Advies huisdieren (katten) en speakers: Hoe bescherm je ze?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASF86
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-06 15:34
Al eerder had ik wat advies gevraagd in het "Post hier foto's en specs van je home cinema!" topic over katten en speakers, maar toch besloot ik nu een eigen topic aan te maken. Dit vanwege de concrete plannen om de speakers bij een kennis te plaatsen waar er al 3 katten leven/wonen. De samenstelling van de speakers ziet er als volgt uit:

2x Front Wharfedale Valdus 400
1x Centre Eltax Concept 200
2x Rear Eltax sattelietjes op staanders
1x Sub JBL ATX 10

De samenstelling ziet er misschien erg vreemd uit, maar de gebruikers zijn er al erg tevreden mee en waren hiervoor alleen het geluid van een beeldbuis tv gewend. Het draait hier niet om de samenstelling maar om de vraag hoe je de speakers beschermt tegen de katten, mochten ze het erg aantrekkelijk vinden als krabpaal? Het gaat met name om de speakers die zijn voorzien van een frontje met stof afgewerkt (Front, Centre en Sub).

Zelf hadden we er al over lopen brainstormen, maar hoe meer ideeën, hoe beter was het idee. Er zijn de volgende drie scenario's al bedacht en besproken:

1. De speakers worden geplaatst met frontpaneel (stof) en de katten worden geobserveerd. Mochten ze in de buurt van de speakers komen en de neiging hebben om te gaan krabben, meteen aanpakken. Deze optie garandeert niet dat de katten alsnog in de nacht of overdag, wanneer niemand thuis is, ze alsnog eraan gaan. Deze optie valt dus al snel af.

2. De frontjes van de speakers worden weg gelaten. Hierbij staan ze wel bloot aan alle "elementen" die zich in het huis afspelen. Rond rennende, spelende katten, speelgoed dat weleens door het huis vliegt, etc. De gebruikers hadden al aangegeven de speakers liever niet open te laten staan. Deze optie valt dus ook al af...

3. De frontjes van stof worden vervangen door een ander materiaal. Misschien is geperforeerd staal een optie?
Nadeel is dat dit staal nogal prijzig is en hierbij komt juist jullie advies om de hoek kijken. Wie heeft er goede tips om dit alsnog fatsoenlijk af te kunnen werken tegen niet al te hoge materiaal kosten? Ook is de vraag of de plaat niet zal meetrillen met het geluid?

4. Nog meer of betere ideeën?

Kortom, wie heeft er ervaring met katten/huisdieren/kinderen of het aanpassen van speakers, om hier goed advies voor te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Waarom niet gewoon een kooitje van kippengaas eromheen?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-07 13:45

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Gaas is natuurlijk wel een erg lelijke oplossing :+ .

De sub, center en fronts zijn dus de enige die last hebben van de katten. Ik denk dat dit voor de sub niets uitmaakt, want deze staat toch doorgaans uit het zicht. Kan je de center en fronts niet hoger plaatsen, zodat de katten er niet meer of moeilijk bij kunnen?

Voor knaagdieren (dacht ik) bestaan er spuitbusjes met "vieze smaak" die je op spullen kan spuiten, zodat het beest er niet meer aan gaat knagen. Misschien bestaat er ook zoiets voor katten. Hebben ze eigenlijk al een krabpaal? Biedt deze niet voldoende afleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASF86
Boudewijn schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 22:49:
Waarom niet gewoon een kooitje van kippengaas eromheen?
Kippengaas heeft te grote openingen en is niet echt stevig, lijkt mij, om te voorkomen dat de conussen alsnog beschadigd kunnen raken door indrukking. Tevens ziet het er niet echt uit :P
Tenzij je een mooi gemaakte type kippengaas in gedachten had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASF86
Mr.Qips schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 22:58:
Gaas is natuurlijk wel een erg lelijke oplossing :+ .

De sub, center en fronts zijn dus de enige die last hebben van de katten. Ik denk dat dit voor de sub niets uitmaakt, want deze staat toch doorgaans uit het zicht. Kan je de center en fronts niet hoger plaatsen, zodat de katten er niet meer of moeilijk bij kunnen?

