Dempingsmatten of iets dergelijks

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cryptomic
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-05 15:42
HAllo,

Ik heb heb een g51 geluidsetje staan op de 2 verdieping. Als ik deze aanzet trilt de subwoofer via de grond door, en hoor je het op de begane grond. Om de bass nou helemaal uit te draaien is ook niks, want dan is het geluid niks.

Ik heb zelf al lopen google of ik een matje of iets kon vinden om onder de subwoofer te zetten maar kon niks vinden. Wel vond ik verschillende matten die je bijvoorbeeld in een pc / spieker kan doen. Kan je dit er eventueel ook onder doen? Of bestaan er speciale dingetjes voor?

Wat raden jullie mij aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-12-2024

Twisted

Mogli <3

Afbeeldingslocatie: http://pics.computerbase.de/1/9/9/7/8/13.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.nilz-online.de/casemoddingpalace/Testberichte/conceptf/DSCF1171.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img76.imageshack.us/img76/1116/subspikes3of.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.gotapex.com/images/apex/theater/spikes/sub_spike1.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.teufel.de/images/upload/teufel_subwoofer_spikes_200x200x72.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img174.imageshack.us/img174/2769/23vu.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Twisted op 02-04-2010 13:19 ]

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-05 07:15
probeer eens spikes:

http://img.auctiva.com/im.../7/4/webimg/5442693_o.jpg

te laat... :(

[ Voor 8% gewijzigd door Kees-Jan op 02-04-2010 13:20 . Reden: zoals post hierboven ]

the older I get, the better I was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cryptomic
Ziet er goed uit!
Waar kan je zoiets aanschaffen?

En hoe noem je zo iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Spikes (zie post boven je).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cryptomic
Ik zag het, wou post net bewerken..

conrad zag ik ze staan!

Bedankt, kan op slot dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:56
Of bij de eierboer op de markt een eierdoos halen (zo'n grote vierkante). Heeft ook positieve invloed op het geluid naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195780

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Dit topic dient imo niet in SF, maar in AUD. Move dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Anoniem: 195780 schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 13:35:
Wat pas echt helpt, is de speakers hoger zetten. ;(
Dus niet een paar cm's, maar denk in dm's, desnoods op oorhoogte.
Helemaal in de hoek klinkt ook niet lekker.
Probeer het maar eens, het dreunende boemeffect zal weg zijn. 8)
Het gaat bij spikes niet om het hoger zetten, maar om te voorkomen dat het geluid door kan trillen.

Die spikes drukken op een kleiner oppervlak waardoor er meer kg/cm2 komt en het zo moeilijker tot trillen en rammelen komt.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:01
Anoniem: 195780 schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 13:35:
Wat pas echt helpt, is de speakers hoger zetten. ;(
Dus niet een paar cm's, maar denk in dm's, desnoods op oorhoogte.
Helemaal in de hoek klinkt ook niet lekker.
Probeer het maar eens, het dreunende boemeffect zal weg zijn. 8)
Beste helpt om ze ongeveer op 8meter van je af te zetten want dan klinkt een sub het lekkerst heb ik gemerkt :o
Was gisteren ff druk in de gang bezig en had de sub er bij aangezet. In de woonkamer gewoon een beetje geluid van de sub. Maar toen ik in de gang kwam leek deze wel een keer zo hard te staan (zelfde muziek) Dus ik terug lopen.. en het geluid werd minder. Weer de gang in... weer vol geluid :X Dat betekend in mijn geval dus ook dat de buren het beter horen dan ik zelf in me woonkamer :|
En dat wil ik juist voorkomen...(zit gelukkig al op de begaande grond)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 13:37

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

klaasbram schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 17:05:
[...]

