Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiNNiT
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-05-2020
Met de komst van mijn nieuwe Android toestel (HTC Legend) dacht ik dat het een goed idee was om Gmail te gaan gebruiken als mijn centrale plek voor contactinformatie i.p.v. een lokale kopie bij te houden in Microsoft Outlook. Aangezien zowel Android als Gmail van Google zijn, zou je verwachten dat de integratie tussen die twee naadloos op elkaar zou aansluiten. Helaas helaas.
Op het eerste gezicht lijkt alles goed te gaan, je Gmail-contacten worden netjes gesynchroniseerd en op het eerste gezicht is er niet aan de hand. Maar toen ik wat verder ging kijken, kwam ik toch wat vervelende dingetjes tegen.

Mijn contactinformatie is niet heel erg complex; een naam, email, telefoonnummer, adresgegevens en soms een verjaardag zijn zo'n beetje alles wat ik bij hou. Dat probeer ik wel zo consequent mogelijk te doen, anders wordt het toch snel een zooitje. Daarnaast verwacht ik dat het programma waarin ik mijn contacten bijhoud minimaal een CSV-import/export-functie heeft, zodat ik zelf kan zien hoe de mapping van de verschillden velden naar kolommen eruit ziet en dat eventueel kan aanpassen als ik mijn contacten wil kopieren.

Als eerste dus een export gedaan van Gmail naar CSV om te kijken welke velden Gmail gebruik om de contactinformatie op te slaan. Niks nieuws hier, alle velden zijn aanwezig, alleen veel meer dan dan dat je ziet in Gmail. Zo heb je 1 veld in Gmail om het adres (straatnaam + postode + plaats) vast te leggen, terwijl de afzonderlijke velden gewoon aanwezig zijn in het CSV-bestand.
En hier heb je dus het eerste probleem te pakken: het volledige adres wordt in 1 veld gezet en daarmee is de export functie volledig waardeloos geworden (tenzij je het geen probleem vind om een paar avonden te zitten en voor al je contacten het adresveld op te knippen en te plakken naar een ander veld)

Goed, kleine concessie dan: Dan maar alle adresgegevens in Gmail in 1 veld. Om toch iets van een structuur te creeëren, geef je een <enter> na de straatnaam, zodat het in ieder geval visueel nog een beetje eruit ziet.
Maar ook dat gaat niet goed, want bij een export wordt dan je contact gesplitst over net zoveel rijen als jij enters hebt gegeven. Ook niet echt een oplossing dus..

Okay..nog maar een concessie dan: Vanaf nu alle adressen invullen als 1 regel met spaties en geen <enters> meer. Dit werkt, duh!

btw, dit probleem heb je ook met het Notes veld. Dus als je bijvoorbeeld je contacts importeert vanuit MS Outlook via CSV, dan krijg je ook het probleem dat de CSV niet goed wordt aangemaakt, maar dat terzijde.

Helaas is het probleem nog steeds niet opgelost, want nu gaat mijn Android roet in het eten gooien. Het synchroniseren gaat goed en opzich wordt het gecombineerde adresveld gewoon weergegeven.
Maar ga je nu een contact wijzigen of toevoegen, dan heb je de mogelijkheid om de adresgegevens vast te leggen zoals het hoort (apart veld voor straatnaam, postcode en plaats). Dat is een verbetering denk je. Echter , na synchronisatie met Gmail, is alleen de straatnaam zichtbaar in Gmail. De rest is “verdwenen”.
Na een nieuwe CSV-export komen de gegevens weer bovendrijven, alleen heeft Google het nodig gevonden er wat harde returns tussen te zetten, dus wordt opnieuw je CSV vernacheld.

Dus voorlopig nog maar even m’n contacten in MS-Outlook backuppen en via HTC sync op m’n telefoon zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guuz G
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-12-2021
Ik heb hier nog wat aan toe te voegen:

Als ik een contactpersoon aanmaak op mijn HTC legend (android) en dan sync met gmail. Verdwijnt de contact aan beide kanten. Daarnaast gaat het aanpassen van een contactpersoon op mijn telefoon, en daarna syncen, ook niet echt goed. Soms neemt hij telefoonnummers niet goed over etc.

