Omdat ik mijn oude kast (Cooler Master Elite 331
) beu ben, is mijn zoektocht naar een nieuwe behuizing begonnen.
Ik heb daarbij de volgende eisen:
Beide kasten hebben zo hun charmes (de blauwe leds sloop ik er bij beide wel meteen uit
), maar ik vind het externe ontwerp van de CM 690 mooier.
Toch kan ik niet kiezen, want elke kast heeft zijn eigen pluspunten.
Zo heeft de CM 690 II Advanced ten opzichte van de Dragon Lord als voordelen (alle argumenten in volgorde van belang):
Wat ook niet helpt is dat beide kasten ongeveer even duur zijn, dus ik kan me niet door mijn portemonnee laten leiden.
Omdat de keuze voor mij zo lastig is, ben ik benieuwd naar ervaringen van mede-tweakers met beide kasten.
Dus:

Ik heb daarbij de volgende eisen:
- Zwart, ook van binnen
- Voeding onderin
- Gaten voor cable management
- <€100
- Geen deurtje aan de voorkant - ik wil direct bij mijn optische drive kunnen
- Stil te krijgen (en ik bedoel dus echt stil, á la [Geluid] Het stille PC topic deel IV), of in elk geval zo stil mogelijk (in mijn Cooler Master Elite 331 is nu alleen de voeding nog een beetje te horen, maar dat komt door de montage daarvan)
- Mooi uiterlijk (subjectief!) - Minimalistisch ontwerp valt daar wel een beetje onder, zeker niet te flashy/schreeuwerig, maar ook weer niet te eenvoudig (ik vind bijvoorbeeld de Antec P183 wel mooi, Lian Li meestal ook wel, en de Antec 900 erg lelijk). Ik denk dat ik vooral van een koele uitstraling houd, een beetje industrieel.
Beide kasten hebben zo hun charmes (de blauwe leds sloop ik er bij beide wel meteen uit
Toch kan ik niet kiezen, want elke kast heeft zijn eigen pluspunten.
Zo heeft de CM 690 II Advanced ten opzichte van de Dragon Lord als voordelen (alle argumenten in volgorde van belang):
- Hot-swappable HDD bay bovenop (Geniale feature
, alhoewel ik dat niet echt vaak zal gebruiken, af en toe een snelle volledig back-up is zo wel erg makkelijk.
)
- Modulaire HDD-bays (Handig, want ik gebruik toch maar 1/2 interne HDD's, dus de andere 4 bays gaan er bij mij uit voor betere airflow.)
- Ik vind de rondingen erg mooi
- eSATA aan de voorkant
- Er kunnen 10(!) fans in (Alhoewel ik er toch maar 3/4 in doe, dus of dat in mijn geval een voordeel is, is twijfelachtig.)
- De perforaties voor fans in beide zijpanelen ontsieren de kast in mijn ogen behoorlijk
- Niet geheel tool-less
- Door de vele gaten aan alle kanten waarschijnlijk niet echt stil
- Volledig tool-less ontwerp, waaronder tool-less gemonteerd(e):
- Moederbord (met thumbscrews gemonteerd)
- Voeding (d.m.v. een klem)
- Uitbreidingskaarten (met hendeltjes)
- 2 toolless 5.25" bays
(Dit vind ik erg in het voordeel van de Dragon Lord.)
- Window (Ik wil ook van mijn Ninja, Setsungen en cable management kunnen genieten met dichte kast.
- Bij de CM 690 II zorg ik waarschijnlijk wel voor een window.
)
- Waarschijnlijk stiller dan de CM 690 II omdat de zijpanelen en de voorkant (zij het in mindere mate) dicht zijn, en omdat de voeding niet met schroeven vastzit aan de kast.
- Stoffilters op alle intakefans (De CM 690 II heeft ook plek voor intakefans aan de zijkant, maar daar zitten geen stoffilters.)
- 8 i.p.v. 7 PCI-slots
- Sleuven in PCI-kaartsloten voor betere airflow
- De 2 bovenste 140mm fans zijn makkelijk uitneembaar
- Geen externe 3.5" bay (Wordt wel los verkocht in Duitsland, en anders kan ik hem er wel in modden.
)
- Geen eSATA aan de voorkant (Zo erg is dat ook weer niet, maar de front-aansluitingen zijn wel behoorlijk basic voor een kast van €90 - Maar toch, voor die 5 keer per jaar wil ik best even achter mijn kast duiken, en kabeltjes aan de voorkant ontsieren de kast ook weer.
En anders is ook eSATA voor de voorkant los te koop, onder andere bij Azerty.)
- De window heeft soms scheurtjes (Misschien is dat ondertussen opgelost?)
- Er passen standaard geen 120mm fans bovenin, alleen 140 (maar daar is wel iets voor te modden
)
Wat ook niet helpt is dat beide kasten ongeveer even duur zijn, dus ik kan me niet door mijn portemonnee laten leiden.
Omdat de keuze voor mij zo lastig is, ben ik benieuwd naar ervaringen van mede-tweakers met beide kasten.
Dus:
- Wat heeft jou tot jouw behuizing laten kiezen, en hoe kijk je daar nu tegen aan?
- Wat vind je zelf de grootste voor-/nadelen van de kast, en hoe kijk jij tegen genoemde punten aan?
[ Voor 24% gewijzigd door Ghost Dog op 04-04-2010 14:40 ]