Toon posts:

ATI 5850 van de 1 op de andere dag ineens een stuk trager

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik speel veel Modern Warfare 2. Met mijn setup (zie sig) haal ik normaal gesproken 87 FPS en zakt soms tot ongeveer 81 FPS afhankelijk van wat er gebeurt (als ik me dat goed herinner); dat is op 1920x1200. Dit test ik door FRAPS te laden (zonder op te nemen) en die geeft weer wat de framerate is.

Nu is het zo dat sinds gisteren ik ineens een veel slechtere performance haal in MW2. Als het spel start zit hij soms op 87 maar soms ook op 55, en dan tijdens het spel zakt hij in tot wel onder de 40 FPS en stagneert tussen 40 tot 60 FPS.

Het enige wat ik heb gedaan de avond ervoor was mijn monitoren eraf gehaald en een projector aangesloten; verder eigenlijk niks.

Ik heb wat dingen geprobeerd: drivers opnieuw geinstalleerd, alle andere programma's uit inclusief virus scanner (Avira), 2e monitor afgekoppelt, wat extra ruimte gemaakt op mijn schijf (21GB vrij op SSD), mijn videokaart fans op maximum gezet (Scythe Musashi met regelbare fans) -- op maximum zit de kaart rond de 45 graden in-game, ook in de BIOS gekeken en in CPU-Z maar zag niks onregelmatigs (ben geen overclock pro dus weet er niet het fijne van). De CPU gaat onder 100% load naar de 60 graden.

Backstory: vorige week donderdag ging mijn computer uit na een jaar prima te hebben gefunctioneerd (de 5850 heb ik sinds Oktober), een nieuw moederbord was de enige oplossing. Daarna liep alles weer als vanouds; hoefde Windows ook niet opnieuw te installeren, alleen wat driver updates en heractivatie.

Ik weet niet meer wat ik nu nog zou kunnen proberen.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
welk moederbord ahd je en welke heb je nu, moederbord wissel zonder herinstall gaat 9 op de 10 maal gepaard met problemen, dus sowieso zou ik je adviseren een herinstall te doen.

daarbij kun je pas echt iets nuttigs zeggen over de pc als je hem laat recorden qua fps, alleen zo kun je een gemiddelde nemen wat te vergelijken is met elkaar, daarbij moet hte wel iedere keer hetzelfde stukje zijn, want vooral de AI in zulke games de performance erg beinvloedt.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Topicstarter
Was: MSI K9A2 CF-F
Nu: ASRock A770DE+ (zie signature)

In principe ben ik het wel met je eens alleen is het zo dat na de moederbord wissel ik wel een aantal dagen had gespeeld en het ging exact als vanouds. Er is duidelijks iets goed mis nu en dat merk je enorm in het spel. Na de moederbord-wissel was dat dus echt niet, en nu ineens wel.

Betreft AI: ik speel alleen multiplayer en ik kan dit ook testen in een 'private match' waar ik alleen zelf rondloop in een map; dus geen AI.

Verwijderd

Topicstarter
Zou dit iets kunnen zijn?

Afbeeldingslocatie: http://img225.imageshack.us/img225/681/cpuzz.png

Ik weet dat de 5850 automatisch de core verhoogt en verlaagt. In normaal windows staat hij nu op 400mhz en springt correct naar 775mhz in-game. Maar is dat ook hetzelfde met deze x2?

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
je oude en je nieuwe bord hebben totaal verschillende chipsets, uberhaupt knap dat je systeem nog werkt.

schoine install en je problemen zijn voorbij.

qua fps bedoel ik dat je beter een timedemo kunt gebruiken, zo ben je verzekerd dat je systeem altijd dezelfde load krijgt en zo kun je dus pas een exacte vergelijking trekken.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• neophyte89
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-05-2024
Je oude installatie bevat nog drivers voor het chipset van je oude moederbord en daarbij ook andere drivers.

Doe een schone installatie zoals nedenakker zegt en het zou klaar moeten zijn.

