Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdkraker
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-01 22:11
Situatie:

Recente PC bedraad aan Zyxel 2602hw modem/router

Probleem:
  • Internet verbinding onstabiel. Snelheid varieert van 16kb/sec tot 700 kb/sec, meestal rond 3/400 terwijl max 1,15 mb/s was.
  • Zelfs benaderen van de routerinstellingen is tergend traag of loopt vast, uploaden nieuwe firmware niet mogelijk.
  • Uploaden naar internet (uploadtests, fotos naar picasa, hyves etc) niet mogelijk. Gaat paar kb goed, dan stopt ie.
Oplossingen geprobeerd
  • Andere kabel geprobeerd, geen effect
  • andere poort op router geprobeerd, geen effect
  • nieuwe netwerkkaart geplaatst, geen effect.
  • Ubuntu Live geprobeerd, zelfde probleem
  • Andere snelheden op adapter geprobeerd: 10mb half dupl leek even te helpen maar bleek toch niet de oplossing.
  • Laptop aangesloten op zelfde kabel, strakke 1,15 mb/s download. Probleem lijkt dus niet in router te zitten.
  • Firmware modem opnieuw geinstalleerd
Heb gisteren een switch tussen PC en router geplaatst en hopla! Strakke 1,15mb/s download. :?

Lijkt dus echt in de link tussen PC en modem te zitten? En aangezien ik ook Ubuntu heb geprobeerd vermoed ik niet dat het aan de drivers/software ligt...

Alleen, uploadprobleem nog niet opgelost en das wel heeeeel onhandig. :( Iemand nog ideeen??

[ Voor 7% gewijzigd door rdkraker op 01-04-2010 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ximon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-09 21:26
Check de MTU op je WAN interface van de router. Als deze niet op hetzelfde als de MTU van je internet provider staat krijg je allerlei vage problemen.
Hetzelfde geldt voor de MTU op de Ubuntu machine en de rest van je netwerk (hoort standaard 1500 te zijn).

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdkraker
Ximon schreef op donderdag 01 april 2010 @ 12:24:
Check de MTU op je WAN interface van de router. Als deze niet op hetzelfde als de MTU van je internet provider staat krijg je allerlei vage problemen.
Hetzelfde geldt voor de MTU op de Ubuntu machine en de rest van je netwerk (hoort standaard 1500 te zijn).
Router geeft op andere aangesloten machines geen problemen.
Ubuntu live heb ik ter test gedraaid op de PC die standaard Win7 draait; op beide OS'en geeft hij dit probleem. Kan dit dan aan de MTU liggen? En hoe stel ik de MTU in bij Win7... ? (geef toe, beetje noob op dit gebied)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ximon
Aan de MTU van je OS zou het niet moeten liggen, die is zowel bij Win 7 als Ubuntu (ik gok 9.10?) standaard 1500. Dit is verder geen probleem omdat alle hosts in je netwerk segment als het goed is deze instelling hebben, problemen treden alleen op als je router op een andere MTU dan de gateway van je ISP ingesteld staat.
Check eerst wat de MTU op je router's WAN interface zou moeten zijn, en check daarna waar het nu op ingesteld staat. Ik weet dat die laatste link alleen iets zegt over veranderen, maar ik ga er van uit dat ergens in de CLI ook wel een optie zit die de huidige MTU toont ;-) Verander alleen iets als er een verschil tussen je testresultaten en de intelling op de router is. Hou er rekening mee dat je in het ergste geval de router moet resetten, dus misschien is een backup van je huidige config een goed idee. Succes!

[ Voor 12% gewijzigd door Ximon op 02-04-2010 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdkraker
Het is zo vreemd. Verschillende hardware geprobeerd, maar deze machine is de enige die dit heeft, blijkbaar onafhankelijk van het OS. Netwerkkaart is dus al vervangen.

Probleem is intermittent; gisteren de hele dag perfecte down- en upload, vandaag met moeite weer een paar kbs upload. Geen enkele verandering aan hard of software...? :'( :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdkraker
- nevermind: ge-edit-

[ Voor 95% gewijzigd door rdkraker op 05-04-2010 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdkraker
hmm... heb net dr tcp geinstalleerd en tcp receive window op 32120 gezet. Geen idee wat dat doet 8) maar zag die tip ergens. Upload lijkt weer normaal... ben benieuwd of het succes consistent is.

off topic... kan iemand mij als noob uitleggen wat die waarde inhoudt?? ;)
Nevermind, Lang Leve Wikiepdia _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door rdkraker op 05-04-2010 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ximon
Nou ben ik nieuwsgierig geworden. Je hebt de RWIN op erg groot gezet, en aangezien throughput gelijk of kleiner is als RWIN/RTT moet de RTT (round trip time) ook best hoog zijn. Treedt er misschien packet loss in je netwerk? Misschien is het handig om eens met Wireshark te gaan sniffen op de problematische computer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdkraker
Ik ben inmiddels (ivm overstap binnenkort naar kabelinternet met een router die straks aan de andere kan van de woonkamer staat) overgestapt op een draadloze verbinding (conceptronic 300mbit pci kaart) die connect met nog steeds mn oude router. Snelheid is gelijk aan laatste keer connecten via utp.

Kan dus niet zeggen of nog steeds de softwarematige tweak zn werk doet, of het probleem opgelost is door de andere verbinding. Speedtest geeft 1100k down, 900k up en ong 700 conn/min. Weet natuurlijk nog niet wat er straks gebeurt als de snellere kabel+router er ligt. Ben tot nu toe tevreden.

Weet niet wat wireshark precies doet; maar wil best eens voor je kijken als je nieuwsgierig bent. Wat zou je precies willen weten?

[ Voor 24% gewijzigd door rdkraker op 08-04-2010 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ximon
Wireshark is een netwerkverkeer analyseertool. Je kan ermee alle pakketten die door je netwerkkaart heen gaan inzien, om zo bijvoorbeeld te kijken wat applicaties allemaal heen en weer sturen of bijvoorbeeld (in dit geval nuttig) er veel retransmits danwel CRC errors zijn. Dat zou namelijk betekenen dat er waarschijnlijk toch iets op fysiek niveau niet goed zit. Dit is echter alleen zinnig als je weet hoe je de output van Wireshark moet lezen, dus zal je er waarschijnlijk wat tijd in moeten steken. Als je hier zin in hebt: prima, als je er geen tijd voor hebt: ook geen probleem.

Pagina: 1