Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prysm Software
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-05 21:44
IK heb een Intel i7 920 en 3X GTX 260 Triple met ven
4 Gb geheugen
500Gb harddisk

het probleem is dat mijn GPU'S tussen de 70 en 90 graden zitten niet belast.

wat kan ik het beste doen om de temp naar beneden te krijgen ??

Heb 2 erg grote ven's 1ste blaast voor ( Lucht ) in en achter gelijk weer uit .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Begin eens met meer informatie.

Liefst zien we een lijstje van het merk // model // type van alle relevante hardware.

In dit geval zijn dat in ieder geval:
- kast (merk // model // type)
- fans (merk // model // type)
- videokaarten (merk // model // type)

Probeer verder vooral vast te stellen of het probleem is dat de temperatuur in de kast te hoog is of dat de koeling van de GPU's zelf het probleem is. Dus eerst eens de kast open zetten, tafel ventilator er recht op. Check of dat invloed heeft en meet het liefst ook de temperatuur van kast in gesloten en open toestand.

[edit]

Verder vraag ik me af waarom je een i7 920 hebt en toch 4GB RAM. Lijkt mij eigenlijk vrij onlogisch.

Tot slot kunnen foto's of tekeningen van de situatie enorm helpen bij het verduidelijken van dit soort situaties.

[ Voor 16% gewijzigd door kalizec op 31-03-2010 22:16 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prysm Software
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-05 21:44
kalizec schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 22:14:

Liefst zien we een lijstje van het merk // model // type van alle relevante hardware.

Probeer verder vooral vast te stellen of het probleem is dat de temperatuur in de kast te hoog is of dat de koeling van de GPU's zelf het probleem is. Dus eerst eens de kast open zetten, tafel ventilator er recht op. Check of dat invloed heeft en meet het liefst ook de temperatuur van kast in gesloten en open toestand.

[edit]

Verder vraag ik me af waarom je een i7 920 hebt en toch 4GB RAM. Lijkt mij eigenlijk vrij onlogisch.

Tot slot kunnen foto's of tekeningen van de situatie enorm helpen bij het verduidelijken van dit soort situaties.
Bedankt voor de reactie.

Ik zal even alle merken opschrijven. en proberen een paar fotos te maken.
ik vergaat te vermelden dat me Intel zelf gewoon 42 graden is niet belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMOD
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-08 14:48

[edit]

[hint]Core i7 860 ;) [/hint]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:11

ikt

Ik heb me al altijd afgevraagd hoe videokaarten lucht kunnen krijgen als ze een andere videokaart voor hun fan hebben zitten. Is er genoeg plek om lucht te krijgen? Gebruiken de videokaarten de al hete lucht om te 'koelen'?

Want dit ziet er naar mijn mening niet echt koel uit.

[ Voor 26% gewijzigd door ikt op 31-03-2010 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Als je toch niet meer dan 4GB gebruikt waarom zou je dan 6GB erin doen, triple-channel geeft toch amper winst. ;)
Ik zie er toch Core i7 920 staan.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
-The_Mask- schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 22:32:
Als je toch niet meer dan 4GB gebruikt waarom zou je dan 6GB erin doen, triple-channel geeft toch amper winst. ;)
Yup, maar gezien de (momenteel nog) ontbrekende lijst met relevante specs leek het me zinnig om naar te vragen, want het is toch enigszins 'vreemd' en voor het oplossen van problemen is er altijd duidelijkheid nodig.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

fanspeed van de gpu's hoger zetten, een extra fan op de juiste plek aanbrengen (dat kan ff kloten zijn voordat het goed zit) of als je dr dan nog niet uitkomt, waterkoeling? ;) (oke, dat laatste is wel erg extreem, maar het werkt wel :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperNull
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-09-2022
Ik zou 3 mooie aftermaket heatsinks regelen, zoiets als deze.
Afbeeldingslocatie: http://www.geeks3d.com/public/jegx/200901/arctic-cooling-accelero-xtreme-gtx200.jpg
Dan de fans van de heatsinks slopen om het te laten passen en dan zorgen dat de fans in je case genoeg lucht erlangs blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou de koelpasta eens vervangen van alledrie de kaarten, mijn gtx260 had hier héél veel baat bij, word nu max 80 graden met de fan op 40%, voorheen moest de fan dan zeker op 75%, op een lanparty 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:33
Jij hebt dan ook maar een enkele GTX260, ik heb hetzelfde probleem met 2 9800GTX'jes, beide met Arctic Silver 5 koelpasta, aangebracht door de vorige eigenaar. De onderste kaart zit direct achter een 120mm intake fan voorin de kast, die doet 55 graden idle. Mijn bovenste kaart zit achter m'n cardreader en loopt alle koele lucht mis, en deed dus ook 64 graden idle.

