Computer boxen in scooter.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sneeky
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-07 10:05
Goedendag,

Ik zal me eerst even voorstellen ik ben Ewoud 16 jaar en doe elektrotechniek.
Omdat ik nu wat vaker in mijn vrije tijd wil prutsen met elektronica, ben ik gister vol goede moed bezig gegaan met mijn scooter.
Ik wou graag 2 kleine geluidsboxjes op mijn scooter zetten zodat ik wat muziek kan laten horen.

Ik had thuis nog 2 low end 2*5 watt, 6 ohms geluidsboxen zitten. Daarvoor zitten twee kleine printplaatjes die als versterker werken en als equalizer.

De versterker werkt op 14 volt DC, en mijn accu op 12 volt DC.
Mijn allerbeste leraar zij dat componenten alleen kapot gingen als je er een hoge spanning opzet, dus de versterker aansluiten direct op mijn accu kon geen kwaad volgens hem.

Dus ik heb mijn versterker op de accu gezet maar de spanning was toch te laag, want hij gaf geen geluid door van mijn laptop.
En bij overmaat van ramp ontplofte er ook nog een 470 microF condensator.
Dus die moet ik eerst vervangen.

Dus to the point: Hoe zorg ik ervoor dat ik de versterker samen met de boxen aansluit op mijn scooter, zodat ik muziek kan opzetten, en de boel niet doorbrand ontploft?????

Afwachtend op reactie,

Ewoud... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dit is nergens voor nodig

[ Voor 81% gewijzigd door teacher op 01-04-2010 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt geen bakbeest van een versterker nodig als je de ruimte er toch niet voor hebt voor grote speakers. Kijk eens voor een kleine versterker, 2x 35W op 12v ofzo. Vervolgens pak je een ingangsbron die je aansluit op je versterker, en sluit je de speakers erbij aan.

Dat er condensatoren doorbranden doe je toch echt iets verkeerds. 12V accuspanning zou meer dan voldoende moeten zijn om een versterker te kunnen laten draaien.

[ Voor 28% gewijzigd door teacher op 01-04-2010 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:37
Zou je dit niet moeten leren bij elektrotechniek? maar misschien iets met het Amperage van je scooteraccu, of heeft dat er niks mee te maken?

[ Voor 48% gewijzigd door ErgoStijn op 01-04-2010 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taartvarken
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:52
nee dat maakt niet zoveel uit, dat zegt alleen iets over hoelang het ding het gaat uithouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sneeky
Amperage heeft er niets mee te maken, je haalt Volt en ampere door elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:31

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Ga eens meten voordat je het aansluit. Waarschijnlijk ligt de spanning nog wat hoger dan 14v met nare pieken erin enzo. Je zal waarschijnlijk eerst de spanning moeten stabiliseren voordat je de speakers er op kan aansluiten. Andere optie is om zelf met een LM*-chip aan de slag te gaan, want die kunnen meestal een vrij groot spanningsbereik aan. Verwacht dan echter wel een hoop ruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sneeky
Verwijderd schreef op donderdag 01 april 2010 @ 19:23:
[...]

Dit soort reacties zijn dus ongewenst.

Je hebt geen bakbeest van een versterker nodig als je de ruimte er toch niet voor hebt voor grote speakers. Kijk eens voor een kleine versterker, 2x 35W op 12v ofzo. Vervolgens pak je een ingangsbron die je aansluit op je versterker, en sluit je de speakers erbij aan.

Dat er condensatoren doorbranden doe je toch echt iets verkeerds. 12V accuspanning zou meer dan voldoende moeten zijn om een versterker te kunnen laten draaien.
Bedankt voor de reactie;)
Ik probeer er wel zo min mogelijk centjes aan uit te geven..
Ik snapte zelf ook niet helemaal hoe die condensator knapte, maar de accu is wel van een kymco..

Is het dus echt niet mogelijk om de 14 volts versterker op mn scooter aan te sluiten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jawel, dat kan wel, maar ten volle benutten ga je denk ik niet doen. Een versterker heeft vaak alleen de stroom nodig bij maximaal volume (verbruik). Sommige versterkers kan je nog prima op 6V laten draaien, en vaak is het ook zo dat als je je scooter stationair laat draaien er al gauw een spanning ontstaat van 14V. Dit komt door het laden van je accu door de dynamo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duifi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-03-2024
beter kijk je even in het kratradio topic

dat idee kan je ook gebruiken voor een soundboard voor in je scooter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:31

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Condensators ploffen omdat je ze verkeerd om aansluit (elco's) of omdat de spanning te hoog is. Mogelijke oorzaken in jouw geval:
- wisselspanning aangesloten op gelijkspanningsinput;
- plus en min omgedraaid;
- te hoge (piek)spanning.

Zie ook mijn eerdere post. Als ik jou was zou ik de mod's vragen om dit topic te verplaatsen naar elektro, want daar weten ze er meer vanaf ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:38

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

topic even opgeschoond; keep it clean :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sneeky
Och helemaal vergeten 8)7 condensatoren ontploffen als je de polariteit verkeerd om hebt...
Ik weet zeker dat ik de versterker op een gelijkspanning heb aangesloten (accu)
En ik ga idd even doormeten hoeveel spanning er nou daadwerkelijk uitkomt..

Bedankt voor de reacties,

Ik hou jullie op de hoogte,

Ewoud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:04
Ik heb zelf geen idee hoe het aangesloten moet worden, maar ben je je ervan bewust dat computerspeakers near-field zijn? Ze zijn ervoor ontworpen om in een desktop opstelling te worden beluisterd. Grote kans dat het op je scooter in de buitenlucht flink tegenvalt qua geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-07 18:30
De spanning van je accu zal wel redelijk constant zijn maar je hebt ook een generator (dynamo) die beïnvloed wordt door het toerental van je motor en wellicht nog een startmotor. Dat zal je moeten stabiliseren, denk ik. Je kunt eens proberen een oude autoradio te kopen en daar de voedingselectronica en versterker van te gebruiken. Of je plukt gewoon een klein tweedehands automotive versterkertje van marktplaats. Die zijn namelijk ontworpen voor vergelijkbare situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

audio radio met usb \sd kaart
meer heb je niet nodig met een paar leuke boxen van 10cm die je netjes in je kappen bouwt van je schooter .

Vroeger toen ik 17was ook gedaan met extra koffer achterop waar opbouw auto speakers tegen aan geschoeft was voor mijn passagier .

Een brommer kan zonder problemen 10amper leveren voor de autoradio .
Pagina: 1