• ComBax
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-12-2021
Ik heb sinds korte tijd een vervelend probleem: LDAP lijkt vast te lopen, waardoor Exchange ook niets meer kan doen.

De situatie:
Een Windows Server 2003 SBS R2 met SP2 en Exchange (ook versie 2003 met SP2), de server is ook de enige DC en DNS server in het domein (domein met een 10tal clients).

Om de zoveel tijd (ik schat een 2tal dagen) loopt het mis en loopt de eventlog vol met onderstaande foutmelding:
code:
1
2
3
4
5
Type gebeurtenis: Fout
Bron van gebeurtenis: MSExchangeAL
Categorie van gebeurtenis: LDAP Operations
Gebeurtenis-id 8026
Beschrijving: LDAP Bind was unsuccessful on directory servernaam.domeinnaam for distinguished name ''. Directory returned error:[0x51] Server buiten bedrijf.

(waar servernaam.domeinnaam staat, staat in de eigenlijke foutmelding de correcte server- en domeinnaam)

De Recipient Update Services zijn gecontroleerd en staan goed, de DNS van de server zelf verwijst naar 127.0.0.1 zodat hij zeker zijn eigen DNS-records gebruikt en de subnets in Active Directory - sites en services zijn ook correct ingesteld.
Ik heb al een paar uur zitten zoeken op internet, maar geen relevante oplossing gevonden. Wel mensen met hetzelfde probleem, maar geen concrete oplossing.
Ik zit zelf niet ter plaatse, dus de gebruikers daar vinden er niets beter op dan de server te rebooten waarna het weer voor 2 dagen goed gaat, maar dit is natuurlijk geen structurele oplossing.

Ik vermoed dat LDAP om 1 of andere reden in het honderd draait, maar heb geen flauw idee waarom.
Zou dit kunnen liggen aan een slechte netwerkkaart? Deze heeft eerder al voor problemen gezorgd, maar sinds de switch vervangen is, lijken deze opgelost (bekabeling is nagemeten en OK).