Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertzijm
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-09 11:44
Ik heb net een gloednieuwe Arctic Cooling Freezer Xtreme rev2 Cooler gemonteerd, en nu krijg ik bij opstarten de foutmelding "cpu fan error" en de mogelijkheid om met f2 toch te booten.

Als ik vervolgens (voorzichtig) de fan uit het midden van de Freezer trek dan draait deze inderdaad niet, maar met een klein tikje de goede kant op gaat hij echter gelijk van start.

Ik heb hem gemonteerd op AM3
Stroomkabeltje al 3x overgedaan op moederbord maar zit gewoon goed
En er loopt niets aan

Doe ik iets verkeerd? heeft iemand nog suggesties? of is deze cooler dan misschien niet goed?

Ik kom er niet uit, en handmatig die fan iedere keer aanduwen als ik opstart is erg onpraktisch.
Veel dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
settings in je bios over de fan?

waarschijnlijk geeft je mobo niet genoeg spanning om de fan opgang te krijgen

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Krijg je die error ook als je je Qfan oid uit zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhindrik
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-09 08:48
Heb je de kabel wel in de juiste aansluiting gestoken? Je hebt zeg maar een CPU fan aansluiting, 4 pins aansluiting, vlak langs de CPU socket zitten en eentje die zit zeg maar wat lager voor een sysfan, 3 pins aansluiting.

Post eens wat voor mobo je hebt.

Alle vragen hebben een antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-08-2023

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

Precies wat Remmes_NT zegt; er is een instelling in je bios.
Die kan "minimum fanspeed" heten en worden ingesteld in percentage.
Probeer die eerst eens op bijvoorbeeld 60 of 75 procent te zetten.

Kan ook zijn dat er een bepaald voltage aan hangt.
In ieder geval moet je hier mee spelen.

Ik heb dezelfde koeler als jij, en bij mij gaf ie eerst ook niet genoeg spanning om op gang te komen.
Na dit juist ingesteld te hebben doet ie het goed, en is onhoorbaar, ook als de processor (een phenom 2 955 BE) volledig belast wordt. Dit gebeurt trouwens bijna nooit bij normaal gebruik, maar dat terzijde.

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
juist wat dragunova dus zegt, meestal als je een fan moet aanslingeren betekent het dus dat de fan niet genoeg spanning krijgt om aan de spinnen, zodra de fan eenmaal op gang is lukt dat dan wel om deze op gang te houden

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertzijm
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-09 11:44
Het probleem heeft zichzelf zojuist opgelost, Toen ik opnieuw opstartte om naar de Qfan controls te kijken merkte ik al dat de fanRPM rond de 1000 zat, dus dat hij al gestart moest zijn,
Zowel met als zonder Qfan startte hij netjes

Als ik echter niet eerst de bios start krijg ik met Qfan weer de fan error,
zonder is het probleem echter opgelost en doet de fan het netjes, dus harstikke bedankt voor jullie advies!

Ik heb een Asus m4a79xtd evo met x4 955be; fan zit aangesloten op 4-pins aansluiting
(met een 700w deathlon psu en 4870x2 als grote stroomverbuiker)

Stel dat de fan af en toe niet genoeg stroom krijgt om op te starten kan ik dan ergens instellingen veranderen? m.a.w. waar kan ik met die voltage instellingen voor de fan spelen?

En heeft Qfan uitgeschakeld hebben nog enige nadelige gevolgen? Er staat niet veel over in de moederbord handleiding, maar het lijkt erop dat het de fan versneld als de temperatuur van de processor toeneemt, ga ik dat missen?

Thanx!

[ Voor 36% gewijzigd door robertzijm op 31-03-2010 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dharion
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-09 23:11
Ik heb precies hetzelfde, weliswaar heb ik dan een Coolermaster Hyper TX3 maar ook een M4A79XTD Evo icm een x4 955BE, en ook mijne geeft een CPU fan error aan als ik de PC opstart. Ik erger me er niet aan en heb in het BIOS ingesteld dat je niet meer telkens op F1 hoeft te drukken bij een error, aangezien de fan wel prima werkt als hij in Windows is.
Pagina: 1