RAID 0 veel beter of niet beter?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-06-2024
Hallo tweakers,

Ik heb nu twee 10.000 RPM HDD's die ben ik van plan in raid te zetten, maakt dit veel verschil i.p.v één schijf van 7200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat ligt ook aan de controller. Over het algemeen is de performancewinst niet erg indrukwekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En ligt eraan wat je ermee wil doen. Als het gaat om accesstimes zal het niet veel opleveren, als het gaat om pure snelheid is het wel interssant, maar als het je gaat om redundancy dan is het weer helemaal niets.
Neem RAID FAQ eens door en je weet al heel veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2x 10k RPM in raid-0 is veel sneller als een enkele 7200RPM schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:56

Tazzios

..

1 schijf waarschijnlijk ook al ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 16:34:
2x 10k RPM in raid-0 is veel sneller als een enkele 7200RPM schijf.
Dat weet je niet.
Als jij een recente SATA 3Gbps schijf hebt die op 7200 toeren draait, dan is deze toch echt wel sneller als je een setje antieke SCSI160 10K RPM schijfjes hebt liggen.
Het aantal toeren zegt lang niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Terw_Dan schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 16:49:
[...]

Dat weet je niet.
Als jij een recente SATA 3Gbps schijf hebt die op 7200 toeren draait, dan is deze toch echt wel sneller als je een setje antieke SCSI160 10K RPM schijfjes hebt liggen.
Het aantal toeren zegt lang niet alles.
Inderdaad. Het gaat om de juiste combinatie van datadichtheid, rotatiesnelheid en natuurlijk ook de generatie. Mijn 1TB 7200rpm schijf is een stuk sneller dan mijn 2x 80GB schijfjes in RAID0.

Voor goede betaalbare performance neem je 7200rpm schijven met een zo hoog mogelijke datadichtheid (bij twee schijven met dezelfde grootte en rpm heeft de schijf met de minste platters meestal de hoogste datadichtheid en is dus het snelste).

Een antieke 15.000RPM SCSI heeft wel fijne acces-times, maar dat is voor HTK-gebruik alleen interessant als je snel wilt kunnen defragmenteren.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2010 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 16:55:
Een antieke 15.000RPM SCSI heeft wel fijne acces-times, maar dat is voor HTK-gebruik alleen interessant als je snel wilt kunnen defragmenteren.
En als je het ding ergens ver weg kunt zetten of je zelf doof bent/begint te worden. Die krengen maken nogal een lawaai :P

Misschien leuk om er ook even een benchmarkje bij te pakken: http://www.pcstats.com/ar...cfm?articleid=1746&page=5
Een 74GB Raptor, de prestaties die je van dat ding ziet kun je met een moderne 7200 rpm disk ook prima halen, of zelfs eroverheen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadel
Okay bedankt, mischien kunnen jullie hier wat meer mee vertellen.

Twee van deze komen er morgen binnen. Western Digital Raptor WD740GD, 73GB (10000rpm, SATA, 8MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Die schijven zijn niet al te nieuw meer, ik denk dat je met een setje moderne 7200rpmers sneller uit bent en tegelijkertijd meer storage hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een methode om te weten te komen of een enkele schijf sneller is dan 2 schijven in een raid-configuratie is een snelheidstest met de ene schijf gevolgd door dezelfde snelheidstest met de twee schijven in raid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 14:51
Laat ons eens weten wat voor 7200rpm schijf je hebt. Ik vermoed dat die raptors wel sneller zullen zijn, aangezien de toegangstijden van die dingen zeker lager zijn dan die van 7200rpm schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadel
Volgens mij is dit hem, ik kan niks op de buitenkant vinden van de HDD, dus wel typies Seagate

The Seagate ST3400633AS, a 400 GB internal hard drive, has SATA I/O. The ST3400633AS is a drive that offers 16 MB of cache and an 8.2 ms access time.

Barracuda 400GB 7.2K RPM 16MB Buffer 3.5" SATA300 Hard Drive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

D;r zal vast wel op staan of het een 7200.7, een 7200.9 of zoiets is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMOD
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-08 14:48
Ik heb 3x Spinpoint F3 in Raid0 @ ICH10R (Intel southbridge) en voor je gevoel is het iig veeeeeel sneller. Ik heb ook een keerjte (noodgedwongen) met een schijf moeten werken, maar dan merk je het verschil pas echt. Vooral bij het laden van games etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Verwijderd schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 16:32:
Dat ligt ook aan de controller. Over het algemeen is de performancewinst niet erg indrukwekkend.
2 schijven in Raid 0 is uberhaubt toch sneller dan 1 schijf. Her en der lees ik meerdere opmerkingen zoals hierboven.
Pagina: 1