Core i7 laptop kopen: 620M of 720QM?

Pagina: 1
Acties:

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12 17:23
Voor mijn werk moet ik een nieuwe laptop aanschaffen. Ik werk er 8 uur per dag mee en ik sleep het elke dag mee, dus ik zoek een beetje degelijke laptop die past bij mijn werk. Het zal wel weer een Dell Latitude worden (dit keer een E6510). Maar kan ik beter een 620M of een 720QM nemen? Even de zaken op een rijtje:
Intel 620M
2 CPU cores
2.66Ghz (3.3Ghz turbo)
Hyperthreading
35W / 32nm
-
Intel 720QM
4 CPU cores
1.6Ghz (2.8Ghz turbo)
Hyperthreading
45W / 45nm
+€30

Een volledig vergelijk kun je hier vinden. Mijn werk bestaat voor 90% uit het ontwikkelen en debuggen van software in Visual Studio 2008 (en straks 2010) en ik vraag me af of ik niet meer heb aan 2 cores op 2.66Ghz dan 4 cores op 1.6Ghz. Energieverbruik is mooi meegenomen, maar ik werk meestal toch op netspanning, dus dat is geen echt issue. In beide gevallen zet ik er een SSD in.

Wat zouden jullie kopen en waarom? Liever geen discussie over Dell laptops en de prijs ervan. Ik weet dat ze te duur zijn, maar ik gebruik ze al 10 jaar en ze hebben me nog nooit in de steek gelaten. Ben dus een beetje trouw aan die dingen. :)

[ Voor 5% gewijzigd door BugBoy op 01-04-2010 00:01 . Reden: Intel vergelijking toegevoegd ]

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• FlyLight3r
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-11 20:14
Heb zelf een laptop met een i7 720QM! Een superding, en niet te vergeten eigenlijk heeft de i7 ´´8 cores´´.
Hij heeft 4 ´´echte´´ en 4 ´´virtuele! Ik zou persoonlijk, zeker vanuit mijn eigen laptop, kiezen voor een i7!

PSN/Steam: FlyLighter Origin: FlyLight3r Uplay: FlyLight3r

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12 17:23
Ja, maar de 620M heeft 4 virtuele cores die op een hogere klokfrequentie draaien. Ik denk eigenlijk dat dit beter is voor mijn werk. Nu heb ik nog geen ervaring met VS.NET 2010, maar ik verwacht niet dat deze beter gaat presteren met meer dan 4 cores. Beide CPU's zullen goed werken, maar omdat er een klein prijsverschil is wil ik de snelste hebben :)

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Verwijderd

benchmarks

in het studio 15 topic is hier ook een discussie over geweest, de conclusie was dat de 620M vrijwel altijd sneller is , zowel met single, dual, of quad-apps, wellicht is de quad in het voordeel als er 8 threads draaien, maar dat kom je op dit moment nauwelijks tegen.

de 720 klokt trouwens naar de 2.6 GHZ op het moment dat je 2 cores gebruikt (dus nagenoeg hetzelfde als de 620) echter is de 620 iets efficienter per kloktik en iets zuiniger onder load (zijn beide slurpers, overigens, meer dan 2 uur ga je niet halen)

behalve dat betwijfel ik ten zeerste dat VS2010 4 cores efficient kan gebruiken, en dan hebben we het nog niet eens over de 8 virtuele die de 720M rijk is. nee, ik zou voor de 620M gaan: die komt over het algemeen het beste uit de bus.