Voor knaagdieren (dacht ik) bestaan er spuitbusjes met "vieze smaak" die je op spullen kan spuiten, zodat het beest er niet meer aan gaat knagen. Misschien bestaat er ook zoiets voor katten. Hebben ze eigenlijk al een krabpaal? Biedt deze niet voldoende afleiding?
Ook de sub staat nogal in het zicht, dus ook die zal eraan moeten geloven...
De optie voor het hoger plaatsen was ook al een idee, maar dan zullen er dus ook behoorlijke ophangbeugels gemaakt moeten worden? Aangezien de speakers niet echt klein en licht zijn. Hoe hoog mogen de speakers dan staan? Heeft dat geen grote gevolgen voor het "geluidsbeeld"?
Overigens zouden de katten dan alsnog erbij kunnen...het zijn echte klimmers en avonturiers... Ze klimmen ook achter de tv (die gelukkig stevig genoeg staat).

Kan dat "spul" geen schade of verkleuring veroorzaken? Ik had er in ieder geval nog nooit van gehoord.

Verder staan er al twee krabpalen in het huis, maar ze kunnen het niet laten om aan alles en nog wat te zitten. Vooral als iets nieuw en onbekends in het huis erbij is gekomen.

In ieder geval bedankt voor de tip! Het hoger plaatsen van de speakers wordt in ieder geval nog steeds meegenomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:39

MBV

Gewoon goeie speakers kopen :?

Afbeeldingslocatie: http://www.behringer.com/EN/images/products/E1520_P0202_Right_web.jpg

Zal wel niet mooi genoeg zijn. Kan je niet over de woofers van die dingen voor hoedenplank-speakers doen?
Afbeeldingslocatie: http://www.carhifi.nl/images/csv625_200.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-07 13:45

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Nou ik zat eigenlijk meer aan speakerstandaarden te denken. Dan staan de speakers net een metertje of wat hoger. Ik weet niet of dat de katten ervan weerhoudt om ze als krabpaal te gebruiken... Het geluidsbeeld zal altijd veranderen. Dat kan ook positief zijn ;) . Probeer het anders eerst even uit (zet ze even tijdelijk op een tafeltje ofzo om te luisteren).

PS je kickte je eigen topic binnen 24u, wat niet de bedoeling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:58

franssie

Save the albatross

ASF86 schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 23:00:
[...]
om te voorkomen dat de conussen alsnog beschadigd kunnen raken door indrukking.
Thaise boks-katten?

Maar
1) gewoon neerzetten, evt tijdelijk een stukje gaas voor de conussen als het bokskatten zijn (zoals hierboven geopperd van een autoluidspreker) - maar gewoon afwachten dus.
2) Luidsprekerdoek preventief vervangen door superstevig stof dat ze ook voor gitaarversterkers etc gebruiken of staal met het risico dat het juist leuker dan de krab-paal wordt.

maar ik had er nog nooit van gehoord - bij vrienden van me met katten en konijnen gaan wel alle stoelen, banken en kabels (incl 220v) eraan maar van luidsprekers nog nooit wat vernomen (maar dat vertel je natuurlijk ook niet buitenshuis).

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 30-03-2010 23:14 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:39

MBV

Mr.Qips schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 23:12:
PS je kickte je eigen topic binnen 24u, wat niet de bedoeling is.
offtopic:
WTF? Hij reageert op een antwoord dat iemand heeft gegeven, dat is geen topic kicken. Dat is een soort van dubbel-post: geen reactie van iemand, maar toch een nieuwe post om hem omhoog te schoppen in de lijst. Meestal voorzien van de tekst " *kick* " of " *schop* " of "Niemand? :'( "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarchelV
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-04 12:54
Geperforeerde platen metaal zijn zo gek duur niet hoor, wanneer je een beetje handig bent schroef je binnen een middagje een leuk bakje om je speakers en ben je voor de koffie klaar.

Zoek maar eens op "Geperforeerde platen" en je hebt genoeg hits, bij de lokale bouwmarkt kun je vast wel wat hoek-ijzertjes en beugeltjes krijgen om een leuke speaker-mod te maken.

Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkweggeman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:32
In de dierenwinkel kan je een spray kopen met een geur die katten verafschuwen...
een keer per dag sprayen en dan 5 minuten katten ervan weghouden (schijnt eerste 5 minuten niet zo
gezond voor ze te zijn)...en ze komen er, volgens de beschrijvingen en de verkopers, niet meer aan. zo'n flesje kost wel ongeveer 30 euro...

Verder zorgen voor goede ander krabplekken die je eventueel aantrekkelijk maakt door cat spray (is kattekruid in vloeibare vorm).

Ik heb zelf al 13 jaar 3 katten en geloof me als ik de volgende dingen zeg.

