Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vorig jaar, 25 maart 2009, een iPhone 3G besteld icm een abonnement (niet via T-mobile). Na deze bijna een jaar probleemloos gebruikt te hebben, kwam ik er achter dat de achterkant op 2 plaatsen gescheurd is. Dit is een bekend probleem bij Apple en wordt normaliter gratis verholpen binnen de garantietermijn.

Vorige maand, 7 maart 2010, heb ik RMA aangevraagd bij de webshop waar ik mijn iPhone aangeschaft heb. Bij deze aanvraag kreeg ik een formulier, waar het volgende op stond:
Wat kunnen deze kosten zijn?
A. onderzoekskosten € 45,00. In dit geval krijgt u het toestel ongerepareerd retour.
B. reparatie van het defect tegen een bepaald bedrag. (per opgave verschillend; wordt per brief aan u
voorgelegd)
C. onderzoekskosten indien toestel niet meer binnen de garantietermijn valt van 2 jaar.
Aangezien ze het zelf hebben over een garantietermijn van 2 jaar, ben ik daar van uit gegaan. Omdat ik nog geen vervangend toestel had, heb ik even gewacht met het opsturen. Deze week heb ik een vervangend toestel geregeld en heb ik hem verstuurd. Hij is 31 maart aangekomen bij de webshop in kwestie, dit is 1 jaar en 6 dagen na aankoop.

Nu kreeg ik vandaag tot mij verbazing de volgende mededeling:
Uw toestel is buiten zijn garantietermijn van 1 jaar bij ons binnengekomen, dit houd in dat de reparatie niet onder de garantie valt. De factuur datum is 25-03-2009, de garantie is dus per 25-03-2010 verlopen. Wij hebben bij het reparatiecentrum opgevraagd wat een nieuwe backcover kost (incl. het plaatsen hiervan) en de kosten bedragen € 160,- incl. BTW.
Ik heb naar aanleiding hiervan telefonisch contact opgenomen, hier is mij verteld dat de fabrieksgarantie van Apple 1 jaar bedraagt, en ik hierdoor geen aanspraak op kosteloze reparatie kan maken.

Wat zijn mijn rechten, heb ik pech en moet ik de 160 euro betalen om mijn iPhone gerepareerd te hebben, of heb ik recht op kosteloze reparatie? Mocht dit laatste het geval zijn, welke stappen zal ik moeten nemen om dit ook te krijgen?

Ik heb al via Google en de GoT search gezocht, maar ik vind heel veel tegenstrijdige antwoorden, de ene keer is 6 maanden verplicht, de andere keer 2 jaar of net zolang als de "economische levensduur".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:51

iMars

Full time prutser

Ik heb rond dezelfde periode een iPhone via T-Mobile genomen. Ik heb sinds een week zeer slecht WiFi ontvangst, geen GPS ontvangst en redelijk telefoon ontvangst.

Mijn telefoon is zover ik weet nooit gevallen. Wel ligt hij onder mijn armsteun in de auto waardoor de telefoon verschillende trillingen krijgt.

Volgens T-Mobile heb je 2jr garantie. Die van mij gaat volgende week naar de T-Mobile shop. 1 nadeelm ik ben mijn telefoon 14 dgn kwijt :(

edit:
lees nu dat jij _niet_ via T-Mobile hebt besteld. Dan toch lijkt het mij dat je in Nederland gewoon 2jr garantie hebt. Consumentenbond inschakelen?

[ Voor 14% gewijzigd door iMars op 02-04-2010 15:33 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickertNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-09 19:42
eeeuuhmm weet niet zeker maar is er niet zoiets als een consumentenrecht ofzo?
je mag verwachten van zon telefoon (en zeker een dure iphone) dat ie langer dan 1 jaar meegaat.
weet niet precies hoe dat nou zat maar volgens mij heb je recht op een gratis reparatie.
wel heb ik ooit iets gelezen dat apple alteid moeilijk doet over zulke dingen.
mischien handig om op een site zoals die van kassa of radar te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10-09 14:04
nickertNL schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 15:36:
eeeuuhmm weet niet zeker maar is er niet zoiets als een consumentenrecht ofzo?
je mag verwachten van zon telefoon (en zeker een dure iphone) dat ie langer dan 1 jaar meegaat.
weet niet precies hoe dat nou zat maar volgens mij heb je recht op een gratis reparatie.
wel heb ik ooit iets gelezen dat apple alteid moeilijk doet over zulke dingen.
mischien handig om op een site zoals die van kassa of radar te kijken?
Dat is niet alleen T-Mobile hoor, maar ook bijv. Dell.

