Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:22
Ik werk bij een niet nader te noemen elektrotechnische detailhandel.
Dit is een bijbaantje en ik werk er zo'n 16 à 20 uur in de week.

Ze willen eigenlijk dat ik een kwartier van te voren aanwezig ben. Nou zijn ze hier door de week niet zo "streng" in, omdat ik dan vaak om 12 uur begin of om 17.00 uur. Maar op de zaterdag als de winkel om 09.00 uur open gaat moet ik er om 08.45 zijn.

Normaal gesproken gebeurt er In dit kwartier niks. Ik kom altijd keurig gekleed op het werk, waardoor ik ook geen tijd meer nodig heb om mij om te kleden o.i.d. Het is jasje ophangen en ik kan aan de slag.
Zaterdagochtend vind altijd de morning meeting plaats waar wat cijfertjes worden besproken.

Ik krijg pas vanaf 09.00 uur betaald.

Afgelopen maandag is er bij het pand tegenover ons een overval geweest. Waardoor er besloten is dat niemand meer het pand verlaat om 21.00, totdat iedereen klaar is met geld storten e.d en we allemaal tegelijkertijd het pand verlaten.

Dit houd in dat we dan rond 21.30 buiten staan. Waar ik normaal om 21.00 uur buiten sta.
Wederom is het tussen 21.00 en 21.30 niet betaald.

Ik werk afhankelijk van de week 2 koopavonden en 1 zaterdag, of 3 koopavonden. Dit zijn dus al snel 7 uren in de maand die ik niet uitbetaald krijg.

Kan een bedrijf dit zomaar maken?

Ik begrijp best dat het eens kan voorkomen dat je iets langer moet blijven omdat er nog klanten in de winkel zijn en daar heb ik ook geen enkel probleem mee. Maar dit is iets wat elke keer voor gaat komen en het zijn toch redelijk wat extra uurtjes waar het om gaat in de maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Is er in die tussentijd geen werk wat je kunt doen? In dat geval zou je dat kunnen doen en is de tijd een beetje nuttig. Ik heb niet het idee dat het bedrijf dit kan maken, wat zijn de meningen van andere collega's?
Misschien is het overigens tijdelijk, vaak worden dat soort maatregelen na enige tijd weer verwaterd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je werkt dus niet langer, je bent alleen langer aanwezig.

Ik ben vaak een kartier voor het werk aanwezig (eigen keus, eigen tijd), en na het werk doe ik nog een bakkie (eigen keus, eigen tijd). Over het algemeen een half uurtje per dag.

Toch heb ik ook 3 pauzes op een dag. Een kwartiertje s'ochtends, half uurtje lunchen, en dan nog een kwartiertje koffie pauze smiddags. Dat is elke dag een uur van m'n eigen tijd die niet betaald wordt. En met het half uurtje boven: ben ik gewoon anderhalf uur op m'n werk wat niet betaald wordt. Maar van werken is geen sprake. Zo ook in de situatie die jij schets: Je doet dus niets, maar je bent er wel.

Dus of een bedrijf dat zomaar kan maken, ik denk het haast van wel ja.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als je tot 21.30 moet blijven, wordt je tot 21.30 doorbetaald. Dat lijkt me niet meer dan logisch.....ook al is er geen werk meer te doen na 21.00 .

Dat je in de ochtend zo'n 15 minuten eerder, onbetaald aanwezig bent omdat de winkel gelijk om 9 uur open gaat vind ik logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:48

Haan

dotnetter

Imo is dit 'normaal'. Bij de supermarkt moest ik ook altijd wat eerder zijn dan dat je daadwerkelijk moest beginnen, en na sluitingstijd ook altijd minstens een kwartier langer bezig. Werd het echt langer, schreven we daar wel uren voor (vanaf een half uur extra werken).
Het hangt wel een beetje af van de mentaliteit van je werkgever. Het moet hierbij wel van twee kanten komen, dus als jij eens een keer een uurtje eerder weg gaat, dat er dan niet opeens een uur van je loon wordt ingehouden.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-07 13:22

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Zegt de cao daar iets over? val je daaronder?

http://www.salaris-inform...rotechnische_detailhandel
/CAO/CAO_elektrotechnische_detailhandel_2007-2008.pdf (kon helaas in 20 seconden googlen geen coa voor 2010 vinden)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Hoho, hij moet verplicht langer aanwezig zijn van zijn werkgever. Daar hoort vergoeding tegenover te staan. Ik heb ook een tijdlang in de electrotechnische detailhandel gewerkt, fulltime. Er werd verwacht dat ik een half uur voor en een half uur na sluitingstijd nog aanwezig was, en de maandagochtend onbetaald werkte. Deed je het niet, dan werd je overgeplaatst naar een filiaal met zoveel mogelijk reistijd als toegestaan volgens de CAO.

