Nieuwe iMac en externe harde schijf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ciedric
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-11-2024
Ben van plan om een nieuwe iMac te kopen. Het gaat mijn eerste Mac worden dus totaal geen ervaring mee. Nu heb ik mij al laten voorlichten in één van de iCentres.

Op dit moment werk ik met Windows XP Media Version. Daar heb ik een externe harde schijf zonder problemen op weten aan te sluiten. Op deze externe schijf staan o.a. muziekbestanden en foto´s. Deze wil ik uiteraard op de iMac hebben. Nu is mij verteld dat de harde schijf door de Mac geformatteerd gaat worden. Uiteraard zorg ik dan voor een back up (de Windows pc). Hoe krijg ik dan als nog de bestanden die op de externe harde schijf staan op de iMac?

Ben nog aan het twijfelen tussen de grootste 27" of de iets kleinere versie. Ben er nog niet uit.

Tevens heb ik "helaas" een Windows phone (HTC Touch Diamond 2) Hoe kan ik die nog laten syncen (ook voor m'n contactpersonen, etc) of is dat niet mogelijk op de iMac en moet ik wachten tot dat mijn 1,5 abonnementsjaar voorbij zijn en een iPhone aanschaffen (ook niet verkeerd hoor :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-06 19:23

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Nu is mij verteld dat de harde schijf door de Mac geformatteerd gaat worden.
Als de harde schijf als fat32 geformateerd is, kan je Mac hem gewoon lezen (en schrijven).
Voor efficientie e.d. is het wel aan te raden om die schijf HFS+ te formateren, maar dat heb je zelf in de hand.

De bestanden kan je via een Windows (SMB) share over het netwerk (terug) kopieren.

Wat je telefoon betreft; ze zou eens kunnen kijken naar MissingSync. Daarmee kan je relatief veel non-apple phones en organizers aan je Appeltje koppelen voor synchronisatie.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ciedric
Inmiddels heb ik een iMac aangeschaft en wil ik graag mijn bestanden van mijn externe harde schijf plaatsen op mijn Mac.

Kan dit zonder problemen? Ik wil de bestanden absoluut niet kwijt. Het gaat om een Seagate FreeAgent Desktop, in de eigenschappen staat NTFS
De bestanden op deze schijf zijn vooral muziek en foto's.

Ik ben geen pc of mac geek en snap van beide vrij weinig, Windows iets meer, Mac is compleet nieuw voor mij.

Nu heb ik al programma's zoals MACFuse en NTFS 3G gevonden.

Ben wel van plan om de externe harde schijf te gebruiken voor de Mac. Is deze dan nog te gebruiken voor Windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83

Als je hem zowel met Windows als Mac OS wilt gebruiken moet ik je FAT32 aanraden, het enige nadeel is dat je geen bestanden groter dan 4.x GB erop kan zetten (Zoals een DVD iso van 4.7GB)..

Andere oplossing is een NTFS plugin en de schijf NTFS laten, maar het blijft altijd een 3rd party (non-microsoft) implementatie van NTFS, dus ik raad je dat af (mogelijke fouten die je bestanden beschadigen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRaptor
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-06 23:59
Nog een mogelijkheid is om met Disk Utility de externe schijf als HFS+ (Mac OS Journaled) te formatteren en op je Windows PC MacDrive 8 te installeren. Met MacDrive ziet je Windows PC 'Apple' schijven en kan je deze gewoon gebruiken zonder enige beperking (het limiet van 4GB per bestand zoals bij FAT32 is ook niet van toepassing). Zo heb ik ook veel meuk (muziek, games, etc.) vanaf m'n Windows PC naar de Mac overgebracht.
Enig nadeel is wel dat MacDrive $ 49,99 kost, maar zou hem natuurlijk ook gewoon ergens kunnen downloaden. ;)

MacDrive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogu
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-05 13:57
NTFS 3G is eigenlijk een standaard voor mij, ook omdat collega's, vrienden en klasgenoten wel is een usb stick of hd mee hebben met materiaal voor mij. Meestal ook NTFS geformatteerd. Het ziet er soms wel stom uit dat je een HD moet forceren om te kunnen lezen. Maar werkt prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenergy
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-06 10:59
NTFS wordt ook gelezen door mac hoor? de schijf wordt sowieso niet standaard geformateerd. en als deze niet leesbaar is krijg je ook geen melding maar moet je deze handmatig formateren vanuit disk util

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ciedric
Hogu schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 11:43:
NTFS 3G is eigenlijk een standaard voor mij, ook omdat collega's, vrienden en klasgenoten wel is een usb stick of hd mee hebben met materiaal voor mij. Meestal ook NTFS geformatteerd. Het ziet er soms wel stom uit dat je een HD moet forceren om te kunnen lezen. Maar werkt prima!
En hoe heb jij dat werkende gekregen. Ben nieuw met Mac en snap er nog niet veel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ciedric
Heb NTFS 3G gedownload maar krijg het niet aan de praat. Het is geen .dmg bestand.