Binnen nederland is een garantie van 2 jaar zeker een feit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-08 13:55
Volgens mij heb je geen zak te maken met Apple. Jij hebt een overeenkomst met dat bedrijf, en als die stelt dat je 2 jaar garantie hebt (bekijk ook de bon), dan moeten ze dat ook nakomen.

[ Voor 5% gewijzigd door Krypt op 02-04-2010 15:45 ]

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Krypt schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 15:45:
Volgens mij heb je geen zak te maken met Apple. Jij hebt een overeenkomst met dat bedrijf, en als die stelt dat je 2 jaar garantie hebt (bekijk ook de bon), dan moeten ze dat ook nakomen.
Op de bon staat geen garantietermijn. Als er niks op het RMA formulier stond had ik er voor gezorgd dat hij voor 25 maart bij hun binnen was, omdat ik in eerste instantie van 1 jaar uit ging, maar omdat er 2 jaar op het RMA formulier stond had ik nog even gewacht. :/
Hoyden schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 15:41:
[...]

Dat is niet alleen T-Mobile hoor, maar ook bijv. Dell.
Heb je voor dit laatste een bron? Dan kan ik ze daarvan op de hoogte stellen. :)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2010 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:16
Hoe dan ook heb de RMA tijdig aangemeld en daarnaast is de verkoper gehouden aan de - door hemzelf gemelde - termijn van 2 jaar.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15:28
[...]

Is dat zo?

Ik heb in de Nederlandse wet staan dat de wettelijke garantietermijn 6 maanden is, buiten die zes maanden mag de eiser aantonen dat het gebrek niet aanwezig was tijdens aankoop en gaat de verwachte levensduur meespelen. (Nou ja wet, zit in mijn blote hoofd en kan de artikelen er nu niet bijzoeken ;))

Hoe je recht halen: winkelier aansprakelijk stellen, advocaat in de arm nemen en richting kantongerecht!

Waar hadden ze het over 2 jaar trouwens? Als het niet in de voorwaarden van de winkelier staat wordt het lastig :) (BETER LEZEN }:O )

Als het op het RMA-formulier staat heb je wel een sterk punt overigens :)

[ Voor 22% gewijzigd door Ruud op 02-04-2010 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasquealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 13:00
Volgens mij kan de leverancier gewoon met de dealer support van apple bellen.
Bij een aantal dagen tot een paar weken zal apple niet al te moeilijk doen over vervallen garantie.
In de meeste gevallen van binnen een paar weken levert apple alsnog reparatie onder garantie.

Ik zou even aan de leverancier vragen of ze in overleg met apple kunnen gaan

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ruud schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 15:53:
[...]

Is dat zo?

Ik heb in de Nederlandse wet staan dat de wettelijke garantietermijn 6 maanden is, buiten die zes maanden mag de eiser aantonen dat het gebrek niet aanwezig was tijdens aankoop en gaat de verwachte levensduur meespelen. (Nou ja wet, zit in mijn blote hoofd en kan de artikelen er nu niet bijzoeken ;))

Hoe je recht halen: winkelier aansprakelijk stellen, advocaat in de arm nemen en richting kantongerecht!

