• AJayFasho
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-01 15:45
Hallo mede-tweakers,

Ik heb een vrij high-end systeem die ik graag van waterkoeling zou willen voorzien aangezien de temperatuur van m'n grafische kaart echt extreem hoog ligt, en dat m'n fans nu gewoon over uren maken om dat ding koel te houden. :P

Voordat ik begin, hier mijn specs:
Mobo: ASUS P6T SE.
Processor: Core i7 920 @ 3.8 Ghz.
Grafische kaart: ASUS ENGTX295 (Dual PCB)
CPU koeling: Corsair H50.
Behuizing: Thermaltake Elegant S.
Fans: 2x intake (120mm), 2x outtake (60mm, vlakbij de grafische kaart), 1 top fan (outtake, 230mm), 1 side fan (230mm, intake), 1x intake achter (voor de H50).

Afbeeldingslocatie: http://images.hardwareinfo.net/usersys/large/010783-1.jpg
(De eventuele stof die je hier ziet is ondertussen ook weg...)

Probleem is dat m'n grafische kaart ALTIJD ~105 graden word onder het gamen in crysis. crysis warhead en metro 2033, waardoor throttling in z'n werking gaat en ik erg brakke gameplay krijg.

Ik heb bij m'n grafische kaart al alles geprobeerd, kaart uitblazen, compressor, nieuwe koelpasta op de twee GPUs, cable management, zelfs twee nieuwe fans voor aangeschaft. Nu heb ik ondertussen genoeg van dit hitte probleem, en vooral van de herrie die m'n GTX 295 koel moet houden (fan altijd 70%+). Ik ben gewoon toe aan een heerlijk stil systeem, en ik heb al een koper die m'n H50 wil overnemen.

Ik wil gewoon alles in 1 loop hebben, CPU, graka, eventueel mobo. Probleem is dat ik totaal noob ben als het om dingen gaat als waterkoeling.. Ik heb al gezocht voor waterblocks voor m'n GTX 295, maar de dual PCB versies zijn vrijwel niet te krijgen.. Of extreem duur. Verder heb ik geen idee wat er voor de rest in zo'n loop moet, dus kan iemand hier suggesties geven? Het zou me enorm op pad helpen.

Bvd, AJay.

Verwijderd

Zelf ook een 295gtx dual pcb gehad en die werd echt geen 105graden. Of je hebt dus ergens een airflow probleem of je koeler zit niet goed op de kaart gemonteerd. Zijn je resultaten hetzelfde als je de kast open laten staan?

Lees ik het nu trouwens goed dat je de intake voor die H50 aan de achterkant hebt zitten? Dus die blaast warme lucht je kast in?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2010 21:27 ]

• AJayFasho
Yep. Heb beide geprobeerd en dit was het voordeligste (heb raam altijd open, bij warme dagen zal dit wel een issue worden). Zal het nu proberen met m'n kast open.

Edit: 105/102 met kast open..

[ Voor 22% gewijzigd door AJayFasho op 30-03-2010 21:37 ]

Verwijderd

Je airflow zuigt dus op deze manier. Zorg eerst eens dat je koele lucht van voren krijgt en en de warme lucht ervan achter weer uitgooit. Iig dus die radiator aan je kast en je fan van die radiator daar dan op en dan zo dat die de lucht naar buiten blaast.

• Crazymonkey
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:13

Crazymonkey

Gek als een aap ;)

Neem eens een kijkje op www.highflow.nl Daar kom je vast een heel eind ;)

• AJayFasho
Had eerst een 140mm fan als outtake. Zo had ik het voor m'n H50:

Afbeeldingslocatie: http://i672.photobucket.com/albums/vv90/AJayDuhh/23-10-09%20-%20PC%20Maintenance/IMAG1295.jpg

Alle onderdelen zijn gewoon koel.. HDD is 20, CPU is 27 en alle cores 33, moederbord is 27.. 'tis alleen deze grafische kaart die erg heet word. En ik zou uberhaupt graag op waterkoeling overstappen, puur om een fluisterstil systeem te creeren.

Meer suggesties zijn altijd welkom.

Edit: ook al op highflow gekeken maar ALLE dual PCB blokken zijn uitverkocht..

[ Voor 8% gewijzigd door AJayFasho op 30-03-2010 21:42 ]

Verwijderd

Heb je de originele koeler er dan al eens vanaf gehaald en gecheckt of die uberhaupt wel overal contact maakte. als je dat checkt doe er dan gelijk goed koelpasta op.

• AJayFasho
Dat heb ik al eens gedaan. Waarschijnlijk niet zo hele goed, dus ik probeer het morgen nog eens. Heb je toevallig ook links naar koelblokken? Dat ik op waterkoeling over wil is toch al zeker, puur voor de stilte.

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:14

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Ik durf te beweren dat je systeem op lucht net zo stil kan worden. Met WC heb je sowieso geluid van de pomp, bij luchtkoeling alleen fans.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ghost Dog schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 22:52:
Ik durf te beweren dat je systeem op lucht net zo stil kan worden. Met WC heb je sowieso geluid van de pomp, bij luchtkoeling alleen fans.
Not; kom bij mij maar eens luisteren, idle hoor je zo goed als niets, onder load hoor je alleen de voeding erbovenuit.