Beste helpt om ze ongeveer op 8meter van je af te zetten want dan klinkt een sub het lekkerst heb ik gemerkt :o
Was gisteren ff druk in de gang bezig en had de sub er bij aangezet. In de woonkamer gewoon een beetje geluid van de sub. Maar toen ik in de gang kwam leek deze wel een keer zo hard te staan (zelfde muziek) Dus ik terug lopen.. en het geluid werd minder. Weer de gang in... weer vol geluid :X Dat betekend in mijn geval dus ook dat de buren het beter horen dan ik zelf in me woonkamer :|
En dat wil ik juist voorkomen...(zit gelukkig al op de begaande grond)
buren vragen of je de sub bij hun kunt stallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03:02
zou eens kijken naar dempers ipv spikes, met spikes geef je juist meer trillingen door aan de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-06 11:50
K0L3N schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 22:29:
zou eens kijken naar dempers ipv spikes, met spikes geef je juist meer trillingen door aan de grond.
D'r wordt hier boven juist aangedragen spikes te installeren + een uitleg hoe het werkt. Als je dan met zo'n opmerking als deze komt, fundeer deze dan ook.

Ik wil het er _niet_ over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
  • Laatst online: 06-06 12:29
Spikes zijn juist bedoeld om de speakers ontzettend goed aan de ondergrond te koppelen. Je wilt ze dan ook NIET gebruiken voor isolatie.

De denkfout bij spikes zit hem in het volgende: het lijkt heel logisch dat als het oppervlak kleiner wordt, dat er dan minder energie overgedragen kan worden aan de vloer; want, als het oppervlak 0 is, is er helemaal geen energie-overdracht! Dus nemen we spikes, want die hebben een lekker klein oppervlak, dicht bij die gewenste 0.

Fout! Met die redenatie zijn een paar dingen mis: bij een oppervlak 0 zweeft je speaker boven de grond, dus die limiet bestaat niet. Daarbij, hoe kleiner je het oppervlak maakt, hoe ontzettend veel groter de kracht die er per vierkante centimeter op komt te staan (hoe groter de druk dus). Immers, het gehele gewicht van de speaker steunt nu op pakweg een vierkante millimeter. Goede spikes prikken hierdoor ook nog lekker in het hout waar het op komt te staan (om diezelfde reden zou je eigenlijk liever een olifant op je parketvloer hebben dan een vrouw op naaldhakken). Je kunt je wel indenken hoe goed je je speaker nou eigenlijk aan je vloer koppelt.

Spikes worden vaak gebruikt om te zorgen dat de speaker niet gaat wiebelen, bijvoorbeeld als hij op een dik vloerkleed moet. De spike prikt door het kleed en zorgt voor een koppeling aan de vloer. Of als de speaker een niet-platte onderkant heeft, kan hij gaan wiebelen bij het spelen wat (mogelijk) de geluidskwaliteit beinvloedt. Om dit te voorkomen, gebruik je dus spikes, zodat hij ten alle tijden ontzettend goed vast staat aan de grond en dus niet gaat wiebelen.

Met andere woorden: met spikes koppel je je speaker ontzettend goed aan de grond. Als je een subwoofer hebt die je hele vloer uit mekaar schudt, is dat dus wel het laatste wat je wilt.

Wat je dus wilt hebben, zijn dikke dempers, rubbers, of dempers met een luchtlaag (nike-air idee), whatever (Zelf heb ik dikke rubberen dempers eronder aangezien mijn speakers op laminaat staan, wat los ligt en dus lekker vrij kan meeresoneren). Je wilt je speaker juist zoveel mogelijk ontkoppelen van de vloer. Dit doe je dus niet met spikes.

Edit// Neem hier eens een kijkje en kies op basis van het gewicht van die sub de voor jou juiste dempers uit: http://hifisupply.nl/inde...group_id=10000060&lang=EN
En laat je niet gek maken. Een tientje per demper is al meer dan genoeg. Die van 140 euro zijn absurd (eigenlijk alles boven de 30 euro al)

[ Voor 16% gewijzigd door Boxman op 03-04-2010 23:14 ]

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Goed, voordat je over denkfouten begint, denk dan eens even na over de druk per spike, hoe hoog die is en hoeveel energie het kost om zo een hoge druk aan het trillen te krijgen.