Waar hadden ze het over 2 jaar trouwens? Als het niet in de voorwaarden van de winkelier staat wordt het lastig :)
Op het formulier van de RMA stond 2 jaar, ik had het al helemaal klaar voor verzending toen ik dat las.. :N Om het met een advocaat te spelen wordt een beetje te veel van het goede, ik wil m'n gelijk wel halen, maar het moet niet meer kosten dan dat het me oplevert. :)
Als het op het RMA-formulier staat heb je wel een sterk punt overigens :)
Verwacht ik ook wel, ik voel me gewoon genaaid, ik had hem gewoon "op tijd" opgestuurd als hun geen verkeerde informatie gaven. Dat staat nog los van of ik al dan niet nog recht heb ik garantie.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2010 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:11

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

[...]
Nee, dat is NIET zo. Niet zo stellig als jij hier beweert, volgens de Nederlandse wet ligt het eerste half jaar de bewijslast bij de leverancier, de rest van de twee jaar moet jij bewijzen dat het gebrek is onstaan door een fout in het produkt en niet door oneigenlijk gebruik. Als hier een discussie over onstaat verlies je het als consument bijna altijd (je recht hebben en halen zijn twee heel verschillende dingen). Met name Apple is hier een ramp in. Dell daar in tegen heb ik persoonlijk heel andere ervaringen mee, zeker als het om een knwon isseu is (zo heb ik een paar maand na dat de garantie was verlopen nog de behuizing van een Dell laptop laten vervangen, zonder kosten).
Ruud schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 15:53:
[...]

Is dat zo?

Precies dit, ik moet toch eens sneller tikken. :D

[ Voor 22% gewijzigd door _Dune_ op 02-04-2010 16:05 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasquealer
Thasquealer schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 15:54:
Volgens mij kan de leverancier gewoon met de dealer support van apple bellen.
Bij een aantal dagen tot een paar weken zal apple niet al te moeilijk doen over vervallen garantie.
In de meeste gevallen van binnen een paar weken levert apple alsnog reparatie onder garantie.

Ik zou even aan de leverancier vragen of ze in overleg met apple kunnen gaan
Voordat de discussie uitbreekt van of de garantie nou 2 jaar is of niet, zou ik toch even mn vorige berichtje in gedachten houden! (vandaar de zelfquote)

Ik zou eerst eens gaan overleggen want 6 dagen buiten garantie, dan is apple echt wel zou coulant om toch garantie te geven.
Desnoods is het mogelijk om zelf eerst een telefoontje met apple te plegen. (0900-77777) Helaas een betaalde lijn.

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net nog geprobeerd te bellen, maar ze zijn niet meer te bereiken. Ik zal ze eens mailen of ze contact op kunnen nemen om te kijken of er nog wat te regelen valt. De reparaties gaan via een reparatiecentrum, zal het dan wel nut hebben om Apple hier over te bellen? Ik heb geloof ik al een keer eerder hiervoor gebeld naar Apple (telefoon van tante had hetzelfde, wel netjes opgelost trouwens) en werd doorverwezen naar T-mobile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasquealer
Verwijderd schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 16:24:
Ik heb net nog geprobeerd te bellen, maar ze zijn niet meer te bereiken. Ik zal ze eens mailen of ze contact op kunnen nemen om te kijken of er nog wat te regelen valt. De reparaties gaan via een reparatiecentrum, zal het dan wel nut hebben om Apple hier over te bellen? Ik heb geloof ik al een keer eerder hiervoor gebeld naar Apple (telefoon van tante had hetzelfde, wel netjes opgelost trouwens) en werd doorverwezen naar T-mobile.
Ik neem aan dat apple de reparatieonderdelen levert aan het reparatiecentrum. In dat geval is het juist belangrijk om contact op te nemen.
Zowiezo omdat hun dus de garantieperiode van apple overnemen zal hier zekers over te praten zijn.

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thasquealer schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 16:26:
[...]

Ik neem aan dat apple de reparatieonderdelen levert aan het reparatiecentrum. In dat geval is het juist belangrijk om contact op te nemen.
Zowiezo omdat hun dus de garantieperiode van apple overnemen zal hier zekers over te praten zijn.
Ik heb net het nummer gebeld dat je gaf (met de 03 er achter die je vergeten was ;)), bij de optie "iPhone" wordt er gezegd dat ik contact op moet nemen met leverancier en wordt de verbinding verbroken. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasquealer
Verwijderd schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 16:38:
[...]