Kippengaas zal het alleen meer interessanter maken om er aan te komen (onbekende zaken in huis zijn voor katten erg aantrekkelijk, zeker als je er ook nog eens je nageltjes in kan zetten).
Hoog zetten waar ze niet bij kunnen, is bij mijn katten in ieder geval geen optie...wat ze willen, lukt ze...Al kost het ze bijna hun leven...
De optie van stof van gitaarversterkers weet ik niet, weet alleen wel dat katten doorzetters zijn...als ze ergens in willen hangen doen ze het...

Ik zou het proberen met alternatieven (je hebt bijvoorbeeld kartonnen krabdozen, de mijne zijn er gek op) en als je er bij bent en ze doen het toch, de plantenspuit...Water vinden ze echt niet fijn...ik hoef tegenwoordig de plantenspuit alleen maar op te pakken en ze rennen weg...

suc6!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

ik heb zelf ook al 15 jaar katten en high end audio in huis staan. Met de speakers is het vrijwel altijd goed gegaan. Helaas is er inderdaad toen ze jonger waren wel eens een speakerdoek van gaatjes voorzien.

De oplossing is heel simpel. Niets doen :) en als het een keer mis gaat koop je voor een paar euro de meter origineel speakerdoek en vervangt het gewoon (oa bij speakerland van de rol verkrijgbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Dirkweggeman schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 23:36:
<>
De optie van stof van gitaarversterkers weet ik niet, weet alleen wel dat katten doorzetters zijn...als ze ergens in willen hangen doen ze het...
<>
Ik heb zelf niet veel ervaring met katten (ben een hondenmens) maar als ik kat zou zijn ( :o ) hing ik er gelijk in :+ (omdat het steviger is is het natuurlijk ook lekkerder hangen).
De optie noemde ik omdat als je het er al 1x voor gezet hebt, je in elk geval weet hoe het te vervangen en het scheurt niet zo snel. en dat je evt de originelen kan terugzetten als de katten het vertrouwen hebben teruggewonnen van de eigenaar van de zuiltjes :P

[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 30-03-2010 23:54 . Reden: vadaag ruzie met trackpad heeft ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkweggeman
franssie schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 23:52:
[...]

Ik heb zelf niet veel ervaring met katten (ben een hondenmens) maar als ik kat zou zijn ( :o ) hing ik er gelijk in :+ (omdat het steviger is is het natuurlijk ook lekkerder hangen).
d:)b

[ Voor 69% gewijzigd door Dirkweggeman op 31-03-2010 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkweggeman
De oplossing is heel simpel. Niets doen :) en als het een keer mis gaat koop je voor een paar euro de meter origineel speakerdoek en vervangt het gewoon (oa bij speakerland van de rol verkrijgbaar)
is waarschijnlijk de meest eenvoudige en goedkope oplossing...
Is, vind ik, overigens 1 van de dingen die je moet accepteren als je katten hebt...ze maken dingen stuk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:47

Aganim

I have a cunning plan..

en als je er bij bent en ze doen het toch, de plantenspuit...Water vinden ze echt niet fijn...ik hoef tegenwoordig de plantenspuit alleen maar op te pakken en ze rennen weg...
Nadeel van de waterspuit is wel dat katten nog weleens doorkrijgen dat die waterspuit niets doet als het baasje niet thuis is. "En als de baas van huis is.." :)
s, vind ik, overigens 1 van de dingen die je moet accepteren als je katten hebt...ze maken dingen stuk...
Ja en nee. Deels heb je gelijk, dat er dingen stuk gaan is absoluut waar en hoort ook wel bij het karakter van katten.

Echter is dat geen vrijbrief om ze alles te laten slopen, zeker bij jonge katten is het ook een kwestie van opvoeden. Sommige dingen zijn verboden gebied en ook katten kunnen dat prima leren, daar zijn ze (een enkeling daargelaten :+ ) slim genoeg voor.

[ Voor 41% gewijzigd door Aganim op 31-03-2010 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkweggeman
Aganim schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 00:04:
[...]

Nadeel van de waterspuit is wel dat katten nog weleens doorkrijgen dat die waterspuit niets doet als het baasje niet thuis is. "En als de baas van huis is.." :)
Mee eens, wat dat betreft zijn het draken...

Wat betreft opvoeden ben ik het met je eens, maar je gaat ze echt niet alles afleren...en ook al weten ze dat dingen niet mogen...blijft het altijd leuk om het baasje uit te dagen...

