Helderheid van 300 nits te laag?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik heb een Belinea 1980 s2 met 300 nits, en dat vind ik eigenlijk te laag in een heldere kamer.
Alternatieven zoals de 24 s-ips Philips 240PW9ES gaan maar tot 400 nits.
Een Lcd tv van 32 inch gaat tot 500 nits.

De gordijnen maar dichtdoen vind ik geen optie, daglicht is gezond.
Heeft iemand ervaring met 400 of 500 nits schermen in een heldere kamer?
En heeft iemand ervaring met een lcd tv als monitor ivm lage pixeldichtheid?

[ Voor 9% gewijzigd door Soldaatje op 01-04-2010 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Zoals zoveel specs zullen ook de cd/m2 (nits is een nogal verouderde benaming) ook wel behoorlijk aangedikt worden door de fabrikanten, en daarnaast verschilt het per merk en scherm.

Als monitor zou ik zo'n televisie niet gebruiken, je moet er veel te ver vanaf zitten om het overzicht te bewaren.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Je kunt in Pricewatch prima zoeken op helderheid. Er zijn redelijk wat reguliere beeldschermen te krijgen met 400, 450 of 500 cd/m2 helderheden.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Ja ik wou eigenlijk horen van "ja daar heb ik ook last van" en dan 100 keer.
Maar dat valt dus wel mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
Soldaatje schreef op zondag 04 april 2010 @ 19:40:
Ja ik wou eigenlijk horen van "ja daar heb ik ook last van" en dan 100 keer.
Maar dat valt dus wel mee. :)
Ja, daar heb ik ook last van. Daar heb ik lamellen voor gemonteerd op mijn ramen :P

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

300 cd/m2 (of nits, net hoe je het wil noemen) vind ik toch best veel. Als ik kijk naar m'n eigen monitor (Een HP LP3065) dan zou 'typical' gebruik 300 cd/m2 moeten zijn. Nu is niet helemaal duidelijk wat er onder typical verstaan wordt, maar deze monitor heb ik standaard op de allerlaagste stand staan. Als ik de helderheid ergens op de helft zet (er vanuitgaande dat dat 300cd/m2 is) dan vind ik het ding al veel te fel. Op maximaal is er niet op te kijken, zelfs niet als je in de zon zit met dat ding, want dan nog is het veel te fel licht.
Dus misschien dat je monitor verkeerd ingesteld staat, maar 300cd/m2 moet toch echt zat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Ik kan mijn monitor sowieso niet op max zetten want dan lopen de witte kleuren in elkaar over.
Mijn max is ongeveer 75%.
Maar 300 is echt niet zoveel hoor, voor schermen recht in de zon heb je zeker 600 nodig of meer.

Als het kan zou ik best mijn backlight willen vervangen voor een sterkere, maar liever een heel scherm dan een stukke.

[ Voor 21% gewijzigd door Soldaatje op 04-04-2010 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
Soldaatje schreef op zondag 04 april 2010 @ 19:58:
Maar 300 is echt niet zoveel hoor, voor schermen recht in de zon heb je zeker 600 nodig of meer.
Als je recht in de zon moet werken dan klopt je werkplek niet qua ergonomie. Daar komt bij dat er geen reguliere monitoren te krijg zijn met een helderheid van 600 cd/m^2.
Als het kan zou ik best mijn backlight willen vervangen voor een sterkere, maar liever een heel scherm dan een stukke.
Dat gaat niet lukken zonder een ontzettende hoeveelheid modding.
Ten eerste zijn er voor monitoren geen backlights die 600cd/m^2 halen.
Ten tweede betekent een hogere lichtopbrengst vrijwel zeker meer stroombehoefte, dus je zult ook het voedingcircuit van je voeding aan moeten pakken.
Ten derde is de behuizing van je scherm waarschijnlijk niet berekend op deze 'andere' backlight, zowel qua formaat als qua warmte productie (meer licht is meer warmte is meer koelingsbehoefte).
Ten vierde verwacht ik dat je bij een andere backlight ook meteen problemen krijgt met 'bleeding' van licht en dat je scherm het zwart qua contrast gewoon niet meer haalt.
Ten vijfde verwacht ik aansturings problemen voor je backlight gezien de electronica in het scherm (dimmen, etc) er nog op ontworpen is.

Kortom, lijkt me een enorme uitdaging, maar ook een enorme put met potentiële problemen.

Daar komt bij, tenzij je een woning hebt met ramen van 3 meter bij 3 meter, gaan lamellen goedkoper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Terw_Dan schreef op zondag 04 april 2010 @ 19:51:
Als ik de helderheid ergens op de helft zet (er vanuitgaande dat dat 300cd/m2 is) dan vind ik het ding al veel te fel. Op maximaal is er niet op te kijken, zelfs niet als je in de zon zit met dat ding, want dan nog is het veel te fel licht.
Een beetje TV is nog niet naar te kijken als die recht in de felle zon staat :) oplossing: gordijnen dicht of TV/beeldscherm verplaatsen. Volgens mij is het niet echt goed voor je om de hele dag van 50cm naar een TV te staren...

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Soldaatje schreef op donderdag 01 april 2010 @ 18:12:
De gordijnen maar dichtdoen vind ik geen optie, daglicht is gezond.
Heeft iemand ervaring met 400 of 500 nits schermen in een heldere kamer?
Voor grafisch werk wordt 120cd/m2 aangehouden voor kalibratie. Zelf gebruik ik dat ook in mijn slaapkamer met een groot raam op het zuiden. Bevalt me prima?

Dat schermen veel meer aankunnen is alleen maar handig als reserve op de lange termijn. Een scherm dat vanaf het begin 120cd/m2 geeft maximaal wordt snel te zwak. Maar om nu permanent naar in een 30" scherm met 300cd/m2 of meer te kijken? Nee, bedankt :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

bwerg schreef op zondag 04 april 2010 @ 23:35:
[...]

Een beetje TV is nog niet naar te kijken als die recht in de felle zon staat :) oplossing: gordijnen dicht of TV/beeldscherm verplaatsen. Volgens mij is het niet echt goed voor je om de hele dag van 50cm naar een TV te staren...
Nou, ik heb met lanparties wel eens buiten gezeten met mijn monitor. En dan op 100% brightness is niet fijn voor je ogen :P
Nu kan het ook wel een combinatie zijn van grootte en afstand tot de monitor natuurlijk.
Pagina: 1