Xtra Fans... Waar plaatsen?

Pagina: 1
Acties:

• SJR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-02 13:58
Ik heb een heatsink inclusief mastercooler fan over, waar kan ik deze het best plaatsen? Ook krijg ik binnenkort 2 (of 3) powersupply fans, hoe moet ik deze dan plaatsen?
Ik heb een bigtower. Vooronderin heb ik ruimte voor een grote fan, achter halverwege voor een kleine, en achter bovenin voor 2 grote en 1 kleine fan.
Hoe moet de airflow lopen, dus waar moeten de fans en moeten ze naar binnen of buiten blazen?
Ik heb die mastercooler nu halverwege achterin gezet, hij blaast tegen de achterkant van mijn P3 450. Als ik hem tegen het geperforeerde metaal van mijn kast zet dan maakt'ie nogal veel lawaai (hij kan de lucht dan niet goed aanzuigen) dus nu heb ik heb ik hem 0.5 cm er vanaf geplaatst.
Eerst had ik die xtra fan op mijn heatsink gezet maar toen zat er geen fan recht tegenover mijn CPU zodat de koeling volgens mij minder goed werkte dan met 1 fan.

Waar moeten eigenlijk die draadjes van een fan op aan worden gesloten? Er komen meestal een rood en zwart draadje uit, moeten die dan ook op rood en zwart van de 12V supply? Kunnen de fans uit de powersupply wel op gewoon 12V werken?
Kan ik die fans misschien ook op de fan aansluitingen op mijn mobo klussen (3 waarvan 1 in gebruik)? Daar zitten wel 3 pinnetjes, eentje is om de rpm af te lezen; welke (kleur)?

Nogal wat vragen zie ik als ik terug lees, maarja, je moet toch wat op zo'n dag.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Luchtstroom:
Van voor/onder in de kast naar achter/boven. Hierover zijn al diverse posts geweest, zoek bijv eens op "luchtstroom" met de zoek-functie op dit forum, of op www.tweakers.net
(----> Het forum is niet "write only" <----)

Voor wat betreft de aansluiting van de 12 V fans: Als je een voedingskabel van een CD-rom drive bekijkt, dan zie je een gele draad, en daarnaast 2 zwarte. de gele draad is de 12v draad, de zwarte ernaast de bijbehorende massadraad. Zie ergens aan een los stekkertje te komen waar je de kabeltjes aan kan sluiten (Conrad heeft die dingen onder andere). Sluit de gele draad op de rode van de fan aan, en de zwarte aan de zwarte. Voila.

Je kan de fans ook op het mobo klussen, alleen weet ik niet meer uit mijn hoofd of het mobo 5 volt of 12 volt levert. Persoonlijk ben ik meer fan van de stekkermethode. (heb een keer een mobo de eeuwige hardwarevelden in geholpen met de foute aansluiting van een temperatuurgeregelde fan, garantiegevalletje >:))