[ Voor 22% gewijzigd door Dirkweggeman op 31-03-2010 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Dirkweggeman schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 00:06:
[...]

Mee eens, wat dat betreft zijn het draken...
maar wat dat betreft zijn ze (honden ik elk geval maar lijkt me ook tekunnen werken met katten) meer en beter in staat te bepalen of je wel of niet in de maker bent. Wat wel eens werkt is om ritsel papier daar te leggen waar ze niet mogen komen en dan daar op de reageren (of een webcam gebruiken). Op een gegeven moment denken ze dat je ze altijd doorhebt, ook als ze je niet zien :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkweggeman
franssie schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 00:09:
[...]

Op een gegeven moment denken ze dat je ze altijd doorhebt, ook als ze je niet zien :+
offtopic:
raakt langzamerhand wel wat offtopic, maar

Ik heb ook eeen hond en vind honden geweldig...maar met alle respect...katten gaan daar niet in trappen...tenminste...de mijne niet :o

[ Voor 8% gewijzigd door Dirkweggeman op 31-03-2010 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboerpp
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-07 12:06
Ik ben opgegroeid met een hond, leerde mijn vriendin kennen met een paar mnd oude katje, en heb dat beestje dus altijd behandeld zoals ik gewend ben. Als een hond dus. Hij kan iig apporteren. Niet dat hij op een hond lijkt, maar hij luistert iig wel beter als de gemiddelde kat heb ik begrepen. Wij hebben in de eetkamer laatst nieuwe eettafel geplaatst, met rieten(zittingen) stoelen. Heel verleidelijk, maar hij heeft het maar 2 keer geprobeerd. En nee, ook niet als we niet thuis zijn, want we hebben de stoelen nu een paar maanden, en geloof me, als een kat erop zou krabben, 2 minuten, zou er van die rieten zittingen niet veel van over zijn gebleven. Zo ook met nieuwe speakers.Ik maak ze zelf, beetje purist dus bij mij geen frontjes ervoor. Wordt altijd één keer aan gesnuffeld, en dat was het.Gewoon africhten dus. Ondanks wat veel mensen beweren, kunnen katten gewoon worden afgericht.
Als je daar geen geduld voor hebt ( duurt niet zo lang hoor ), niet in de woonkamer laten, is een optie.... Frontjes toch weglaten, en af en toe afstoffen ? Schrikdraad eromheen ? Tijdelijk, maar dat werkt ook bij grote katten in Afrika, bij de natuurreservaten komen ze niet in de buurt van een hek, ook al staat er geen stroom op, hoeft dus maar tijdelijk te zijn.
Maar ik denk dat ze het eerst maar moeten proberen zonder frontjes...:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:12

sjaool

Every life should have 9 cats

Genoeg krabpalen en ander dergelijk spul voor de katten in huis zetten lijkt mij afdoende.
Ik heb ook 2 van die banjers en die komen echt niet met hun nageltjes aan mijn meubels of boxen. :)

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-05 22:30
Je kan ipv zuilen ook gewoon satelite fronts nemen, als ze 2 weg zijn dan is het al mooi zat voor tv geluid mensen.

En wat gedrag betreft die katten willen gewoon hun geursporen kwijt, en als iets nieuw is of ze gaan net opstaan dan willen ze graag even krabben. Onze loyd en loom stoelen moeten het er ook vaak aan geloven, hoevaak je ook zegt nee van niet doen A en nee niet doen B.

[ Voor 54% gewijzigd door Bulls op 31-03-2010 03:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02:00

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Bij een ex van mij hadden ze ras-katten thuis, die zacht gezegt nogal actief waren. In dat huis stonden ook JBL Mk5 O+ speakers. Ze hadden er zwart kippengaas voor gespannen (over het doek heen) en die speakers overleefde het gewoon. En deze katten hielden er ook van om bijv. je broek als klim object te gebruiken (au...). Verder hebben katten een goed geheugen voor zaken die ze niet prettig vinden. Vaak hoeven ze maar 1 keer echt te schrikken en ze laten het wel uit hun hoofd om het nog een keer te proberen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fordrwd4ever
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:14

fordrwd4ever

Idiot Outside, but why?

deboerpp schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 02:45:
Schrikdraad eromheen ? Tijdelijk, maar dat werkt ook bij grote katten in Afrika, bij de natuurreservaten komen ze niet in de buurt van een hek, ook al staat er geen stroom op, hoeft dus maar tijdelijk te zijn.
Nou, ik heb 3 katten, maar ze onthouden nog steeds niet dat schrikdraad "auw" doet...
Regelmatig proberen ze over de schutting te komen, en dat lukt dus niet...
Zie je ze met hele dikke staarten het huis inrennen 8)

Maar, bij mij laten ze de meeste dingen wel met rust, alleen de bank blijven ze "leuk" vinden om aan te krabben.
Gelukkig is meestal de keukentafel de klos, maar dat mag ook..
Pootjes kan je zo vervangen..