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-02 08:35

mvz

muziek verslaafde

weet niet hoe dat bij andere mensen is, maar als bij mij punkbstrA en punkbstrB ofzo aan staan kakt ook alles in, leuk programma is dat, not.

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

Verwijderd

Topicstarter
mvz schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 17:08:
weet niet hoe dat bij andere mensen is, maar als bij mij punkbstrA en punkbstrB ofzo aan staan kakt ook alles in, leuk programma is dat, not.
Punkbuster wordt geloof ik niet gebruikt in MW2.

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-02 08:35

mvz

muziek verslaafde

Verwijderd schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 17:14:
[...]

Punkbuster wordt geloof ik niet gebruikt in MW2.
nee maar processes zouden aan kunnen staan in taskmanager, mischien meer spellen op die pc die het wel gebruiken. :)

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

• Tom. C
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:46
Uhmm, is het probleem niet gewoon dat zijn PCI bus niet op x16 loopt? Zoals hij zelf al aangeeft in dat screenshotje?

9800X3D | X870e Nova | Corsair Dominator 32GB 6000mhz | TUF RTX 3080TI | Corsair 6500X | MSI MP341CQPX OLED | Simagic Evo Pro | ClubSport Pedals V3 | Megane Renault Sport RS 250

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

Tom. C schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 20:39:
Uhmm, is het probleem niet gewoon dat zijn PCI bus niet op x16 loopt? Zoals hij zelf al aangeeft in dat screenshotje?
ja en dat komt waarschijnlijk omdat de chipset driver die geïnstalleerd staat in zijn Windows zijn moederbord niet goed aanstuurt.

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Verwijderd

Topicstarter
Xenomorphh schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 21:01:
[...]

ja en dat komt waarschijnlijk omdat de chipset driver die geïnstalleerd staat in zijn Windows zijn moederbord niet goed aanstuurt.
Heb nu net Windows en de rest opnieuw geinstalleerd, en hij zit nog steeds op 2X. Ik las elders op internet dat mensen hier soms ook problemen mee hebben (bij andere/oudere hardware). En het hielp dan om de PCIE bus te verhogen naar 101mhz en het Northbridge voltage ook te verhogen. Ik heb beiden geprobeerd maar het heeft nog niet gewerkt. Ook heb ik de laatste bios erop gezet (was 1.1, nu 1.4). Hielp ook niet. Ik wil nog wat hogere bus/voltage standen proberen nu.

UPDATE:
Helemaal tot 120mhz en 1.4volt geprobeerd, maar blijft nog steeds op 2X :(

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2010 21:17 ]

• Sinester
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-01 10:44

Sinester

Game Guru

Ik had laatst ook ook dat me PCI-E x16 zomaar op x4 liep, met me 8800GT merkte ik er weinig van, het viel me gewoon een keer toevallig op.
Nadat ik alles had geprobeerd om hem weer omhoog te zetten, had ik uit eindelijk maar me hele kast en onderdelen van binnen schoongemaakt, toen ik alles weer in elkaar gezet had liep hij opeens weer op x16

Dus misschien is je pci-e slot vuil of zit je videokaart niet goed meer

Hello there

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-02 11:41

TGEN

Hmmmx_

Het kan inderdaad slecht contact zijn. Probeer de gold finger van je videokaart eens schoon te maken, en mogelijk even wat contactspray erover sprayen (zorg er wel voor dat je gold finger daarna niet druipt van de contactspray, droog het af :P).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Verwijderd

Topicstarter
Nou, op jullie advies heb ik de golden fingers goed schoongeveegd met wc-papier. Toen heb ik hem in het tweede PCIe slot geplaatst en die werkte toen correct op de max van 4X, toen weer terug in het primaire slot, en nu zit hij weer op 16X!

Ik weet niet op het het schoonmaken was of het over en terugzetten, maar ik ben in ieder geval blij. Nu eens testen of het spel ook weer goed draait (en hopelijk blijft hij ook op 16X na reboots).
Pagina: 1