Moet dit gecombineerd worden met MACFuse? Hoe zit het met programma NTFS for Mac, heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:35
Ik zou gewoon formatteren als FAT32. Dan kun je hem zowel op Mac als PC gebruiken zonder het installeren van NTFS drivers.
  1. Harde schijf op je Mac aansluiten.
  2. Inhoud van je harde schijf kopieren naar een tijdelijk map op je Mac.
  3. Met Disk Utility (Schijf Hulpprogramma als je je Mac in het Nederlands hebt) de harde schijf formatteren als MS-DOS (FAT).
  4. Inhoud van de tijdelijke map terug plaatsen op je harde schijf.

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ciedric
Heb Paragon NTFS for Mac werkend gekregen en kon een docx bestand van m'n mac op de externe schijf plakken :D

Kan ik de externe schijf nu ook nog als Time Machine gebruiken? En ook nog op Windows te gebruiken zonder data verlies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Laatst online: 15:16
tip: draai het om, hpfs drivers voor win, ik neem aan dat je de mac vaker gebruikt dan de pc, time machine werkt volgens mij alleen op hpfs

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
Voor Time Machine heb je HFS+ nodig. Maar daar zou ik gewoon een losse schijf voor aanschaffen.
Anders moet je de schijf in 2 partities verdelen. Maar voor een backup schijf kan ik dat niet aanraden.

Dus nogmaals: FAT32 voor je huidige schijf en koop een losse schijf voor Time Machine.

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ciedric
Ik ga voor de tip van Werner. NTFS for Mac gebruik ik wel voor USB-sticks, op m'n werk werken ze nog met XP vandaar.

Als de Mac lekker draait gebruik ik m'n schijf voor alleen TimeMachine. Het is er één van 250 GB, idd een verouderde maar weinig in gebruik geweest (alleen bestanden opgeslagen en daarna afgekoppeld)
Is dit voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-04 16:39
Ciedric schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 23:11:
Ik ga voor de tip van Werner. NTFS for Mac gebruik ik wel voor USB-sticks, op m'n werk werken ze nog met XP vandaar.

Als de Mac lekker draait gebruik ik m'n schijf voor alleen TimeMachine. Het is er één van 250 GB, idd een verouderde maar weinig in gebruik geweest (alleen bestanden opgeslagen en daarna afgekoppeld)
Is dit voldoende?
Tuurlijk werk dat geweldig!.
Zeker als je mappen selecteert die echt belangrijk zijn voor jou (mail, documenten, etc). (gebruik een goede indeling op je mac dus)
Dus geen nutteloze mappen zoals applicaties backuppen.
Dat soort dingen kan je vaak nog terug krijgen.

Dan draait het erg snel en heb je goede backup met veel versies van je belangrijkste mappen

Is het nog gelukt met je windows phone te synchroniseren vanaf de mac??

[ Voor 5% gewijzigd door Erwinvz1 op 08-08-2010 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
250GB is voldoende, maar de regel is: Hoe groter de externe harde schijf, hoe verder je terug in de tijd kan.
Want zodra de schijf vol zit zal hij oude versies gaan verwijderen om plaats te maken voor nieuwe.

[ Voor 31% gewijzigd door Saeverix op 09-08-2010 00:12 ]

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ciedric
@ Erwin, nope ik moet gewoon een iPhone hebben. Moet zeggen dat ik ook nog niet naar een Sync programmaatje hebt gekeken, had jij een idee?

Net wel ff te telefoon gelinkt aan de Mac, de tel gaf wel het keuze menu, ActiveSync, Diskdrive en Modem weer. Helaas voordat ik een keuze kon maken was het alweer verdwenen. Met poging twee heb ik voor Diskdrive gekozen en toen kwam ik gewoon in het extern geheugen van m'n telefoon en kon ik foto's verwijderen.

Trouwens hoe kan ik knippen in finder, probeerde appeltje X maar toe kreeg ik een toon te horen dat dat niet ging lukken. Ik kan wel copy, paste doen maar net cut, paste. Waarschijnlijk een domme vraag maar zoals ik al zei de Mac is nieuw voor mij :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-06 22:21
Ciedric schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 21:51:
@ Erwin, nope ik moet gewoon een iPhone hebben. Moet zeggen dat ik ook nog niet naar een Sync programmaatje hebt gekeken, had jij een idee?

Net wel ff te telefoon gelinkt aan de Mac, de tel gaf wel het keuze menu, ActiveSync, Diskdrive en Modem weer. Helaas voordat ik een keuze kon maken was het alweer verdwenen. Met poging twee heb ik voor Diskdrive gekozen en toen kwam ik gewoon in het extern geheugen van m'n telefoon en kon ik foto's verwijderen.

Trouwens hoe kan ik knippen in finder, probeerde appeltje X maar toe kreeg ik een toon te horen dat dat niet ging lukken. Ik kan wel copy, paste doen maar net cut, paste. Waarschijnlijk een domme vraag maar zoals ik al zei de Mac is nieuw voor mij :D
Selecteren en slepen naar de map waar je ze wilt hebben?
Pagina: 1