Of je spikes of rubber voetjes moet gebruiken ligt helemaal aan de ondergrond. Je wil koppelen (met spikes werken dus, en gebruik er dan 3 en geen 4 per speaker) op een harde / zware ondergrond, en ontkoppelen op een flexibele.

De foto van twisted laat het goed zien: koppelen op een stuk natuursteen en daaronder ontkoppelen op hout.

[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 04-04-2010 12:21 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
Iets over denkfouten zeggen en het dan hebben over een druk aan het trillen krijgen? (Verder: de druk per spike is het gewicht gedeeld door vier (aannemend dat de box een uniforme massaverdeling heeft), maal de gravitatieconstante gedeeld door het oppervlak in meter^2. Kracht/oppervlak dus. Bij een box van zeg 20kg, en spikes met een grondvlak van 1 vierkante millimeter krijg je een druk van 5 * 9,81 / 0,000001 = 4,9*10^7 Pascal, ofwel Newton per vierkante meter. Maar dat doet er verder niet toe.)

Verder is het zonneklaar, TS wil dat zijn sub niet doordreunt naar de verdieping beneden hem, oftewel dat de vloer niet mee trilt. Dan wil je hem ontkoppelen van de vloer, dus ga je dempers gebruiken, geen spikes.

[ Voor 41% gewijzigd door Boxman op 04-04-2010 12:37 ]

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

teacher schreef op zondag 04 april 2010 @ 12:20:
Goed, voordat je over denkfouten begint, denk dan eens even na over de druk per spike, hoe hoog die is en hoeveel energie het kost om zo een hoge druk aan het trillen te krijgen.
De druk is volstrekt irrelevant, net zoals het aanwijzen van elkaars denkfouten.

Spikes kunnen als je ze goed plaatst contactgeluid dempen. Voorwaarde daarvoor is dat je ze aan de rand van je luidsprekerbehuizing zet. De wanden van je luidsprekerbehuizing trillen. In het midden van het oppervlak het meest. Goede speakers zijn van zo stijf mogelijk materiaal omdat die trilling ongewenst is, en dat gaat zo ver dat mensen kasten van beton bouwen.

Op de randen van de luidsprekerbehuizing zijn de trillingen veel kleiner en op de vier hoeken het kleinst. Als je je spikes daar zet bewegen ze het minst en koppel je zo min mogelijk trillingen in de onderliggende vloer. Alle op de foto's getoonde spikes zijn dus allemaal, stuk voor stuk verkeerd geplaatst.

Overigens hoeven het eigenlijk geen spikes te zijn. Kleine houten blokjes, knikkers, bierflesjes, het maakt geen reet uit. Het gaat er om dat de onderkant van de speaker de vloer niet raakt.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

Boxman heeft helemaal gelijk. Spikes zijn origineel 'bedacht' in Engeland ten tijde dat de zuilluidspreker populair werd. Deze staat vaak wankel op het in Engeland vaak aanwezige hoogpolige tapijt. Door gebruik te maken van spikes, staat deze weer stevig op de ondervloer, omdat de spike door de vloerbedekking heen prikt. Als iets de behuizing koppelt aan de ondervloer, dan is het wel een spike. Tevens zorgt de spike ook nog voor een verergering van het probleem. Alle trillingen worden 'gebundeld' in de punten van de spike, een soort akoestische versterker zeg maar.

De reden waarom veel mensen geloven dat spikes werken, is omdat de spike de speaker wat hoger plaatst. Hierdoor verplaatst het punt waar de geluidsgolven uit de speaker (niet de behuizing) als eerste de grond raken (niet van toepassing bij een down-fire woofer). Hierdoor kan het basgeluid veranderen, omdat de vloerreflecties veranderen.

