Oude (i)Mac's, wat zijn ze nog waard?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:21

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Topicstarter
Ik ben even voor een basisschool aan het onderzoeken wat hun lading oude Mac's nog waard is, nu ze toch verouderd aan het raken zijn. Het gaat om:

Stuk of 12 iBook G4's (basisconfiguratie, 800mhz?, 256mb)
1x iMac G4 (zo'n bolletje met scherm erboven) (specs onbekend, ga uit van de simpelste config)
1x iMac G5 (eerste generatie, 1.8ghz, 256mb)
2x Powermac G4
1x Powermac G5
Aantal Airport Express, die ronde dingen met zo'n punthoedje)

Bij alles zijn de originele softwarepakketjes nog beschikbaar (MacOS 10.3.x). Alle Macs werken nog op één harddisk van een iBook na. De iMac G5 is momenteel in reparatie bij mij, condensatoren vervangen). Alle spullen zijn (goed) gebruikt, geen kapotte dingen of beschadigingen, maar zijn soms wel stoffig. Zelfs de Accu's van de iBooks zijn GOED gebruikt en werken nog (redelijk) goed.

Het is voor mij erg lastig dit op waarde te schatten aangezien er veel verschillende prijzen op Marktplaats en Tweedehandsmac.nl staan. Een voorbeeld: de iMac G4 varieert van 100 tot 350 euro.

Een tweede scenario is niet het verkopen, maar het 'opgebruiken'. Daarmee wil ik de school adviseren kleine dingen te upgraden (zoals RAM en de defecte harddisk vervangen) en nieuwe software te installeren. Loont dit nog de moeite? De iBooks zijn vooral om in Word teksten te schrijven (en dit werkt prima), de Powermac is voor videobewerking en de iMac's zijn voor muziek te maken en video te previewen.

[ Voor 19% gewijzigd door sebastius op 31-03-2010 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricost
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-07 15:39

ricost

Veur altiéd eine Venlonaer

Nja het geheugen upgraden van zo'n oude machines kan wel eens erg duur worden..

Straks aan de euverkant van de nach door wach de veurjaorszon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DayteX
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-02-2024
sebastius schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 10:55:
Ik ben even voor een basisschool aan het onderzoeken wat hun lading oude Mac's nog waard is, nu ze toch verouderd aan het raken zijn. Het gaat om:

Stuk of 12 iBook G4's (basisconfiguratie, 800mhz?, 256mb)
1x iMac G4 (zo'n bolletje met scherm erboven) (specs onbekend, ga uit van de simpelste config)
1x iMac G5 (eerste generatie, 1.8ghz, 256mb)
2x Powermac G4
1x Powermac G5
Aantal Airport Express, die ronde dingen met zo'n punthoedje)

Bij alles zijn de originele softwarepakketjes nog beschikbaar (MacOS 10.3.x). Alle Macs werken nog op één harddisk van een iBook na. De iMac G5 is momenteel in reparatie bij mij, condensatoren vervangen). Alle spullen zijn (goed) gebruikt, geen kapotte dingen of beschadigingen, maar zijn soms wel stoffig. Zelfs de Accu's van de iBooks zijn GOED gebruikt en werken nog (redelijk) goed.

Het is voor mij erg lastig dit op waarde te schatten aangezien er veel verschillende prijzen op Marktplaats en Tweedehandsmac.nl staan. Een voorbeeld: de iMac G4 varieert van 100 tot 350 euro.

Een tweede scenario is niet het verkopen, maar het 'opgebruiken'. Daarmee wil ik de school adviseren kleine dingen te upgraden (zoals RAM en de defecte harddisk vervangen) en nieuwe software te installeren. Loont dit nog de moeite? De iBooks zijn vooral om in Word teksten te schrijven (en dit werkt prima), de Powermac is voor videobewerking en de iMac's zijn voor muziek te maken en video te previewen.
Een aantal van die Mac's, waaronder de G4 (bolletje) en de G5 zijn nu ook nog bruikbaar. Gezien hun styling zien ze er ook nu niet direct gedateerd uit en zijn er nog zat mensen die er zo een willen kopen. Vaak krijg je er op sites als ebay het meest voor terug... lees minimaal €400 voor een G5. Ikzelf heb misschien nog wel interesse in de G4...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:52
Je kan het geheugen wel upgraden van die oude Macs. Je moet gewoon even goed zoeken. Ik heb zelf een PowerMac G4 aangeschaft en geupgrade. Die gebruik ik nu als werkcomputer (internetten en tekstverwerken enzo). Doet ie perfect en het geheugen hoeft niet duur te zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-09 14:44
De config van de Imac G4 (bolletje) staat op de onderkant, maar het kan zijn dat deze weggesleten is. Ik heb misschien wel interesse in een Ibook..

