[Windows 7 HP] HP DV6-2140ED partitioneren?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poeh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-05 23:19
Zojuist van een kennis een gloednieuwe HP DV6-2140ED gekregen, om alles even 'in orde te maken'. Ikzelf heb de documenten en backup graag op een eigen partitie staan, dus ben ik aan het sleutelen om de harde schijf te partitioneren. Nu 'zien' boot-cd's de harde schijf en/of cd-romspeler niet (nieuwe hardware waarschijnlijk en de mogelijkheid om de aanspreekbaarheid daarvan in de BIOS te wijzigen kan ik niet vinden).

Nu heeft Windows 7 daar zelf een mogelijkheid voor (schijfbeheer). Nu kan deze echter slechts de helft van de harde schijf verkleinen (ik had graag meer voor de documenten en backup gereserveerd), maar daar kan ik mee leven. Na de C-schijf te hebben verkleind, wil ik dus een nieuwe partitie aanmaken. Daarbij krijg ik echter de volgende melding:

====================

Door de geselecteerde bewerking worden de geselecteerde standaardschijven omgezet in dynamische schijven. Wanneer deze schijven eenmaal dynamisch zijn, is het niet meer mogelijk om een geïnstalleerd besturingssysteem vanaf een volume op deze schijven (behalve vanaf het huidige opstartvolume) op te starten. Weet u zeker dat u wilt doorgaan?

====================

Kijk, en dan vind ik het verstandig om niet direct op 'JA' te klikken. Ik wil het systeem namelijk niet om zeep helpen. Hoe los ik dit op?

Bij voorbaat heel hartelijk dank voor een suggestie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok verwijder je back-up partitie, en maak daarna een nieuwe aan als een "Logisch schijf".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Uiteraard wel nadat je je system recovery disks hebt gebrand zoals de wizard van HP je laat doen.

dat gezegd hebbende:
Poeh schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 20:53:
Zojuist van een kennis een gloednieuwe HP DV6-2140ED gekregen, om alles even 'in orde te maken'. Ikzelf heb de documenten en backup graag op een eigen partitie staan,
Jij misschien, maar wil die kennis dat ook wel gezien de consequenties? Je schakelt daarmee waarschijnlijk ook de herstelpartitie mee uit, en wellicht wil je kennis die later kunnen gebruiken.

[ Voor 71% gewijzigd door alt-92 op 30-03-2010 21:32 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poeh
Verwijderd schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 21:29:
Ok verwijder je back-up partitie, en maak daarna een nieuwe aan als een "Logisch schijf".
Welke 'back-up partitie' bedoel je? Die van HP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poeh
alt-92 schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 21:30:
Uiteraard wel nadat je je system recovery disks hebt gebrand zoals de wizard van HP je laat doen.

dat gezegd hebbende:

[...]

Jij misschien, maar wil die kennis dat ook wel gezien de consequenties? Je schakelt daarmee waarschijnlijk ook de herstelpartitie mee uit, en wellicht wil je kennis die later kunnen gebruiken.
Heel waarschijnlijk wel. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat het niet fijn is om een systeemherstel (m.b.v. ghost of acronis) uit te voeren, zonder dat dit ten koste gaat van je eigen documenten. In het verleden heb ik al eerder de C-partitie gedeeld en daarna was het altijd nog mogelijk om een HP-herstel vanaf de harde schijf uit te voeren (daarbij werd echter WEL de documenten-partitie gewist, maar dat was ingecalculeerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De verborgen partition van HP.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2010 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poeh
Waarom is het overigens niet mogelijk om een logische partitie ERBIJ aan te maken?

De 'huidige' stand van zaken (HP origineel) is als volgt:

Volume C - Opstarten, Wisselbestand, Crashdump, Primaire partitie - 226,38 GB
Volume E (HP_TOOLS) - Primaire partitie - 99 MB
Volume D (RECOVERY) - Primaire partitie - 17,05 GB
Volume (geen letter toegewezen) SYSTEM - Systeem, Actief, Primaire partitie - 199 MB

