Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Computer wegbrengen ter reparatie.

Pagina: 1
Acties:
  • 472 views

• HotFix
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09 20:05
Stel, ik heb een oude P4 Dell/HP Windows XP bak staan die ondertussen zo gevuld is met virussen&problemen (AVG die plotseling verdwijnt) dat ik hem weg moet brengen wil ik hem nog fatsoenlijk kunnen gebruiken.

Aan de zijkant van de kast zit de sticker met de licentie, dus herinstalleren is geen probleem.

Mijn vraag is, wat zijn de stappen die een willekeurig computer-reparatiebedrijf zouden ondernemen?
Ik heb zelf een kennis met flink wat problemen met haar computer, dus zelf zou ik bestanden backuppen, windows opnieuw installeren en de boel weer terugzetten. Ik ga ervan uit dat een reparatiebedrijf dat ook zou doen, klopt dat?

Als dat namelijk zo is kan ik haar toch wat geld besparen, natuurlijk :)

(Oh ja, kan ik een willekeurige XP Home cd gebruiken om de computer daarmee opnieuw te installeren? door alleen de licentie in te vullen?)

Alvast bedankt!

Misschien had ik [XP] in de titel moeten zetten :)

[ Voor 3% gewijzigd door HotFix op 31-03-2010 10:39 ]

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:54
1 Windows lijkt mij idd opnieuw geinstalleerd te moeten worden.
2 Licentie kan/moet je gebruiken voor de herinstallatie.
3 Computer bedrijfje vraagt een boel geld en plempt een installatie cd in de machine en zal deze herinstaleren Back-uppen dat kunnen ze wel doen. Alleen als je bestanden achteraf mist moet je niet bij hun aankloppen omdat het niet de verantwoordelijkheid is van dat bedrijfje.
4 Je kan geen wilekeurige install CD gebruiken.. een OEM cd heb je nodig voor het herinstaleren van windows..

Daarnaast. Waarom niet een bedrijfje bellen. bijna elk wilekeurige computer boer kan je dit verhaal wel vertellen.

[ Voor 10% gewijzigd door To_Tall op 31-03-2010 10:40 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

HotFix schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 10:32:
Mijn vraag is, wat zijn de stappen die een willekeurig computer-reparatiebedrijf zouden ondernemen?
Ik heb zelf een kennis met flink wat problemen met haar computer, dus zelf zou ik bestanden backuppen, windows opnieuw installeren en de boel weer terugzetten. Ik ga ervan uit dat een reparatiebedrijf dat ook zou doen, klopt dat?
Wat een willekeurig bedrijf doet is een beetje afhankelijk van de prijs die je betaalt.
Een normale window installatie a 25 euro is alleen format en installatie.
Licentie heb je al (sticker), dan is alleen het goede cd-tje nodig (die heeft een winkel wel).
Moet er ook gebackuped worden, dan ben je al snel 100 euro verder. Daar betaal je gewoon uurloon voor (25 euro per uur).

Als ik jou was zou ik het gewoon zelf doen, je weet wat er moet gebeuren.
Enige wat je nodig hebt is een oem installatie cd (die valt wel ergens te regelen) en tijd.

• Wreckage1980
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-11 11:16
Er zijn genoeg bedrijven die niets aan data back-up doen, maar de pc schoon en werken opleveren.
Als de data behouden moet worden, dan zal dat expliciet aangegeven moeten worden en zoals To_Tall ook al aangeeft, is er geen garantie dat je alles terug krijgt.

Als je zelf handig genoeg bent, dan zou je zelf eerst de data (eventueel samen met je kennis) kunnen opzoeken en op een partitie/disk opslaan en daarna een volledige herinstallatie doen.

Als de pc niet meer in windows komt, dan kan je goed gebruik maken van de verschillende live cd's (linux distro's bijvoorbeeld).

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je zou dus de CD's (en bij voorkeur, de kopies) er bij kunnen geven.

Zo'n computerboer heeft vast wel een XP Home NL OEM liggen, maar waarschijnlijk niet de drivers. En dan kan het wel eens wat werk zijn om het allemaal weer tip-top in orde te krijgen.

Hou er ook rekening mee dat virussen in documenten kunnen zitten, en dan backup je ook de virussen, en begint het probleem weer van voor af aan.

Ey!! Macarena \o/

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

25 euro is wel goedkoop als uurloon hoor, het dubbele komt eerder in de buurt van een beetje uurloon.

Maar waarom doe je het niet gewoon zelf? Een reinstall eroverheen smijten kost je net zoveel werk als je pc op en neer rijden.

Verwijderd

Terw_Dan schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 10:50:
25 euro is wel goedkoop als uurloon hoor, het dubbele komt eerder in de buurt van een beetje uurloon.

Maar waarom doe je het niet gewoon zelf? Een reinstall eroverheen smijten kost je net zoveel werk als je pc op en neer rijden.
Uurloon?
Ze plempen een install cd in en gaan koffie halen, wat ik dus ook doe.
Daarna drivers installeren in tussentijd, ben je met echte werk maar 10 min bezig. :)
Bedrijven vragen idd een boel geld, vraag even rond of er een handige harrie in de buurt is, stuk goedkoper.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Terw_Dan schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 10:50:
Achja, was een gokje.. Al weer 10 jaar terug dat ik een computerwinkel aan mijn pc heb laten zitten. :)
50 euro denk jij dus? Nog meer reden om het dus niet uit te besteden maar zelf te doen.

• jordykeus
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-06-2024
Inderdaad gewoon zelf doen ben je veel voordeliger uit.

• HotFix
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09 20:05
Dus inderdaad wat ik dacht. Alleen even een OEM cd vinden, misschien heeft ze die zelf nog. Drivers download ik altijd van het internet af (voor zover ze nieuwer te vinden zijn) en anders inderdaad de driver-cd.

Bedankt voor de info! :D

• iisschots
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-11 23:49
Dit heeft niet echt wat met beveiliging en virussen te maken. Lijkt dat je al een antwoord hebt op je vraag, gooi ik hem op slot :)

Hackerspace in Friesland | www.frack.nl | Bezig met opzetten, help mee!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.