24 inch iMac artifacts

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn Imac vertoont sinds een paar maanden artifacts en het probleem lijkt steeds erger te worden. Nu schijnt dat (helaas) wel vaker voor te komen, zie bijvoorbeeld dit forum:

http://getsatisfaction.co...l_24_imac_screen_problems

Alleen draai ik VISTA op mijn Imac (yes, shame on me). Dit zijn trouwens de specs:

Witte Imac 24", dualcore 2.16 ghz, Nvidia GeForce 7600 GT met 256 mb geheugen. De computer heb ik ca 3 jaar geleden gekocht.

Het probleem lijkt warmte gerelateerd. Als de computer koud opstart, dan duurt het ca 30 minuten voordat de eerste artifacts verschijnen. De temperatuur van de grafische kaart loopt soms op tot 72 graden! Nu lees ik dat mensen onder MacOS als workaround een tooltje met de naam "fanControl" gebruiken om de fanspeed te regelen. Maar ik draai Vista.

Nu heb ik gepoogd onder Windows iets aan mijn fanspeed te doen, maar met tools als SpeedFan en EVGA precision kan ik de snelheid van de koelers niet instellen. Overigens heb ik als test met de EVGA tool wel de kloksnelheid van de core en het geheugen kunnen verlagen, maar dat helpt maar enigzins (temperatuur loopt op tot 60 graden en nog steeds artifacts, maar wel minder)

Iemand een suggestie voor een tool die WEL de fanspeed kan regelen? Of een andere tip om deze problemen op te lossen? Helaas heb ik momenteel geen geld, ben arme student.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmieN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-06 12:49
Dat kan wel wat vriendelijker ;)

[ Voor 71% gewijzigd door Hoedje op 01-04-2010 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beetje jammer die reactie, maar begrijpelijk. Vele mede tweakers nemen niet de moeite om eerst zelf even te googlen.

Als je echter serieus mijn post doorleest, kan je zien dat ik meerdere windows tools heb geprobeerd om de fanspeed te regelen, maar zonder succes helaas. De meest voor de hand liggende, werken NIET. Bovendien is het eigenlijk een workaround, geen oplossing.

Dus:

Is er iemand die wel succesvol de fanspeed heeft kunnen regelen (of is dat niet mogelijk) ?
Is er iemand die dezelfde problemen heeft met een Imac onder Windows?
Heeft iemand een andere suggestie om dit probleem te tackelen, zonder een nieuw logicboard en/of videokaart?

Alvast bedankt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fan op de vga richten? Gewoon een losse fan met molex gevoed (indien mogelijk). Mocht dit dan helpen dan de vga koeler vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:03
Het is een imac van ca 3 jaar oud. Nu ben ik totaal geen mac kenner maar volgens mij is dat gewoon zown mooi wit scherm waar in zit ingebouwd. Fan plaatsen of koeler vervangen is dus waarschijnlijk geen optie.

Wat je wel is kunt proberen om hem schoon te maken van binnen. Dat lost misschien al wat je temp probleem op. En zit er bij mac niet 1 of andere bios optie waarbij je de snelheid van de fans kan aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 19:41

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Misschien kun je beter het probleem structureel aan pakken. Ik denk namelijk dat probleem is dat je koelblok en of ventilator vol met stof zit. Nou is dit wel een behoorlijk karwij bij de imac om dit schoon te maken maar het lijkt me toch de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks, het is inderdaad een imac, en niet echt een leuke machine om open te maken en dingen in aan te passen, al heb ik een keer de harde schijf zelfstandig vervangen.

Afijn, momenteel is er gewoon niet echt meer mee te werken. Daarom zal ik hem maar eens gaan backuppen, en inderdaad proberen om de fans e.d schoon te maken. Is echt een hels karwij, omdat de hardware niet bepaald gebruiksvriendelijk is ontworpen; het moet immer passen in een nauwe 24" inch ruimte. Dat betekent dus dat ik zowat de hele computer uit elkaar moet halen.

Hopenlijk is het probleem inderdaad dat de fans en het coolblok e.d. gewoon vol zitten met stof... Zal nog wel een paar daagjes duren, maar wordt vervolgd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goed, ik heb mijn Imac wederom uit elkaar gehaald, voor zover ik durfde... Bij "gewone" pc's draai ik hier mijn hand niet voor om, maar de mac zit geheel anders in elkaar en de aansluitingen zijn vaak erg fragiel. Zo fragiel, dat ik meer dan eens plakband en dutcttape aantrof op aansluitingen, kennelijk om deze te beschermen.

Afbeeldingslocatie: http://www.exploitation.nl/images/mac1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.exploitation.nl/images/mac2.jpg

Éen fan de fans (die van de CPU), zit onder een speaker. Nadat ik de speaker had verwijderd kon ik erbij en heb ik hem uit de mac gehaald en geheel schoongemaakt. De andere twee fans zitten onder het moederbord. Éen ervan is gedeeltelijk zichtbaar. Deze heb ik zo goed mogelijk met de stofzuiger uitgezogen. De overige fan is niet zichtbaar, deze zit geheel verborgen onder het moederbord. Maar aan de achterzijde van de Imac, boven de voedingsingang, zit een lucht intake (of uitblaas) gat van deze bewuste fan. Hier trof ik stof aan, en dit gat heb ik dan ook met de stofzuiger zoveel mogelijk "gereinigd". Daarnaast heb ik ook alle heatsinks waar ik bij kon zoveel mogelijk schoongemaakt.De Imac heb ik daarna weer in elkaar gezet en dit bericht type ik dan ook op diezelfde Mac.

Welnu, de schoonmaakactie lijkt vooralsnog succesvol. Zojuist heb ik als test even een zwaar spel gespeeld, en de gpu wordt nu inderdaad aanmerkelijk minder warm. Na het spelen koelde de temperatuur ook weer af, terwijl de temperatuur in de oude situatie gelijk zou zijn gebleven... En geen artifacts!

Daarnaast heb ik in de overige tijd toch nog even verder gezocht en blijkt dat ik de snelheid van mijn fans toch te kunnen regelen onder Windows. Helaas kan ik dit dus niet doen met de populaire programma's (SpeedFan, EVGA Precision of RivaTuner). Ik kwam erachter dat de maker van SMC fancontrol bezig is met een Windows versie. De beta is hier te vinden:

http://sourceforge.net/projects/macfan/

Dus, voor mensen die vergelijkbare problemen hebben (en dat zijn er nogal veel volgens de fora die ik gelezen heb), het hoeft niet persé een hardware probleem te zijn. In mijn geval bleek het reinigen van de Mac (voor zover ik kon) inderdaad de oplossing te zijn.

En mensen, bedankt nog voor de tips.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2010 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 21:42

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Overigens is 72 graden voor een GPU niet veel, als dit een correcte lezing is.

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

Pagina: 1