Daarbij heb ik nog 222,04 GB aan niet-toegewezen ruimte na het verkleinen van volume C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volume D: Even dit: Ik sla hier ook mijn bestanden op, om bestanden op te slaan hoeft het dus niet per se Logisch te zijn.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2010 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poeh
Verwijderd schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 21:42:
Volume D: Even op de "Sevo manier" :p, ik sla hier ook mijn bestanden op, om bestanden op te slaan hoeft het dus niet per se Logisch te zijn.
Op deze partitie is 'slechts' 2,77 GB vrij. Daarnaast is het in 'schijfbeheer' niet mogelijk om deze partitie te vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat weet ik, maar je kan dus een schijf aanmaken met die ruimte zonder problemen mee te krijgen. Op een primaire schijf kun je namelijk ook back-ups opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maakt een uitgebreide partition aan (222,04GB) en daarna logische.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poeh
Verwijderd schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 21:49:
Maakt een uitgebreide partition aan (222,04GB) en daarna logische.
Prima, maar kan ik dit m.b.v. schijfbeheer? Ik kan daar mijns inziens namelijk alleen een 'nieuw eenvoudig volume' mee aanmaken. Vervolgens word ik geconfronteerd met de vraag uit mijn eerste post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:48
Ik heb toen ik mijn HP laptop had (staat te koop zie signature) er een uurtje mee gespeeld, drivers e.d. even naar een andere PC overgezet, en toen een (in mijn geval) Vista DVD erin gepropt en een nieuwe installatie erop gezet.

Ik heb gewoon de hele schijf leeggedonderd, en 2 parties gemaakt. 1 van ongeveer 50GB voor Windows, en programma's, en de rest voor data.

Die recovery partitie zal mij worst wezen, er zit een licentie onderop dus ik kan zo opnieuw installeren als ik dat wil.

En als ik toch met recovery bezig wil maak ik zelf wel een image met Acronis :)

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 30-03-2010 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Probeer het eens vanuit Diskpart (commandline util)?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poeh
Diskpart lijkt mij - op het eerste gezicht - een erg ingewikkeld programma (met name vanwege de commandline). Daarom heb ik zojuist even contact opgenomen met HP om te vragen hoe ik in de geavanceerde BIOS-opties kom, zodat ik de aansturing van de SATA apparaten tijdelijk kan wijzigen. Ik hoop zo de harde schijf wel te kunnen aanspreken met mijn boot-cd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poeh
ThinkPadd schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 21:58:
Ik heb toen ik mijn HP laptop had (staat te koop zie signature) er een uurtje mee gespeeld, drivers e.d. even naar een andere PC overgezet, en toen een (in mijn geval) Vista DVD erin gepropt en een nieuwe installatie erop gezet.

(...)
Begrijp me goed, als het mijn eigen laptop was geweest had ik dit meteen al gedaan! Ik wil mijn kennis echter niet met problemen opzadelen door recovery-mogelijkheden van HP te verwijderen. Daarnaast wil ik de laptop zo 'origineel' en de kans op fouten (die groter is na een handmatige installatie) zo klein mogelijk houden. Vandaar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poeh
Deze week heb ik contact gehad met HP. De 'geavanceerde' BIOS-instellingen zijn niet aanwezig op de laptop! De medewerker adviseerde me om Hirens Boot CD te gebruiken, maar hiermee krijg ik geen toegang tot dvd-rom en/of harde schijf.

Daarop adviseerde de medewerker me om UBCD4WIN te gebruiken, en als dat niet werkt: GParted Live.

UBCD4WIN heb ik geprobeerd, maar daarmee krijg ik de 'STOP 0x00000007B' melding (INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE). Kan het zijn dat ik de cd-rom moet compileren op de HP laptop (want dat heb ik nu op mijn eigen pc gedaan), of maakt dit geen verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dat hoeft niet maar je moet wel de juiste Intel AHCI drivers erin stoppen als je zelf je BartPE/UBCD in elkaar draait - dat is namelijk de reden waarom je die 0x7B fout krijgt.

[ Voor 3% gewijzigd door alt-92 op 02-04-2010 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poeh
alt-92 schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 19:03:
Dat hoeft niet maar je moet wel de juiste Intel AHCI drivers erin stoppen als je zelf je BartPE/UBCD in elkaar draait - dat is namelijk de reden waarom je die 0x7B fout krijgt.
Helaas. Na het volgen van deze handleiding (http://www.intel.com/support/chipsets/imst/sb/cs-020825.htm) is het niet gelukt de 0x7B melding te omzeilen. Ik heb overigens de volgende drivers gebruikt: http://downloadcenter.int...72&DwnldID=18860&lang=eng. Later deze (http://downloadcenter.int...72&DwnldID=17883&lang=eng), maar nog steeds de 0x7B melding.

Heb ik de verkeerde drivers gebruikt of zie ik iets anders over het hoofd?

EDIT: Toch maar even GParted Live geprobeerd en daar krijg ik de volgende melding:

Het is niet mogelijk om meer dan 4 primaire partities aan te maken.

Als u meer partities wilt hebben moet u eerst een uitgebreide partitie aanmaken. Zo'n partitie kan dan andere partities bevatten. Omdat een uitgebreide partitie tevens een primaire partitie is, moet u wellicht eerst een andere primaire partitie verwijderen.

Het lijkt er dus op dat het onmogelijk is om de C-schijf te delen.

[ Voor 32% gewijzigd door Poeh op 15-04-2010 23:18 ]

Pagina: 1