Puntje bij paaltje werkte je ongeveer 10 uur onbetaald per week, dat is dus een week per maand, een kwart brutosalaris dat je misloopt. Andere compensatie? Dacht het niet.

Werken in de detailhandel is bij sommige bedrijven Westerse slavernij; Praat me niet van de werkgeverspraktijken van Aldi, Kruidvat, Lidl, It's, BCC, Bart Smit, etc, etc. Daar zakt je broek van af.

Bart Smit? Voorraad ontvangen om 5 uur 's ochtends, geen toeslag krijgen, niet betaald krijgen en doorwerken tot 18.30. Lidl, alleen plassen als je pauze hebt. Kruidvat, verplicht aantal pallets per uur verwerken, anders onbetaald doorwerken totdat je je quotum hebt behaald. Aldi, kennen we allemaal uit het nieuws. It's is mijn oude werkgever, BCC zelfde laken een pak.

[ Voor 47% gewijzigd door FirePuma142 op 01-04-2010 11:44 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Bij AH vroeger (15 jaar terug) kregen we dat half uur gewoon uitbetaald.

Iedereen had nog wel wat te doen zoals groente in koeling zetten kassa's leeg etc.

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:32

MeNTaL_TO

The future is not set

Laat me raden, is een elektro winkel waar je iedere keer je imei van je telefoon door moet geven als je een mobiel bij je hebt naar je werk toe (en die mag niet eens de vloer op).
Die staan er nogal bekend om lastig te doen over uitbetalen extra uren, denk dat je daarvoor in de CAO moet kijken en/of raadplegen bij een vakbond.

[ Voor 29% gewijzigd door MeNTaL_TO op 01-04-2010 11:41 ]

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
RaZ schreef op donderdag 01 april 2010 @ 11:34:

Ik ben vaak een kartier voor het werk aanwezig (eigen keus, eigen tijd), en na het werk doe ik nog een bakkie (eigen keus, eigen tijd). Over het algemeen een half uurtje per dag.

Toch heb ik ook 3 pauzes op een dag. Een kwartiertje s'ochtends, half uurtje lunchen, en dan nog een kwartiertje koffie pauze smiddags. Dat is elke dag een uur van m'n eigen tijd die niet betaald wordt. En met het half uurtje boven: ben ik gewoon anderhalf uur op m'n werk wat niet betaald wordt. Maar van werken is geen sprake. Zo ook in de situatie die jij schets: Je doet dus niets, maar je bent er wel.

Dus of een bedrijf dat zomaar kan maken, ik denk het haast van wel ja.
Van werken is geen sprake in zoverre, dat dit niet mijn eigen tijd is en ik dus niet kan bepalen wat ik ga doen.
Haan schreef op donderdag 01 april 2010 @ 11:36:
Imo is dit 'normaal'. Bij de supermarkt moest ik ook altijd wat eerder zijn dan dat je daadwerkelijk moest beginnen, en na sluitingstijd ook altijd minstens een kwartier langer bezig. Werd het echt langer, schreven we daar wel uren voor (vanaf een half uur extra werken).
Het hangt wel een beetje af van de mentaliteit van je werkgever. Het moet hierbij wel van twee kanten komen, dus als jij eens een keer een uurtje eerder weg gaat, dat er dan niet opeens een uur van je loon wordt ingehouden.
Een uurtje eerder weggaan gebeurt eigenlijk niet zo vaak. Heel soms eens een keer dat ik op een zaterdag i.p.v 6 uur om 5 uur naar huis ga, ivm voetbal verplichtingen.

Echter krijg ik in dit geval ook maar tot 5 uur doorbetaald en niet tot 6.

Eerder zijn is ook niet zo'n probleem. Ben altijd wel een minuut of 5 voor de tijd aanwezig. In mijn contract staat ook dat ik tijdig aanwezig dien te zijn zodat ik op de afgesproken tijd met mijn werk kan beginnen.
MeNTaL_TO schreef op donderdag 01 april 2010 @ 11:40:
Laat me raden, is een elektro winkel waar je iedere keer je imei van je telefoon door moet geven als je een mobiel bij je hebt naar je werk toe (en die mag niet eens de vloer op).
Die staan er nogal bekend om lastig te doen over uitbetalen extra uren, denk dat je daarvoor in de CAO moet kijken en/of raadplegen bij een vakbond.
Ik hoef nog niet mijn imei door te geven ;).

Dit is wat mijn CAO aangeeft:
2.3. Dagelijkse werktijd
De dagelijkse werktijd is de tijd waarin de werknemer volgens het dienstrooster zijn werk doet.
Dit zijn de basisuren die contractueel zijn overeengekomen.

