Wifi vanuit Netgear WNR3500L zeer langzaam, Linksys snel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitSuA
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-08 22:49
Mijn wlan vanuit mijn Netgear WNR3500L is zeer langzaam. Over G gaat hij op alle kanalen met max 300 mbit. Stel ik hem in op 802.11-n, dan gaat hij met 600 mbit, nog steeds veel te langzaam.

Op mijn linksys wrt54Gl (802.11G) gaat de verbinding met 1,5 mb/sec, echter heb ik dan alleen G en geen gigabit lan.

Ik wil dus graag de netgear gebruiken, maar ik krijg men maar niet op snelheid.

Enkele gegevens:
  • Verbinding van router naar Mac Book Pro laptop (met wifi n kaart)
  • Afstand max 1 meter.
  • Firmware, default netgear firmware.
  • Kanaal idem tussen beide routers, zelfde bevindingen per kanaal.
Heeft iemand een idee waardoor dit komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Als de firmware nog steeds de default is zou ik eerst een update doen.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:14
heb je wel de meest recente firmware aan staan? En wat gebeurd er als je juist op een ander kanaal gaat zitten?

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitSuA
alle kanalen is hetzelfde verhaal. de firmware is van netgear (dus geen open-wrt oid) maar wel de laatste versie.
ik bedenk me net dat een factory reset nog zou kunnen helpen..

of zijn er nog andere tips of gebruikers ervaringen net de 3500L en langzame snelheid? het forum brengt niet zoveel info hierover..

[ Voor 27% gewijzigd door NitSuA op 02-04-2010 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitSuA
ok, ik heb de bug gevonden. Ik heb getracht dit te melden bij de service desk van netgear, maar gezien dat gruwelijk lage niveau heb ik de moeite maar opgegeven. Ik wil de oplossing jullie echter niet onthouden.

Als volgt. Stel je de wnr3500L in als draadloos 135 en laat je security weg, dan is de snelheid maximaal.
Ga je naar wep security, dan stort de snelheid in naar 300kb. Ga je vervolgens terug naar geen security of wpa, dan blijft de snelheid langzaam.

Doe je een reset naar factory defaults en ga je rechtstreeks naar een andere security dan wep, dan blijft de snelheid optimaal.

Dit is een best ernstige bug, omdat veel mensen weaarschijnlijk niet doorhebben dat hun snelheid niet maximaal is, maar bij deze weten jullie hoe dit voorkomen kan worden.

grt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
NitSuA schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 11:14:
Mijn wlan vanuit mijn Netgear WNR3500L is zeer langzaam. Over G gaat hij op alle kanalen met max 300 mbit. Stel ik hem in op 802.11-n, dan gaat hij met 600 mbit, nog steeds veel te langzaam.
:?

De wireless standaard 802.11g heeft als maximale theoretische connectiesnelheid 54Mbps, dit is dus niet de down/up -link, deze is theoretisch maximaal de helft (27Mbps) aangezien een wireless apparaat niet kan zenden en ontvangen tegelijk (Half-duplex). In de praktijk is dit nog lager aangezien er ook bandbreedte nodig is voor protocol-data, overhead etc. Dus hoe jij daar 300Mbit op 802.11g kan draaien is natuurlijk wel erg vreemd? Dit is namelijk de theoretische maximale connectiesnelheid van een 802.11n 2-stream router wat de WNR3500L is, waar ook weer hier geldt dat dit niet de daadwerkelijke down/up -link is. Deze is theoretisch maximaal 150Mbps maar in de praktijk door tal van factoren veel lager . Een wireless connectiesnelheid van 600Mbit is alleen haalbaar met een 4-stream 802.11n wireless router en wireless netwerkkaart die momenteel nog niet te koop zijn.
Het feit dat WEP security (en WPA-TKIP) een deuk in de snelheid veroorzaakt is al redelijk lang bekend. Dit is dus niet alleen een probleem specifiek voor deze router. Daarnaast is WEP beveiliging sowieso erg gemakkelijk te kraken. De beveiliging die je dus het best kunt kiezen is WPA2-PSK AES.
Daarnaast maak je bij de snelheid "up to 300Mbps" gebruik van 40MHz kanalen (2 kanalen van 20MHz, channelbonding) wat veel gevoeliger is voor interferentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitSuA
zo, dat is een heel verhaal. Maar ik bedoelde natuurlijk 300kb/sec. anders zou ik het ook niet langzaam noemen ;)
Pagina: 1