• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:31
ik heb al eerder een topic hierover gepost (moest een onderzoek doen), maar we hebben iets bijzonders ontdekt: als je kool-waterstoffen met water "mengt", loopt de tijd die het kost om weer te ontmengen langzaam op met de viscositeit van die kool-waterstof tot het moment dat die viscositeit groter is dan die van water: dan gaat het ineens een STUK langzamer!!! heeft iemand een verklaring, ik heb nl geen ID.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

• Buck Danny
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Buck Danny

flying ace

uuhhhmm....
twee klontjes graag :?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:09

JvS

Ik heb hem zelf ook

Inderdaad "mengt".. Ik dacht dat koolwaterstoffen redelijk hydrofoob waren (behalve als er polaire stukken aanzitten)

Hoe heb je de proef opgezet enzo?

hoe meet je tijdens dat ontmengen de viscositeit van het koolwaterstof... neem je dan een monster van het ontmengede gedeelte, wat erboven drijft? Wazig, als dat van viscositeit verandert enzo. Maarja, daar ben ik dan ook _geen_ scheikundige voor.

Ben wel benieuwd naar hoe je het bedoelt. Ik kan me wel voorstellen hoe je de ontmenging bijhoudt en hoe je de totale viscositeit meet... maar hoe je dat doet :???

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:31
simpel. een maatcilinder. water+ander ding mengen, 1 op 1. flink schudden tot het troebel (=gemengd) is. vervolgens kun je vanzelf aan de helderheid zien of het alweer ontmengd is of niet. die viscositeit heb ik gewoon uit een tabellenboek gehaald.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:09

JvS

Ik heb hem zelf ook

tot het moment dat die viscositeit groter is dan die van water
klinkt als een viscositeitsverloop van het goedje:? Dat haal je niet uit een tabellenboek. Anders kan je net zo goed die proef niet doen...

Het lijkt me dat je de ontmenging tegen de tijd uitzet en vervolgens de ontmengingsnelheid tegen de viscositeit op dat moment. En toen is je opgevallen dat het vanaf dat bepaalde punt sneller ontmengde... :?

Of heb je verschillende koolwaterstoffen van verschillende viscositeiten gebruikt en die ontmengingsnelheden met elkaar vergeleken:??

Niet dat ik dan nog een zinnig antwoord kan geven hoor.. maar je experiment is me onduidelijk...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Klinkt gek, maar hoe zit het met dichtheden? Ik bemerk dat zodra ik een watermengsel met een organische stof meng waarvan de dichtheid ongeveer gelijk is dat er dan een probleem ontstaat. Voor mininale interactie moet dus 1 laag boven en de andere onder. Soms lijkt het erop dat de 2 fasen niet weten wie er boven en wie onder moet. Dan kan het nogal lang duren opdat ontmenging optreedt.

Ik voeg dan meestal wat heptaan toe, polariteit van de organische laag schiet dan omlaag en de dichtheid ook, zodat de menging dan meestal binnen enkele seconden is gepiept.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:25
Hangt van nog wat anders af: Opervlaktespanning. De vloeistof met de hoogste zal de disperse fase zijn (de druppel) en beweegt dus naar het oppervlak, hierbij geen hinder ondervindend van zijn eigen viscositeit maar wel die van de continue fase. Zoek die waardes eens op.

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:17
Mischien helpt het als je, je vraag wat duidelijker omschrijft. Tevens is het wel handig om aan te geven over welke viscositeit je het hebt (bv intrinsiek of relatief, enz.), welke koolwaterstoffen (er zijn er nogal wat), en met welke concentraties je hebt gewerkt. Tevens is het wel handig om even aan te geven hoe je dit gemeten hebt, aangezien verschillende meetmethoden andere resultaten leveren. O, ja Indien je een gewichtsdistribrutie in je 'koolwaterstof' hebt zul je deze ook moeten karakteriseren, ook hierbij is het van belang om aan te geven op welke manier je dit hebt gedaan omdat elke meetmethode zo zijn eigen resultaten kent.

In ieder geval wil ik je hier veel succes mee wensen, Ik weet niet wat voor een lab jij tot je beschikking hebt, maar als dit alemaal gelukt is wil ik je best verder helpen. 8-)

Engineering

Pagina: 1