Ik heb net het nummer gebeld dat je gaf (met de 03 er achter die je vergeten was ;)), bij de optie "iPhone" wordt er gezegd dat ik contact op moet nemen met leverancier en wordt de verbinding verbroken. :/
Sorry compleet vergeten die 03 :x
Eehm, dan is dat pas veranderd met een keuzemenu :o
Maar ik zou dan even per ongeluk een foute keuze maken zodat je wel iemand aan de lijn krijgt. ;)

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thasquealer schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 16:57:
[...]

Sorry compleet vergeten die 03 :x
Eehm, dan is dat pas veranderd met een keuzemenu :o
Maar ik zou dan even per ongeluk een foute keuze maken zodat je wel iemand aan de lijn krijgt. ;)
Inderdaad verkeerde keuze gemaakt, ook eerlijk verteld dat ik wist dat hij me eigenlijk niet kon helpen. Maar helaas kan Apple NL weinig voor me betekenen, hij heeft wel een dossier aangemaakt, maar er moet een uitzondering aangevraagd worden bij de leverancier. Dit omdat het geen Nederlands toestel is, maar ergens uit het oostblok. Ik heb de webshop een mailtje gestuurd of ze daar achteraan willen gaan, ben benieuwd wat ze er op uit doen, maar ik vrees het ergste.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

_Dune_ schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 16:03:
[...]

Nee, dat is NIET zo. Niet zo stellig als jij hier beweert, volgens de Nederlandse wet ligt het eerste half jaar de bewijslast bij de leverancier, de rest van de twee jaar moet jij bewijzen dat het gebrek is onstaan door een fout in het produkt en niet door oneigenlijk gebruik. Als hier een discussie over onstaat verlies je het als consument bijna altijd (je recht hebben en halen zijn twee heel verschillende dingen). Met name Apple is hier een ramp in. Dell daar in tegen heb ik persoonlijk heel andere ervaringen mee, zeker als het om een knwon isseu is (zo heb ik een paar maand na dat de garantie was verlopen nog de behuizing van een Dell laptop laten vervangen, zonder kosten).

[...]

Precies dit, ik moet toch eens sneller tikken. :D
Hier is die 2 jaar wel heel simpel te bewijzen gezien 9v/d10 (zo mogelijk alle) iPhones met een 2 jarig abbo verkocht worden, de redelijkerwijs te verwachten levensduur is dus minstens 2 jaar. Gecombineerd met het feit dat dit probleem een kwnon issue is lijkt het mij zo klaar als een klontje, mail/bel eerst dit naar de shop en afwachten wat ze dan zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
GoldenSample schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 17:02:
[...]

Hier is die 2 jaar wel heel simpel te bewijzen gezien 9v/d10 (zo mogelijk alle) iPhones met een 2 jarig abbo verkocht worden, de redelijkerwijs te verwachten levensduur is dus minstens 2 jaar. Gecombineerd met het feit dat dit probleem een kwnon issue is lijkt het mij zo klaar als een klontje, mail/bel eerst dit naar de shop en afwachten wat ze dan zeggen.
Inderdaad logisch dat ze geen product verkopen dat geen 2 jaar mee gaat bij een abbo van 2 jaar. Ik had al gebeld en de conclusie was; betalen of geen reparatie. :N Maar goed, ik heb volgens de wet dus wel recht op kosteloze reparatie als ik het goed begrijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:38
Ik meen hier op GoT, zelfs van een jurist, gelezen te hebben dat het gaat om het moment waarop je het defect hebt aangemeldt - bij jou dus al op 7 maart, binnen het jaar dus.

Helaas weet ik niet meer waar ik dat precies gelezen had (welk topic), dus meer dan dit kan ik je niet vertellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
vanaalten schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 18:26:
Ik meen hier op GoT, zelfs van een jurist, gelezen te hebben dat het gaat om het moment waarop je het defect hebt aangemeldt - bij jou dus al op 7 maart, binnen het jaar dus.

Helaas weet ik niet meer waar ik dat precies gelezen had (welk topic), dus meer dan dit kan ik je niet vertellen...
Ah, dat zou helemaal mooi zijn... Eens zoeken of ik hier meer over kan vinden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:11

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Klopt nu ik dit lees, herinner ik mij dat ook. Wanneer je het defect binnen de garantie hebt gemeld, doet het er niet zo heel veel meer toe op welk moment het defecte apparaat binnen is, al hoe wel dit natuurlijk wel binnen een schappelijk termijn moet gebeuren natuurlijk. Er werd volgens mij over 30 dagen gesproken, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Ik weet wel met zekerheid te zeggen dat het moment van melden wettelijk geldend is.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
_Dune_ schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 18:40:
[...]

