Zijn deze twee te combineren (M2N-VM hdmi & AMD X2 6000+)?

Pagina: 1
Acties:

• Boschjesman
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-09-2024
Na het (waarschijnlijke) overlijden van mijn moederbord, heb ik een nieuwe gekocht.
Mijn keuze is gevallen op een Asus M2N-VM hdmi.

Tussen het installeren door viel mij op dat mijn huidige CPU niet in de lijst met ondersteunde CPU's staat.
Op internet zijn zelfs plaatjes te vinden van hetzelfde moederbord met doorgebrande PWM-chips.
De oorzaak lijkt mij het de TDP van de CPU (125 Watt) in combinatie met het moederbord, waar de lijst met ondersteunde CPU's slechts tot 65 Watt gaat.

Nu boeit performance me niet zo heel veel, dus ik vraag me af of het mogelijk de CPU onder te klokken zodat het TDP rond de 65Watt gaat komen, en of hierna mijn CPU wel kan worden ondersteund.

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:46
Jups gaat gewoon werken, kennisen van mij waar ik wel 's de pc moet fixen die hebben dezelfde combinatie ;)

Nu ik je post verder lees, euh, die kennisen van me hebben wel heel maffe problemen, echt onverklaarbare problemen, misschien kan dat daar wel 's aan liggen (aan dat PWM gedeelte en het verbruik van die CPU)

Maar, anyway, het systeem draait al 2 jaar ondanks de problemen

[ Voor 7% gewijzigd door FastFred op 01-04-2010 20:13 ]

• Boschjesman
Afbeeldingslocatie: http://images.ncix.com/forumimages/10FA80F8-F255-8CDC-C14EF7FA72D484A4.JPG
Dit plaatje zag ik op een andere site, met de vermelding dat er een 4 inch vlam uit de PWM kwam bij het gebruik van een Phenom (zelfde TDP)

}:O

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Als het bord maar tot een TDP van 65 Watt ondersteunt is een processor met een TDP van 125 Watt geen goed idee. Om in een dergelijk geval dan 'gegarandeerd' onder de 65 Watt te blijven zou je wel eens heel ver terug moeten in kloksnelheid en core voltage. Waarschijnlijk minstens 20-25% op beide.

Qua CPU support is de lijst wel vrij ruim. Er staan zelfs Phenom X4's op, maar dan wel alleen de e-versies. Om maar onder die TDP van 65 Watt te blijven. Lijkt mij dat je beter op had moeten letten bij het aanschaffen van een nieuwe moederbord. Zoveel meer had een moederbord met ondersteuning tot 125 Watt TDP niet hoeven kosten.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Afhankelijk van de datum van aanschaf bestaat misschien de mogelijkheid om het moederbord retour te sturen binnen de afkoelingsperiode van 7 dagen. Sommige winkels hebben terugbrengperioden van 1 week tot 14 dagen. En buiten die periode wil een vriendelijke uitleg over de situatie en de aanschaf van een nieuw en duurder produkt ook wel eens helpen. Verder is het aan te bevelen om voor de aanschaf van een produkt in de paslijsten te kijken, op dit forum te kijken, een post te plaatsen en de winkel te vragen of alles past.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2010 20:51 ]

• Boschjesman
Een BSOD PAGE_IN_NONPAGED_AREA, kan dat te maken hebben met het te lage vermogen van het moederbord. Ik had dat probleem namelijk ook met mijn oude moederbord (samen met nog wat andere willekeurige bsods)

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Dat is wel een erg karig bord qua voltage regulatie, denk niet dat het lang goed gaat met een 6000+ erop.
Een maximale 65w voor een vrij recent moederbord is echt uit de tijd. Verreweg de meeste athlons x2 zijn 89w of meer.

Je zou kunnen proberen op stock snelheid het voltage iets lager te zetten als wat normaal standaard is, maar ik vraag me af of het moederbord dit ondersteund, anders zou ik vragen om coulance bij de winkel en hem om te ruilen voor een beter exemplaar. Willen ze dit niet dan is het simpel (had niet gedacht dat ik dit zou zeggen :P ), doorfikken met die handel 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Powrskin op 02-04-2010 00:23 ]

Nukezone FTW

Pagina: 1