6x CM fan @ 5v, Laing DDC-1T pompje op zo'n schuimmat, en blok voor CPU & GPU.

Sowieso, alleen die videokaart al wil je onder load echt niet horen, een stofzuiger is er niets bij...

Voor goede watercooling shops:

- Freezinghardware.nl
- Aquatuning.de/.nl
- Highflow.nl
- Caseking.de

[ Voor 8% gewijzigd door Sp33dFr34k op 30-03-2010 22:59 ]

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Sp33dFr34k schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 22:57:
Not; kom bij mij maar eens luisteren, idle hoor je zo goed als niets, onder load hoor je alleen de voeding erbovenuit.
Exact hetzelfde heb ik ook, maar dan op lucht (weliswaar met een 8800GTS 640MB :P (wel overgeklokt) maar ook een Phenom II X4 955 op 3.7GHz).
2 intakefans op 5V, een outtake op 7V, een Ninja met Scythe Slipstream op 800rpm op mijn CPU, en een Setsungen (met fan omgedraaid) op mijn 8800GTS.
Echt het enige hoorbare, vrijwel tegen mijn kast aan, is mijn voeding.

De GTX295 maakt inderdaad een pokkeherrie, en die stil krijgen op lucht is een aardige uitdaging, maar volgens mij zeker niet onmogelijk. (zou pricewatch: Thermalright HR-03 GTX passen?)

[ Voor 25% gewijzigd door Ghost Dog op 30-03-2010 23:18 ]

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Nofi, maar een 8800GTS 640MB is ook niet echt een vergelijking. De huidige koelers zijn érg lawaaierig tegenover de oudere generaties van Nvidia (heb hier nog een 8800GT en een stille versie van de HD3850 met ook zo'n onhoorbaar koelertje), dan is WC gewoon de beste oplossing. Normaal waterkoel ik die niet omdat ik te vaak van graka verwissel, de blokjes duur zijn en het een prutswerk is, maar ik vind het met deze generatie kaarten het zeker wel waard om ze te waterkoelen.

Ik heb overigens een Cosmos S, welke behuizing heb jij?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Deze, haha: pricewatch: Cooler Master Elite 331 }:O

Wordt binnenkort vervangen door een CM 690 II of Dragon Lord PC-K62. :)

edit:
Sp33dFr34k schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 23:16:
Nofi, maar een 8800GTS 640MB is ook niet echt een vergelijking. De huidige koelers zijn érg lawaaierig tegenover de oudere generaties van Nvidia (heb hier nog een 8800GT en een stille versie van de HD3850 met ook zo'n onhoorbaar koelertje), dan is WC gewoon de beste oplossing. Normaal waterkoel ik die niet omdat ik te vaak van graka verwissel, de blokjes duur zijn en het een prutswerk is, maar ik vind het met deze generatie kaarten het zeker wel waard om ze te waterkoelen.

Ik heb overigens een Cosmos S, welke behuizing heb jij?
Dat snap ik natuurlijk, maar ik bedoelde vooral dat je met luchtkoeling ook echt wel een high-end systeem (mijn systeem is niet echt high-end, 8)7 zeker m'n graka niet ;)) stil kan krijgen (met dual-GPU kaarten wordt het wel wat lastiger), zelfs met overklok.

[ Voor 92% gewijzigd door Ghost Dog op 30-03-2010 23:25 ]

• qwertyuio
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-03-2025
Zorg eerst maar eens dat de fan bij je radiator zuigt en plaats er desnoods nog een fan achter voor een push-pull effect.
De mijne zuigt ook (in positieve zin) en mijn cores zijn altijd rond de 25 graden en load niet boven de 35 graden.

Dan heb je een veel betere airflow, maar wat ook de oorzaak kan zijn is dat je voeding je videokaart opwarmt, dus kijk eens naar je voeding.

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

25°C? Bij welke omgevingstemperatuur is dat? 8)7

• thieske-bc
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-11-2024

thieske-bc

NCC 1701

Ghost Dog schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 00:53:
Waarschijnlijk -20.

Een heethoofd van een 295 gaat vroeg of laat sterven. Overigens hebben de thermalright-aftermarketcoolers allemaal geen compatibiliteit met de GTX295. Lastig verhaal...

[ Voor 31% gewijzigd door thieske-bc op 31-03-2010 10:26 ]

Ryzen 2700X, Mugen, 32gb ddr4 3000mhz, GTX1060, 256 M.2 SSD, 256GB SSD, 1 TB SSD, 2TB F4 EcoGreen.