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Het is leuk dat je interesse hebt, maar daarvoor hebben we http://tweakers.net/aanbod/ of je kunt direct contact opnemen met de TS via email of DM. Het gaat de TS om de vraag wat de spullen nog waard zijn :)

[ Voor 79% gewijzigd door Hoedje op 31-03-2010 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chriztiaan
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:44
Het is leuk dat je interesse hebt, maar daarvoor hebben we http://tweakers.net/aanbod/ of je kunt direct contact opnemen met de TS via email of DM. Het gaat de TS om de vraag wat de spullen nog waard zijn :)

[ Voor 73% gewijzigd door Hoedje op 31-03-2010 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 10:07
Ben wel geinteresseerd in een G4 (Bolletje)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keppie
  • Laatst online: 19-05 16:02

[ Voor 82% gewijzigd door Hoedje op 31-03-2010 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Hoewel ik alle interesse voor de machines waardeer (stelletje aasgieren ;) ): ik zoek nu vooral realistische prijzen zodat we een begroting kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:53
Volgens mij is dat moeilijk te zeggen bij zulke oude Mac's.
Het is maar wat de gek/liefhebber er voor geeft...

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:50
Ik heb laatst voor een Powermac G4 40 euro neergelegd, lijkt me een schappelijke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Wellicht heb je wat aan mac2sell Daar kun je de specs van machines invullen en dan krijg je een taxatie terug. Daarnaast is het qua prijs ook "wat de gek ervoor geeft". Sommige antieke modellen zijn vaak nog vanwege het design erg gewild :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DayteX
  • Laatst online: 14-02-2024
Daedalus schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 22:15:
Wellicht heb je wat aan mac2sell Daar kun je de specs van machines invullen en dan krijg je een taxatie terug. Daarnaast is het qua prijs ook "wat de gek ervoor geeft". Sommige antieke modellen zijn vaak nog vanwege het design erg gewild :)
Daarom vind ik die site weinig bruikbaar... Mijn niet zo oude macbook pro bracht veel minder op dan beloofd (overal trouwens) en bepaalde 'antieke' modellen brengen wel meer op omdat ze gewild of design statements zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb eens een iMac G3 denk ik verkocht voor 50euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-08 09:08

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Ik typ dit op dit moment van een Mac Mini G4 1.43Ghz, en die dingen kunnen toch echt niet meer meedraaien met moderne machines. Ik heb mijn macbook pro van 3 jaar geleden het weekend op de uni laten liggen dus moet ik het hiermee doen, maar eigenlijk is hij idle al op 65% CPU en als ik Firefox open heb met enkele tabs en geen Flash dan zit hij tegen de 100% aan.

In mijn geval is upgraden niet mogelijk, er zit 1GB ram in en groter bestaat niet, en er zijn geen snelle harddisks voor PATA. Deze mac kan dan wel OS X 10.5 draaien, maar sommige oudere of langzamere niet. Voor sommige activiteiten zoals mailen en een heel klein beetje browsen zou zo'n PC nog leuk zijn maar als mediacenter is het sowieso al niet geschikt, en zelfs met Youtube krijgt hij het warm. Zo'n iBook is dan ook eigenlijk compleet nutteloos in 2010.

Ik zou in ieder geval zeggen, doe die kinderen/leraren een lol en laat ze die machines verkopen, nu zijn er ten minste nog mensen die ze wat waard vinden.

Het upgraden van het OS heeft weinig zin aangezien er voor zulke machines echt niet veel nuttigs bijgekomen is sinds Panther, maar uitzoeken en vermelden wat de hoogst ondersteunde versie is is wel belangrijk.

Ik heb een keer 40 euro betaald voor een iMac G3, en die is ook erg mooi. Hij is 400mhz ofzo dus behalve als dom servertje voor iets niet echt nuttig, behalve om nog te casemodden (je ziet casemods met die dingen vaak voorbij komen hier op GoT). Voor minder dan 50 euro raak je alles sowieso wel kwijt dus, en hoeveel meer je kan vragen hangt af van de bruikbaarheid. Ik denk dat 50 euro voor die iBooks ongeveer echt wel het maximum is aangezien ze niet te gebruiken zijn voor het casemodden en ook niet echt functioneel bruikbaar zijn.

