Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Even snel schetsen, werk al een tijd voor dezelfde werkgever, meestal tot grote tevredenheid. Toen ik er pas werkte veel bijgeleerd, veel analyses gemaakt, veel geprogrammeerd, kortom, heel aangenaam werken.

De laatste maanden bestaat het werk echter, door bepaalde reorganisaties die ik hier niet zal vermelden uit respect voor mijn werkgever, vooral uit brandjes blussen, paniekerige telefoontjes van mensen krijgen, snel snel een noodoplossing uit de mouw schudden, kaartenhuisjes bouwen,...

Nu is dit soort werk uiteraard altijd een deel van het IT werk, maar nu het zowat de 90% van mijn tijd in beslag begint te nemen ben ik dit een beetje beu aan het worden. Verschijn 's morgens op het werk met de vraag: "WAT zal het vandaag weer zijn?" en hup, daar komt het eerste paniek-telefoontje.

Ik wil dus van baan veranderen. Nu mijn vraag, op sollicitatiegesprekken komt steevast die vraag "Waarom wil je weg bij je huidige werkgever?". Slecht spreken over je huidige werkgever is nooit een goed idee, dus klaag ik de wantoestanden en het slechte beheer maar niet aan. Maar wat zouden jullie dan wél als reden opgeven of hoe zouden jullie deze situatie aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:04
'ik zie bij mijn huidige werkgever veel ruimte voor verbeteringen, maar elke poging die ik onderneem om die verbeteringen door te voeren wordt steevast afgeschoten'.

Iets van die strekking, beetje uitgebreider verwoord misschien.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 20:45

Onbekend

...

Je kan de volgende argumenten opvoeren:
- Je kan zelf niet meer doorgroeien / geen hoger salaris krijgen.
- Dat je bij het huidige bedrijf niets meer kan verbeteren.
- Algemeen: Slechtere werkomstandigheden. Veel te veel overuren draaien.

Ik ben zelf bij mijn vorige werkgever weggegaan omdat er geen toekomst meer in zat (bedrijf is inmiddels failliet).
Mijn argument was een combinatie van de laatste twee argumenten.

[ Voor 27% gewijzigd door Onbekend op 31-03-2010 13:49 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Niet teveel met je hart op je tong, dat is inderdaad een goede. Houdt het het liefst ietsje algemener.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 10:01

@r!k

It is I, Leclerq

- Ik ben toe aan een volgende stap.

Ik zou in een sollicitatiegesprek nooit slecht over mijn vorige werkgever spreken, hoe slecht je het ook had. Als nieuwe werkgever zit je niet echt te wachten op iemand die zijn vorige werkgever helemaal afbrandt. Houd het altijd positief!

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-09 22:48

Apie!

Newer, better & confusinger

Ik mis in je OP eigenlijk een beetje wat je zelf aan het voorkomen van al die brandjes gedaan hebt. Als het echt andermans shit is, waarom komt het dan bij jou terecht? Je kunt namelijk wel wisselen van werkgever, maar wie zegt dat je met je nieuwe baan niet in dezelfde positie terecht komt? Oftewel, ligt het niet aan jouw gedrag? Zwicht je al als ze beginnen met "ja, maar belangrijk!"? Waarom zeg je niet eens nee en houd je voet bij stuk? Wat kunnen ze doen? je ontslaan? Je kunt dan bij het eerstvolgende brandje ook de gelegenheid pakken om eerst even goede afspraken te maken mbt constructieve oplossingen en laten aftikken bij het management.
Heb je dit überhaupt aangegeven bij het management?

Zomaar wat vragen die bij me opkomen...

Edit: en inderdaad wat @r!k zegt : houdt het positief.

[ Voor 3% gewijzigd door Apie! op 31-03-2010 14:03 ]

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akaro
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-11-2024
Algemen termen als 'uitgegroeid' en 'tijd voor een nieuwe uitdaging' kunnen al snel voldoen.
Als je kunt aangeven wat je eigen wensen zijn en dat dat bij hen (oude baas dus) niet of nauwelijks mogelijk is dan kom je ook al heel ver.

[ Voor 3% gewijzigd door akaro op 31-03-2010 14:03 . Reden: verduidelijken van term 'hen' ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Apie! schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 14:01:
Ik mis in je OP eigenlijk een beetje wat je zelf aan het voorkomen van al die brandjes gedaan hebt. Als het echt andermans shit is, waarom komt het dan bij jou terecht? Je kunt namelijk wel wisselen van werkgever, maar wie zegt dat je met je nieuwe baan niet in dezelfde positie terecht komt? Oftewel, ligt het niet aan jouw gedrag? Zwicht je al als ze beginnen met "ja, maar belangrijk!"? Waarom zeg je niet eens nee en houd je voet bij stuk? Wat kunnen ze doen? je ontslaan? Je kunt dan bij het eerstvolgende brandje ook de gelegenheid pakken om eerst even goede afspraken te maken mbt constructieve oplossingen en laten aftikken bij het management.
Heb je dit überhaupt aangegeven bij het management?

