Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb een raar issue met mijn geluid. Er zijn random clicks/pops te horen en deze zijn behoorlijk irritant.

De hardware waar dit op voorkomt is een Asus P6T moederbord met een I7 920 processor met 12GB OCZ DDR3 RAM op 1.65 volt
Door deze spanning vereiste van de RAM moet ik in de bios instellingen verzetten van Auto naar een vaste waarde.
Als ik dit niet doe krijg ik errors in memtest86 en random bluescreens in windows, maar geen popping sounds!

De instellingen in AI Tweaker zijn:
QDI/DRAM Core Voltage: 1.3V
CPU Spread Spectrum: Disabled
DRAM Timings: 9-9-9-20
DRAM Voltage: 1.65V
C1E Support: Disabled
Memory clock: 1333
Bclock: 133
Alle andere instellingen op Auto

Deze instellingen komen van mijn computer store, ik zelf heb niet echt een idee wat de optimale settings zouden moeten zijn.

Dit issue bestaat al een tijdje, en ik heb zelf al een nieuw moederbord gehad nadat het vorige volledig gestopt was met geluid produceren (garantie :D)

Ik heb ook wat zitten experimenteren om te zien of het hardware/software gerelateerd is heb ik het geniale idee gehad om het geluid dat de geluidskaart uitstoot terug op te nemen via audio mix, dit is bij mij weten volledig digitaal, en bij gevolg pikt dit geen ruis op die van de omgeving afkomstig is (interferentie etc).

En ja, het probleem was opgenomen.

Dus nu even een sinus naar buiten brengen en zien wat het probleem is:
Afbeeldingslocatie: http://sgware.be/images/cache/26b1e4d848aec2f503110bbd1740a793.png
Een verschuiving!!! Totaal niet wat ik verwacht had, maar lijkt mij wel logisch. Als het gerelateerd is tot de frequentieinstellingen, dan kan het zijn dat er rapper nieuwe data in de buffer geschreven wordt dan het er uit gelezen wordt en hij nu en dan sprongetjes maakt om dit in te halen.

Voor de mensen die het zelf willen horen:
http://www.sgware.be/beepInterrupted.wav

Nu weten we wat het probleem is, maar weet ik nog niet hoe ik het oplos, totale noob op dat vlak.

Oh, en drivers, ik heb de realtek drivers van asus: ALC1200_Audio_V6015859_Windows7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-08 03:07
Probeer eens een andere voeding, en zorg dat je zeker weet dat je stopcontact geaard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is het modelnummer van de geheugenmodules?
Komen er ook errors in memtest versie 4 als de instellingen in het bios aangepast zijn en de geheugenmodules 1 voor 1 in slot A1 getest worden?
Is het geluid er ook met 1 geheugenmodule?

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2010 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
stopcontact is geaard, andere voeding niet aanwezig, modelnummer staat waar op de verpakking? Streepjescode: OCZ3G1333LV6GK

Errors komen NIET in memtest als de instellingen zijn aangepast.

Er is perfect geluid met alle geheugen modules, als instellingen niet zijn aangepast, maar dan is de kans op een bluescreen door geheugenfout wel behoorlijk groot.

Enneh, geluid is er altijd, er zit alleen wa storing in als die settings in bios gezet zijn om die RAM genoeg spanning te geven.

Met 1 geheugenmodule en aangepaste instellingen heb ik nog niet geprobeerd, maar zie niet direct een reden om dat te proberen, het zou niets mogen uitmaken met 1 of 6 latjes.
Buiten dat spanning dan misschien wat hoger is door dat er minder spanningsval is, wat enkel de cpu kan beschadigen, staat nu op 1.64, als die omhoog gaat ga ik over de max 1.65 die intel oplegt, geen zin om dat risico te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thr-
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-09-2022
Kan je misschien voor mij een warm boot uitproberen? In bios gaan en dan save settings zonder iets te veranderen of wanneer je in windows zit rebooten. Het is mij opgevallen dat veel Asus mobo's een soort bug hebben met een X58 chipset, onstabiel systeem, krakend geluid etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
is al zoveel gereboot geweest, bios settings gecontroleerd, bijna niks aangepast en gesaved. Ma soit, toch maar is gedaan, en geen verschil ondervonden.
Pagina: 1