Overigens, er zijn nog redelijk recente Ubuntu versies voor PPC, mocht iemand daarin interesse hebben. En voor een projectje om een fotolijstje in elkaar te modden is zo'n goedkope iBook ook geschikt

[ Voor 28% gewijzigd door Jeroen op 03-04-2010 21:15 ]

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Tja, als een iBookje 50 euro opbrengt, dan blijven ze lekker 'opdraaien'. Ze zijn nog prima voor de kinderen om verhalen te schrijven en tekeningen er bij te maken. Zag net dat Mac2Sell er ook 50 euro voor bied. Verkopen en 'upgraden' naar een P4 met XP schiet je ook niks mee op voor de toepassing, hoewel je dan wel iets modernere software en bv youtube kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosaics.Ruled
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:37
Ik heb zelf een tijd terug een iBook G3 500Mhz / 128 MB Ram / 15 GB gekocht voor 130 euro als extra en back-up systeempje. Van het bedrag heb ik enigszins spijt maar de laptop zelf werkt maar een geheugen upgraden naar 640 mb en de harde schijf naar 40 GB.
Flash is inderdaad een ramp, maar verder doet hij het aardig lekker. Ik ben nog wat aan 't experimenteren met het besturingssysteem wat er op staat (momenteel 10.4) in de hoop dat daar nog wat uit te halen valt, ik heb in ieder geval een leuk speeltje en er zijn aardig wat gekken die er wat geld voor neer willen leggen.

edit:
geheugen verhaaltje vergeten

Het upgraden van het geheugen is inderdaad relatief duur - nieuw is een reepje 512MB SD-RAM nog zo'n 50 euro. Daar staat wel een groot verschil tegenover qua prestaties, helaas geen vloeiend lopende flash flimpjes maar wel een soepel aanvoelend OS tot nu toe.

[ Voor 21% gewijzigd door Mosaics.Ruled op 06-04-2010 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDokie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-02 15:07
Marktconform denk ik:

ibooks: EUR 100-150,00 per stuk (voor een 12")
iMac G4 EUR 150-225,00 (voor een 15")
iMac G5 EUR 250-300,00 (voor een 17")
Powermac G4 - EUR 225-275
Powermac G5 - EUR 400-450,00
Airport Express -G zo'n EUR 20,00 per stuk

(Waarom geeft niemand trouwens gewoon antwoord op de vraag van de TS?)

[ Voor 13% gewijzigd door MacDokie op 11-04-2010 18:37 ]

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Haha, tja, denk dat iedereen dacht van "HEE leuke apple spulletjes, hebben!" Ik had overigens de iBooks verkeerd onthouden, het zijn 1.33ghz 768mb RAM speeltjes :).

We gaan van de week proberen 1 iBook te upgraden naar 10.5.x om te zien of dat de moeite waard is. Zo niet, dan gaat ie weer terug naar 10.3.9 of 10.4.x Hopelijk 10.4 zodat iets modernere software aan de gang gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlare
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 15:51
Ik heb zelf een Powerbook G4 17" staan met 1 GB (2 x 512) geheugen. Heb wel eens gekeken naar 2 x 1GB strips. Kosten: zo rond de 100 euro. Volgens mij werken de iMacs ook met laptopgeheugen. Updaten is dus een vrij dure grap. Dergelijk laptopgeheugen (PC2100 of 2700) is eigenlijk niet tweedehands te vinden.

10.5.8 draait redelijk op mijn Powerbook (1,67ghz). Tiger werkt natuurlijk wel sneller. Vraag is natuurlijk of je Expose, Time-Machine, etc. gaat gebruiken. Zo niet dan zou ik op Tiger blijven.

Ik zou ze nog een jaartje blijven gebruiken (en wellicht langer). Je geeft zelf aan dat de staat nog redelijk is. Grof gerekend kun je voor de 2 iMacs en 3 Powermacs samen 1 nieuwe grote iMac kopen. Nu kunnen er 5 kids mee werken, dan maar 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Ja precies, dat is nu ook onze gedachtengang. De iBooks krijgen een schoonmaakbeurt, zowel softwarematig (van 10.3.9 naar 10.5.8 en schone harddisk met dichtgetimmerde accounts) als cosmetisch, gewoon effe lekker poetsen dus :) Die kunnen best weer een jaar of twee mee, tenzij er hardware defect gaat (zoals nu een harddisk). Ik ben nu op de helft en ze doen het weer prachtig. Leuk toch dat 'oude' machines nog zo nuttig kunnen zijn.
Pagina: 1