Klopt nu ik dit lees, herinner ik mij dat ook. Wanneer je het defect binnen de garantie hebt gemeld, doet het er niet zo heel veel meer toe op welk moment het defecte apparaat binnen is, al hoe wel dit natuurlijk wel binnen een schappelijk termijn moet gebeuren natuurlijk. Er werd volgens mij over 30 dagen gesproken, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Ik weet wel met zekerheid te zeggen dat het moment van melden wettelijk geldend is.
Ah, kijk dat is heel mooi om te horen. Het gaat in dit geval om 24 dagen, als het 30 dagen is zou het helemaal goed zijn. Nu nog een bron vinden waar ik daadwerkelijk iets mee kan. :9 Ik geloof je op je woord, maar hun waarschijnlijk niet. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK

Volgens mij is dat zelfs in dit topic door een jurist geroepen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
StevenK schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 20:48:
[...]

Volgens mij is dat zelfs in dit topic door een jurist geroepen ;)
Ik heb je reactie volledig over het hoofd gezien. :$

Maar ik heb dus gewoon garantie, ook al was het één jaar, omdat ik het op tijd aangemeld heb? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Verwijderd schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 20:59:
[...]

Ik heb je reactie volledig over het hoofd gezien. :$

Maar ik heb dus gewoon garantie, ook al was het één jaar, omdat ik het op tijd aangemeld heb? :)
Dat lijkt mij een juridisch verdedigbaar standpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
StevenK schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 21:48:
[...]

Dat lijkt mij een juridisch verdedigbaar standpunt.
Is dat een "makkelijk" verdedigbaar standpunt, makkelijk te onderbouwen.. Of is het afhankelijk van hoe goedwillend hun zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Verwijderd schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 21:54:
[...]

Is dat een "makkelijk" verdedigbaar standpunt, makkelijk te onderbouwen.. Of is het afhankelijk van hoe goedwillend hun zijn?
Als iemand binnen de door de winkelier gestelde termijn zegt 'iPhone is stuk', dan is het aan de winkelier om op dat moment de klant op de bijzondere bepalingen voor garantieafhandeling te wijzen. In dit geval komt er zelfs de reactie 'twee jaar garantie' en daarom denk ik dat de winkelier weinig kans heeft bij een rechter gelijk te krijgen.

Of de winkelier dat ook zo ziet, kan ik niet beoordelen. Sommige winkeliers zijn zelfs zo koppig dat herhaaldelijk voor hetzelfde gedagvaard worden.

En 'makkelijk', tja, het is niet voor niks dat ik meer dan 15000 beroepsgenoten heb ;)

[ Voor 5% gewijzigd door StevenK op 02-04-2010 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zo, een kleine update van mijn kant... Ik heb sinds mijn laatste post hier een mail gestuurd naar de betreffende winkel. In deze mail heb ik gevraagd of ze de leverancier kunnen vragen om een "exception" te maken, wat dus eigenlijk niet nodig zou moeten zijn.

De reactie:
Uw iPhone betreft een Europese originele simlock vrije uitvoering. Zoals vermeld in onze algemene voorwaarde en garantie voorwaarde hanteert *bedrijfnaam* garantie periodes als door de fabrikant bepaalt. Zoals een ieder weet hanteert Apple 1 jaar garantie en is daar zeer strikt in,ook wij betreuren dit. Ook leert onze ervaring dat scheuren in de backcover lang niet altijd onder garantie valt, i.v.m. val-, stoot- of drukschade.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Het lijkt er dus niet op dat ze uit zijn op een oplossing, wat kan ik nou het beste doen? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Verwijderd schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 00:25:
Het lijkt er dus niet op dat ze uit zijn op een oplossing, wat kan ik nou het beste doen? :(
Rechtsbijstandverzekeraar/jurist/advocaat inschakelen en desnoods procederen.

