlijk, want je hebt er meer beheer aan. Mooie van die NAS-devices is juist dat alles al kant en klaar werkt en easy beheer-baar is en dan nog het stroom-verbruik...

Als je toch LaCie laat vallen, kijk ook eens naar Qnap. Die dingen zijn rock-solid, ook de instap-versies (Thecus niet echt).

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:24

SpamLame

niks

1. 1) Synology Rackstation fileserver met 2 x 800 GB WD harddrive (ca. 620 euro)
  2. 2 LaCie 2 TB rackmount NAS (ca. 550 euro)
  3. 3) Buffalo Linkstation Duo 2 TB RAID NAS (ca. 280 euro)
  4. 4) Buffalo DriveStation Duo 1TB USB2.0 SAN, FW400 (ca.175 euro)
Optie vier is geen SAN (Storage Area Network) maar een DAS.

Zoals al gezegd kijk eens naar QNAP en Synology en indien je meer budget hebt naar een NetApp.
Overigens lijkt het mij dat je op zoek bent naar een Diskbased backup oplossing wat in de vorm van een NAS zou kunnen zijn.
In dat segment heb je bv een D2D van HP of als je liever Dell hebt.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:41

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zonder enige vorm van informatie over hoe en wat in dit bedrijf zal men je moeilijk kunnen helpen.
Tenzij je gewoon lekker goedkoop je data wilt backuppen en eventuele problemen naar de toekomst wil schuiven, dan is het antwoord makkelijk: pak de goedkoopste.

Om je toch in de goede richting te duwen: wat kost een dag downtine als blijkt dat murphy in het pand was toen de fileserver down ging en de data op je backup oplossing ook gammel blijkt te zijn?

Tijd voor een nieuwe sig..

• stax
Koffie schreef op woensdag 07 april 2010 @ 07:20:
Om je toch in de goede richting te duwen: wat kost een dag downtine als blijkt dat murphy in het pand was toen de fileserver down ging en de data op je backup oplossing ook gammel blijkt te zijn?
Yikes... moeilijk te zeggen. Hangt er heel erg vanaf met welke klus(sen) we op dat moment bezig zijn en of de vertraging dus op een kritiek moment komt of niet. Maar kort door de bocht: een dag kost maximaal een paar duizend euro inkomstenderving. Het is dus meer het ongemak waartegen we onszelf willen indekken dan dat er echt kapitalen aan data verloren gaan of werk echt stil komt te liggen.

• stax
SpamLame schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 18:10:
Zoals al gezegd kijk eens naar QNAP en Synology en indien je meer budget hebt naar een NetApp.
Hmmmm... QNAP heeft inderdaad prachtig spul... deze bijvoorbeeld: http://www.qnap.com/pro_detail_feature.asp?p_id=122

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dus dan kan je een paar duizend euro er aan uitgeven in principe, als je daarmee zulke situaties kan voorkomen.
Ik zou zorgen dat je sowieso een backup op je werk hebt, gewoon een externe hardeschijf waar je thuis wekelijks de backups op zet bijvoorbeeld. Of een die gewoon dagelijks een backup krijgt, dan heb je in ieder geval altijd je data op locatie.

Verder, hoeveel geld ben je kwijt als je al je data verliest en niet meer terug kan krijgen? Dan kan je direct zien hoe secuur de backups moeten zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:49

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Als je knappe servertjes kunt optrommelen met voldoende (hot swap) capaciteit en je hebt de tijd dan kun je best zelf wat knutselen. Met knutselen bedoel ik iets robuusts en goed getests in elkaar zetten, compleet met history (backup van 2 weken terug kunnen terug zetten).

Heb je die tijd niet kun je beter zowel op locatie als thuis wat kant en klaars ophangen. Simpeler dan dat is er niet.

Welk product precies is wat google werk.

Verwijderd

Wat ik vaak in dergelijke gevallen (kleine bedrijven +- 10 werkplekken zonder bufget) doe is het volgende

Levering 2x USB 1,5 TB WD schijven.
Stikkers erop, Even weken, oneven weken.
Vervolgens backups maandag tot vrijdag en een maand backup op beide schijven.

Voordeel: tot 2 mnd terug in grote stappen en tot 2 weken terug in stappen van een dag.
De IT-er neemt elke vrijdag 1 schijf mee naar huis en wisselt dan om.

Zo heeft de klant een goedekope en relatief veilige backup oplossing voor slechts 300 euro.
Pagina: 1