Hebben meer mensen hier last van of ligt het aan mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-05 19:34
Hier heb ik ook last van.
Ik had daarom een tijdje de sync uitgezet, en laatst noodgedwongen weer aan moeten zetten. Dan krijg ik de melding dat hij teveel contacten wil verwijderen?
Vervolgens de optie aangevinkt om maar duplicaten te maken, dat is nog altijd beter dan geen nummer meer. Maar vervolgens blijkt dat bij veel contacten enkel de naam, en niet het nummer overgezet is.

Ofwel, nog heel veel nummers die er niet op staan...

Edit: backup terug kunnen zetten van een ander programma, en google sync aan laten staan. Nu staan alle nummers op de computer fout (waar ik deze handmatig goed gezet heb). Op de telefoon staan ze nog wel, en hij geeft al 2 uur aan dat hij aan het syncen is (nog steeds niet klaar)

[ Voor 28% gewijzigd door Tonkey op 20-04-2010 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guuz G
Zit er nu een beetje mee hoe ik contactpersonen kan toevoegen of wijzigen als ik niet achter mijn computer zit. Als je bijvoorbeeld op een feestje bent en je wilt iemand toevoegen dan is die weer verwijderd als je thuis komt... Ik moet nu steeds de contactgegevens invoeren vanaf mijn PC... erg onhandig.

Hoe los jij dit op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonkey
Guuz G schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 14:51:
Zit er nu een beetje mee hoe ik contactpersonen kan toevoegen of wijzigen als ik niet achter mijn computer zit. Als je bijvoorbeeld op een feestje bent en je wilt iemand toevoegen dan is die weer verwijderd als je thuis komt... Ik moet nu steeds de contactgegevens invoeren vanaf mijn PC... erg onhandig.

Hoe los jij dit op?
Geen idee eigenlijk. Ik heb de sync gewoon aan laten staan, inmiddels staat alles op de pc. Even alle dubbele contacten mergen en klaar. Nu klopt alles weer geloof ik.
Hij heeft in mijn telefoon niets verwijderd iig. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guuz G
Ja oke, maar mocht je nu een nieuwe contactpersoon willen toevoegen (of iets willen wijzigen) dan moet je dit via je browser doen (op je pc) en niet via je telefoonboek op je telefoon. of werkt dat wel bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonkey
Ik heb de backup van een ander programma (handy backup) gebruikt. Dit komt op hetzelfde neer als zelf een nummer toevoegen, en nu staan ze wel op de pc. Waarom het nu wel werkt, wat 2 weken terug niet werkte weet ik niet... Overigens kreeg ik wel veel dubbele namen (wat dus op de pc stond, en wat ik er via handy backup bij heb gezet) dit is via de pc wel zo veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 354749

Ik heb hier geen last van. Ik doe wel tijdens het aanmaken van een nieuw contact persoon deze meteen in de juiste contact groep plaatsen en niet achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guuz G
ja idd, als google contact type. dat doe ik ook.
vraag me dan toch echt af wat ik fout doe.
heb je de Legend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Toch niet GMail ingesteld als exchange account bij mail?
Want anders gaat die allicht ook proberen contacten en agenda te synchroniseren, terwijl dit native ook al gebeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guuz G
nee, heb gmail alleen bij de gmail app staan. gewoon bij setup van telefoon gekoppeld. verder gebruik ik de native mail applicatie niet. (geen exchange/imap)

een ander iets is dat de facebook events calendar niet altijd in mijn kalender verschijnt. 1 op de 10 keer zie ik wel verjaardagen van facebook contacts. en dan vaak geeneens allemaal. komt iemand dit bekend voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
vreemd, heb pas geleden ook al m'n contacten gesynced maar eigenlijk geen probleem tegengekomen.
ondanks dat alles toch redelijk staat ingevuld qua contactpersoon.