En nee, krabpaal is totaal niet interessant voor ze, en die kartonnen krabdozen worden opgegeten/in stukken gescheurd, maar niet aan gekrabd.

Beetje eigenwijs dus die katten..

Het Ford forum van Europa, www.fordpower.org.uk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdGnoj
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik zou toch mijn speakers aanpassen aan mijn katten. Dus of monitoren op stands zetten, of staande luidsprekers met één of twee speakers, waardoor de afdekplaat klein kan blijven en ze er dus niet bijkunnen. Verder altijd iets op de luidsprekers plaatsen, waardoor de kat er niet op kan springen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboerpp
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-07 12:06
ovhees schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 12:28:
[...]

Nou, ik heb 3 katten, maar ze onthouden nog steeds niet dat schrikdraad "auw" doet...
Regelmatig proberen ze over de schutting te komen, en dat lukt dus niet...
Zie je ze met hele dikke staarten het huis inrennen 8)
ROFL ... wel héél erg hardleerse katten... hè hè. Mss de moeite eens op film te zetten, en te posten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04:40

vhal

ಠ_ಠ

1 methode:

Simpelweg afstraffen.

Klinkt harder dan het is maar voor katten is het eigenlijk de enige manier om ze iets bij te brengen. Hoe jonger hoe beter je ze iets bij kan brengen. Verwacht niet van een 10jaar oude asielkat dat je hem kan laten apporteren (bij wijze van spreken).

Eigenlijk zou je als een politieagent bij je speakers moeten blijven voor de komende dagen. Je kan ze het niet kwalijk nemen als je wat nieuws in huis neemt dat het voor hun reuze interessant is. Je kan de mooiste krabpalen in huis hebben, hun focus is nou het nieuwe spul in huis > je speakers dus.

Manieren die zou kunnen helpen zijn

- De bekende plantenspuit gevuld met water. Een welgerichte straal water doet wonderen. Dit werkt niet met alle katten, wij hebben er 1 die water juist leuk vindt. Timing is essentieel. Je moet dit dus doen op het moment dat ze krabben. Een minuut later heeft dus geen nut.

- Pak ze in hun nekvel, zeg een DUIDELIJKE commando met luide stem die ze associeren met iets onprettigs. Kijk ze recht in hun ogen en zet ze daarna weg en negeer ze voor een tijdje. Waarschijnlijk zal je kat nu proberen om je aandacht te krijgen maar blijf ze simpelweg negeren. Mochten ze verder gaan met krabben, bovenstaande herhalen.

- Schaf een goede krabpaal aan en zet deze op een plek waar ze langlopen. Stimuleer hun krabgedrag door hun kussentjes van hun voorpootjes in te drukken zodat hun nageltjes zichtbaar zijn en krab hiermee op de krabpaal. Als je ziet dat ze aan je speaker krabben, pak ze op, loop naar de krabpaal en 'krabse' maar. Op die manier begrijpen ze dat ze daar moeten krabben ipv op jouw speaker.

- Kan een vorm van verveling zijn. Als je katten alleen houdt dan is de kans reeel dat ze dingen gaan slopen. Twee katten onderling zou een oplossing kunnen zijn. Zorg voor voldoende afleiding (speeltjes e.d.) en geeft de katten wat aandacht ipv je surroundset ;)

Bovenstaande klinkt makkelijker dan dat het is. Geduld is essentieel. Wees consequent (dus niet de ene keer wel en de andere keer niet). Bij mij duurde het een halfjaar voordat een van onze katten ons aquarium met rust hield. Kijken is prima maar er tegen aan vliegen...nee.

Ik hoor het wel hoe het afloopt, succes :P

edit: het wordt allemaal wat lastiger als er niemand thuis is...maarja.

[ Voor 1% gewijzigd door vhal op 31-03-2010 16:19 . Reden: toevoeging ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaaky
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-07 22:27
Mochten de speakers voorzien zijn van baspoorten, dan is het wellicht handig om die ook te voorzien van gaas oid. Las ergens dat katten er weleens in willen kruipen.
Pagina: 1