Zomaar wat vragen die bij me opkomen...

Edit: en inderdaad wat @r!k zegt : houdt het positief.
Goed punt, Apie. De problemen die ik nu ondervind en waardoor ik constant brandjes moet blussen in plaats van het probleem structureel op te lossen is een combinatie van:

-legacy systemen (die véél tijd vergen om te vernieuwen)
-mensen (+ heel veel kennis) die heel onverwacht vertrokken zijn
-een zeer hoge tijdsdruk (loonverwerking bijvoorbeeld, kan moeilijk mensen zeggen dat ze hun loon 3 maanden later krijgen omdat we het systeem vernieuwen)
-en nog wat andere factoren (die ik uit respect voor mijn werkgever niet zal vernoemen)

..waardoor het legacy systeem (dat 20 jaar feilloos werkte) in allerlei bochten gewrongen moet worden om bepaalde zaken te realiseren. Kortom, niet gezond. Ik schuif uiteraard niet de volledige schuld op "anderen" af, ben ook maar een mens en zal ook wel af en toe dingen verkeerd aanpakken.

Management is zich heel goed bewust van het probleem maar ik krijg meer en meer de indruk dat ze ook met de handen in het haar zitten en geen oplossing meer zien.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2010 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Zoveel mogelijk bij de waarheid blijven is het beste. En dat op een diplomatieke manier doen.

"Ik ben een voorstander van goed gestructureerde oplossingen, met standaarden en ITIL procedures te werken en goed te documenteren, en bij mijn huidige werkgever is dit helaas niet mogelijk.". Of iets in die strekking.

Stel dat er bij je potentiele nieuwe werkgever op dezelfde chaotische manier gewerkt wordt, dan zit jij daar niet op te wachten en dan zitten zij ook niet op jou te wachten. Als het bedrijf dit ook hoog in het vaandel heeft staan dan wordt je des te interessanter.

Overigens moet je wel voorkomen dat je als "niet flexibel" overkomt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 11:00

EMP

Krulloos!

Is het nog een optie om het over een compleet andere boeg te gooien?

Half A4-tje met structureel verbeterplan (vrees niet om rigoreus te zijn, hoe rigoreuzer hoe beter is het bijna) presenteren aan het management. NU werkt het namelijk niet, dus bied ze een oplossing om de boel wel onder controle te krijgen (met jou in het stralende middelpunt natuurlijk :P)

Het bedrijf is aan het reorganiseren. De reorganisatie zelf kost geld maar moet uiteindelijk een beter werkende / goedkopere uitkomst bieden. Als jij voor het IT vraagstuk een structurele oplossing weet aan te dragen die nu geld kost (eventueel zelfs een stuk vernieuwing / portering uitbesteden als je daar zelf geen tijd voor hebt om zo uiteindelijk daar minder onderhoudswerk aan te hebben) maar op lange termijn de problemen wèl oplost zou dat ook positief kunnen uitpakken. Voor zowel je bedrijf als jou :D

Of dit in jouw geval een optie is weet ik niet. Het hangt heel erg van het bedrijf af. Een reorganisatie is vervelend, maar biedt ook kansen. Als je die juist weet te benutten dan is de kans dat je ook een volgende reorganisatie overleeft erg groot (plus de kans dat je een goede referentie krijgt etc.).

[ Voor 8% gewijzigd door EMP op 31-03-2010 15:18 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joopv schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 14:18:
Zoveel mogelijk bij de waarheid blijven is het beste. En dat op een diplomatieke manier doen.

"Ik ben een voorstander van goed gestructureerde oplossingen, met standaarden en ITIL procedures te werken en goed te documenteren, en bij mijn huidige werkgever is dit helaas niet mogelijk.". Of iets in die strekking.

Stel dat er bij je potentiele nieuwe werkgever op dezelfde chaotische manier gewerkt wordt, dan zit jij daar niet op te wachten en dan zitten zij ook niet op jou te wachten. Als het bedrijf dit ook hoog in het vaandel heeft staan dan wordt je des te interessanter.

Overigens moet je wel voorkomen dat je als "niet flexibel" overkomt....
idd...

je kan op een zakelijke en volwassen manier uitleggen dat de situatie is verslechterd sinds een reorganisatie, en dat jij je niet kan vinden in de manier van werken die daar is ontstaan. en dat jij daar niets aan kan veranderen, terwijl jij dat wel graag zou willen. Dat je nu op een punt bent aangekomen dat de enigste oplossing voor jou een andere baan is.

kortom, verzin een leuk verhaal, en bedenk ook wat voor vragen je kan verwachten, zoals:
- waarom probeer je de situatie niet te veranderen?
- heb je problemen met beleidsaanpssingen?

