Laptopscherm, echt grijstinten >200 zijn lichtblauw

Pagina: 1
Acties:

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-12 11:10
Hallo,

Ik heb hier een probleem met een Sony Vaio laptop, de laptop geeft grijstinten (alles groter dan RGB 200,200,200) als een lichtblauwe kleur weer. De rest van de kleuren blijven behouden, en ondervinden geen problemen.

Mijn vraagis of dit iets software matigs is of dat er iets van hardware stuk is.

Mij lijkt dat als er iets van hardware stuk is dat het namelijk onmogelijk is om alle andere kleuren nogsteeds volledig goed weer te gen.

Het probleem doet zich voor op het gehele scherm, dus niet een slechts een klein vlak.

Mess with the best, die like the rest

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-11 23:33
Is het toevallig een LED backlight? Dan zou het hardware *kunnen* zijn: met aparte rode, groene en blauwe LEDs. Die zijn zeldzaam, maar het is niet onmogelijk.

In dat geval zou het zo kunnen zijn dat de rode LEDs onvoldoende helder zijn / niet helemaal meer hun piekhelderheid kunnen halen. Het gemis aan rood uit zich dan in een blauwe / blauw-groene zweem; uniform over het hele scherm.

Een andere optie is dat de electronic die de rode pixels aanstuurt, kapot is. Ook dat kan.

En tenslotte kan het inderdaad altijd software zijn. Mar dat is vrij makkelijk uit te sluiten door er een keer een Live Linux CDtje in te stoppen.

Verwijderd

BartS12 schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 15:50:
Is het toevallig een LED backlight? Dan zou het hardware *kunnen* zijn: met aparte rode, groene en blauwe LEDs. Die zijn zeldzaam, maar het is niet onmogelijk.

In dat geval zou het zo kunnen zijn dat de rode LEDs onvoldoende helder zijn / niet helemaal meer hun piekhelderheid kunnen halen. Het gemis aan rood uit zich dan in een blauwe / blauw-groene zweem; uniform over het hele scherm.

Een andere optie is dat de electronic die de rode pixels aanstuurt, kapot is. Ook dat kan.

En tenslotte kan het inderdaad altijd software zijn. Mar dat is vrij makkelijk uit te sluiten door er een keer een Live Linux CDtje in te stoppen.
8)7
voor de duidelijkheid, tezij je €300 hebt betaald voor een beter scherm, het je naar alle waarschijnlijkheid een WLED scherm: een scherm bestaande uit enkel witte LEDS achter een LCD paneel. (of beter gezegd: om het paneel heen)

neem dit eens door:
http://www.lagom.nl/lcd-test/
vooral het gedeelte van contrast en gamma.
bij mij is bij de contrast test elk blokje behalve de hoogste en laaste blauwe te onderscheiden (LED schermen zijn slecht in blauw, niet-led schermen zijn slecht in geel) de overige kleuren zijn alllemaal gelijk.

gefeliciteerd, trouwens *O*