De trillingen die een speaker produceert via zijn behuizing zijn sowieso minimaal. De kast van een speaker is meestal zo ontworpen dat deze zo dood mogelijk is. Voornamelijk trillen de zijwanden. De hoeken (waar men meestal spikes plaatst) zijn het minst trillende gedeelte van de kast. De meeste trilling wordt echt veroorzaakt door het geluid wat de speakerunit en eventuele reflexpoorten zelf produceert. Dit brengt lucht in trilling en deze lucht brengt vervolgens al het andere in trilling.

Als je echt wilt dempen, zodat de buren geen last hebben, zul je de sub moeten ontkoppelen van de vloer met b.h.v. rubber voeten of matten en je vloer en en eventueel matten voorzien van geluiddempend materiaal.
De sub ontkoppel je het beste met een sandwichconstructie met een zwaar element. Neem een rubber mat (of voetjes), plaats daarop een stoeptegel (of iets vergelijkbaars zwaars), plaats daarop weer een rubber mat (of voetjes) en plaats daarop de sub. De sub zal nu niet of nauwelijks in staat zijn om via die constructie trillingen door te geven aan de ondervloer.

Maar ik denk dat dat je probleem slechts gedeeltelijk oplost voor de buren. De indirecte koppeling door de lucht zal nog steeds zorgen voor de grootste geluidsoverlast. Je vloer dempen is dan nog de enige mogelijkheid.

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skndd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-04 12:13

skndd

aka skeej

Ik kan getuigen dat het ontkoppelen met een zwaar element nog steeds niet echt helpt. Ik woon in een huis met veel hout, en merk dat in de kamer onder mijn kamer de sub veel erger dreunt dan op mijn eigen luisterpositie. Ik heb een grote tuintegel met zowel erboven als eronder foamachtig verpakkingsmateriaal, waar ik dan mijn sub op heb geplaatst. Het helpt weinig tot niets.

Hoe zit het eigenlijk met basstraps (wordt wel snel duur :X) ? Of het zodanig plaatsen van je subwoofer in de kamer zodat de bas op je luisterpositie het luidst is (waardoor je je sub in het algemeen minder hard hoeft te zetten)?

Moby weet hoe het moet. Hij heeft in z'n appartement een kamer-in-kamer constructie gemaakt, zodat zowel zijn boven-, onder- als naaste-buren geen last hebben van zijn gepingel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

burne schreef op zondag 04 april 2010 @ 12:29:
[...]

De druk is volstrekt irrelevant, net zoals het aanwijzen van elkaars denkfouten.

Spikes kunnen als je ze goed plaatst contactgeluid dempen.
Dus is waar weinig gewicht op drukt kan je net zo makkelijk aan het bewegen krijgen als iets waar veel druk op staat? Misschien dat ik het nooit begrepen heb hoor....

Overigens; ik heb rubber voetjes onder mijn speakers :)

[ Voor 6% gewijzigd door teacher op 04-04-2010 14:24 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxman
teacher schreef op zondag 04 april 2010 @ 14:21:
[...]

Dus is waar weinig gewicht op drukt kan je net zo makkelijk aan het bewegen krijgen als iets waar veel druk op staat? Misschien dat ik het nooit begrepen heb hoor....

Je haalt het een en ander door elkaar, je kunt gewicht niet met druk vergelijken.

Iets wat zwaar is krijg je moeilijker in trilling als iets wat niet zwaar is. Dat is te herleiden op simpele traagheid; het kost veel energie om iets zwaars in beweging te brengen, het kost minder energie om iets lichts in beweging te krijgen.

Jij vergelijkt "licht" (gewicht) met "veel druk" (druk), een opmerking waar je dus niks aan hebt aangezien dat twee verschillende grootheden zijn. Het gewicht van je boxensysteem verandert niet als je er spikes of voetjes onder zet. Je wilt dat er tussen de box en de vloer iets gebeurt dat de trillingen absorbeert zodat ze de vloer niet in beweging zetten. Metaal is hard en moeilijk vervormbaar, dus absorbeert helemaal niks. De energie van een trilling op de spike wordt rechtstreeks aan de vloer overgedragen - immers, energie kan niet zomaar verdwijnen in het niets.