Laat goed doorschemeren dat je niet makkelijk problemen opgeeft, en dat jou situatie behoorlijk uitzichttloos is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 15:31:
Laat goed doorschemeren dat je niet makkelijk problemen opgeeft, en dat jou situatie behoorlijk uitzichttloos is geworden.
Dank voor alle antwoorden, iedereen!

Ik geef inderdaad niet makkelijk op. De zaken die ik de afgelopen maanden doe vereisen veel doorzettingsvermogen om de "puzzels" te kunnen ontwarren (en ook heel veel papier en markeerstiften).

De vraag is dus nu niet meer of ik het überhaupt kan (want blijkbaar kan ik het "speurwerk" wel aan en breng het -meestal- tot een goed einde) maar wel of ik het nog wil. En het emmertje begint een beetje vol te worden...die laatste druppels komen er weldra aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:02

CeesKees

I rest my Kees

Gooi het op reistijd. Valt niets tegen in te brengen (helemaal als het waar is)

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CeesKees schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 16:25:
Gooi het op reistijd. Valt niets tegen in te brengen (helemaal als het waar is)
Goed idee; "helaas" woon ik nu op een 15 minuutjes rustige snelweg verwijderd van kantoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:54

JaQ

@SteveIT:

Jij was toch Oracle DBA? Voor een DBA is de opmerking: "ik wil meer Oracle gerelateerd en minder niet-Oracle gerelateerde klusjes doen" helemaal niet verkeerd. De markt is momenteel nogsteeds dermate overspannen voor fulltime-intern personeel dat je binnen een week een baan hebt.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik zou het zo verwoorden:

Ik ben het beu om andermans shit op te ruimen. Als ik dat graag als werk had willen doen dan werd ik wel schoonmaker.

Of misschien iets minder Q: ik ben het beu om ad-hoc dezelfde brandjes te blussen, terwijl een structurele aanpak van problemen uitblijft.

Lijkt me 100% eerlijk, 100% accuraat en 100% niets mis mee.

Gewetensvraag: kun je het zelf echt niet structureel aanpakken? Wat heb jij nu echt gedaan om dit probleem waar jij mee zit en waarom je nu weg wilt echt op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom zou je wantoestanden bij je vorige werkgever willen verwoorden? Frustratie afreageren? Daar is het gesprek niet voor.

Wees gewoon eerlijk, maar focus op jezelf en niet op je werkgever.

- het werk dat van me gevraagd werd, was niet het werk waarvan ik geniet. Ik doe liever ... maar bij mijn vorige baan werd mijn werk steeds meer ... en daar was weinig aan te doen. Vandaar dat ik besloot van baan te veranderen.

- mijn werk bood me steeds minder uitdaging en ik kreeg weinig kans te doen wat ik leuk vind: ... Dat hoop ik bij jullie wel te vinden, denken jullie dat dat mogelijk is?

etc etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Waarom niet zeggen hoe het echt zit? Het getuigt van m.i. van inzet en motivatie om structurele oplossingen te willen bieden ipv noodoplossing op noodoplossing. En als na maanden van proberen dit een uitzichtloze situatie wordt om dan op te stappen.

Je hoeft hierbij je werkgever niet af te branden, maar gewoon subtiel zeggen hoe het zit. Waarom positief spreken over een negatief iets. Alsof je nieuwe werkgever niet snapt dat als je van baan wisselt er iets negatief moet zijn, want anders wissel je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:14

Snuffel

Vroem!

Gewoon aangeven dat je geen prullenbak bent, neem aan dat dat de situatie heel duidelijk schetst.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 18:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik ben bij mijn laatste werkgever uit onvrede weggegaan en het begint in mijn branche ook redelijk algemeen bekend te raken dat ze hun medewerkers slechter en slechter behandelen. Ik heb tijdens mijn sollicitatiegesprek dit ook gewoon genoemd, en ook dat het mijn reden was om weg te gaan. Tuurlijk heb ik 't redelijk netjes gezegd, maar tussen de regels door was echt wel te lezen wat ik werkelijk van m'n oude werkgever vond - en m'n nieuwe werkgever is 't met me eens (en was 't eigenlijk al met me eens voordat hij mijn verhaal hoorde - hij had al meerdere ervaringen gehoord van anderen).

Dus soms is eerlijkheid best goed :)

Waar je wel zeker voor op moet passen, is dat je geen ongegeneerde rant gaat houden, waardoor je je eigen waarde naar beneden haalt. Er is altijd een reden dat je vertrekt bij je vorige werkgever, en ik denk dat je jezelf niet helpt door niet eerlijk te zijn over die reden.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1