het enige dat ik tegenkwam was dat ie het telefoonnummer vernagelt, dus 06-12345678 werdt ineens 061-234-5678

daar moest ik dus even handmatig doorheen, na een uurtje was het wel klaar eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guuz G
ik heb alle nummers zonder streeptjes: 0612345678. dus dat is geen probleem.
Maar van anroid (HTC Legend) naar gmail syncen werkt dus bij iedereen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69767

^^ ja, als ik een contact aanmaak op m'n telefoon in het telefoonboek (met details als adres) staat ie automatisch ook in m'n Gmail Cloud Contacts (dus vanaf de desktop enz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImPrEzA
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-05-2021

ImPrEzA

</breezah> Impreza

Het kost mij vaak wat moeite om de contacten helemaal goed te krijgen na het aanmaken. Vooral gemerkt tijdens het overzetten van Windows Mobile naar Android. Keurig gesynct met Google Contacts, vervolgens met HTC Legend, en dat kwam nog aardig over. Maar pas ik een contact op de telefoon aan, door bijvoorbeeld een Facebook-contact te koppelen of een telefoonnummer toe te voegen, dan verdwijnt het contact direct uit mijn telefoon.
Ga ik vervolgens op de pc naar Google Contacts, dan staat het contact daar wel inclusief de juiste nummers, maar alleen bij 'Alle contactpersonen'. Verplaats ik het weer naar 'Mijn contactpersonen' dan verschijnt het contact na een paar minuten ook weer in Android. Echter vaak ineens weer zonder telefoonnummers, die dan ineens helemaal weg zijn! Kost meestal een paar keer over en weer aanpassen voor alles goed is en blijft staan.

Hetzelfde gebeurt vrijwel altijd wanneer ik een contact in Android toevoeg aan een groep (bijv. Familie). Dan staat het daar wel (soms zonder nummer...), maar is weer verdwenen in mijn algemene contactlijst.

Heb het idee dat het hele Google Contacts nog erg buggy is, terwijl (complete) contacten toch vrij essentieel zijn voor een telefoon...

Blackbird singing in the dead of night, take these broken wings and learn to fly... all your life... you were only waiting for this moment to be free. ][ Wanna fight for human rights? www.amnesty.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper_4111
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:41
Nou ik vind dat alles perfect werkt, ik hoef niet te exporteren en alle contacten die ik aanmaak op mijn telefoon of op google contact worden netjes opgeslagen. Ik kan zelfs meteen naar het adres navigeren door erop te klikken op mijn telefoon dus ik ben er heel blij mee.

Geen informatie beschikbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guuz G
Bedankt, dan ligt het waarschijnlijk aan mijn instellingen oid. iig weet ik nu dat het KAN werken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 354749

Ik heb alleen problemen met met het synchroniseren van de verjaardagen van mijn telefoon naar Gmail.

Als ik dus een verjaardag heb opgegeven bij een contactpersoon en ik probeer deze te syncen, dan verdwijnt deze verjaardag of hij staat er wel tussen en na een volgende sync verdwijnt deze?

Heeft iemand anders hier ook problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guuz G
Yep, dat heb ik ook. Maar is deel van mijn "telefoon -> gmail" sync probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guuz G
Grrr...!! en nu krijg ik weer de foutmelding: "Sync is currently experiencing problems. It will be back shortly."
En hij sync mn contacten niet meer. De foutmelding staat bij:
settings > accounts en sync > Google > Sync Contacts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 309329

Op slashdot.org iets gelezen over een syncml server van funambol. Deze heb ik dus geinstalleerd en met success aan de praat gekregen met mijn ouwe Nokia.
Zogauw ik mijn HTC Desire ontvangen installeer ik de sync client hierop en ben ik vertrokken. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 344187