Rubber daarentegen, of andere elastische stoffen (of zelfs hele contrapties zoals schokdempers), zijn wel in staat om trillingen te absorberen (lees: om te zetten in warmte). De energie gaat dus naar warmte toe in plaats van in mechanische vorm de vloer in.

Druk heeft er verder niet veel mee te maken. Of je nu op een groot of klein oppervlak een gewicht zet, het gewicht van het geheel blijft even groot, en het blijft dus evenveel energie kosten om het geheel in beweging (trilling) te brengen. Sowieso, de essentie van spikes was helemaal niet om de druk te verhogen, maar om een dik tapijt heen te kunnen prikken zodat de box stabiel zou staan.

De 'audiofielen' hebben spikes vervolgens omgepraat tot een magisch stukje techniek uit de tijd van de Egyptenaren wat door de pyramidekracht van Oppergod Ra je geluid ONWIJS zou verbeteren, om ze vervolgens te kunnen verkopen voor honderden euro's.

Wat het verschil dan is: met spikes koppel je de twee systemen (vloer en speaker) vrijwel optimaal aan elkaar. Het effect is dat de beweging van het ene systeem (speaker) rechtsreeks het andere systeem (vloer) beinvloedt. Met een rubberen demper probeer je juist de twee systemen van elkaar te isoleren. De beweging van het ene systeem (speaker) beinvloedt in het ideale geval het andere systeem (vloer) niet meer.

[ Voor 8% gewijzigd door Boxman op 04-04-2010 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:09

Part

Helemaal niets.....

Wat je kan proberen zijn stuiterballen (speelgoedwinkel).
Kost niet veel je moet ze alleen even doorzagen. Dit gaat prima met een ijzerzaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

skndd schreef op zondag 04 april 2010 @ 14:03:
Ik kan getuigen dat het ontkoppelen met een zwaar element nog steeds niet echt helpt. Ik woon in een huis met veel hout, en merk dat in de kamer onder mijn kamer de sub veel erger dreunt dan op mijn eigen luisterpositie. Ik heb een grote tuintegel met zowel erboven als eronder foamachtig verpakkingsmateriaal, waar ik dan mijn sub op heb geplaatst. Het helpt weinig tot niets.

Hoe zit het eigenlijk met basstraps (wordt wel snel duur :X) ? Of het zodanig plaatsen van je subwoofer in de kamer zodat de bas op je luisterpositie het luidst is (waardoor je je sub in het algemeen minder hard hoeft te zetten)?

Moby weet hoe het moet. Hij heeft in z'n appartement een kamer-in-kamer constructie gemaakt, zodat zowel zijn boven-, onder- als naaste-buren geen last hebben van zijn gepingel :D
Dan is jou probleem denk ik niet de koppeling van de sub met de vloer, maar gewoon dat het geluid wat je sub produceert 'doortrilt' naar de buren. Dat is een nare eugenschap van lage tonen helaas,

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderdam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-06 16:11
Of trillingsdemper voor een wasmachine gebruiken.

Deze kan je in iedere bouwmarkt vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
teacher schreef op zondag 04 april 2010 @ 14:21:
[...]

Dat klopt, de druk is nml irrelevant (de massa van hetgeen je in trilling wil brengen wel en die verander je niet met spikes). Je wil demping en met stijve, stalen spikes ga je dat niet halen. Rubber voetjes lijken me dan een beter idee. Spikes zijn vooral bedoeld om door vloerbedekking heen te prikken, zodat je speaker mooi stabiel op de betonvloer staat.

http://www.audioholics.co...-2013-what2019s-the-point

[ Voor 7% gewijzigd door Grrrrrene op 04-04-2010 23:10 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Pagina: 1