Veel snelheidsverlies router

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs mijn Belkin router weggedaan (geen idee meer welke juist) en een Conceptronic C300BRS4 in de plaats gekocht, ik weet dat het geen hoogstaand merk is, maar hij moet alleen maar wireless internet voorzien van 2 laptops en een PS3.

tijdens de installatie heb ik m'n laptop even rechtsstreeks aangesloten met de netwerkkabel en zo kreeg ik snelheden van 28 mbps (snelheid die de provider levert zou 30 moeten zijn, dus geen probleem).
Met m'n oude router haalde ik m'n oude snelheid (15 mbps), maar dat ding was te oud en vertoonde ouderdomskwaaltjes.
Nu zit ik enkel met het probleem dat ik via mijn nieuwe router maar snelheden krijg van 3-4 mbps, af en toe eens een piek tot 12-13...

Mijn verbinding ziet er zo uit: Modem > switch > router > 2 laptops en PS3 (draadloos).

Het kan toch niet dat ik zoveel mbps misloop gewoon omdat de router van een goedkoper merk is?
Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Wat doet die switch tussen de modem en de router? Ik neem aan dat je daar geen andere apparaten op kunt aansluiten, dus die lijkt me overbodig. Of gebruik je de router als access-point, en zit er al een router in de modem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deandb
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-02-2024
Wanneer krijg je die lage snelheden? draadloos via de router, of bedraad via de router?

Moest je die problemen enkel draadloos hebben, zou het kunnen dat het draadloos signaal van een buur te veel overlapt...

Dit kan je gemakkelijk (en gratis) checken met inSSIDer.

Zorg ervoor dat je wireless channel niet hetzelfde ingesteld staat als dat van een buur.
Let hierbij ook op dat 1 channel verschil niet veel uitmaakt:
als je buur bv op 11 zit, en jij zit op 10 zal dit haast niets uitmaken.

Beste is channel 1, 6 of 11

(als je wil weten waarom, zie dan Wikipedia: File:2.4 GHz Wi-Fi channels (802.11b,g WLAN).svg )

[ Voor 15% gewijzigd door deandb op 31-03-2010 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Channel 1 6 en 11 overlappen inderdaad het minst met andere kanalen, maar zijn daardoor wel erg vaak in gebruik (volgens mij SpeedTouches standaard?). Had gisteren bij een kennis dat probleem, in de buurt overal SpeedTocuhes die op die kanalen zaten. Daarna op kanaal 3 gezet (als enige van de 15 aanwezige netwerken) en draaide als een trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
die switch zit ertussen voor de digitale TV, daar ken ik eigenlijk niets van, maar toen ze dat kwamen installeren hebben ze mij verteld dat die ertussen moest... Nuja, ik kan 'm er ook eens tussenuithalen, die internetverbinding dient toch enkel voor de interactiviteit (die ik nauwelijks gebruik).

Ik zal ook eens zien of ik een ander channel kan instellen, al bedankt voor de hulp ;)

ok nu zit het zo: ik heb de switch ertussenuit gehaald, channels eens veranderd, nu geraak ik tot 12 MB/s.
Nu valt 'ie niet meer terug naar 1 of 2, maar het is nog altijd maar de helft van wat ik normaal moet halen ...

edit: zijn er toevallig alternatieven voor Mac voor inSSIDer?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2010 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deandb
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-02-2024
Ik heb 0,0 ervaring met mac, maar even googlen leverde dit op:

http://lifehacker.com/sof...with-istumbler-266485.php

alhoewel ik het programma nog nooit gebruikt heb, kan je hier misschien wel iets mee aanvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt, ik ken niks van netwerken, dan staan we gelijk :D

iedereen hier in de buurt zit op channel 6,7 en 11, dus ik heb 1,2 en 3 eens geprobeerd, nog altijd max 12 MB/s.
Nuja, 't is toch al sneller dan gisteren, da's al iets.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2010 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-09 09:14

Blord

Hello Kitty !

Kuhlie schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 13:35:
Wat doet die switch tussen de modem en de router? Ik neem aan dat je daar geen andere apparaten op kunt aansluiten, dus die lijkt me overbodig. Of gebruik je de router als access-point, en zit er al een router in de modem?
Die switch moet er staan van Telenet. Digitale televisie en internet hebben aparte ip's. En de limieten worden alleen toegepast op de internet aansluiting. De digitale televisie zit op een soort intra-net van Telenet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Verwijderd schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 14:16:
bedankt, ik ken niks van netwerken, dan staan we gelijk :D

iedereen hier in de buurt zit op channel 6,7 en 11, dus ik heb 1,2 en 3 eens geprobeerd, nog altijd max 12 MB/s.
Nuja, 't is toch al sneller dan gisteren, da's al iets.
Dat is 12Mbps lijkt me :+ . Hoe test je de snelheid? Hoe ver ben je van het access point? Wat voor een wireless kaartjes zitten er in je laptops? Wat is de connectie snelheid die je hebt als je test, verbeterd deze als je dichterbij het access point komt?
Een wireless N router zorgt er niet voor dat wireless G clients een hogere snelheid halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik test de snelheid op Speedtest.net (op andere soortgelijke websites krijg ik hetzelfde resultaat).
In laptop 1 zit AirPort Extreme (802.11n), laptop 2 kan ik voor het moment niet checken.
Snelheden tijdens de test: 8-9 mbps, ben niet ver van de router verwijderd, zelfde verdieping, zeker niet meer dan 15 meter. Snelheid verbeterd niet als ik dichterbij ga zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Speedtest is natuurlijk niet echt betrouwbaar maar als je meerdere tests met wellicht een paar servers doet met hetzelfde resultaat dan zal het wel ongeveer kloppen. Misschien een goed idee om ook te testen binnen je LAN zelf van bijv laptop bedraad naar laptop draadloos?
Gebruik je de laatste firmware voor je router? Kijk eens of je deze opties zo kunt instellen: beveiliging WPA2-PSK~AES, 40MHz wide channel, Short Guard interval enabled en als dat kan zet het op allow 11n clients only om zo even te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
die instellingen die jij geeft had ik al (behalve 11n clients only) , maar uiteindelijk is er geen verandering in de snelheid...
Pagina: 1