2.8. Overuren
Overuren zijn de extra uren die een werknemer buiten zijn dienstrooster werkt boven de in artikel
5.1 genoemde gemiddelde wekelijkse arbeidsduur.

Verschoven uren zijn uren die buiten het dienstrooster worden gewerkt maar die het afgesproken
aantal te werken uren niet te boven gaan. Zie tevens de artikelen 5.7 en 7.6.
Nou is het zo dat ik een contract heb van 16.5 uur. De ene keer werk ik iets minder, de andere keer iets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:23
Tussen die twee dingen bestaat geen onderscheid. Als je van je baas *moet* blijven tot een bepaald tijdstip behoort hij je ook tot dat tijdstip te betalen. Nu is het misschien wat overdreven om over 5 minuutjes te gaan zeuren, maar een kwartier + een half uur per misschien nog niet eens volledige werkdag is nogal de moeite om wat van te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocMac
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-05 12:24
Toch heb ik ook 3 pauzes op een dag. Een kwartiertje s'ochtends, half uurtje lunchen, en dan nog een kwartiertje koffie pauze smiddags. Dat is elke dag een uur van m'n eigen tijd die niet betaald wordt.
Volgens de Arbeidstijdenwet moeten die 2 kwartiertjes koffiepauze doorbetaald worden. De lunch moet minimaal een half uur zijn in eigen tijd, maar die ochtend en middag koffiepauze, die zijn voor rekening van de baas. Dit is wel afhankelijk van hoeveel uur per dag je werkt, maar als je een ochtend en middag pauze hebt en een lunch, lijkt me dat voor jou van toepassing.
Zie FNV website

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Weet je wat er op die pagina staat:
Moet de pauze doorbetaald worden?
Nee, dat spreek je apart af. De Arbeidstijdwet regelt niet de beloning van de arbeidstijd, en dus ook niet of de pauze doorbetaald is.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-07 14:46

Mx. Alba

hen/die/zij

Over het algemeen worden koffie/rookpauzes doorbetaald, lunchpauzes niet. Vooral als je voornamelijk beeldschermwerk doet moeten ze je van de ARBO 6 minuten pauze per uur geven, maar dat is in de detailhandel niet aan de orde natuurlijk.

Maar om terug te komen op waar het eigenlijk om gaat: als de baas eist dat je aanwezig bent is dat gewoon werktijd. Dus als de winkel om 21:00 sluit maar je moet tot 21:30 blijven, dan heb je gewoon tot 21:30 gewerkt. Vrije tijd is namelijk letterlijk vrije tijd, en als je het pand niet mag verlaten ben je niet vrij.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Mx. Alba schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 11:25:
Over het algemeen worden koffie/rookpauzes doorbetaald, lunchpauzes niet. Vooral als je voornamelijk beeldschermwerk doet moeten ze je van de ARBO 6 minuten pauze per uur geven, maar dat is in de detailhandel niet aan de orde natuurlijk.

Maar om terug te komen op waar het eigenlijk om gaat: als de baas eist dat je aanwezig bent is dat gewoon werktijd. Dus als de winkel om 21:00 sluit maar je moet tot 21:30 blijven, dan heb je gewoon tot 21:30 gewerkt. Vrije tijd is namelijk letterlijk vrije tijd, en als je het pand niet mag verlaten ben je niet vrij.
Volgende week maar eens even een gesprekje met de baas aangaan.
Inmiddels worden er namelijk ook vakantieuren afgeschreven, ongevraagd. op het moment dat ik 14 uur per week werk, i.p.v 16.5 uur..(Terwijl ik er niet voor kies om minder ingepland te worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Robbie T schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 17:32:
Volgende week maar eens even een gesprekje met de baas aangaan.
Inmiddels worden er namelijk ook vakantieuren afgeschreven, ongevraagd. op het moment dat ik 14 uur per week werk, i.p.v 16.5 uur..(Terwijl ik er niet voor kies om minder ingepland te worden).
Dat is al helemaal fout! Als jij een contract voor 16,5 uur hebt, moet je baas maar zorgen dat hij je voor 16,5 uur inplant. Lukt dat niet, dan is dat in eerste instantie niet jouw probleem (tenzij jij dwars ligt met je beschikbaarheid, maar ik neem voor het gemak maar even aan dat dat niet zo is).

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
FirePuma142 schreef op donderdag 01 april 2010 @ 11:38:
Bart Smit? Voorraad ontvangen om 5 uur 's ochtends, geen toeslag krijgen, niet betaald krijgen en doorwerken tot 18.30.
Ik heb zelf ook ooit een blauwe maandag bij de BS gewerkt, maar geen van dit alles. Misschien zit het verschil ook in wat voor een filiaal je werkt (en de bijbehorende cultuur). In grote winkels voor jou tien anderen die ze kunnen inplannen, maar in een kleiner filiaal ga je toch wat amicaler met elkaar om en ben je geen nummer.