Voor m'n bovenste kaart heb ik een 40mm fan van een Pentium II getrokken en die voor de lucht inlaat gezet, van 64 graden idle ben ik naar 60 graden idle gegaan.

Op LAN party's heb ik voor m'n bovenste kaart al 100 graden gezien, m'n onderste kaart deed toen 85 graden.

Als DStech even aangeeft welk moederbord en welke kast met welke fans (en hoe deze geplaatst zijn) dan kunnen we een duidelijker beeld geven van wat mogelijk een oplossing kan zijn

[ Voor 23% gewijzigd door FastFred op 01-04-2010 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Watercooling?..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Dat is inderdaad ook een optie, maar heb je enig idee hoeveel een GTX260 waterblock kost, voor 3 videokaarten? En een 480mm radiator om de boel koel te houden. Niet te vergeten een reservoir en een flinke pomp. Reken maar op een euro of 500 hoor om alleen de VGA's te koelen.

Laten we eerst maar eens wachten tot DStech met de eerder gevraagde info komt zodat we wat beter kunnen helpen.

EDIT: waterkoeling wordt wel wat meer dan 500 euro, alleen een 480mm radiator en 3x een waterblock voor een GTX260 kom ik al op 404 euro

[ Voor 15% gewijzigd door FastFred op 01-04-2010 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FastFred schreef op donderdag 01 april 2010 @ 15:17:
Jij hebt dan ook maar een enkele GTX260, ik heb hetzelfde probleem met 2 9800GTX'jes, beide met Arctic Silver 5 koelpasta, aangebracht door de vorige eigenaar. De onderste kaart zit direct achter een 120mm intake fan voorin de kast, die doet 55 graden idle. Mijn bovenste kaart zit achter m'n cardreader en loopt alle koele lucht mis, en deed dus ook 64 graden idle.

Voor m'n bovenste kaart heb ik een 40mm fan van een Pentium II getrokken en die voor de lucht inlaat gezet, van 64 graden idle ben ik naar 60 graden idle gegaan.

Op LAN party's heb ik voor m'n bovenste kaart al 100 graden gezien, m'n onderste kaart deed toen 85 graden.

Als DStech even aangeeft welk moederbord en welke kast met welke fans (en hoe deze geplaatst zijn) dan kunnen we een duidelijker beeld geven van wat mogelijk een oplossing kan zijn
Dan zal ik wel veel geluk hebben, mijn 260 loopt 700mhz op de core, shaders op 1400mhz en het geheugen op 1200mhz, hij wordt op dit moment niet warmer dan ~45 graden idle, load zit hij dan tegen de 80 graden aan met de fan op 40%, is toch gauw 200+ watt wat dat ding verstookt (65nm 216c).
Heb verder een 3 x 140mm radiator voor in de kast hangen voor de cpu en sb (nb in i7 860), en daarna komt dan de 260, foto kast: http://lian-li.com/v2/tw/...image/x2000/x2000q003.jpg
Achterin is het zoals je ziet eigenlijk een groot open gat met al die roosters, voorin hoeft de lucht ook alleen door de meshranden heen die je rechts ziet, voeding zuigt overigens lucht uit het middelste compartiment, en dient zodanig als outtake.

Misschien een idee voor jou en de TS, kijk eens goed naar de airflow in de kast, haal eens wat slotplaatjes weg als deze al niet weg zijn, en maak de koelblokken eens goed schoon, stof isoleert de warmte en dat wil je niet in je pc :P

Ts kan idd wat meer info geven over de gebruikte kast en eventueel een foto, maar daar is hij al mee bezig las ik net :)

waterkoeling is erg duur voor videokaarten, denk minimaal 90 euro voor een full-cover blok, en dat is het niet meer waard met dx10 kaarten, wie weet heb je straks een enkele kaart die sneller is, stel een 5970 of een gtx495 (als die al komt), dan zit je wel mooi met die 3 waterkoelblokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Verwijderd schreef op donderdag 01 april 2010 @ 16:18:
[...]