(op zich wel interessant, het ziet eruit als een klip en klaar voorbeeld van een winkelier die weigert de wettelijke garantie te verlenen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 10:43
Gewoon blijven aangeven dat je binnen de garantieperiode garantie geclaimd hebt en dat de datum waarop het toestel binnenkwam irrelevant is. Blijven ze weigeren geef je ze de keuze: herstellen of de koop ontbinden en het aankoopbedrag retour.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:56
Europees recht is hierbij van toepassing:
Wanneer heeft u recht op kosteloze reparatie of vervanging?
De verkoper is minimaal 2 jaar aansprakelijk voor het naar behoren functioneren van uw aankoop. Gaat het gekochte binnen 6 maanden stuk, of zijn de prestaties al binnen deze periode niet wat u er redelijkerwijs van mag verwachten? Dan wordt ervan uitgegaan dat het gebrek al bestond op het moment van aankoop. Dit geldt niet als de verkoper kan bewijzen dat het defect uw eigen schuld is. Doet het defect zich voor tussen 6 en 24 maanden na de aankoop? Dan moet ù kunnen aantonen dat het gebrek al bestond toen u het artikel aankocht.

Binnen de periode van 2 jaar heeft u bij een gebrek buiten uw schuld recht op gratis reparatie of vervanging van uw aankoop. Dat moet binnen een redelijke termijn gebeuren en zonder dat u daar ernstige overlast van heeft.

De periode van 2 jaar is een minimum waaraan elke EU-lidstaat moet voldoen. De Nederlandse wetgeving gaat er echter vanuit dat u recht heeft op een langere periode van goed functioneren als het gaat om producten waarvan een langere levensduur verwacht mag worden (wasmachines, auto's en andere duurzame artikelen). Nederland biedt consumenten (ook buitenlandse) dus een verder gaande bescherming dan de Europese richtlijn verplicht stelt. Dit betekent overigens niet dat u na 2 jaar zonder meer recht heeft op een gratis reparatie. U moet rekening houden met de leeftijd van het apparaat in relatie tot de verwachte levensduur en de normale afschrijving door ouderdom en slijtage.
Door het feit dat je met T-mobile een overeenkomst hebt zullen ze zich aan hun (volgens jou) 2 jarige garantie moeten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 10:43
Verwijderd schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 15:28:
Ik heb vorig jaar, 25 maart 2009, een iPhone 3G besteld icm een abonnement (niet via T-mobile).
SCIxX schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 08:52:
Door het feit dat je met T-mobile een overeenkomst hebt zullen ze zich aan hun (volgens jou) 2 jarige garantie moeten houden.
T-mobile heeft het toestel niet geleverd en is imo geen partij in deze zaak.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij heb je 2 punten waarop je dit kunt aanvechten:
-de RMA is binnen 1 jaar aangevraagd, dus er is niet eens sprake van een vraagstuk of de garantie 2 jaar betreft
-blijkbaar kun je makkelijk aantonen (voeg een waslijst toe van mensen met hetzelfde probleem) dat het hier een fabrikagefout betreft. Hierop is afaik geen garantietermijn van toepassing.

Even wat extra vragen:
-welke webshop was het?
-heb je een rechtsbijstandverzekering?
-hoe groot is het probleem (in de zin dat het mij vervelend lijkt, maar is het iets waardoor je telefoon echt stuk is?)
-wat zouden de reparatiekosten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 11:55:
Even wat extra vragen:
-welke webshop was het?
GSMTrack.nl
-heb je een rechtsbijstandverzekering?
Nope, maar dat zou waarschijnlijk al niet veel uithalen, aangezien het om maar 160 euro gaat.
-hoe groot is het probleem (in de zin dat het mij vervelend lijkt, maar is het iets waardoor je telefoon echt stuk is?)
Er zitten scheuren in, maar hij doet het nog gewoon perfect... Maar dat doet er verder niet toe, het is een productiefout (geeft Apple zelf toe) en dat moet gewoon verholpen worden.
-wat zouden de reparatiekosten zijn?
160 euro.. Voor een nieuwe backcover. 8)7
Pagina: 1