Daarnaast werkte ik ook ooit bij de AH. Dat was een filiaal van AH zelf en dan kan er redelijk 'veel'. (Dus gewoon alle uren die gewerkt waren betaald, ook na sluiting). Ik heb wel eens begrepen dat als het een franchise ondernemer betreft de teugels meestal toch wat strakker gespannen staan (want daar geldt natuurlijk dat elke misgelopen euro een misgelopen euro in de portemonnee van je baas is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:06

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

MeNTaL_TO schreef op donderdag 01 april 2010 @ 11:40:
Jij doelt dan op een grote schreeuwerige Duitse keten ;) ?

Ik doe voor dezelfde keten onderhoud aan apparatuur in de winkel, en ook ik moet elke keer langs dezelfde controle, IMEI opgeven, legitimatie laten zien.. etc.

Wat mij betreft de normaalste zaak van de wereld bij dit soort grote winkels, ik begrijp dan ook niet helemaal waarom je dit laat overkomen als iets abnormaals ?

Edit:

@TS: Toen ik vroeger in de supermarkt werkte was het een kwestie van geven en nemen. Soms langer blijven om alles af te krijgen en soms wat eerder naar huis omdat alle karren gevuld waren en de 'spiegelploeg' de rest mocht doen. Ligt idd een beetje aan de mentaliteit en flexibiliteit van je werkgever.

Als hij het je verplicht te blijven zou ik gewoon een half uur doorwerken en dus ook betaald krijgen. Zo krijg jij gewoon betaald en betaald hij deze uren niet voor niets. Sim-pel.

[ Voor 23% gewijzigd door MisteRMeesteR op 03-04-2010 12:34 ]

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
MisteRMeesteR schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 12:29:
[...]

Edit:

@TS: Toen ik vroeger in de supermarkt werkte was het een kwestie van geven en nemen. Soms langer blijven om alles af te krijgen en soms wat eerder naar huis omdat alle karren gevuld waren en de 'spiegelploeg' de rest mocht doen. Ligt idd een beetje aan de mentaliteit en flexibiliteit van je werkgever.

Als hij het je verplicht te blijven zou ik gewoon een half uur doorwerken en dus ook betaald krijgen. Zo krijg jij gewoon betaald en betaald hij deze uren niet voor niets. Sim-pel.
Dat is ook een beetje het probleem. Het is meer geven dan nemen. Niet alleen om de eerder genoemde puntjes, maar ook om de puntjes dat als je met veel te veel man in de winkel staat en dan heb ik het gewoon letterlijk over 3/4/5 man te veel. Zal er ook niet worden gevraagd of er iemand naar huis wil. (Ook niet als er gewoon ECHT niks is te doen).

Daarnaast word ik wel eens gebeld met de vraag of ik kan komen werken ivm ziekte o.i.d, dit doe ik dan vaak ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:46

-tom-562

Oliesjeik

Ik heb ook bij de AH gewerkt, en volgens mij was dat ook een echt "AH" filiaal. Van ons werd geacht dat we 5 minuten van tevoren op onze werkplek waren, nu waren ze daar opzich niet zo heel streng in, en ik woonde 5 minuten fietsen van de AH af (als ik wind mee had was ik op tijd, wind tegen was ik dus net niet op tijd op de werkvloer), dus dat scheelt ook al.
Ook 's avonds was het de regel dat je ongeveer 15 minuten langer bleef (winkel sluit om 22:00, spulletjes opruimen etc), om 22:15 waren we klaar, we hadden dan wel een kwartier pauze doorbetaald tijdens de 4 uur die we werkten, dus dat compenseert dan weer. Vaak stonden we om 22:25 buiten (meestal in de kantine nog een bakje koffie doen, omdat we vaak moesten wachten op de kassières.
Maar wat jij schetst, een kwartier van te voren is wel erg veel, net zoals een half uur langer blijven (als het dan ook echt een half uur werk is, dus niet 10 minuten afsluiten en de rest koffie drinken met de kaasmeisjes zoals bij mij het geval was :P). Daar zou ik zeker over gaan praten, desnoods ga je langs je collega's op en vraag je wie er nog meer niet mee eens is, en ga je hun vertegenwoordigen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

-tom-562, het verschil zit hem erin dat jij ervoor kiest om nog een kopje koffie te gaan leuten, terwijl TS wordt verplicht om langer te blijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:46

-tom-562

Oliesjeik

Nouja, ik kon niet eens weg ook al had ik het graag, want we konden pas weg als iedereen klaar was.

Vaak bu'j te bang!

Pagina: 1