Dan zal ik wel veel geluk hebben, mijn 260 loopt 700mhz op de core, shaders op 1400mhz en het geheugen op 1200mhz, hij wordt op dit moment niet warmer dan ~45 graden idle, load zit hij dan tegen de 80 graden aan met de fan op 40%, is toch gauw 200+ watt wat dat ding verstookt (65nm 216c).
Heb verder een 3 x 140mm radiator voor in de kast hangen voor de cpu en sb (nb in i7 860), en daarna komt dan de 260, foto kast: http://lian-li.com/v2/tw/...image/x2000/x2000q003.jpg
Achterin is het zoals je ziet eigenlijk een groot open gat met al die roosters, voorin hoeft de lucht ook alleen door de meshranden heen die je rechts ziet, voeding zuigt overigens lucht uit het middelste compartiment, en dient zodanig als outtake.

Misschien een idee voor jou en de TS, kijk eens goed naar de airflow in de kast, haal eens wat slotplaatjes weg als deze al niet weg zijn, en maak de koelblokken eens goed schoon, stof isoleert de warmte en dat wil je niet in je pc :P

Ts kan idd wat meer info geven over de gebruikte kast en eventueel een foto, maar daar is hij al mee bezig las ik net :)

waterkoeling is erg duur voor videokaarten, denk minimaal 90 euro voor een full-cover blok, en dat is het niet meer waard met dx10 kaarten, wie weet heb je straks een enkele kaart die sneller is, stel een 5970 of een gtx495 (als die al komt), dan zit je wel mooi met die 3 waterkoelblokken.
Mijn probleem is de airflow, ik heb een kast uit 2004 (NZXT Nemesis). Ik weet ook dat mijn kast het warmteprobleem grotendeels veroorzaakt. Deze wordt binnenkort ook vervangen door een wat ruimere kast met 2 x 120mm fan voorin, 120mm achterin, 2x 140mm bovenin en een 120mm fan in het zijpaneel. Ik verwacht dan wel betere temperaturen.

Ik heb een kast uit 2004 met 2008/2009 hardware, en zoveel warmte kan die kast gewoon niet kwijt, daar was hij in het tijdperk van de Pentium D's gewoon niet op voorbereid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FastFred schreef op donderdag 01 april 2010 @ 16:26:
[...]

Mijn probleem is de airflow, ik heb een kast uit 2004 (NZXT Nemesis). Ik weet ook dat mijn kast het warmteprobleem grotendeels veroorzaakt. Deze wordt binnenkort ook vervangen door een wat ruimere kast met 2 x 120mm fan voorin, 120mm achterin, 2x 140mm bovenin en een 120mm fan in het zijpaneel. Ik verwacht dan wel betere temperaturen.

Ik heb een kast uit 2004 met 2008/2009 hardware, en zoveel warmte kan die kast gewoon niet kwijt, daar was hij in het tijdperk van de Pentium D's gewoon niet op voorbereid
Die kast is inderdaad niet echt ideaal, als je hdd's in het rekje doet is de airflow eigenlijk al flink geblokkeerd, in mijn oudere lian-li kast had ik dit ook, gelukkig zat daar aan de zijkant een frame en mesh voor een fan te monteren, welke het hitteprobleem van mijn toenmalige 8800gts 640 goed verhielp, bij de jongen die de kaart heeft overgekocht werd de kaart al gauw 10 graden warmer, hij had dan ook geen sidepanelfan.

Denk dus wel dat je er stevig op vooruit gaat als ik het aantal fans zie 8) , mijn kast heeft 3 14cm voor, 1 14cm achter, voeding 14cm, en achter 2 80mm voor de hdd's, het is bij mijn kast meer het compartimenten-systeem wat de temperaturen op peil houdt, aantal fans is niet buitenpropotioneel groot als ik naar het formaat van de kast kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Verwijderd schreef op donderdag 01 april 2010 @ 16:34:
[...]

Die kast is inderdaad niet echt ideaal, als je hdd's in het rekje doet is de airflow eigenlijk al flink geblokkeerd, in mijn oudere lian-li kast had ik dit ook, gelukkig zat daar aan de zijkant een frame en mesh voor een fan te monteren, welke het hitteprobleem van mijn toenmalige 8800gts 640 goed verhielp, bij de jongen die de kaart heeft overgekocht werd de kaart al gauw 10 graden warmer, hij had dan ook geen sidepanelfan.

Denk dus wel dat je er stevig op vooruit gaat als ik het aantal fans zie 8) , mijn kast heeft 3 14cm voor, 1 14cm achter, voeding 14cm, en achter 2 80mm voor de hdd's, het is bij mijn kast meer het compartimenten-systeem wat de temperaturen op peil houdt, aantal fans is niet buitenpropotioneel groot als ik naar het formaat van de kast kijk.
Ik heb dan ook 2 HDD's voor in dat rekje zitten :+ dus ja, de airflow is zwaar k.u.t
Pagina: 1