Vandaag geprobeerd mijn telefoonnummers naar gmail te exporteren door middel van CSV-file.
Niet alle telefoonnummers zijn hierbij meegenomen. Daarbij vind ik het vreemd dat je in contacts op je telefoon de telefoonnummers niet ziet! Is er een manier om makkelijk je telefoonnummers naar gmail te exporteren en aan te passen, want ik ben hem nog niet tegengekomen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiNNiT
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-05-2020
Anoniem: 344187 schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 14:57:
Vandaag geprobeerd mijn telefoonnummers naar gmail te exporteren door middel van CSV-file.
Niet alle telefoonnummers zijn hierbij meegenomen. Daarbij vind ik het vreemd dat je in contacts op je telefoon de telefoonnummers niet ziet! Is er een manier om makkelijk je telefoonnummers naar gmail te exporteren en aan te passen, want ik ben hem nog niet tegengekomen....
Ben er in ieder geval achter gekomen dat MS Excel niet goed overweg kan met de Google-CSV. Als je Scalc van OpenOffice gebruikt, dan krijg je netjes een regel per contact.

Wat je kan doen is een contact toevoegen met veel details, en dan een export naar CSV. Openen in Scalc dan zie je hoe alle velden gemapt zijn. Vervolgens kun je de andere nummers toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-05 17:11
Anoniem: 344187 schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 14:57:
Zelfde probleem gehad. Telefoonnummers bleken onder "Opmerkingen" te zijn opgeslagen in gmail. Een half uurtje copy-pasten in gmail en toen was alles weer gefixt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-05 19:44
Ik gebruik GO Contact Sync om Outlook adressen met Google Mail te synchroniseren: http://www.webgear.co.nz/Products/GOContactSync.aspx

Voor de agenda gebruik ik Google Calendar Sync: http://www.google.com/sup...in/answer.py?answer=98563

Mijn telefoon synchroniseert dus nooit rechtstreeks met Outlook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 344187

Ah dat is mooi. Ik gebruik zelf echter geen outlook. Volgens mij is het contacts-gebeuren nog in beta-stage want online mijn contacten aanpassen was 4 jaar geleden met nokia al makkelijker. Contacts zuigt gewoon, onduidelijk, onlogisch en onoverzichtelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Zelf heb ik hier een ander sync-probleem.

Als je in GMAIL een contact aanmaakt dan heb je maar één veld voor de naam. Omdat ik op achternaam wil sorteren, typ ik in dat veld: "Achternaam, Voornaam". Als ik nu sync met de telefoon, dan vult deze de voornaam in het veld "Given Name" en de achternaam in het veld "Family Name" in. In de lijst met contacten wordt "Achternaam, Voornaam" weergegeven.

Voeg ik echter op de telefoon een contact toe, door de voor- en achternaam in de juiste velden te zetten, dan staat er in de contactlijst: "Voornaam Achternaam". Ik vraag me af hoe ik dat in het gareel krijg.

De telefoon heeft voor bepaalde dingen veel meer velden dan GMAIL zelf, en dus propt GMAIL het allemaal in één veld e/of splitst het soms verkeerd op. Erg irritant eigenlijk. Noodgedwongen geef ik dus al mijn contacten in bij GMAIL en sync dan naar mijn telefoon.

Ik gebruik trouwens een Motorola Milestone, maar ik denk dat dit niets uit zou moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRReeL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-02 21:31
ik heb idd hetzelfde probleem met mijn desire. als ik bij 'people' een nieuw contact aanmaak via de 'google account' dan wordt het contact verwijderd omdat 'het niet bestaat' (als ie gaat syncen). eerder had ik mijn contacten via de pc in google gezet. uitermate irritant en belachelijk. contact details mogen niet zo makkelijk wegraken. Al met al een supertoestel maar de software is niet ok.

ZFS: FreeBSD10+ZFSguru, ASRock C2550D4I , 16GB, Nexus Value 430w

Pagina: 1