Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist kreeg ik het verzoek 2 fotos ter verkopen aan een sportvereniging. zij willen deze gebruiken als opleuking van hun complex. De fotos zijn geschoten op 2 strand evenementen in scheveningen, beach soccer en fivb beach volley. Mogen deze fotos gewoon verkocht worden, of dienen de personen op de foto hier eerst toestemming voor de geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:46
Het ligt aan de omstandigheden of hier sprake is van portretrecht. Als er een boel mensen op de foto's staan en het is gewoon een vastlegging van de gebeurtenis en de toepassing is om de boel op te leuken in een niet controversiele context dan zit je meestal wel goed :)

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 31-03-2010 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om de volgende 2 fotos.

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2676/3759032847_7e482b5b8a.jpg

en

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2589/3825285555_316bf187b3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het grappige is dat je nu dus het portretrecht zou schaden indien zij toestemming tot publicatie dienen te geven :P

/me weet overigens het antwoord niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee daarom, maar dan zou je nooit je eigen fotos mogen publiceren.
ik weet dat echt bij portretten het niet is toegestaan, bij evenementen zou dit anders moeten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/foto/portretrecht/

volgens mij mogen deze foto's gewoon gepubliceerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyBijster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 20:47

RoyBijster

Rocket Scientist

Portretrecht is altijd maar lastig.
Heb even snel gegoogled en misschien dat je hier wat mee kan:

http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/foto/portretrecht/

En mocht je echt twijfelen, waarom neem je dan niet contact op met de sporters? Het zekere voor het onzekere?
Kan me niet voorstellen dat ze hier moeilijk over zouden doen. Of ben ik naief? :p

Edit: Blijkbaar ben ik weer eens te traag. :p

[ Voor 6% gewijzigd door RoyBijster op 31-03-2010 12:31 . Reden: Viriginia was me voor. ]

I make things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Even totaal wat anders: is het niet veel leuker om bij die sportvereniging zelf wat foto's te maken, met mensen die daar ook sporten? In plaats van een compleet anoniem plaatje die niks met de vereniging zelf te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:46
Ik zie ook niet direct een grond waarop een van de afgebeelde personen met succes een beroep zou doen op portretrecht.

En dan nog, mocht men terecht of onterecht dat wel doen dan neem je je verlies, draait de transactie terug en de koper verwijdert de foto's (uiteraard verkoop je de foto's "as is" dus zonder verdere garanties). Het is niet alsof de foto's in een oplage van een miljoen gedrukt worden met potentieel kostbare rectificatie ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 31-03-2010 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 10:39
Als er een gezicht herkenbaar op een foto staat is er in feite sprake van portretrecht. De vraag is echter is of een rechter bepaald dat dit schadelijk is voor de afgebeelde personen. Dit heeft te maken in welke context de foto's worden geplaatst en of dit schade berokkend aan de geportretteerde. Heeft het een nieuwswaarde dan is de wet soepeler dan bijv. in een advertentie of artikel. Ook de dekking en publicatie oplages etc.... zijn dan van belang.

Bij sporters kan het bijv. soms zijn dat ze zijn aangesloten bij een agency die voor hun rechten op komt zoals de KNVB. Maar ook in verband met hun beroep (werkgever) kan er soms een reden voor iemand zijn om niet gepubliceerd te willen worden.

Wil je het juridisch helemaal afdekken dan heb je een quitclaim contract nodig die de mensen moeten ondertekenen.

De vereniging geeft aan om ze op hangen in hun complex; maak dan ook duidelijke afspraken betreft de foto's dat je hiervoor geen quitclaim hebt en dat ze er zorgvuldig mee omgaan (zwart op wit). Dus niet opeens opduiken in een advertentie dat soort dingen. Merk vaak dat er vrij nonchalant hier wordt mee omgegaan; en je wilt echt geen gezeik achteraf....

[ Voor 22% gewijzigd door heiyu op 31-03-2010 14:31 ]

Pagina: 1