Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi Mensen,

Ik zou graag jullie advies willen vragen m.b.t. de 550d en 7d.

Momenteel ben ik van plan een goede camera te kopen waarmee ik vooral HD kan filmen. Ik heb ondervonden dat de videokwaliteit vrijwel gelijk is tussen de 550D en 7D. Fotografie is een hobby van me maar filmen heb ik meestal nodig om toe te passen op mijn animaties. Wat zijn nu eigenlijk de echte verschillen tussen de 550D en 7D? Uiteraard een grotere sensor etc maar op YouTube/Vimeo zie ik bijna geen verschil tussen het gefilmde materiaal... Zelf heb ik nu ongeveer 1000 euro te besteden en zit eraan te denken om de 550D te halen.

Is dit een verstandige keuze? Voor 1000 euro 550D + goede lens en evt. steadicam te kopen... of toch doorsparen voor de 7D?

Alvast bedankt voor de adviezen :)

Groeten,
Stephan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:57

Daan_

Alles op zijn tijd !!

In het algemene 550D topic vindt je al erg veel info.

Een goede body is leuk, vergeet alleen niet dat de gebruikte objectieven belangrijker zijn dan je body.

[ Voor 12% gewijzigd door Daan_ op 31-03-2010 08:13 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:14

lier

MikroTik nerd

Zou je nog aan kunnen geven waarom je niet voor een videocamera gaat ? Zeker met zo'n budget kan je leuke dingen kopen (en als foto's maken een prettige bijkomstigheid is !?)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

De sensor van de twee is even groot, dus daar ligt het verschil niet. Ik zou als ik jou was, afgaande op de summiere info die je geeft, gewoon een 550D halen.

Wat heb je zelf qua info gevonden en waar twijfel je precies aan?

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:44
Brinky, wat wil je precies gaan filmen? een HD camera is namelijk alleen echt fijn als je "geregiseerde" video's gaat maken, d.w.z. evenementen of familie filmpjes wordt lastig. Dit komt omdat alles handmatig moet zoals bijvoorbeeld je focus.

De 550D en 7D hebben volgens mij dezelfde sensors, dus de kwaliteit zal nagenoeg hetzelfde zijn.
Echter red je het met 1000 euro niet om een 550D + goede lens + Steadicam te kopen. Een Steadicam begint vanaf 700 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-07 22:40
GerardHenninger schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 12:43:
Brinky, wat wil je precies gaan filmen? een HD camera is namelijk alleen echt fijn als je "geregiseerde" video's gaat maken, d.w.z. evenementen of familie filmpjes wordt lastig. Dit komt omdat alles handmatig moet zoals bijvoorbeeld je focus.

De 550D en 7D hebben volgens mij dezelfde sensors, dus de kwaliteit zal nagenoeg hetzelfde zijn.
Echter red je het met 1000 euro niet om een 550D + goede lens + Steadicam te kopen. Een Steadicam begint vanaf 700 euro...
Dat red je wel... Ik heb de 550D + kitlens voor 688 (MM actie vorige week), 55-250 IS (€ 208,-) + accesoires is onder de 1000 euro. Ik zou ook gewoon 550D kiezen. De filmoptie 1280x720 is erg interessant omdat dit ook op 60fps kan. En dat is erg vloeiend kan ik je vertellen. Je kunt ook de body doen voor 635,- en dan een Tamron SP AF 17-50mm f/2.8 XR Di-II LD ASP IF voor 319 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:52

sapphire

Die-hard pruts0r

Gerard heeft het over een steadycam erbij ;)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchzilla
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-09 20:18
en deze noob weet niet wat een steadycam is ( ik ben de noob)
ga stiekem op google kijken :$ gebruik mijn 550d ook voor filmen, echt super mooie filmpjes kun je er mee schieten :)

(wist het dus wel heb er 6 maanden mee om mijn lijf gelopen :$)

[ Voor 15% gewijzigd door Dutchzilla op 31-03-2010 22:40 ]

You act like you've never seen a German U-boat in the jungle before

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Qua beeld kwaliteit is er inderdaad weinig verschil tussen de 550D en de 7D

Alleen is het makkelijker om met de 7D het diafragma te verstellen (draaiknopje achterkant) en ook vanuit de film-modus van witbalans te veranderen. Met de 550D moet ik telkens eerst in foto-modus, witbalans wijzigen en terug naar film-modus (vertel me als het niet zo is).
Dus ik zou zeggen, als je niet telkens wisselend omstandigheden hebt, voor de 550D gaan en dan meteen 2 kopen, heb je een back-up. Ik heb gelezen dat de camera's soms heet kunnen worden en dat je ze moet laten afkoelen (bij mij nog nooit gebeurd), maar voor het geval dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malloot
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-09 14:43

Malloot

bekijk eens wat anders

Bij de 7D kun je kleurtemperatuur instellen, bij de 550D alleen maar presets en je custom witbalans die je instelt met behulp van een reeds gemaakte foto.

Maar als je van plan bent echt intensief te gaan filmen bestaat de kans dat je last krijgt van sensor overheating. Uiteindelijk is de camera gemaakt voor foto's en de sensor kan te warm worden als er veel en lang achter elkaar mee wordt gefilmd. Ik weet even niet of de 7D hier minder last van heeft dan de 550D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sapphire schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 19:44:
Gerard heeft het over een steadycam erbij ;)
Die zijn al vanaf 100 euro te koop hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:44
Verwijderd schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 09:33:
[...]

Die zijn al vanaf 100 euro te koop hoor :)
Nee hoor :)

Steadicam is de naam van het product/merk, niet de naam van de techniek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties :)

Ik denk zelf niet dat ik voor dit budget een leuke videocamera kan kopen. Als ik een soort gelijke videocamera koop dan kom je toch bij bijv. de Sony EX-3 uit en die kost al snel 6000 euro. Het voordeel is namelijk ook dat ik al wat Canon-lenzen heb liggen.

Wat ik zelf weet van de camera's is dat de pixels, max resolutie, chipformaat, crop en video-modus gelijk is. Het verschil zit hem alleen in de sluiter en beelden per sec. Van waar dan toch het grote verschil qua prijs?

Is het verschil dan alleen de body en kleurtempratuur instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:52

sapphire

Die-hard pruts0r

Omdat het verder twee compleet verschillende body's zijn.
Het zijn oorspronkelijk fotocamera's he, niet vergeten, en daarin liggen ze qua features mijlen ver uitelkaar hoor.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03:37

breinonline

Are you afraid to be known?

Precies. En als je het verschil niet ziet/merk, dan is het dus slim de 550D aan te schaffen en geld uit te sparen. Sim-pel.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Verwijderd schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 11:42:
Van waar dan toch het grote verschil qua prijs?
De 550d is een prima fotocamera, de 7d is een geweldige fotocamera.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Pagina: 1