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-01 22:31
Ghost Dog schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 00:53:
Ik denk dat hier de CPU wordt bedoeld. Normale temp. dus

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-01 22:06
Als ik je 2e foto zo zie dan zit er voor de videokaart een bakje ofzo? met HDD's, als je die nu eens naar onder verplaatst, ik lees in je startpost dat je 2 x 120mm intake hebt, die zitten voorin de kast neem ik aan? Als je dat HDD bakje ofzo iets naar onderen verplaatst dan kan de videokaart koude lucht krijgen ;)

EDIT:

je hebt 1 120mm fan voorin je kast. En als ik dit plaatje van het interieur zo zie

http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=tqxm32

dan krijgt je videokaart direct koude lucht van die fan aangevoerd, maar die eerdergenoemde hdd's blokkeren de luchtstroom naar de videokaart, dus plaats je hdd's naar onderen ;)

Argh, dat is je kast niet eens, ffs

Zorg in ieder geval maar even dat je de HDD's daarweghaalt en naar onderen plaatst, zodat de vga kaart volledig de koude lucht van die front intake fans kan gebruiken. Dat is een goedkopere oplossing dan een waterblock voor een GTX295

Oja, ik bedenk me net wat, niet toevallig die killer driver van Nvidia geinstalleerd? die heeft problemen met fan control en heeft volgens geruchten al een aantal kaarten om zeep geholpen, gaat volgens mij om de 196.75 WHQL drivers van de website van Nvidia

[ Voor 64% gewijzigd door FastFred op 31-03-2010 12:10 ]

Verwijderd

thieske-bc schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 10:18:
[...]

Waarschijnlijk -20.

Een heethoofd van een 295 gaat vroeg of laat sterven. Overigens hebben de thermalright-aftermarketcoolers allemaal geen compatibiliteit met de GTX295. Lastig verhaal...
Dat zal best maar een 295gtx hoort niet zo heet te worden. Max onder load was bij mij rond de 82graden en dan was de fan nog niet op 100% aan het draaien. Airflow in die kast klopt gewoon niet en tevens geeft hij aan dat hij het koelblok er al eens af heeft gehad en blijkbaar heeft ie hem er niet goed terug op gezet.

• AJayFasho
Die killer driver had ik eerst wel.. Maar dat maakte niet zoveel uit aangezien ik al m'n fans manueel heb ingesteld. :) Heb wel de latest nu 197.13 (?) oid.

@ hierboven, daarvoor had ik ook al absurde temps. ;/ Vrijwel dezelfde temps. Ik heb op Google gezocht en verschillende mensen hebben hetzelfde probleem. Ik wil gewoon een lekker stille PC, ook onder het gamen. Vandaar dat ik uberhaupt al op liquid wou overstappen.

Ik zal iig nu even proberen wat fans te swappen etc. en die HDD naar onderen te verplaatsen. Cable Management zou niet een issue moeten zijn lijkt mij..

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Als je een stille PC wil, waarom heb je dan in godensnaam een GTX295? 8)7
Dan zou ik toch echt eerder gaan voor 2x GTX285 met aftermarket koelers.

• thieske-bc
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-11-2024

thieske-bc

NCC 1701

Volkomen met Ghost Dog eens. Het is zinloos om met die hete GTX295 te blijven lopen. Je krijgt er geen aftermarket cooler voor en Watercooling is gewoon heel kostbaar. Beetje WC-set voor je 295 kost je al snel 150-250 euro, voor wat meer geld heb je een muisstille HD5850 met Thermalright aftermarketcoolertje...

Plak je vast aan Nvidia of ben je ook bereid om alternatief te gaan zoeken aan de andere kant van het spectrum?

Ryzen 2700X, Mugen, 32gb ddr4 3000mhz, GTX1060, 256 M.2 SSD, 256GB SSD, 1 TB SSD, 2TB F4 EcoGreen.

• AJayFasho
Ik overweeg om inderdaad over te stappen op ATI, maar nu is me iets heel erg vreemds overkomen.

Ik denk nu dat m'n temp sensor kapot is oid.

Ik heb de grafische kaart uit m'n kast gehaald, weer open geschroeft, maar nu ook de koelers goed schoon gemaakt. Toen ik echter de DVI schroeven er uit wilde halen, draaiden deze door.. En een paar schroeven op de zijkant ook. Dus ik heb niks meer aan m'n koelpasta gedaan omdat het gewoonweg niet mogelijk is om m'n kaart nu uit elkaar te schroeven..

Het grappige is, net een half uurtje Metro 2033 op max gespeeld (1920x1200, very high, DX10) en de graka werd niet warmer dan 75 graden. Zelfs voor het Dual PCB design is dit ERG laag.. Ik heb de fan wel op 100%.. Hij staat nu op 46/46 graden idle. Wat ook 'abnormaal' voor deze kaart is. Vooral in mijn kast dan.

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-01 16:39
garantie? terugsturen.
zeggen dat je het niet vertrouwd met de temperaturen, kan je hem misschien omruilen met een ati kaart

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
en jij denkt dat ze dat doen als jij je kaart uit elkaar hebt lopen schroeven

ja, daag.

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-01 16:39
zorgen dat ie netjes in elkaar zit als je hem terugstuurt.

helemaal netjes is het natuurlijk niet, maar dat is aan de TS om te beslissen.
Pagina: 1